تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۱۰۰۵۹۴

در زادگاه حسین پناهی چه خبر است؟/تصاویر

۶
۱
کبنا ؛
مردم روستای «دژکوه» در بخش سوق از توابع شهرستان کهگیلویه از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم هستند.
 روستای دژکوه در بخش سوق از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که به واسطه ارتفاعش از سطح زمین آن را به این اسم نامگذاری کرده اند.

دژکوه را همه با نام «حسین پناهی دژکوهی» می شناسند هنرمندی که آوازه اش، این دیار را در سراسر سرزمین هنرپرور ایران زبانزد کرده است.

این روستا در دهستان طیبی گرمسیری جنوبی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵ نفر (۱۸ خانوار) بوده، اما اکنون در سال ۱۳۹۴ جمعیت آن به گفته مردمانش به کمتر از۱۰ خانوار کاهش یافته است و با این روند باید شاهد روزی باشیم که زادگاه اسطوره هنر کهگیلویه و بویراحمد خالی از سکنه شود.

این روزها در دژکوه گندم زارها و دشت های پهناور، باغ های سرسبز انار، مناظر طبیعی بسیار متنوع، علفزارهای وسیع و مراتع بزرگ را می توان مشاهده کرد که جلوه ای از عظمت خالق هستی را به نمایش گذاشته اند.

اما محروم بودن از آب آشامیدنی سالم، برخوردار نبودن از نعمت گاز، نداشتن بهداشت مناسب و مهمتر از همه راه مال رویی که نمی توان آن را جاده نامید از مهمترین مشکلاتی است که مردم دژکوه با آنها دست و پنجه نرم می کنند و طی سالیان اخیر تعداد زیادی از آنها را به مهاجرت وادار کرده است.

روستای دژکوه فاقد امکانات اولیه زندگی است

یکی از اهالی روستای دژکوه با بیان اینکه هر ساله گردشگران بسیاری به این نقطه از شهرستان کهگیلویه سفر می کنند، گفت: این در حالی است که این روستا حتی از امکانات اولیه مانند آب و گاز برخوردار نیست.

اسلام کرم‌پور نبود آب آشامیدنی سالم را از مهمترین مشکلات مردم این روستا عنوان کرد و افزود: مردم روستا مجبورند هر روز مسافت زیادی را طی کرده تا به چشمه آبی در نزدیکی روستا برسند و آب مورد نیاز خود را به روستا حمل کنند.

وی اظهار داشت: این چشمه به دلیل سرپوشیده نبودن از نظر بهداشتی قابل اطمینان نیست زیرا حیوانات مختلف نیز از این چشمه برای نوشیدن آب استفاده می کنند.

کرم‌پور مهمترین درخواست مردم روستا از مسئولان را سرپوشیده کردن این چشمه و در صورت امکان لوله کشی این آب به روستا عنوان کرد.

 ab-rosta-djko

وی بیان کرد: با وجود محروم بودن از نعمت گاز، سوخت رسانی به این روستا صورت نمی گیرد و ما مجبوریم برای تأمین سوخت مورد نیاز خود به سوق یا لنده سفر کنیم.

یکی دیگر از اهالی روستای دژکوه مهمترین مشکلات مردم این روستا را محروم بودن از نعمت آب آشامیدنی سالم، نبود گاز، عدم سوخت رسانی به روستا و جاده ارتباطی نامناسب عنوان کرد.

مدینه دژکوهی با بیان اینکه روستای دژکوه در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر سوق واقع شده است، افزود: مردم این روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

وی با بیان اینکه جاده ارتباطی این روستا بسیار نامناسب است، اظهار داشت: این جاده در زمستان و ایام بارندگی دچار ریزش و مسدود می شود به گونه ای که امکان رفت و آمد با موتورسیکلت نیز در آن وجود ندارد و گاهی در هنگام بیمار شدن مجبور می شویم با استفاده از گاری به روستای بی بی زلیخایی در هشت کیلومتری این روستا برویم.

