کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| شعله‌های بی‌تدبیری در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

28 خرداد 1398 ساعت 23:28

آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در کهگیلویه و بویراحمد هرروز دامن طبیعت را می‌گیرد و بخش جدیدی از جنگل‌ها و مراتع بکر استان را به خاکستر تبدیل می‌کند؛ رد پای بی‌توجهی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در اکثر این حوادث دیده می‌شود.


آتش‌سوزی از روز شنبه (25 خردادماه) در «دشتک دیل» و «گناوه لری» شهرستان گچساران آغاز شد و هم‌اکنون ادامه دارد.
آتش‎سوزی یکی از رخدادهای رایج در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد است که تأثیرات بسیار پیچیده‎ای بر روی خصوصیات خاک دارد، تغییرات توسط آتش سبب تغییر در پوشش گیاهی می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد هر سال در چندین نوبت دچار آتش‌سوزی می‌شود که امسال این آتش‌سوزی‌ها بیشتر هم شده است، خاک، آب و موجودات زنده تحت تأثیر این آتش‎سوزی‎ها تخریب می‌شود.
کاهش جنگل‌ها باید موردتوجه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گیرد و با رویکردهای نوین و بهره‌گیری از تمام پتانسیل‌های موجود به ویژه دوستداران محیط‌زیست زمینه‌های حفظ و توسعه این منابع طبیعی را فراهم کنند.
به گفته‌ی فعالان محیط‌زیست گچساران به مدت پنج روز است که جنگل‌های «دشتک دیل» و «گناوه لری» در آتش می‌سوزد و در این مدت 15 هکتار از این جنگل‌ها نابودشده است.
آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در کهگیلویه و بویراحمد هرروز دامن طبیعت را می‌گیرد و بخش جدیدی از جنگل‌ها و مراتع بکر استان را به خاکستر تبدیل می‌کند؛ رد پای بی‌توجهی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در اکثر این حوادث دیده می‌شود.
با توجه به اهمیت این منابع طبیعی و خدادادی، ضرورت دارد با اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی مردم از وقوع و گسترش آن جلوگیری کرد.
نابودی جنگل‌های «دشتک دیل» و «گناوه لری» به دلیل حریق یکی از دردآورترین دلایل تخریب طبیعت در کهگیلویه و بویراحمد است و با شروع موج جدید افزایش دما در استان پیش‌بینی می‌شود این رویه در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و وضعیت بدتر هم خواهد شد.
فرماندار شهرستان گچساران در گفت‌وگو با خبرنگاران می‌گوید: «آتش‌سوزی «دشتک دیل» و «گناوه لری» در چند مقطع مهار شد اما متأسفانه به علت نقاط پرتگاهی و صعب‌العبور بودن منطقه در برخی نقاط مجدداً شعله‌ور می‌شد. از روز شنبه (25 خرداد) که آتش‌سوزی شروع شد نیروهای امدادی و اطفاء کننده در منطقه حضور دارند و با بالگرد به محل آتش‌سوزی در ارتفاعات اعزام شدند.»
ولی رمضانی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست گچساران نیز می‌گوید: «جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت‌شده «دیل» طعمه حریق شد و آتش‌سوزی آن همچنان ادامه دارد، که امسال حدود ۱۵ هکتار از مناطق حفاظت‌شده این شهرستان طعمه حریق شد.»
وی ادامه داد: «هشت فقره آتش‌سوزی امسال در مناطق حفاظت‌شده این شهرستان ازجمله دیل، خامی، کوه سرخ و کوه وزک رخ داد.»
«آتش‌سوزی در کوه دیل گچساران سومین مورد آتش‌سوزی در این منطقه حفاظت‌شده در سال جاری است، در آتش‌سوزی‌های قبلی سه هکتار از جنگل‌ها و مراتع این منطقه طعمه حریق شد.»


کد مطلب: 410450

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/410450/فیلم-شعله-های-بی-تدبیری-جنگل-های-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1