تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۴۱۶۲۶۹
کبنا گزارش می‌دهد

وداع سردار دل‌ها با امام مهربانی‌ها ( تصاویر و فیلم )

۴
کبنا ؛مردم مشهد از ساعات آغازین صبح برای وداع با سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به میدان ۱۵ خرداد مشهد آمده‌اند و هنوز چشم به آسمان منتظر ورود هواپیمای حامل پیکر مطهر سردار دل‌ها هستند.
پیکر سردار شهید سلیمانی و یارانش در غروب یکشنبه 15 دیماه با حضور گسترده و پرشور مردم ولایتمدار و انقلابی مشهد با شعار"فریاد یا امام رضا، قاسم رسید از کربلا" در حال تشییع است.  مسیر تشییع سردار دلها به سمت حرم رضوی ستاره باران شد. صحن جامع رضوی برای برگزاری نماز جماعت و مراسم گرامی‌داشت سردار شهید قاسم سلیمانی فرش شده است. مردم با ندای "لبیک یا حسین"، "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" نفرت خود را نسبت به این اتفاق نشان می‌دهند.
در این میان تعدادی از فرماندهان ارتش و سپاه به همراه هیأت همراه به جایگاه ویژه مراسم وارد شدند.
پس از تلاوت قرآن، صلوات خاصه امام رضا (ع) در فضای حرم طنین انداز شد با پایان مراسم تلاوت قرآن و خوانش صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) مرثیه‌ و نوحه‌خوانی برای گرامی‌داشت شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی انجام شد و در این زمان صدای گریه از صفوف مختلف مردم حاضر در صحن‌های حرم مطهر رضوی به گوش می‌رسد. مراسم سینه‌زنی مردم شور و غم آنان را بیش از پیش آشکار می‌کند.
مردم شهیدپرور مشهد با شعارهای  " خون سلیمانی حیات بخشید ما را از فتنه‌ها نجات بخشید" ، " فاتحه‌ای برای خود بخوانید منتظر پاسخ ما بمانید"، " مرگ بر آمریکا"، " این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده"،... ، پیکر پاک این شهدا را تا حرم مطهر رضوی بدرقه می‌کنند.
مردم از نقاط مختلف شهر با مترو، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه  با وجود ازدحام بسیار زیاد جمعیت خود را به حرم می‌رسانند و با توجه به محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی رفت و آمد وسایل نقلیه عمومی به صورت مداوم انجام می‌شود.

با توجه به تاخیر در زمان بندی تشییع پیکر شهید سلیمانی مردم چند ساعت زودتر در خیابان‌های منتهی به حرم حضور بهم رسانده بودند.
مردم از ورودی‌های مختلف حرم رضوی وارد می‌شوند و به سمت ورودی باب‌الرضا که تشییع پیکر سردار سلیمانی به آن منتهی می‌شود، حرکت می‌کنند و با گذشت زمان جمعیت در صحن جامع رضوی افزایش پیدا می‌کند.
مردم هنوز از مسیرهای منتهی به خیابان امام رضا(ع)، با مترو، اتوبوس و هر وسیله نقلیه دیگری در حال رساندن خود به مراسم تشییع پیکر شهدا هستند.
جمعیت در خیابان های اطراف حرم رضوی به قدری زیاد است که حرکت خودروی حامل شهیدان و مردم با کندی در حال انجام است و همچنان در انتظار رسیدن پیکرهای مطهر شهدا هستند.

شعارهای "حاج قاسم قسم به خون پاکت راهت ادامه دارد"، "ایران سیاهپوش شده انتقام انتقام"، نشان از ارادت زائران و مجاوران حاضر در این مراسم نسبت به این شهید بزرگوار که عنوان خادمی امام رضا (ع) را داشت،است.
جمعیت میلیونی برای بدرقه سردار سلیمانی در اطراف خودروی حامل سرداران رشید، موج می زند.مردم تلاش می کنند با رساندن خود به خودرو در خیابان امام رضا(ع)، از پیکر پاک شهدا تبرک کنند.
این مردم حاج قاسم را از خود می دانند و با این استقبال بی نظیر، باری دیگر بیعت خود را با ولایت و سردار سلیمانی اظهار کردند.