دژکوهی نبود گاز را دیگر مشکل این روستا دانست و بیان داشت: به دلیل نبود گاز و عدم سوخت رسانی به این روستا، مجبوریم خود را با هیزم گرم کنیم.

مهاجرت مردم دژکوه به علت نبود جاده مناسب و آب آشامیدنی سالم

پیرزنی از اهالی دژکوه که خود را از اقوام نزدیک مرحوم حسین پناهی معرفی می کند، گفت: نبود امکانات اولیه زندگی باعث شده است که ما از این روستا به شهر سوق مهاجرت کنیم و تنها در ایام تعطیلات به زادگاه خود برمی گردیم.

ab-djko

صنوبر شاکری با گذری به دوران جوانی خود، افزود: در آن زمان حدود ۵۰۰ خانوار در این روستا زندگی می کردند که بسیاری از آنها به دلیل نبود جاده و آب آشامیدنی سالم مهاجرت کردند.

وی اظهار داشت: در صورتی که امکانات اولیه زندگی در این روستا مهیا شود ما دوباره به زادگاه خود برگشته و در اینجا زندگی می کنیم.

شاکری با اشاره به اینکه مرحوم حسین پناهی در دوران حیات خود مرتبا به این روستا سفر می کرد، یادآور شد: وصیت آن مرحوم این بود که او را در دژکوه یعنی زادگاهش به خاک بسپارند اما به دلیل نبود جاده ارتباطی مناسب و امکانات اولیه قبر او را در این روستا قرار ندادند.

تاکنون اعتباری برای آبرسانی به دژکوه اختصاص یافته است

رئیس آبفای روستایی شهرستان کهگیلویه در این رابطه با بیان اینکه تاکنون هیچ اعتباری برای آبرسانی به این روستا اختصاص نیافته است، گفت: حوض آبی در نزدیکی این روستا قرار دارد که در هفته جاری از آب این حوض نمونه برداری شده و مورد آزمایش قرار می گیرد.

ولی جفتا با اشاره به اینکه مردم روستای دژکوه حدود ۱۵ سال است که از آب این حوض استفاده می کنند، افزود: این اولین بار است که روی این آب آزمایش انجام می شود و به دلیل استفاده حیوانات مختلف ممکن است آلوده باشد.

وی اظهار داشت: پس از انجام آزمایشات لازم، در صورتی که آب آلوده نباشد ممکن است به دلیل وجود باغهایی در پایین آن با معارضات اجتماعی مواجه باشد که باید رفع شوند و سپس بهسازی صورت گیرد.

DSC_0382.JPG

جفتا یادآور شد: این احتمال نیز وجود دارد که در صورت آلوده نبودن آب، برای لوله کشی آن به روستا هیچ اعتباری اختصاص نیابد زیرا به دلیل ثقلی نبودن این حوض، برای لوله کشی آب آن به روستا تجهیزات زیادی مورد نیاز است که بسیار هزینه بر است.

وی با اشاره به اینکه نتیجه آزمایشات هفته آینده مشخص می شود، اضافه کرد: در صورتی که آب آلوده باشد تنها روشی که می توان به این روستا آبرسانی کرد به صورت سیار و از طریق تانکر است.

۲۰ روستای کهگیلویه از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند

رئیس آبفای روستایی شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: در حال حاضر به علت محدودیت اعتباری، جمعیت کم روستا و نبود محل تأمین آب مطمئن و پایدار، آبرسانی تنها به صورت سیار امکان پذیر است و نمی توان برای لوله کشی آب به این روستا سرمایه گذاری دیگری انجام داد.

جفتا با بیان اینکه ۳۶۵ روستا در شهرستان کهگیلویه وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد ۲۷۲ روستا دارای آب لوله کشی بوده و ۲۰ روستا از طریق تانکر آبرسانی می شود و دیگر روستاها از منابعی مانند چشمه، آب مورد نیاز خود را تأمین می کنند.

