تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۸
کد مطلب : ۴۱۰۴۵۰
کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| شعله‌های بی‌تدبیری در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

۹
۳
فایل مرتبط کبنا ؛آتش‌سوزی از روز شنبه (25 خردادماه) در «دشتک دیل» و «گناوه لری» شهرستان گچساران آغاز شد و هم‌اکنون ادامه دارد.
آتش‎سوزی یکی از رخدادهای رایج در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد است که تأثیرات بسیار پیچیده‎ای بر روی خصوصیات خاک دارد، تغییرات توسط آتش سبب تغییر در پوشش گیاهی می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد هر سال در چندین نوبت دچار آتش‌سوزی می‌شود که امسال این آتش‌سوزی‌ها بیشتر هم شده است، خاک، آب و موجودات زنده تحت تأثیر این آتش‎سوزی‎ها تخریب می‌شود.
کاهش جنگل‌ها باید موردتوجه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گیرد و با رویکردهای نوین و بهره‌گیری از تمام پتانسیل‌های موجود به ویژه دوستداران محیط‌زیست زمینه‌های حفظ و توسعه این منابع طبیعی را فراهم کنند.
به گفته‌ی فعالان محیط‌زیست گچساران به مدت پنج روز است که جنگل‌های «دشتک دیل» و «گناوه لری» در آتش می‌سوزد و در این مدت 15 هکتار از این جنگل‌ها نابودشده است.
آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در کهگیلویه و بویراحمد هرروز دامن طبیعت را می‌گیرد و بخش جدیدی از جنگل‌ها و مراتع بکر استان را به خاکستر تبدیل می‌کند؛ رد پای بی‌توجهی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در اکثر این حوادث دیده می‌شود.
با توجه به اهمیت این منابع طبیعی و خدادادی، ضرورت دارد با اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی مردم از وقوع و گسترش آن جلوگیری کرد.
نابودی جنگل‌های «دشتک دیل» و «گناوه لری» به دلیل حریق یکی از دردآورترین دلایل تخریب طبیعت در کهگیلویه و بویراحمد است و با شروع موج جدید افزایش دما در استان پیش‌بینی می‌شود این رویه در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و وضعیت بدتر هم خواهد شد.
فرماندار شهرستان گچساران در گفت‌وگو با خبرنگاران می‌گوید: «آتش‌سوزی «دشتک دیل» و «گناوه لری» در چند مقطع مهار شد اما متأسفانه به علت نقاط پرتگاهی و صعب‌العبور بودن منطقه در برخی نقاط مجدداً شعله‌ور می‌شد. از روز شنبه (25 خرداد) که آتش‌سوزی شروع شد نیروهای امدادی و اطفاء کننده در منطقه حضور دارند و با بالگرد به محل آتش‌سوزی در ارتفاعات اعزام شدند.»
ولی رمضانی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست گچساران نیز می‌گوید: «جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت‌شده «دیل» طعمه حریق شد و آتش‌سوزی آن همچنان ادامه دارد، که امسال حدود ۱۵ هکتار از مناطق حفاظت‌شده این شهرستان طعمه حریق شد.»
وی ادامه داد: «هشت فقره آتش‌سوزی امسال در مناطق حفاظت‌شده این شهرستان ازجمله دیل، خامی، کوه سرخ و کوه وزک رخ داد.»
«آتش‌سوزی در کوه دیل گچساران سومین مورد آتش‌سوزی در این منطقه حفاظت‌شده در سال جاری است، در آتش‌سوزی‌های قبلی سه هکتار از جنگل‌ها و مراتع این منطقه طعمه حریق شد.»
نام شما

