کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست تشکل‌های مردم‌نهاد مطرح شد

فیلم| به نام گردشگری به کام زمین‌خواران/ سمن‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شدند/ کمپین‌ محیط‌زیست پُر از وعده دولتی‌ها

27 مرداد 1398 ساعت 9:44

یکی از فعالین محیط‌زیست می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد زمین‌هایی را به افراد خاص واگذار کرده؛ استان درآمدی از گردشگری ندارد و تنها گردشگری انبوه به استان تحمیل‌شده است و بدون اینکه کمترین درآمدی داشته باشد صرفاً زباله تأمین می‌کند، درصورتی‌که با گردشگری مسئولانه می‌توان خیلی از مشکلات استان را برطرف کرد.


امید سجادیان دبیر نهضت سبز زاگرس (22 مردادماه) در نشست تشکل‌های مردم‌نهاد که به ریاست استاندار برگزار شد، اظهار داشت: حدود 4 سالی هست که فعالین محیط‌زیست اعتراض می‌کنند تا لیوان‌های یک‌بارمصرف در جلسات دولتی‌ها حذف شود اما در این استان نتوانستیم این لیوان‌های یک‌بارمصرف را حذف کنیم! فعالان محیط‌زیست استان حتی برای حذف این لیوان‌های یک‌بارمصرف قدرتی ندارند؛ این بدین معناست که فعالیت محیط‌زیست اولویت هیچ سازمانی نیست و همه وعده‌ووعید است.
سجادیان در ادامه بابیان اینکه در تمامی جلسات بدون هیچ‌گونه خروجی صحبت می‌کنیم، افزود: جلساتی طرح‌های پتروشیمی، واگذاری صنایع، تصرف زمین‌ها توسط شرکت نفت و صنایعی که به اسم تولید زمین‌ها را مصادره می‌کنند، برگزار می‌شود؛ اما متأسفانه در این جلسات از فعالین محیط‌زیست نه دعوت و نه نظرخواهی می‌شود و حتی نمی‌پرسند که فعالین محیط‌زیست چه مشکلاتی دارند!
دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه ما مخالف توسعه استان نیستیم، گفت: اگر قرار هست هر طرحی در استان اجرا شود حداقل باید ارزیابی محیط‌زیستی داشته باشد، میگویند که طرح پتروشیمی از آخرین تکنولوژی روز استفاده می‌شود این ادعا را «ایران‌خودرو» و «تویوتا» دارد؛ شرکت تویوتا 95 درصد آلاینده جوی را می‌گیرد اما در کهگیلویه و بویراحمد 95 درصد آلاینده جوی را در طبیعت رها می‌کند و دلمان هم خوش است که صنایع ارزیابی محیط‌زیستی هم داریم.
وی بابیان اینکه جلسات گذشته وقتی صحبت کردیم مدیران به چشم دشمن به ما نگاه کردند و به‌جای اینکه پاسخگو باشند توضیح عملکردشان را داشتند، گفت: سازمان ورزش و جوانان، بهزیستی و سازمان‌های دیگر به‌صورت انحصاری و جزیره‌ای عمل می‌کنند؛ و کارگاه آموزشی را بدون هیچ‌گونه خروجی برگزار می‌کنند.
دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی استان با اشاره به ورود کارمندان و دولتی‌ها به حوزه سمن‌ها اظهار داشت: سازمان‌ها با کارمندان خود سمن تأسیس کردند و در این حوزه فعالیت می‌کنند و الآن سازمان‌ها چندین مجوز دارند؛ یعنی مجوز صادر کردن سمن‌ها صرفاً به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل‌شده است.
وی بیان داشت: محیط‌زیست نه اولویت مردم هست نه دولت؛ مردم به‌عنوان ارزان‌ترین منابع از آن استفاده می‌کنند و دولت هم به‌عنوان ارزان‌ترین منابع واگذار می‌کند، در صنعت هم می‌بینم که زمین را به طرحی که هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه‌گذار واقعی نیست واگذار می‌کنند و منتظر آورده نقدی سرمایه‌گذار هستند و ببیند که آیا توانایی فعالیت دارد یا خیر!
سجادیان بابیان اینکه این استان ظرفیت صنایع را ندارد و یک استان گردشگری است، اظهار داشت: ظرفیت گیاهان دارویی در استان دیده نمی‌شود و کمترین توجه به گیاهان دارویی و گردشگری است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد یک سری زمین‌ها را به افراد خاص واگذار کرده؛ استان درآمدی از گردشگری ندارد و تنها گردشگری انبوه به استان تحمیل‌شده است و بدون اینکه کمترین درآمدی داشته باشد صرفاً زباله تأمین می‌کند، درصورتی‌که با گردشگری مسئولانه می‌توان خیلی از مشکلات استان را برطرف کرد.
وی تصریح کرد: سد تنگ سرخ ارزیابی زیست‌محیطی ندارد، زمین‌خواری در سروک و حاشیه شهر یاسوج به‌وضوح دیده می‌شود اما سؤالی که هست این است که واحد نظارتی برای جلوگیری از این زمین‌خواری وجود دارد؟ باید جلوی چه کسانی را بگیریم؟ هر وقت که صحبت کردیم نه توانسته‌ایم با استاندار و معاونین ایشان ملاقاتی داشته باشیم و نه کسی سؤالی در این خصوص پرسیدند. مدیران بومی که در استان ما حضور دارند، با طرح‌های تقریبی که نتیجه مدیریتشان هست می‌خواهند چه‌کار کنند؟


کد مطلب: 412004

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/412004/فیلم-نام-گردشگری-کام-زمین-خواران-سمن-ها-بنگاه-های-اقتصادی-تبدیل-شدند-کمپین-محیط-زیست-پ-ر-وعده-دولتی-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1