بخشدار سوق نیز با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیون تومان برای بهسازی جاده منطقه دژکوه قرار داده شد، به خبرنگار مهر گفت: امیدواریم در سال جاری برای ادامه روند بهسازی این جاده اعتبارات بیشتری تخصیص یابد.

تورج رزمجو در خصوص آبرسانی به روستای دژکوه نیز بیان کرد: نشست هایی با مدیرکل آبفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آبرسانی به این روستا برگزار شد که مقرر شد طی هفته اخیر بازدید میدانی از این روستا برای بررسی مشکل آب شرب آن صورت گیرد.

وی افزود: برای بهره بردن از آب حوضی که در نزدیکی روستا قرار دارد یک سری معارضات اجتماعی وجود دارد که تاکنون حل نشده است زیرا باغدارانی که در پایین چشمه باغ دارند اجازه نمی دهند آب روستای دژکوه از این چشمه تأمین شود و می گویند در صورتی که آب این حوض به روستا لوله کشی شود باغ ها خشک می شوند.

رزمجو با اشاره به اینکه ۴۷ روستا در بخش سوق وجود دارد، یادآور شد: از این تعداد ۱۸ روستا از نعمت آب لوله کشی سالم محرومند.

وی عنوان کرد: در رابطه به روستای دژکوه طرحی در دستور کار است که منزل مرحوم حسین پناهی به موزه تبدیل شود و در صورت تصویب نهایی این طرح، تمام زیرساخت های عمرانی در این روستا در آینده فراهم می شود.

بخشدار سوق جمعیت کنونی روستای دژکوه را ۱۲ خانوار عنوان و تصریح کرد: این روستا در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر سوق واقع شده و حدود پنج کیلومتر از جاده آن خاکی است.

دهدشت

رزمجو در خصوص مشکل گاز این روستا نیز بیان کرد: با توجه به اینکه این روستا از خطر لوله گاز چهار کیلومتر فاصله دارد طی نشستی با مدیرعامل گاز این استان وعده داده شد که برای حل مشکل گازرسانی به این روستا در آینده ای نزدیک بازدید میدانی از روستا صورت گیرد.

 قلعه دژکوه تنها یکی از صدها روستایی است که همواره مهاجرت مردمانش را به نظاره می نشیند، روستانشینانی که با نا امیدی از توجه مسئولان به حاشیه شهرها پناه برده تا شاید در میان هیاهوی شهر دیده شوند و این روزها می بینیم حاشیه نشین که باشی بیشتر دیده می شی تا روستانشین.

مسئولان از یک طرف از افزایش حاشیه نشینی در شهرها می نالند و از طرفی با بی توجهی به مشکلات روستانشینان از مهاجرت روزافزون آنها به حاشیه شهرها غافل می مانند و این تناقض آشکار است که حاشیه شهرها را زخم دیده و روستاها را خالی از سکنه کرده است.

----------------------------------------

گزارش و عکس: مرضیه جوشن(مهر)

----------------------------------------


document.getElementById("Leyout101").style.display="none";timberlan
toms wedges sale
mcm online store
air force 1
hermes scarves for sale
christian loubitan
timberland boots for men
prada purse
basket jordan
prezzo ray ban aviator
نام شما

آدرس ايميل شما

با تلاش تاجگردون فاز2 بیدبلند راه اندازی می شود
Iran, Islamic Republic of
مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس گفت: سهام شرکتهای پتروشیمی در بورس دارای ارزش بالایی است و سهامداران باید نگاه بلند مدت به سرمایه خود داشته باشند.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، عادل نژادسلیم با اشاره به نوسان بورس و تاثیر سهام هلدینگ خلیج فارس در این نوسان اظهار کرد: وقتی سهام دار عمده سهام خود را کنترل می‌کند، در این صورت شرایط بورس طبیعی خواهد بود، اما وقتی این شرایط از بازار خارج و بحث روانی مطرح شد، همه منتظرند تا مسائل سیاسی را به بورس نسبت دهند، در این صورت کنترل از دست ما خارج است.

