تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۴۱۰۳۸۵
کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| بافت تاریخی «کریک» زیر پای میراث له شد

۲
۵
فایل مرتبط کبنا ؛«اشکان مرتضوی» و همسرش این زوج فرهنگی فرهیخته از اهالی روستای کریک که عمری از زندگی خود را وقف اعتلای علم و دانش کرده‌اند امروز به زادگاه خود بازگشته‌اند و از دغدغه‌هایشان برای این دهکده گردشگری می‌گویند که چرا بافت تاریخی کریک به این روز افتاده است!
مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز می‌گوید: «روستای کریک حدود 16 سال پیش به عنوان یکی از روستاهای توریستی و گردشگری در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید، اما به دلیل بی‌توجهی مسئولان وضعیت روستا به این شکل درآمده است.»
مرتضوی در ادامه می‌گوید: «بافت تاریخی و قدیمی کریک به خانه‌های نوساز، بلوک و آجرنماهای کارخانه‌ای تبدیل‌شده همین امر باعث شد که معماری روستا وضعیت زیبای خود را از دست بدهد.»
«روستای کریک به دلیل قطب گردشگری می‌تواند برای جوانان همین منطقه فرصت شغلی ایجاد کند.»
مرتضوی به ساختمان‌های نوساز اشاره می‌کند و می‌گوید: «این ساختمان‌ درگذشته یک خانه‌ی دوطبقه بسیار زیبایی بود اما به دلیل بی‌توجهی سازمان میراث و عدم توجه آن‌هایی که متولی امر حفظ آثار فرهنگی هستند، فروخته شد و صاحب‌خانه آن را تخریب کرد و الآن یک ساختمان نوساز بناشده است.»
«انتظار و توقع داریم که سازمان میراث فرهنگی به این بافت تاریخی توجه ویژه‌ای داشته باشد، مردم هم خواهان این قضیه هستند، بخش عظیمی از این بافت تاریخی از بین رفته حداقل بخش مختصری که باقی‌مانده است را به عنوان بافت تاریخی کریک محافظت و نگهداری کنند تا آیندگان هم بدانند که درگذشته مردم در چه فضاهایی و محیط‌هایی زندگی می‌کردند.»
روستایی با معماری خشتی و سنتی که سقف هر خانه، حیاط خانه طبقه بالا است و چنین بافت تاریخی منحصربه‌فردی که نظیرش در هیچ جای جنوب ایران وجود ندارد حیف نیست که به چنین روزی دربیاید و خرابه‌هایی از آن همه آثار تاریخی گران‌بها باقی نماند؟ در روستا خانه‌های بسیار زیادی وجود داشت که الآن با خاک یکسان شده‌اند! واقعاً چه بلایی سرشان آمده است؟
استان ما و آثار تاریخی گران‌بهایش از همه جهت مورد بی‌رحمی قرارگرفته؛ در نگهداری میراث فرهنگی، تاریخی و گردشگری روستای کریک شهرستان دنا کوتاهی شده. بی‌مهری به آثار تاریخی کهگیلویه و بویراحمد این میراث را به وضعیت بحرانی رسانده و در آستانه نابودی کامل است، دلیل این همه بی‌مهری به میراث کهگیلویه و بویراحمد چیست؟!
شهرستان دنا و بویراحمد درگیر معضل اشتغال هستند و چه فرصتی بهتر از کریک! سرمایه در همین بناهای تاریخی وجود دارد که باید از آن محافظت و نگهداری شود.
کریک توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی نشده است و متأسفانه توسط اهالی روستا به فروش می‌رسد، می‌بایست سرمایه‌هایمان را با سیاسی‌کاری و بی‌مهری‌ها نابود نکنیم!
به‌راستی آیندگان در مورد عملکرد ما با این سرمایه چه قضاوتی خواهند کرد؟


============
مرضیه حسن‌پور
نام شما

آدرس ايميل شما

اهالی کریک
India
سپاس از خبرنگار خوب کبنا خانم حسن پور که به فکر مردم روستاست و زبان حال ما را بیان کردند .درود بر آقای مرتضوی دوست و فامیل گلم.
احدی
Iran, Islamic Republic of
جالب بود حیف این روستاهای بکر .گردشگری استان چه می کنه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1