جمعیت به قدری زیاد است  که مجال نفس کشیدن نیست همه قشر مردم از پیر و جوان گرفته تا کودک و خردسال در میان جمعیت با چشمان گریان منتظر ورود پیکر سردار شهید سلیمانی هستند.
شور و شوق مردم به قدری زیاد است که برخی مجالی برای رسیدن به محل موعد نداشته و در راه مشغول عزاداری و ادای دین خود هستند و در این میان عده‌ای رهبری جمعیت را در دست گرفته و با شعارهای بلندی که سر می‌دادند جمعیت را با خود همگام می‌کردند.
در محدوده خیابان امام رضا(ع) تا میدان پانزدهم خرداد جمعیت دوشادوش یکدیگر مشغول عزاداری، سینه‌زنی و شعار دادن بودند. در این میان پیرزنی که عکس سردار سلیمانی را در دست گرفته و با چشمان جستجوگر خود به انتظار ورود پیکرها بود و در خصوص حضور خود در این مراسم می‌گوید: به عشق اسلام آمده‌ام و بسیار خوشحالم از اینکه توانسته‌ام به جای ماندن در خانه، در این مکان حضور داشته باشم و در کنار مردم مشغول عزاداری شوم. همه ما مردم فقط منتظر یک انتقام سخت هستیم.
در میان جمعیت خانم جوانی با چشمان گریان در رابطه با علت حضور خود در این مراسم بیان می‌کند: ما صددرصد پیرو ولی فقیه هستیم. سردار سلیمانی خدمت بزرگی به مملکت، امنیت و کشور ما کرده است و امنیت امروز خود را مدیون ایشان هستیم و هیچ افتخاری بیشتر از این نیست که پیرو راه ایشان  باشیم و در مراسم تشیع پیکر ایشان حضور داشته باشیم.
حضور جوانان، نوجوانان و کوچکترها در میان این جمعیت زیاد جای تعجب داشت و همگی با شور خاصی مشغول عزاداری بودند،پسر بچه‌ای در رابطه با حس و حال خود خاطرنشان می‌کند: حس افتخار و غروردارم از اینکه حداقل توانستم در مراسم تشیع شهید سردار سلیمانی شرکت کنم.
در گوشه دیگر جمعیت یکی از مردان حاضر در جمعیت حضور در این مراسم را جزء وظیفه هر ایرانی می‌داند و اظهار می‌کند: وظیفه همه ماست تا در این مراسم شرکت کنیم و آمدیم که بگوییم ما سلیمانی‌های زیادی داریم و الان 80 میلیون سلیمانی وجود دارد که آماده فدا کردن جان خود هستند.
مردی در حالی که به شدت گریه می‌کرد می‌گوید: ما سردار بزرگی را از دست دادیم و فقط می‌خواهم بگویم که این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده. سردار سلیمانی فدایی و ذوب در رهبری بود و باید چنین استقبالی از پیکر مطهر ایشان می‌شد و فقط آمدم در محضر امام رضا(ع) بگوییم که برای ما هم دعا کنید همان دعایی که برای سردار سلیمانی کردید.
شخص دیگری اضافه کرد: از زبان دختر شهید محرابی دیشب شنیدم که گفته شد سردار سلیمانی عرفه پارسال گفتند که دخترم برای من دعا کن که عرفه امسال آمده‌ام از امام رضا(ع) شهادت خود را بگیرم. ما از کاروان شهدا جا مانده‌ایم و امروز آمدیم تا شاید از جانب امام رضا(ع) عنایتی شود.

پس از اذان مغرب صفوف نمازگزاران ترتیب خود را پیدا کرد و در همین هنگام نیز گروهی از مردم عراق با درد دست داشتن پرچم این کشور وارد حرم می‌شوند، نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اقامه شد. 
با اتمام نماز جماعت، مردم به پیشواز پیکر شهدا در حرم به استقبال می‌نشینند.
 ای اهل حرم میر و علمدار خوش آمد
  

خوشامد گويي مردم مشهد به سردار حرم
  
14:47
پیکر سردار شهید سلیمانی وارد فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد.

صدها نفر از مردم و مسؤولان لشکری و کشوری استان خراسان رضوی برای استقبال از پیکر شهدای مقاومت در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد حضور دارند.
پیکر مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش روز شنبه به ترتیب در حرمین کاظمین (ع)، کربلای معلی و نجف اشرف در جوار حرم امیرالمومنین (ع) تشییع شد و بامداد امروز به میهن بازگشت.

   
مردم مشهد، اما از ساعات ابتدایی صبح امروز، از نقاط مختلف این کلانشهر خود را به میدان ۱۵ خرداد رساندند تا به استقبال سردار دل‌ها برسند، تا وداع کنند با مردی که فرزند خلف این انقلاب بود، هست و خواهد بود.
اگر چه طبق اعلام قبلی قرار بود، پیکر مطهر سردار سلیمانی ساعت ۱۲ به مشهد برسد اما مهر و عطوفت مردم خونگرم اهواز و مشایعت بی‌نظیر و وداع طولانی‌شان، باعث شد سردار هم بیشتر بین‌شان بماند و با تاخیر به مشهد بیاید.

بیشتر بخوانید:

سردار سلیمانی خوزستان را برای همیشه ترک کرد ( فیلم و عکس)

پرچم ها و پلاکاردهایی با شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لبیک یا حسین (ع) و تصاویری از مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی در دست این مردم عزادار، ترکیبی است که نشان می‌دهد این فقط یک شور و هیجان معمولی نیست؛ در کنار این همه شور، شعوری است مثال‌زدنی و این مردم حسین(ع) و یزید زمانشان را خوب شناخته‌اند.
سردار سلیمانی برای همیشه خوزستان را ترک کرد
  
از فرودگاه هم خبر می‌رسد عده‌ای از مردم با در دست داشتن پلاکارهایی بی‌صبرانه منتظر ورود سردار سلیمانی به مشهد هستند.