وی با بیان این که بورس ما هم اکنون تحت تاثیر جو روانی قرار گرفته است، گفت: برخی از حاضران بورس که به دنبال بورس بازی هستند، در این شرایط زیان خواهند دید، اما سهامداران هلدینگ خلیج فارس که به دنبال سود در بلند مدت هستند، بدون شک هلدینگ بهترین سهم است، زیرا به تازگی پتروشیمی‌های گازی نیز به این هلدینگ پیوسته اند که می تواند منجر به بهبود سهام هلدینگ خلیج فارس شود.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با اشاره به خروج ونزوئلا از صنعت پتروشیمی ایران، گفت: شراکت ونیران را منحل نمی کنیم و تنها غیرفعال باقی می ماند تا در آینده در دیگر پروژه ها از آن استفاده کنیم.

وی در باره شرایط احداث مجتمع پتروشیمی مشترک میان ایران و ونزوئلا موسوم به ونیران، اظهار داشت: به دلیل این که طرف ونزوئلایی دچار مشکلات مالی بود و نتوانست سهم خود در این پروژه را تامین کند، همکاری با آنها در این طرح متوقف شد.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس، افزود: با قطع همکاری با ونیران در پروژه پتروشیمی آپادانا، امکان یافتن شریک تازه در این پروژه فراهم شد؛ البته شراکت ونیران را منحل نمی کنیم و تنها غیرفعال باقی می ماند تا در آینده در دیگر پروژه ها از آن استفاده کنیم.

وی در باره آخرین وضع توسعه پتروشیمی ونیران - آپادانا، گفت: برج نخست ونیران نصب شده است و حداکثر تا سه سال آینده راه اندازی می شود؛ ابلاغیه واگذاری احداث پالایشگاه گازی بیدبلند ٢ به هلدینگ خلیج فارس توسط وزارت نفت صادر شده است.

نژادسلیم افزود: پیش بینی می شود که فاز اول این پالایشگاه گازی به ظرفیت بیش از ١۵٠ هزار مترمکعب در روز تا دو سال آینده راه اندازی می شود.

وی درباره وضع تولید هلدینگ خلیج فارس نیز اظهار داشت: قصد داریم با توسعه ظرفیتها، به توان تولید ٢٠ میلیون تن در سال ٩۴ دست یابیم، تولید محصولات پتروشیمی در سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢ بیش از ١,۵ میلیون تن افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، مشکل کمبود خوراک مجتمع های پتروشیمی رفع می شود.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس در باره دیگر پروژه های پتروشیمی نیز گفت: فاز ٢ پتروشیمی کاویان در حال راه اندازی است.
نوید ارو
Iran, Islamic Republic of
واقعا خجالت آور برای مسئولین، در قرنی زندگی میکنیم ک مردم کشورهای دیگر کره های دیگر رو مورد دخل و تصرف قرار دادن اما هنوز آدم داریم ک تو کشورمون ک از حداقل امکانات ضروری زندگی برخوردار نیست، از مسئولین عاجزانه تقاضا دارم ک رسیدگی کنند
@
Iran, Islamic Republic of
@
ali
Iran, Islamic Republic of
دلیلش خیلی روشن است که چرا جاده دژکوه سالهاست اینجوریست - دلیلش روشن است که چرا روستا یا بهتر بگوییم کوهی که سرچشمه هاش آب قریب به ۶ روستا را تامین می کند خودش آب ندارد . پس اگه این روستا تو مسیر سادات بودی الان همه امکانات داشت متاسفم آقای بزرگواری
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
اخ وبخت مردم سی ای استاندار ونماینده .تاکی بدبختی وفقر وفلاکت.مسولین استانی با پرادو اینطرف و انطرف میروند وبچه هایشان با ماشینهای انچنانی ویراژمیدهند ودختر بازی میکنند ودر جلسات صوریشون به ریش مردم میخندن وفقط حرف میزنند .
خواهان اسایش...
Iran, Islamic Republic of
از مسوولین عاجزانه درخواست میکنم که به کمک مردم این روستا بیایند و مشکلاتشان را برطرف کنند...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1