تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۴۱۱۶۵۹
گزارش کامل کبنا از زلزله 5.2 ریشتری شب گذشته که در کهگیلویه و بویراحمد اتفاق اقتاد

شب زلزله در کهگیلویه و بویراحمد؛ شایعه‌ای که در نطفه خفه شد / ریزش کوه در گردنه دیل / تصاویر

۱
کبنا ؛زلزله اول؛ دوشنبه، 14 مرداد 1398 ساعت 00:21:18  در فاصله 18 كيلومتري چرام، 26 كيلومتري دوگنبدان و 31 كيلومتري دهدشت زلزله ای به بزرگی 5.2 ریشتر اتفاق افتاد که کهگیلویه و بویراحمد لرزید و بنا به گزارش‌های واصله مردم شهرستان‌های چرام و گچساران به دلیل شدت زلزله با ترس و سراسیمه از خانه‌هایشان بیرون زدند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000411/nf00411659-1.jpg
بنا بر این گزارش، بعد از این اتفاق خیلی سریع اخبار زلزله به رسانه‌ها کشیده شد که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی دقیق شایعه‌پراکنان نتوانستند در شرایط جولانی بدهند و حتی خبری به دروغ از زبان وحید محمدی‌تبار مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید که وی در گفت‌وگو با کبنا آن را تکذیب کرد. [ کلیک کنید]
زلزله دوم؛ اما بعد از این در حینی که ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد در حال آماده باش قرار گرفت که دو باره (دوشنبه، 14 مرداد 1398 در 00:31:33 ) زلزله‌ای به بزرگی 3.5 ریشتر در فاصله  20 كيلومتري چرام، 24 كيلومتري دوگنبدان و 32 كيلومتري دهدشت کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000411/nf00411659-2.jpg
مردم شهرستان‌های گچساران و چرام شب گذشته را تا صبح با ترس گذراندند.
زلزله سوم؛ به گزارش کبنا، همچنین حدود ساعت(02:48:36) دو باره با مرکزیت دوگنبدان کهگیلویه و بویراحمد لرزید. این زلزله به بزرگی 3.3 ریشتر در فاصله  21 كيلومتري دوگنبدان، 24 كيلومتري چرام و 37 كيلومتري دهدشت رخ داد که ترس مردم کمی بیشتر شد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000411/nf00411659-3.jpg
بعد از این زلزله متأسفانه بازار شایعه در حال داغ شدن بود که با حضور به موقع رسانه‌ها و پاسخگویی سر وقت مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد بساط شایعات جمع شد.
وحید محمدی تبار مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا به تشریح زلزله 2 / 5 ریشتری به مرکزیت شهرستان‌های چرام و گچساران پرداخت و گفت: شب گذشته ساعت 21 دقیقه بامداد زلزله‌ای به بزرگی 2 / 5 ریشتر در عمق 10 کیلومتری در فاصله 18 کیلومتری شهرستان چرام و 26 کیلومتری شهرستان گچساران و 31 کیلومتری کهگیلویه گزارش شد که 5 دقیقه بعد با دستور حسین کلانتری استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد دستوری مبنی بر بررسی کامل وضعیت شهرستان‌های کانون زلزله به این شهرستان‌های سفر کردم. که بلافاصله به سمت شهرستان گچساران رفتم و حدود ساعت 2 و نیم شب به شهرستان گچساران –بیمارستان شهید بهشتی – رسیدم.
محمدی تبار افزود: همچنین با دستور استاندار برای هر شهرستان زلزله زده فرمانداری‌های معین تعیین شد و دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران و شهرستان‌های زلزله زده در حالت آماده باش کامل در آمدند.
وی با بیان اینکه بنده در مرخصی استعلاجی به سر می‌بردم، افزود: البته باید این را بگویم که از لحظه اول با فرمانداران چرام ‌- گچساران- کهگیلویه، مدیر بنیاد مسکن و هلال احمر ریز مسایل را چک و رصد می‌کردیم و خوشبختانه هیچ گونه خسارات جانی گزارش نشده بود و به جزء در شهرستان گچساران 5 نفر به صورت سطحی مصدوم شدند که آنها به دلیل ترس در حین فرار به درب و دیوار برخورد کردند، که به صورت سرپایی درمان شدند. و شخصاً به بیمارستان رفتم و چک کردم.
 محمدی تبار تصریح کرد: با هماهنگی که با سه فرماندار شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و گچساران داشتیم، تصمیم گرفته شد که مدیریت بحران هر شهرستان کل خسارت‌ها را برآورد کنند.
مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان با بیان اینکه اکنون در شهر چرام هستم، گفت: خوشبختانه هیچ گونه خسارات جانی نبوده و در حد ترک خوردگی دیوار ساختمان‌ها گزارش شده که ان شاء الله آن هم برآورد خسارت می‌شود و به اطلاع مردم فهیم استان می‌رسد و  به جد هم پیگیر جبران خسارات هستیم. بنده وظیفه دارم به دلیل پیگیری‌های مستمر استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل صدا و سیما و معاون محترم عمرانی استاندار از آنها تشکر کنم.