آدرس ايميل شما

مردم بیچاره گناوه
Iran, Islamic Republic of
کسیکه مدیریت نداره گذاشتن مدیر مدیران نالایق اگه بدبختی و پای کار آمدن سپاه و فرماندار و شرکت نفت نبود زندگی مردم فلج شده بود همین حالاهم ۶۰۰هکتار سوخت.
Arash
Romania
گاهی اوقات نباید زحمات کارکنان را زیر سوآل برو و مغرضانه حرف بزنیم. امروز من در کنار دوستان منابع طبیعی در منطقه کاکان بودم و دیدم با چه دشواری و چه امکانات اولیه ای اقدام به خاموش کردن آتش سوزی می کنند. و باید یک ساعت پیاده روی هم می کردند ضمن اینکه باد شدید باعث کندی و خطرناکی جریان آتش هم بود.لطف کنید و در برخی آتش سوزی ها همراهیشون کنید و از بیرون گود دستور لنگ کردن را ندهید.
Iran, Islamic Republic of
همون منطقه یه روز قبل مهارشده بود کاش نمیزاشتن دوباره ادامه پیدا کنه فقط یه نگهبان برا پایش میخواست.
Iran, Islamic Republic of
آتش روزانه بخش زیادی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را می‌سوزاند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه روزانه در نقاط مختلف آتش به جان درختان و مراتع استان می‌افتد، گفت: باور کنید بعد از خدا ، مردم به کمک جنگل‌ها و ستاد بحران می‌آیند.
وحید محمدی‌تبار در گفت‌وگو با خبرنگار در یاسوج اظهار داشت: روزانه در نقاط مختلف این استان شاهد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم که به دلیل کوهستانی و سخت‌گذر بودن استان، اطفای حریق با دستان خالی و بدون امکانات و تجهیزات مدرن و مورد نیاز به سختی انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه آتش به جان جنگل‌ها و مراتع این استان افتاده است، عنوان کرد: برخی آتش سوزی‌ها بعد از روزهای با کمک نیروهای مردمی مهار می‌شود که در واقع بعد از خدا، مردم و بعد کارکنان دولت در این زمینه نقش ایفا می‌کنند.
محمدی‌تبار از مهار آتش سوزی جنگل‌های دیل و گناوه لری گچساران‌ بعد از 3 روز خبر داد و ابراز کرد: ترقه بازی دو کودک در گردنه دیل یکی از احتمالات این آتش سوزی بوده است.

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: امروز در 6 نقطه و دیروز در 3 نقطه این استان جنگل‌ها و مراتع طعمه حریق شدند که جنگل‌های کاکان حدفاصل مرز استان فارس با کهگیلویه و بویراحمد بعد از گذشت بیش از 24 ساعت امروز مهار شد.
محمدی‌تبار با اشاره به اینکه آتش سوزی در منطقه دلی بهرام بیگی امروز با تلاش نیروهای مردمی مهار شد، خاطرنشان کرد: جنگل‌های شاغالب حدفاصل چهارمحال و بختیاری با این استان نیز امروز با کمک ستاد بحران چهارمحال و نیروهای مردمی مهار شد.
وی با اشاره به اینکه هنگام آتش سوزی‌ها از دهیار گرفته تا فرماندار با من تماس می‌گیرند، و کلا تلفن ما شده تلفن آتش نشانی و این درست نیست .افزود: در صورت آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع در مناطق در مرحله اول باید اداره منابع طبیعی و محیط زیست برای اطفای حریق وارد عمل شود و در صورت جوابگو نبودن امکانات و نیروی انسانی سپس از طریق فرمانداری و شورای مدیریت بحران آن شهرستان درخواست کمک کند و نهایتا در صورت مهار نشدن، فرمانداری مربوطه از مدیریت بحران استان کمک بخواهد. ما تمامی فرایند ها اطفای حریق را از لحظه اول تا انتها بررسی و نظارت می کنیم . ولی کارکرد و وظایف مدیریت بحران ستادی و نظارت و هماهنگی است و انشالله فرمانداران خودشان بتوانند مشکلات و بحران ها کنترل و مدیدیت کنند تا ما به اهم وظایف مدیدیت بحران برسیم.
فرمانداران محترم استان لازم است بنا به موافقت معاونت محترم عمرانی استاندار برای آن دسته از کارکنان دولت که در آتش سوزی ها و سایر بحران ها همکاری و فعالیت بنا به تشخیص و تصویب شورای مدیریت بحران آن شهرستان و تاییده منابع طبیعی برای آنها ماموریت صادر کنند که حداقل بخشی از زحمات ایشان جبران گردد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاهش خسارت های آتش سوزی در جنگل و مراتع استان و مهار آن نیازمند اول گسترش فرهنگ و آموزش در ضرورت و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی بعنوان محوری ترین رکن برنامه ۵ ساله توسعه پایدار باشد و بعد هم اختصاص تجهیزات، تامین اعتبار و کمک های فوری است.

