کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش خبری - تصویری؛

در سفر «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور به یاسوج چه گذشت؟

25 شهريور 1398 ساعت 23:35

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: طی دو سال اخیر، انتصاب مدیران زن در کشور ۳۶ درصد رشد داشته است.


 معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور امور زنان و خانواده به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که بعد از ادای احترام به مقام شامخ شهدا، در نشست شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد حاضر شد و بعد از آن به سالن شماره یک استانداری رفت و در آنجا برای فعالان فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده و مسئولان سازمان‌های مردم نهاد سخنرانی کرد.
به گزارش کبنا، عصر روز (دوشنبه 25 شهریور ماه 98) معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد، او در نشست شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: درصد پست‌های مدیریتی بانوان نیز از ۱۳.۷ درصد در سال ۹۶، هم اکنون به ۱۸.۶ درصد رسیده است
 وی اظهارکرد: طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی در راستای توسعه شاخص‌های حوزه زنان با تدوین و عملیاتی سازی برنامه‌ها شکل گرفته اما در بعضی از شاخص‌های توسعه حوزه زنان همچنان دچار عقب ماندگی هستیم.
 معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به کاهش کودکان بازمانده از تحصیل با پیروزی انقلاب، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب آمار دختران بازمانده از تحصیل ۳۸ درصد بود و این آمار در حال حاضر به ۴ درصد رسیده است.
 ابتکار تصریح کرد: در بین کودکان بازمانده از تحصیل کشور، تعداد دختران بازمانده از تحصیل چهار برابر پسران است.
 وی با اشاره به تدوین سند توسعه ارتقای زنان در استان‌ها، ادامه داد: این برنامه تنها مربوط به زنان نیست.
 معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برای اولین بار با برنامه ریزی فرابخشی و ظرفیت استانی سند توسعه ارتقای وضعیت زنان استان‌ها عملیاتی شده است، عنوان کرد: سند ارتقاء حوزه زنان ۱۱ استان تاکنون اجرایی شد.
 ابتکار بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد 130 تشکل فعال مدنی دارد که ظرفیت بسیاری خوبی است و بهره بردن، اعتماد کردن و کار دادن به سازمان‌های مردم نهاد کمک زیادی به اجرای این برنامه می‌کند.
 وی خواستار توجه بیشتر به روستاها و نقاط آسیب‌پذیر شد و تاکید کرد: در این راستا موافقت‌نامه‌ای با آموزش و پرورش خاص استان کهگیلویه و بویراحمد منعقد شده که این تفاهم‌نامه در چهار منطقه "چاروسا"، "دیشموک"، "لوداب" و "مارگون" و حوزه عشایر اجرا می‌شود.
 معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی دانش‌آموزان دختر و تقویت شیوه‌های ارتباطی را از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه دانست و تصریح کرد: امیدواریم با تقویت مهارت‌های ارتباطی بتوانیم از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری کنیم.
 ابتکار با اشاره به ظرفیت بالای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نیروی انسانی توانمند نیز از پتانسیل‌های استان بوده و باوجود عدم توازن‌های گذشته، امروزه تحولات بسیار امیدوار کننده‌ای در استان شکل گرفته است.
 وی اظهارکرد: استفاده از ظرفیت زنان در مدیریت‌ها نیز گام مناسب و فرصت جدیدی را پیش روی توسعه استان قرار می‌دهد.
 معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دختران در بخش ورزش قهرمانی و همگانی پیشرفت کرده‌اند اما در توزیع فضاهای ورزشی برای دختران کم کاری شده است که دولت، شهرداری‌ها و بخش خصوصی باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کنند.
 ابتکار افزود: بجای اینکه دنبال برخورد سلبی در خصوص حجاب دختران باشیم باید فضاهای ورزشی، تفریحی و نشاط آور را برای دختران فراهم کنیم.
 
سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده کهگیلویه و بویراحمد رونمایی شد
  سند توسعه ارتقای زنان و خانواده کهگیلویه و بویراحمد عصر دوشنبه، 25 شهریورماه با حضور معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در حاشیه شورای برنامه ریزی استان رونمایی شد.
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این آیین از هدفگذاری تدوین سند ارتقای زنان و خانواده برای ۳۱ استان کشور خبر داد.
 وی افزود: این طرح در هراستان و با در نظر گرفتن شرایط، شاخص‌ها و مبتنی بر برنامه ریزی اجرایی می‌شود.
سند ارتقاء زنان کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد
احد جمالی معاون سیاسی امنیتی استاندار به آسیب‌های حوزه زنان اشاره کرد و گفت: برخی آسیب‌های حوزه زنان با نرم کشوری برابر است اما در برخی آسیب‌ها مانند خودکشی زنان کارهای پژوهشی انجام شده و حتی در سطح ملی به این موضوع پرداخته شده است.
وی بیان کرد: انتظار است با توجه به حساسیت معاون حوزه زنان ریاست جمهوری در حوزه زنان، اعتباراتی برای عملی شدن سند اختصاص داده شود.
 در ادامه این نشست نادیا صداقت مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۰۰ تا ۷۰۰ زن نخبه فرهنگی، سیاسی، ورزشی و علمی در استان مشغول هستند که انتظار می‌رود  استانداری و مدیران اجرایی تمهیداتی اتخاذ کنند تا زنان به جایگاه‌های واقعی خود برسند.
این مسوول ادامه داد: آنچه در حوزه زنان وجود دارد ازدواج سنین پایین است که در همه مناطق کشور چنین چیزی وجود دارد اما در استان ما یک اتفاق این‌چنینی گوش فلک را کر کرده است.
در این نشست، سند ارتقاء زنان  با کسب ۹ رای موافق، ۳ رای مخالف و دو رای ممتنع به تصویب رسید.


بسترسازی برای حضور زنان در پست‌های مدیریتی
حسین کلانتری در نشست فعالان اجتماعی و تشکل‌های مردم نهاد، به توجه به حوزه اشتغال زنان کارافرین اشاره کرد و گفت: مشکلاتی سر راه بانوان کارآفرین وجود دارد اما معاون اقتصادی استانداری در کنار کارآفرینان از جمله بانوان کارآفرین است..
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد استان مستعدی است و قابلبت خوبی در حوزه اشتغال دارد و در حوزه بسته‌بندی گیاهان دارویی و صنایع دستی ظرفیت خوبی دارد.
وی بیان کرد: نیمی از جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند که به اندازه جمعیت باید در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند زنان استعداد کاری خوبی دارند روزی که استاندار استان شدم اعلام کردم که مدیرکلی که دو معاون دارند حتما یک معاون زن در کنار داشته باشند و این مورد را ارتقاء دهد.
این مسوول عنوان کرد: با کمک  مدیران بسترسازی  برای حضور زنان در پست‌های مدیریتی صورت گرفته و مطمئن باشید تا روزی که در استان هستم از مدیران کل در این خصوص گزارش می‌خواهم و از هیچ مدیرکل و فرمانداری که در این خصوص کوتاهی کنند، نمی‌گذرم.

طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی زنان در کهگیلویه و بویراحمد اجرایی شده است
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی زنان در کهگیلویه و بویراحمد اجرایی شده است .
معصومه ابتکار در نشست با فعالان و سازمان های مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد، افزود: در قالب طرح تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده، تسهیل گران با فراگیری آموزش های بلند مدت طرح، نسبت به عملیاتی سازی اهداف اقدام می کنند.
وی با اشاره به اجرای ۳۸ طرح با پوشش زنان و خانواده در کهگیلویه و بویراحمد، اظهارکرد: این طرح ها زمینه ساز ارتقای شاخص های مختلف در حوزه زنان است .
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه استان سرمایه های ارزشمندی را در خود دارد، خاطرنشان کرد: باید از این پتانسیل ها برای ارتقای شاخص ها و رشد جایگاه اجتماعی زنان و خانواده بهره برد .
ابتکار با بیان اینکه نقش سازمان های مردم نهاد در تحقق جایگاه اجتماعی زنان محسوس است، تصریح کرد: دولت نگاه مناسبی به این موضوع داشته و فضا برای سازمان های مردم نهاد در چارچوب حقیقی و نگاه مستقل فراهم است.
وی بر تعامل و فعالیت برنامه محور برای بکارگیری ظرفیت ها برای توسعه استان تاکید و عنوان کرد: سند توسعه وضعیت زنان کهگیلویه و بویراحمد رونمایی شد و این سند در تمام استان ها با در نظر گرفتن شاخص ها و شرایط هر استان اجرایی می شود.
بعضی از حاضرین در نشست فعالان اجتماعی زنان با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور  ضمن گلایه از نحوه برگزاری این جلسه، اظهار کردند: خانم ابتکار چندین بار به این استان آمده، اما سفرهای او دستاوردی نداشته است. در ضمن باید در همچنین زمانی، زمینه سخنرانی برای همه یا افراد بیشتری ایجاد شود نه اینکه فقط افراد تعیین شده‌ای فقط صحبت کنند.

 


کد مطلب: 412791

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/412791/2/سفر-معصومه-ابتکار-معاون-رئیس-جمهور-یاسوج-گذشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1