تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۴۲۰۵۶۸
داریوش جهانبخش شهردار شهر مادوان در گفت و گوی اختصاصی با کبنانیوز؛

مادوان همیشه مغضوب سیاسیون بوده / نیاز اساسی مادوان احداث پارک است / مادوان توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد

۰
فیلم مربوط به عملکرد شهرداری مادوان در مقابله با کرونا کبنا ؛
داریوش جهانبخش شهردار شهر مادوان در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز، در ابتدای سخنان خود به نقش مهم رسانه‌ها پرداخته و گفت: از پایگاه خبری کبنا نیوز به دلیل نقش برجسته‌ای که در ایجاد روشنگری در جامعه دارد، رفتار عادلانه در مقابل واقعیت‌ها، حرکت در مسیر وحدت و انسجام جامعه و رفع نواقص و گوشزد کردن نواقص دارد،  می تقدیر و تشکر می‌کنم.
جهانبخش ضمن تبریک روز کارگر و روز معلم گفت: روز معلم، روز دانایی است که من از همین جا از تمامی‌معلمان تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از زحمت‌های قشر عزیز کارگران، که بخش وسیعی از رشد و توسعه کشور مرهون این عزیزان است تقدیر و تشکر می‌کنم.
برنامه‌های شهرداری مادوان در مقابله ویروس کرونا؟
جهانبخش در رابطه با برنامه‌های شهرداری برای مقابله با کرونا، اظهار کرد: شهرداری برنامه خوبی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا داشت. طبق زمان بندی هر دو روز یکبار، معابر و خیابان‌ها ضدعفونی می‌شد، همچنین تمام ادارات را به کمک نیروهای بسیج و سپاه پاسداران، سه روز یکبار ضدعفونی کردیم.
شهردار مادوان گفت: ضمن برنامه شیفت بندی دولت، در شهرداری بصورت یک سوم و دو سوم، نیروها مشغول به کار بودند و بعد از آن بصورت غیرحضوری و مجازی کارها صورت می‌گرفت.
جهانبخش گفت: در ایام کرونایی فعالیت‌های عمرانی را تعطیل نکردیم، همینطور حوزه‌های شهرسازی و مالی را بصورت مجازی پیش بردیم. تبلیغات فرهنگی خوبی برای پویش «در خانه بمانیم» صورت دادیم و تاکنون حتی یک نفر هم مبتلا به ویروس کرونا نداشتیم.
 
(فیلم ) توضیحات کامل در باره اعتبارات شهرداری
در خصوص وضعیت اعتباری شهرداری مادوان توضیح بفرمایید؟
جهانبخش بیان کرد: از زمان آغاز به کار خود در سال 95 برنامه و شرایط اقتصادی‌مان نسبت به سنوات گذشته بسیار متفاوت بود، زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم با کسری بودجه 2 میلیارد تومانی مواجه بودیم، ولی خوشبختانه تا پایان سال علاوه بر اینکه کسری را جبران کردیم، درآمد خیلی خوبی وصول شد، توانستیم بودجه را تا 70 درصد افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: از سال 97، 98 و 99 هر ساله بین 60 تا 70 درصد افزایش بودجه داشتیم، بطوری که کمیته تطبیق بودجه را تأیید نمی‌کرد، چون رشد بودجه رشد چشم گیری بود. فکر نمی‌کنم تا امروز این رشد اقتصادی را در هیچکدام از شهرداری‌های استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم.
وی افزود: بر اساس آنچه که مدیرکل دفتر امور شهری گفته‌اند شهرداری مادوان در زمینه افزایش درآمد، افزایش هزینه، افزایش جذب اعتبار شهرداری پیشرویی است، هر چه درآمد ما بیشتر باشد، به تبع هزینه‌های عمرانی هم بیشتر می‌شود.
جهانبخش گفت: یکی از دلایلی که توانستیم با زیرساخت‌ها را فیصله بدهیم، این بود که هم به زمان بندی توجه کردیم، هم نیروی انسانی کارآمد در جاهای مختلف پیش بینی کردیم، تا بتوانند از عهده کار بربیایند، پروژه‌های باکیفیتی اجرا کنیم و هم مدیریت هزینه هم به خوبی صورت گیرد، با این سه شاخص، به خوبی توانستیم به میزان چندین برابر 8 ساله دوره‌های گذشته، عملیات‌های عمرانی اجرا کنیم.
 