وحید محمدی تبار در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به بارندگی‌های امسال و مراتع انبوه و بی احتیاطی برخی گردشگران و کشاورزان و وقوع آتش سوزی‌های پی در پی در عرصه‌های ملی اظهار داشت: با وجود پای کار بودن همه مسئولان و مسئولیت پذیری تعدادی از طبیعت دوستان اما به دلیل کمبود تجهیزات و اعتبار احتمال خسارت‌های گسترده به جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود شدید نیروهای آموزش دیده در دستگاه‌های اجرایی منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست گفت: بکارگیری نیروهای متخصص اطفای حریق برای پیشگیری از وقوع بحران در جنگل‌ها و مراتع نیاز نخست صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان است.و بایستی سازمان امور استخدامی ، سازمان برنامه و بودجه ، محیط زیست و منابع طبیعی مجوز و بودجه لازم را برای استخدام داوطلبان بعنوان جنگلبان و محیط بان به استان بدهند . محمدی تبار گفت : بایستی طی یک آزمون رسمی و دو مرحله ای تخصصی و عملی برای هر شهرستان حداقل ۲۰ محیط بان و جنگلبان تحت عنوان ردیف شغلی ثابت تا پایان بازنشستگی فراهم گردد. نه اینکه فردی بعنوان محیط بان وارد دولت شود بعد از چند ماه پشت فرمون و پشت کامپیوتر و بعد هم بگوید مدیر کل بشوم باید ردیف شغلی فقط محیط بانی و جنگلبانی باشد.
محمدی تبار گفت: تأمین تجهیزات خودرویی، دستگاه‌های دمنده و لباس مخصوص برای مهار آتش از دیگر نیازها برای مدیریت آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: تأمین اعتبار فوری برای خرید تغذیه و خدمات پشتیبانی نیاز دیگری است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد توجه مسئولان باشد.
محمدی تبار از مسئولان خواست تا به هر یک از فرمانداری‌های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد در مرحله نخست حداقل ۵۰۰ میلیون ریال برای انجام خدمات پشتیبانی مانند، دستگاههای دمنده آتش ، لباس و کفش و تغذیه و سوخت خودروها و .... به دستگاههای متولی و امدادگران و گروه های مردمی اختصاص یابد.
وی با اشاره به اینکه عوامل طبیعی مانند صاعقه، سهل انگاری کشاورزان در آتش زدن پسماند مزارع و باغات و همچنین غفلت گردشگران و بعضا اختلافات ملکی و ایلی و .... باعث آتش سوزی‌های امسال شده است از مسئولان خواست تا برخورد جدی تر با عوامل انسانی آتش سوزی در عرصه‌های ملی داشته باشند و دستگاه‌های اجرایی نظیر جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ملزم به معرفی متخلفان به دستگاه قضائی جهت پیگرد قانونی و برخورد ملموس هستند.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
این استان با حدود ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.
این استان افزون بر یک میلیون ۴۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.
نوریان
Iran, Islamic Republic of
با سلام کسی که خود ادعا دلسوزی در خصوص طبیعت دارد خود باید وارد میدان کار شود و ببیند کارکنان منابع طبیعی چگونه شبانه روزی زحمت میکشند و فقط حرف زدن و دنبال گرفتن پول از دستگاهای اجرایی و زدن خبرهای کذب بودن هم از لحاض اخلاقی ناپسند هستش و هم از لحاض وجدانی اگر باشد
خام
Iran, Islamic Republic of
تا بحال شعله اتش اونهم در دمای ۴۰ درجه روزهای عادی تابستان از نژدیک دیده اید...نه فکر نکنم.ضمنا مدیریت بحران که هیچ همه باید در کنترل آتش . کمک کنند.نه با کت و شلوار..تا بحال یک شب درمیان آتش و دود و مار وعقرب و بعد از ساعتها پیاده روی و آتشکوبی..خوابیده اید...بدون غذا و آب
فرهنگی .
Iran, Islamic Republic of
حتما خدمات و ضعف مدیریت در اطفا حریق وجود داره .وگرنه چندین هکتار جنگل سوخته .با شروع نشدن تابستان .معنایی نخواهد داشت .
جنگل
Iran, Islamic Republic of
در روز آتش سوزی مدیرکل منابع طبیعی از استان خارج شده وبه تهران میره همراه معاون استان دار فیلی که هردو خلاف بوده چه جلسه ای از سوختن بیش از هزار هکتار جنگل درگچساران و ۵۰۰هکتار گون در کاکان مهمتر بوده قضاوت بامردم
.
رها
Iran, Islamic Republic of
کیامیدونن مدیرکل منابع طبیعی رشته حسابداری کیامیدونن مدیر قبلی ایشون خیلی توان مندند بود و کیامیدونن ایشون توسط زارع نماینده بویراحمد معرفی و به تاجگردون در زمان بیماریش تحمیل شد.
ودر روز آتش سوزی هم به تهران رفت
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
فایل های مرتبط
1