تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۴۱۶۴۷۱

جزئیات کامل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی ( فیلم )

۰
کبنا ؛   
ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح روز چهارشنبه، هجدهم دی ماه> پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین، فرودگاه امام خمینی را به مقصد کی‌یف ترک می‌کند؛ حدود ۵ ساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی‌ها در عین الاسد عراق...
در پی اقدام تروریستی آمریکایی‌ها که منجر به شهادت سردار سپهبد سلیمانی و همراهانش شد و با توجه به مطالبات بی شمار مردمی مبنی بر انتقام سخت از آمریکایی‌ها، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه، پایگاه مهم و راهبردی آمریکایی‌ها در عراق را موشک باران می‌کنند.
درحالیکه تهدید‌های رئیس جمهور آمریکا مبنی بر هدف قراردادن تعداد زیادی اهداف در خاک ایران و تحرکات نیرو‌های تروریستی آمریکا پس از سیلی موشکی سپاه، نیرو‌های مسلح کشور را به منظور پاسخگویی به هر تهدید احتمالی در آماده باش کامل قرارداده است. خبر می‌رسد هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با ۱۷۶ مسافر و خدمه که اکثرآن‌ها ایرانی هستند، ۶ دقیقه پس از پرواز در منطقه شاهد شهر در شهریار سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن جان باخته‌اند.
تصاویر اولیه منتشر شده از لحظه سقوط هواپیما این گمان را تقویت می‌کند که هواپیما بر اثر آتش گرفتن موتور در پی نقص فنی احتمالی سقوط و بر اثر شدت برخورد با زمین منفجر شده است.
در همین اثنا ویدئو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد هواپیما در آسمان و درحالیکه آتش گرفته به سمت زمین می‌آید؛ این ویدئو‌ها فرضیه هدف قرار گرفتن هواپیما را افزایش می‌دهد.
درحالیکه مراجع رسمی تقریبا سکوت کرده‌اند، بازار خبر‌های جعلی و شایعات در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه بالا می‌گیرد.
در این شرایط داده‌های رسمی که منتشر می‌شود، رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی را به سمت تقویت شدن فرضیه نقص فنی هواپیما می‌برد، درحالیکه ماجرا به گونه دیگری بوده است.
یک هیئت فنی از هواپیمایی اوکراین وارد ایران می‌شود و همزمان جعبه سیاه هواپیما نیز پیدا می‌شود، وزیر امور خارجه اوکراین از همکاری ایران با تیم تحقیقاتی قدردانی می‌کند. 
به تدریج هویت جان باختگان هواپیما اعلام می‌شود؛ جمعی از جان باختگان از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان کشور بودند که برای ادامه تحصیل به کانادا رفته و در تعطیلات سال نو میلادی به تهران آمده بودند، این افراد در روز حادثه در حال بازگشت به کانادا از مسیر کی‌یف بودند.
ابهامات و گمانه زنی‌های مختلف درباره این حادثه تلخ سه روز ادامه داشت تا اینکه صبح امروز ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، با صدور بیانیه‌ای اعلام می‌کند، این هواپیمای در شرایط حساس وبحرانی روز حادثه، به دلیل بروزخطایی انسانی وبه صورت غیر عمد، مورد هدف پدافند هوایی قرارگرفته است.
اگرچه اذعان به اشتباه و عذرخواهی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به خاطر وقوع این فاجعه دردناک قابل ستایش است، اما این سوال همچنان بی پاسخ مانده که چرا اطلاع رسانی در این زمینه زودتر از این‌ها انجام نشده است و آیا در سه روز گذشته هیچ مرجع رسمی از شلیک پدافند در روز حادثه خبر نداشته است. 
آنچه که مسلّم است همانگونه که درباره علت اصلی حادثه با صداقت با مردم صحبت شد اگرچه دیرهنگام، اما برای حفظ اعتماد افکار عمومی لازم است این صداقت همراه با شفافیت شود و پس از بررسی‌های فنی و کارشناسی و بررسی احتمالات مختلف، نتایج به صورت صریح با مردم در میان گذاشته و با عوامل اصلی این خطای انسانی برخورد قانونی شود تا زمینه موج سواری بدخواهان ملت به وجود نیاید و سرمایه اعتماد عمومی به مسئولان و وحدت و انسجام کنونی جامعه دچار خدشه نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1