به گزارش کبنا، عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به وضعیت کنونی مناطق زلزله‌زده گچساران و چرام اظهار کرد: تا ساعت 4 صبح امروز درگیر وضعیت زلزله بودیم و نیروهای امدادی با اکیپ‌های مختلف در منطقه حضور داشتند.
معاون عمرانی استاندار افزود: تلفات جانی در زلزله خوشبختانه نداشته‌ایم و تنها چند مصدوم داشتیم که سرپایی مداوا شدند و همچنین به تعدادی از مناطق مسکونی و قدیمی روستایی خساراتی وارد شده که امری طبیعی است.
این مسؤول به فعالیت راهداری برای بازگشایی بخشی از جاده گچساران - چرام در روستای دیل اشاره کرد که بر اثر زلزله ریزش کوه اتفاق افتاده بود.
وی در پاسخ به این سؤال که علت خرابی کمتر در زلزله چرام نسبت به زلزله 5.2 ریشتری سال قبل در یاسوج چه بوده اظهار کرد: اولا مرکز این زلزله در منطقه کوهستانی بوده و زلزله یاسوج مرکز آن در مناطق مسکونی همچون گنجه‌ای بود و دوم اینکه زلزله چرام در عمق 10 کیلومتری و زلزله یاسوج در عمق 8 کیلومتری زمین به وقوع پیوسته بود و به همین خاطر زلزله یاسوج خرابی بیشتری داشت.
فیلی با بیان این که اکیپ‌های امدادی در حال آماده‌باش کامل هستند از برآورد و جمع‌بندی خسارت‌ها تا ظهر امروز خبر داد.
اما بنا بر اطلاعات خبرنگار حوزه زمین شناسی کبنا، کانون اصلی زلزله شب گذشته بین دیل - مارین و اسپر مناطق مختلف شهرستان گچساران بوده است. این زلزله باعث ریزش کوه در گردنه دیل شد.
مشکلی خاصی در خصوص شبکه برق نداشته‌ایم
 همچنین داودی راهزادی، مدیرعامل شرکت برق استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در پی زلزله 5.2 ریشتری در شهرستان چرام و گچساران مشکلی خاصی در خصوص شبکه برق نداشته‌ایم.
 وی افزود: تنها 2 ترانس شبکه داخلی شهرک نفت گچساران که در حوزه ما نیست و مربوط به شرکت نفت گچساران است با قطعی مواجه شد.
راهزادی اظهارکرد: در شهرستان چرام که مرکز زلزله بود نیز مشکلی نداشسته ایم.
 آب همه مناطق زلزله زده کهگیلویه و بویراحمد وصل است
 فیض اله پاسره برای بررسی وضع آبرسانی مناطق زلزله زده شده چرام و دهدشت عازم شهرستان کهگیلویه شد.
 مدیرعامل آب و فاضلاب استان صبح امروز و پس از زلزله ۵.۲ ریشتری بامداد امروز در چرام، به همراه معاون مهندسی توسعه آبفای شهری، برای بررسی وضعیت آبرسانی شهر و روستاهای کهگیلویه عازم این شهرستان شد.
 وی در حاشیه بازدید از این مناطق، اظهار داشت: خوشبختانه هیچکدام از تأسیسات آب روستایی در این مناطق دچار آسیب دیدگی نشده است.
 پاسره ادامه داد: در تمام شهرهای مناطق گرمسیری آب شرب برقرار و هیچ خسارتی به تأسیسات آب شهری در شهرستان کهگیلویه و نه در شهرستان گچساران وارد نشده است.
 مدیرعامل آب و فاضلاب استان خاطر نشان کرد: بخاطر اهمیت آب در زندگی مردم به ویژه در شرایط غیر عادی، از بامداد امروز تمام تیم‌های تعمیرات و اتفاقات شهری و روستایی در حال آماده باش هستند تا خللی در آبرسانی به مردم ایجاد نشود.
مصدومیت ۵ نفر در زلزله گچساران
رئیس بیمارستان شهید رجایی گچساران  از مصدومیت ۵ نفر در پی زلزله ۵.۲ ریشتری خبرداد.
سید طاهر حسینی افزود: تا کنون ۵ نفر مصدوم ناشی از زلزله۵.۲ ریشتری به بیمارستان شهید رجایی گچساران‌منتقل شد.
وی اظهارکرد: از این‌ تعداد ۲ نفر که شامل یک‌مرد و یک زن هستند دارای جراحات‌عمیق بوده و‌ جراحات مابقی مصدومان بصورت سطحی بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

۱۲۳
Iran, Islamic Republic of
به نظرتون مدیرکل بحران چه کاری از دستش برمیاد...
Romania
مدیر کل بحران واقعا فعال وکاربلد است دیگر نهادها وادارات ومردم کمک میکنند واو هن یک مسئول که باید پیگیری کند
عدالت
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم زلزله در عمق 20 کیلومتری بوده نه 10!زلزله نگاره کشور گفته.....
کاظمی مجتبی
Romania
خداراشکربه خیرگذشت.شدت زلزله باعث رم کردن گله اسبهادرروستای آروشدوتعدادچهل وپنج راس اسب رم کردندولی اهالی روستاتاصبح قضیه راجمع کردند.
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1