(فیلم) اقدامات شهرداری مادوان در سال‌های اخیر
مهمترین اقدامات شهرداری مادوان چه بوده است؟
شهردار شهر مادوان گفت: در حوزه برنامه ریزی توسعه شهری، تملک اراضی جهت بازگشایی، خرید تجهیزات فناوری اطلاعات با اعتبار 150 میلیون تومان، طرح دفع آب‌های سطحی کانال‌های شهری از جمله فعالیت‌های شهرداری بوده است.
جهانبخش افزود: مشکل اساسی طرح‌های عمرانی ما این است که مطالعات طرح انجام نمی‌گیرد، در مادوان نیز همینطور است. همینطور غافل از این هستیم که باید نقش اقلیم را در اصول شهرسازی رعایت کنیم.
جهانبخش گفت: در شهر مادوان که شیب از شمال به جنوب دارد، باید برای کانال دفع آب‌های سطحی، جدول گذاری، شیب، عمق، دیوار حفاظتی، طول کار را مطالعه می‌شد، ولی متاسفانه این کار صورت نگرفته است. اگر بارشی شبیه بارش چند روز پیش داشته باشیم، و جدول نتواند کشش آب را داشته باشد، این آب به سمت معابر حرکت می‌کند و متاسفانه نتیجه این می‌شود که کسی از بین می‌رود. یا آنکه کانال حجم و ظرفیت کافی را ممکن است نداشته باشد.
وی افزود: بنابراین اولین کاری که انجام دادیم طراحی کانال دفع آب‌های سطحی و جدول گذاری در دستور کار قرار گرفت، و تاکنون خیلی از معابر را اصلاح کردیم.
جهانبخش گفت: تعریض جاده سی سخت در دستور کار قرار گرفت، استانداردهای جدول گذاری به خوبی رعایت شد، و یکی از نقاظ  حادثه خیز ما، در حال حاضر مشکلی ندارند و یک قطره آب هم در جاده نمی‌ماند.
جهانبخش اظهار کرد: همینطور برای دره آبرفتی فصلی مادوان، حدوداً 1000 متر کار انجام گرفته، و 300 متر کار در دستور کار است، در کنار کانال دو پارک محله‌ای و سینما خانواده پیش بینی کرده‌ایم.
جهانبخش بیان کرد: برنامه بهبود حمل و نقل عمومی شهری را اجرا کردیم، قریب 450 میلیون جدول گذاری به دلیل افزایش جمعیت داشتیم.
جهانبخش گفت: برنامه ایجاد ساختمان آتش نشانی که جزو برنامه‌های تاسیسات حفاظتی شهر است، با زیربنای 2 هزار و 250 متر در حال اجرا است. فاز اول این طرح با 1 میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه شد، که 900 میلیون آن مربوط به طلب پیمانکار در سال 98 پرداخت شده است، فاز دوم این طرح در دستور کار قرار گرفته است و یا در هفته دولت و یا در دهه فجر افتتاح خواهد شد.
جهانبخش گفت: برنامه بهبود مبلمان شهری، روشنایی شهر و فضای سبز را با اعتبار 218 میلیون تومان در سال 98 داشتیم.
وی اظهار کرد: برنامه ایجاد تاسیسات و تسهیلات شهری مربوط به تجهیز ساختمان‌های اداری، با اعتبار 50 میلیون تومان، برنامه ایجاد تاسیسات درآمدزا مثل خرید ماشین آلات عمرانی با 165 میلیون تومان، با کمک سازمان شهرداری‌ها خرید شد. جاده اصفهان در دستور کار است.
جهانبخش افزود: با رایزنی‌هایی که با اداره راه داشتیم امیدوارم روشنایی جاده اصفهان، که جزو ورودی و خروجی شهر محسوب می‌شود، و به نوعی هویت شهر در این ورودی دیده می‌شود هر چه سریعتر بتوانیم این کار را انجام دهیم.
شهردار شهر مادوان گفت: موضوع مورد توجهی که علاقه مند به انجام آن هستم، احداث پارک‌ها است، در همین موضوع، از منابع طبیعی به شدت گله مند هستم، که چندین سال به دنبال آن بودیم، اما نتوانستیم در کمیته ماده 32 واگذاری صورت گیرد و اینکار عملی نشد ولی امیدواریم در بحث واگذاری اراضی ملی به شهرداری، حداقل کلنگ پارکی که سالهای سال مردم ما منتظر احداث آن هستند را به زمین بزنیم و اگر این کار صورت گیرد، بیش از 70 درصد مشکلات شهر حل خواهد شد.
جهانبخش اظهار کرد: در حوزه آموزش تلاش کردیم، با توجه به اینکه هیچ نهادی وجود ندارد که کمبود فضاهای آموزشی و ورزشی را جبران کند، ما در اینجا هم نقش نماینده دولت و هم نقش نهاد خدماتی را ایفا می‌کنیم، و خوشبختانه با جلساتی که با مدیران برگزار کردیم 2 مدرسه 9 کلاسه و 12 کلاسه در حال ساخت هستند، و حدود 6 هزار متر به فضای آموزشی شهر اضافه شده است.
جهانبخش ابراز کرد: چون مردم به دلیل رفت و آمد فرزندانشان به شهر یاسوج بخاطر آموزش، به شدت در مضیقه بودند و خوشبختانه شاهد خواهیم بود که با احداث این دو مدرسه بخش زیادی از بار ترافیک و مشکلات مردم برداشته شود.
شهردار شهر مادوان با ابراز اینکه نسبت به عملکرد نمایندگان برای شهر مادوان انتقاد دارم، گفت: اعتقاد داشتیم که نماینده باید مشکلات مردم را از نزدیک ببیند و حتی بتواند در مجلس پروژه‌های ملی تعریف کند، در سایر شهرها می‌بینیم که نمایندگان در حوزه شهرداری و شوراهای شهر جلسات خوبی برگزار می‌کنند و همکاری خوبی می‌شود و مشکلات روستا و شهر را در حد توان رفع می‌کنند.
 
