تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : ۱۸۳۵۹۲

فرجام نهضت تشمال در بویراحمد

۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛گروه چرک نویسان -قسمت اول

اشاره؛ گروه چرک نویسان کبنا نیوز در خصوص مسائل مختلف سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبی را به صورت گزارش میدانی و تحقیقاتی برای اطلاع مخاطبین گرامی انتشار می‌دهد، این مطالب بدون شک با نقص و ایراد همراه است، مخاطبین گرامی می‌توانند با انتشار یادداشت‌های خود نوشتارهای که در پی می‌آید را نقد یا تأیید نمایند.
شادی و غم دو وجه روحیه انسان است که هر دو برای زیست فردی و اجتماعی انسان اجتناب ناپذیر است. اما در رویه رسمی جامعه، غالبا در پرورده کردن و گرامی داشت مراسمات غم و اندوه بیشتر خود را نشان داده است. به گونه ای که در سالهای اخیر هر چه بیشتر سعی در باشکوه برگزار شدن مراسمات ترحیم، تدفین و فاتحه خوانی و ... می¬شود. جدای از نکوهش و یا سرزنش این امر، رویکرد سیاسیون در جلب افکار عمومی با حضور در مراسمات فاتحه خوانی بدون قرابت¬های سببی و یا نسبی است و صرفاً درصدد جلب نظر مردم و به تعبیری الی الناسی است.
به رسم مألوف در این چند ساله‌ی اخیرِ بویراحمد، خصوصا در دمادم انتخابات، حضور حاج غلام محمد زارعی در چنین مراسماتی چشمگیر بوده است و قابل تقدیر. به گونه ای که حضور وی و هیأت همراه در مراسمات اندوه، محتمل بوده و همه منتظر حضور آنان هستند. ضمن ابقاء این سنت در مشی سیاسی حاج زارع، بعد از انتخابات پرحاشیه ۷ اسفند گذشته، بازگشت شادی و شلوغی های آن به اردوگاه وی مشهود است. از برنامه های شاد و فراخوان حضور هواداران در نهضت سازنقاره در بلوار بویراحمد تا تجمع بزرگ چم چیت، همه از آغاز دورانی جدید خبر می‌دهد که گویی نهضت تشمال (ساز و نقاره در گویش بختیاری) در راه است.... گرچه با اتمام جشن‌های دو ماهه انتخاباتی، تصور آن می رفت که نهضت تشمال رو به پایان است، اما با سفر اخیر حاج زارع به روستاهای سادات محمودی و همراهی هیأت سازنقاره، نوید استمرار نهضت تشمال در بویراحمد را می دهد که امید آن است در سفرهای وی به دیگر مناطق شهرستان ادامه پیدا کند.....
البته از منظری دیگر این امر قابل تحلیل است؛ راه اندازی جشن های مکرر به همراه ساز نقاره در اردوگاه بلوار بویراحمد، نخست از هر چیز روحیه دادن به هوادارن تا تایید انتخابات پر تنش بویراحمد بود که بعد از تحلیل همراهان حاجی، استمرار آن لازم نموده است. زیرا با توجه به اینکه در حداقل ها ۷۴ درصد مردم نتیجه انتخابات بویراحمد و پیروزی زارع را با دیده تردید می¬نگردند. از طرفی با لحاظ اینکه زارع با تقلیل پایگاه و توجه مردمی (نسبت به ادوار گذشته) مواجه است، تدارک دهندگان برنامه هایش لازم دانسته اند که در سفرهای وی با تدارک ابزار آلات جلب کنندهِ مردم همچون سازنقاره، هلهله و ... درصدد جلب توجه مردم باشند تا خلأ حضور و پایگاه مردمی را پر نمایند.
با این توصیف امید است که این ۴ سال برخلاف سال های قبل که توأم با فاتحه و غم و ... بوده است، با ۴ سال تشمال گونه و شاد جایگزین شود و حاجی دوران نمایندگی خود را با شادی و حضور در مجالس شاد به اتمام برساند که این رویکرد لطف و اقدامی شایسته برای جامعه محزون و ناشاد ما (خصوصا در بویراحمد) خواهد بود و بنابراین به موازات حضور در مجالس فاتحه، می تواند در مراسمات عروسی و ... حضور پیدا کند.
پیش بینی می شود؛ زارع که ۴ سال را با شک و تردید مردمی سپری خواهد نمود، در انتخابات بعد شرکت نخواهد کرد و سعی می کند با بهره‌گیری از شیوه آن طلبه جسور کهگیلویه ای از صحنه انتخابات کناره گیری کند که در یکی از شماره های بعدی (درس های طلبه‌ی کهگیلویه) به آن خواهیم پرداخت.
و این گونه نهضت تشمال در بویراحمد به پایان خواهد رسید...

پی نوشت اول: در شماره های بعد در خصوص چگونگی مطلب «چرک نویس هایی برای بویراحمد»، مبنا و رویکرد آن در گفتگو با مدیران استان و موضوعات مطروحه سخن خواهیم گفت.
پی نوشت دوم: عکس مطلب، برگرفته از خبر دیدار حاج زارع از روستاهای لما و بنستان در سادات محمودی است که از خبر منتشره از طرف خبرنگاران همراه وی در سایت های استان انعکاس یافته بود، گرفته شده است.
پی نوشت سوم: انتظار می رود سیاسیون در باب انتقادها حداقل همچون طلبه جسور و چماق به دست کهگیلویه ای تحمل انتقادها را داشته باشند (که در این سالها حتی بدترین فحش ها را شنید و خم به ابرو نیاورد و از همه صبورتر نشان داد) و نه علیرغم شعار انتقادپذیری و ظاهری آرام در مواجه با منتقدین، پاشنه درب مقامات قضایی را بچرخانند. منطقی است که درصدد پاسخگویی رسانه ای باشند نه انتقام قضایی و ایجاد خفقان!
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
Iran, Islamic Republic of
با سلام
در گویش بختیاری هم تشمال نامیده میشود.
Iran, Islamic Republic of
و داغ نار نار ناردونه بکوز ککا
Iran, Islamic Republic of
خداوکیل خودتم نمیدونی چکار می خواستی انجام بدی با این جملات و متن بی محتوا.
کبنا هم که ماشالله شده دفتر ثبت پیشنهادات و انتقادات که هرکی میرسه هر حرفی دلش می خواد توش مینویسه
ذد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا حق را نوشته
احمد
Iran, Islamic Republic of
حواست به خودت باشد کبنا جواب بی حرمتی ها را باید بدهی تو امده ای که جنجال به پا کنی
Iran, Islamic Republic of
آب بریز اون جایی که میسوزه ..
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
مهتر بزن که روزته رایل ..
Iran, Islamic Republic of
هم..
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای کبنا که اجازه درج هر مطلب بی محتوایی را میدهد. تورا خدا زودتر برش دار تا وقت مردم به خواندن آن تلف نشه.
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1