تاریخ انتشار
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۴۰۵۶۴۳
کبنا گزارش می‌دهد

تفاوت کامرانی و تاجگردون /گفت‌وگو بین سلایق مختلف هنر فردوسی بود /تاجگردون: چهارمین سال در کنار دانشجویان بودم (+تصاویر)

۰
کبنا ؛شب یلدا در شهرستان باشت با حضور علی کامرانی از فعالان سیاسی و اجتماعی استان برگزار شد.
  کامرانی استاد دانشگاه و ایران شناس به دعوت هنرمندان و انجمن شاهنامه شهرستان باشت شب یلدا را در کنار مردم باشت و باوری جشن گرفت و در سالن مملوء از جمعیت برای آنان از یلدا و شاهنامه سخن گفت.
کامرانی شب یلدا را بهانه‌ای برای در کنار هم بودن و شاد بودن دانست و گفت: اگر چه امشب در این محفل همه شادیم اما نباید فراموش کنیم که این شادی را مدیون کسانی هستیم که با جان خود برای ما امنیت را به ارمغان آورده‌اند و همچنین نباید در این شبها فراموش کنیم مردمی را که وضعیت معیشتی و اقتصادی مطلوبی ندارند و از خرید کمترین مایحتاج این شب هم عاجزند. و باید در این شبها به شادی‌هایمان را بین محرومین و مردم بی بضاعت تقسیم کنیم.
کامرانی در ادامه از مردم باشت و باوی سخن راندند و گفتند: مردم خطه باشت و باوی از روزگاران کهن با فردوسی و شاهنامه مانوس بوده‌اند.و با شاهنامه زیسته‌اند و با فردوسی هم آواز بوده‌اند، و با فردوسی به گفتگو نشسته‌اند.
کامرانی در ادامه بیان کرد:" اگر چه از منظرهای مختلف می‌توان به شاهنامه نگاه کرد، اما بر این باورم که در کنار شعریت، روح حماسی، اسطوره سازی، خرد ورزی، اخلاق مداری، که در جای جای شعر فردوسی موج میزند، جدای از تاریخ و اسطوره باید از منظری دیگری به شاهنامه فردوسی نگاه کرد. دریچه‌ای که در گذشته مغفول مانده اما نیاز مبرم جامعه مدرن امروز است.
و آن عنصر مغفول زبان گفتگو است که یکی از زیبایی‌های شاهنامه است.
ما برای حل مشکلات خودمان با خودمان، با خانواده، با دوستان، با هم نوعان محیط پیرامون و با جهان باید به گفتگو بنشینیم.
ما در شاهنامه فردوسی هم در رزم زبان گفت‌وگو را می‌بینیم، هم در بزم و هم جایی که تضارب افکار و باورها وجود دارد.
در شاهنامه به زیبایی هر چه تمام‌تر و آن هم در قرن‌های ما قبل مدرن مناظره و گفتگوی بینمانی و موبد زرتشتی را می‌بینیم.
یعنی جایی که تضارب افکار پدید می‌آید و باورهای اعتقادی رو در روی هم قرار می‌گیرند، حکیم ابولقاسم فردوسی حکیمانه تنها راه غلبه اندیشه بر اندیشه را مناظره و گفت‌وگو می‌بیند و چنین نیز شعر را می‌آراید.
ما در صحنه رزم رستم و سهراب، در صحنه رزم رستم و اسفندیار و در صحنه بزم و آشنایی رستم و تهمینه نیز شاهد گفت‌وگو نیز هستیم.گفتگو یعنی به رسمیت شناختن اندیشه‌ها متنوع و حتی مخالف، گفتگو یعنی پیدا کردن راه حل در صحنه تضارب اندیشه‌ها.
هنر فردوسی در شاهنامه که در عصر مدرن می‌توان روی آن تاکید ورزید، گفت‌وگو است. گفت‌وگو بین اندیشه‌ها و سلایق مختلف، گفت‌وگو بین دو ملت با افکار و باورهای متفاوت.
به گزارش کبنا، غلام‌رضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت، چهارمین سال متوالی، شب یلدا را در کنار دانشجویان عزیز هم استانی‌هایم و دیگر مهمانان عزیز در دانشگاه تهران به خوبی گذراندیم. آنانی را که امشب نتوانستند در شهرستان و پیش بزرگانشان باشند گرد هم جمع کردیم و آیین یلدا را گرامی داشتیم. فریبا رحمان‌پور مدیرکل معزول شده امور بانوان استانداری نیز در این مراسم تاجگردون را همراهی می‌کرد.
ساسان و محسن دلاویز از مسوولان کشوری و برخی از مسوولان نیز حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Greece
سلام به مردم عزیز استانم
یکی نیست از کامرانی بپرسه با چه. در جمع مردم حاضر میشید این زندگی را برای مردم زهر مار کردن حالا میاید از شاهنامه صحبت می کنید ، .....این از گوشت قرمز که قیمتش از گوشت و روح انسان بالاتر رفت ، پسه شد ۲۱۰ هزار تومان ، چطور می خواهید توجیه کنید به خدا اگه ی.داشتید باید برویدو خودتان را محبوس کنید
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1