(فیلم) علت بی‌توجهی بعضی مسئولان استانی به شهر مادوان
چرا شهر مادوان از سوی برخی مسئولان استانی جدی گرفته نمی‌شود؟
جهانبخش گفت: مادوان همیشه مغضوب سیاسیون بوده، مادوان یک شهر حاشیه‌ای در کنار شهر یاسوج بوده، و جمعیت و مهاجرت پذیری  و سرریزی جمعیتی بالایی دارد و باید ساماندهی شهر مادوان صورت می‌گرفت، مدیریت و برنامه ریزی لحظه به لحظه‌ای را می‌طلبید، در حوزه ابرسانی، گازرسانی، برق رسانی، آموزش، ورزش توسعه همه جانبه می‌طلبد.
وی افزود: یک مدیر باید برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت، و بلندمدت داشته باشد. نیازهای روحی، روانی، فیزیولوژی و رشد و تکامل شهر را باید ببینیم، زمینه بهبود محیط زیست را فراهم کنیم. هنوز نگرانیم بخاطر رویکردی که در گذشته نسبت به مادوان شکل گرفته، امیدوارم نقطه نظر مسئولان به مادوان بیشتر شود، اگر ما دیر بجنبیم قطعاً نمی‌توانیم اثرگذار باشیم و مدیریت کنیم.
جهانبخش اظهار کرد: در همین قسمت قدیمی شهر که بصورت خویش فرما ساخته شده، یک متر زمین برای ایجاد فضای سبز پیدا نکردیم. انتظار است اگر برنامه بودجه‌ای برای شهر پیش بینی می‌شود، بر اساس آمار سرشماری سال 95 انجام می‌گیرد، در حالی که هر روزه به این جمعیت اضافه می‌شود، از سال 95 تاکنون 5 هزار و 800 نفر به جعیت شهر اضافه شده است.
وی گفت: این درحالی است که به این 5 هزار نفر باید خدمات داده شود، در حالی که بودجه این افراد پیش بینی نمی‌شود، مرتبه بندی جمعیتی باید در توزیع اعتبارات لحاظ شود. وضعیت قرارگیری شهرها باید لحاظ شوند.
جهانبخش اظهار کرد: محور اصفهان که وضعیت اسفباری دارد، اگر کسی بخواهد از این محور عبور کند و به یاسوج برود، با وجود این محور، تصور می‌کند تمام یاسوج هم چنین وضعیت اسفباری دارد. چیزی که به عنوان تصویر از هویت یک شهر در ذهنشان ایجاد شود، افراد شهر را نیز همانگونه تصور خواهند کرد. مادوان شهری است که رفت و آمد زیادی از آن صورت می‌گیرد، بنابراین می‌طلبد که مسئولان در نحوه بودجه ریزی، نحوه قرارگیری شهرها را مدنظر قرار دهند.
  
(فیلم) مهمترین معضل شهر ماداون
مهمترین معضلات شهر مادوان چیست؟
جهانبخش بیان کرد: شهر مادوان شبیه بیماری بود که از هر طرف می‌نالید. قطعی مکرر آب، نداشتن اماکن ورزشی، نبود فضای آموزشی و بهداشتی، خیابان‌های تنگ و تاریک و خاکی، خطر سیلاب‌های بالادست شهر از جمله مشکلات شهری بود.
وی افزود: خدمات مستمراً داده می‌شد، ولی کم بوده، فی الحال بخش عظیمی از مشکلات ما یا حل شده و یا در حال حل شدن است، و در حال حاضر یکی از نیازهای شهر مادوان پارک و ایجاد فضای سبز است، اگر قرار باشد از ده برآفتاب تا حوزه مادوان و بلهزار، که جمعیتی حدود 60 هزار نفر است پارک 70 هکتاری را که سالهاست دنبال آن بوده‌ایم اگر واگذار شده بود، که به دلیل مسائل سیاسی نتوانستیم پیگیری کنیم، 70 هزار نفر از شهر یاسوج و مادوان می تواست از این فضا و امکان تفریحی استفاده کند.
 
(فیلم ) حرف‌های آخر جهانبخش
صحبت‌های پایانی:
جهانبخش ابراز کرد: لازم می‌دانم از همه رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد که به عنوان چشم بینای جامعه روشنگری می‌کنند تشکر کنم.
جهانبخش افزود: بخش عظیمی از خدماتی که انجام شده مرهون همدلی‌های شورای شهر بوده و از همین جا از شورای شهر تشکر می‌کنم. بخش عظیمی از توفیقاتی که داشتیم مربوط به همدلی مردم بوده، مردم ما پای کار هستند.
شهردار مادوان در انتها گفت: بر حسب اعتماد و رابطه‌ای که بین مردم و شهرداری وجود دارد، خوشبختانه کارها انجام می‌گیرد، از مردم عزیز نیز تشکر و قدردانی می‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1