تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۲۷
کد مطلب : ۴۲۲۶۹۲
سید یوسف مرادی فعال زیست محیطی؛

سد تنگ سرخ حیات وحش دنا را نابود می‌کند؟ ( + فیلم )

۴
۴
فایل مرتبط کبنا ؛سد تنگ سرخ رودخانه بشار، یکی از سدهای زیر مجموعه آب منطقه‌ای استان فارس است، که وزارت نیرو قصد دارد در ابتدای رودخانه بشار، در منطقه تنگ سرخ از استان کهگیلویه و بویراحمد آن را احداث کند.
این مستند قصد دارد در زمانی کوتاه به سؤالات زیر پاسخ دهد:
۱-در صورت احداث این سد چه میزان خسارت به مردم ساکن در  چندین روستایی که زیر آب می‌رود، وارد می‌شود؟
۲- چرا در صورت احداث این سد، رودخانه بشار خشک می‌شود؟(باید توجه داشت که علاوه بر این سد، سد دیگری در منطقه پراشکفت بر روی رودخانه چیتاب در حال احداث است که مهمترین  و اصلی‌ترین منابع رودخانه بشار از این دو ناحیه است).
۳- این مستند با نگاهی به تنگ خرم انداز (مشهور به خرانداز) که فاصله کمی با موقعیت کنونی تعیین شده برای سد دارد، نشان می‌دهد که حجم خسارات به چه مقدار کم خواهد شد (قابل ذکر است که تنها دلیل عدم انتخاب تنگ خرانداز برای احداث سد، عمق این تنگه است، که پمپاژ آب به شیراز، مرودشت و کامفیروز را غیر ممکن می‌کند).
۴-در این مستند کوتاه به صورت گذرا به این سؤال پاسخ داده شده است که چه اتفاق تلخی برای ۳۰۰ هزار نفر از اهالی بویراحمد و دنا در صورت احداث این سد و خشک شدن همیشگی رودخانه بشار رخ خواهد داد.
۵-این مستند همچنین خطر احداث سد تنگ سرخ برای حیات وحش دنا را که می‌تواند طی یک دهه کل ذخیره گاه ثبت شده جهانی دنا را دچار تغییر و نابودی سازد، گوشزد می‌کند.
۶- این مستند همچنین نشان می‌دهد که سد تنگ سرخ بر خلاف آنچه گفته می‌شود، در ابتدایی‌ترین مراحل مقدماتی کار است و کار این سد هنوز شروع نشده و توقف این کار هیچ خسارتی در پی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارشناس
United States
۱- حیات وحش دنا هیچ ارتباطی به رود بشار ندارد.
۲- خواهشا بیخیال تنگ خرمناز بشو.
۳- کلا بنظر من سد با این وضع مالی مملکت اجرا نمیشه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام در خصوص این مستند اولا هدف از احداث این سد مهار روان اب های فصل بارندگی می باشد که بدون هیچ استفاده ای به خلیج فارس سرازیر می شود ثانیا
ذخیره ابی این سد به اندازه ای است که می تواند هم اب شرب شهرستان بویراحمد را تامین نماید هم اب مورد نیاز رودخانه بشار در فصل تابستان و پائین دست را اقای مرادی به همه خزئیات احداث سد توجه نکرده فقط خواسته با این مستند اسم رسمی دریافت کنه
احمد ویسی زاده
Iran, Islamic Republic of
سلام. قطعا این مسأله برای بویراحمد بسیار حیاتی است. سایت های خبری استان ما به جای پرداختن به این مسأله مدام به دنبال پرداختن به مسائل سیاسی بی نتیجه هستن و به هیچ وجه اطلاع رسانی صحیحی در این مورد صورت نمیگیره. اصلا چرا آب بویراحمد باید برای شیراز و مرودشت بره؟ آبادی استان مجاور به قیمت نابودی سرزمین ما؟ از شما خواهشمندم که به جای پرداختن به خبر هایی که دردی از ما دوا نمیکنه و درج بیانیه های یه قرون دوزاری بیشتر به این مسأله رسیدگی کنین و پیگیر باشین.
رضا
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این پروژه بجز ضرر هیچ فایده ای برای استان ما و حیات وحش و طبیعت استان ما ندارد. قراره اب این سد تماما به استان فارس انتقال پیدا کنه و رودخانه بشار رو خشک کنن که ضربه سنگینی به طبیعت استان میزنه. و به نوعی دارن استان مارو استعمار میکنن. مردم استان باید همچون نبرد تنگ تامرادی با غیرت و شجاعت خود باری دیگر به این جماعت درس عبرت بدهند و جلوی استعمار خود را بگیرند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1