امروز هوای مشهد اگر چه سرد است، اما تنور عاشقی و قدرشناسی‌ها داغ داغ است؛ لحظه به لحظه بر سیل این جمعیت افزوده می‌شود؛ حضور دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در این مراسم چشمگیر است.
بچه‌ها با آن دستان کوچکشان تصاویر سردار سلیمانی را حمل می‌کنند، جوری که انگار تکه الماسی در دست دارند، مبادا از دستشان به زمین بیفتد و از ته دل شعار مرگ بر آمریکا را فریاد می‌زنند.
تمام زندگی این سردار سراسر برکت برای این نظام و این ملت بود و حالا عجیب نیست که شهادتش هم باعث وحدت بیشتر نسل‌ها، افکار، قومیت‌ها و مذاهب شود.
مادر شهیدی که تصویر پسر شهیدش را در کنار عکس سردار به دست دارد، طوری از ته دل «مرگ بر آمریکا» می‌گوید که نظرم را جلب می‌کند، سر صحبت را که باز می‌کنم می‌گوید: ترامپ می‌خواست با این کار کشور ایران را نابود کند اما آنقدر احمق بود که نفهمید این کار به وحدت و همدلی بیشتر این مردم و همراهی شان با نظام جمهوری اسلامی ختم می‌شود.
اشکهایش را پاک می‌کند و ادامه می‌دهد: شهادت سردار برای خودش سعادت است، اما برای ما خسارتی جبران‌ناپذیر است، مردم شاید از گرانی ها و شرایط اقتصادی ناراحت باشند، شاید یک زنی چادر بپوشد و یکی نپوشد، شاید جوان‌ها فکرشان با ما پیرزن‌ها فرق داشته باشد، اما سردار سلیمانی کسی بود که همه ما به او مدیونیم، شهادتش برای همه ما مصیبت و عزاست.
حمل پرچم کشور عراق توسط مردم مشهد شاید دردناکترین سیلی بر صورت ناپاک و کریه کسانی است که ۴۰ سال است کمر به اختلاف افکنی بین دو ملت ایران و عراق بسته اند.
راستش را بگویم امروز در مشهد کلاس وحدت است.
خبر می‌رسد عده ای از مردم در صحن جامع رضوی هم منتظر ورود سردار هستند و ازدحام جمعیت به حدی است که راه رفتن را سخت کرده است.
خدا می‌داند این لحطه های انتظار چقدر سخت و دیر می‌گذرند، ما چشمهایمان به آسمان و دلمان پر می‌زند برای سرداری که جانش را برای اسلام و امنیت این مردم عاشقانه فدا کرد.
اهالی دیار امام رضا (ع) منتظرند؛ منتظر یک میهمان عزیزتر از جانشان.

گزارش خبر نيمروز  وداع مردم خوزستان با سيد شهيدان مقاومت

   


پیکر مطهر شهدای مقاومت، در هواپیما در حال پرواز به سمت مشهد


مشهدالرضا در انتظار سردار آسمانی
دمام زنی در میان انبوه مردم مشهد قبل از آغاز مراسم
  

دل گویه‌ها با حاج قاسم...  تا ابد در قلب ما جا داری/  حاج قاسم، عظمت ایران اسلامی
  

مشهدالرضا در انتظار سردار آسماني
  

برنامه‌های بعدی تشییع پیکر‌های مطهر 
غیور مردان و شیرزنان خوزستان، دیار شیران ایران صبح امروز با حضور میلیونی در استقبال از پیکر مجاهد راه خدا شهید حاج قاسم سلیمانی قیامی تاریخی رقم زنند. پیکر‌های این شهدا پس از تشییع در مشهدالرضا و جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) به تهران منتقل می‌شود.
 
‌> مراسم وداع ساعت ۱۹ مصلای تهران
و پس از مشهد پيکرهاي مطهر به تهران منتقل مي شود و مراسم وداع با پيکر شهيد حاج قاسم سليماني و همرزمانش ساعت 19 امشب در مصلاي تهران برگزار مي شود.
> اقامه نماز و تشييع صبح دوشنبه؛ دانشگاه تهران
پيکر پاک سردار سپهبد حاج قاسم سليماني و همرزمان شهيدش صبح فردا پس از اقامه نماز از دانشگاه تهران به سمت ميدان آزادي تشييع خواهد شد.
> انتقال پیکر‌ها به قم و مراسم بزرگداشت ۱۴ تا ۱۶ در حرم حضرت معصومه (س)
سپس پيکرهاي شهدا از تهران به قم منتقل مي شود و مراسم بزرگداشت آنها ساعت 14 تا 16 دوشنبه در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار مي شود.
> سه شنبه صبح، تشييع و تدفين پيکر سردار بزرگ اسلام در کرمان
صبح سه شنبه نيز مراسم تشييع و تدفين پيکر سردار بزرگ و پر افتخار اسلام و ايران در کرمان برگزار مي شود.
ديروز و ديشب نيز مردم سوگوار و خشمگين عراق در کاظمين، بغداد، کربلا و نجف وداع بي‌نظيري با پيکرهاي شهيدان مظلوم حلمه جنايتکاران امريکا داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1