کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفری به دیشموک /

«سیتا» دختر دیشموکی که در نهایت علاقه به درس ترک تحصیل می‌کند (+ فیلم)

12 خرداد 1398 ساعت 7:10

روایت «سیتا» روایت ده‌ها دختر دیشموکی و استان کهگیلویه و بویراحمد است، که به دلیل نبود خوابگاه شبانه روزی و عدم دسترسی به مدرسه از تحصیل در روستاهای بخش دیشموک استان کهگیلویه و بویراحمد باز می‌مانند.


«سیتا» و «سیتا»ها دختران با ضریب هوشی بالا در استان کهگیلویه و بویراحمد کم نیستند، در سفری که به بخش دیشموک داشتم، یکی از موضوعاتی که برایم مهم بود و تصمیم گرفتم در باره آن گزارش تهیه کنم، ترک تحصیل دانش آموزان به ویژه دانش آموزان دختر بود.
«سیتا» دختر دیشموکی که در یک خانواده متدین و با درآمد متوسط زندگی می‌کند، استعدادی زیادی دارد که دوره‌های تحصیلی پایه خود را با معدل عالی به اتمام رساند، اما به دلیل نبود خوابگاه دخترانه مجبور شد که از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باز بماند. دست‌های پدرش پینه بسته و کاملاً برایم مشخص بود که او با برای تربیت و تحصیل فرزندانش زحمت‌های زیادی را متحمل شده است، دو تا از برادران «سیتا» در دانشگاه تحصیل می‌کردند، پدر «سیتا» از من خواست تا کمی با «او» در باره مسائل مختلف صحبت کنم، وقتی با «سیتا» هم کلام شدم، ابتدا مقاومت می‌کرد و حرف نمی‌زد، نهایتاً با اصرار سر حرف باز شد و در باره علاقه شدیدش به درس، صحبت‌های زیادی کرد و از سختی‌های که بر سر راه تحصیلش بود، نیز گفت. از او خواستم تا در جلوی دوربین این حرف‌ها را نیز بزند، شاید مسئولان برای ساخت خوابگاه شبانه روزی دخترانه راغب شوند، و مشکل همه دانش آموزان در این زمینه برطرف شود. «سیتا» پذیرفت و گفت اگر مسئولان زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، تا من و همه دانش آموزان دیگر که به درس علاقه داریم، بتوانیم ادامه تحصیل دهیم و هیچ دانش آموزی مجبور نشود که تحت شرایط ساختگی قرار بگیرد و ازدواج کند، خیلی هم کار خوبی است.
بنا بر این گزارش، به گفته والدین و دانش آموزان؛ نبود خوابگاه شبانه‌روزی، عدم دسترسی به مدرسه مقطع راهنمایی، و گاهاً نگرانی‌هایی در رابطه با امنیت دختران (به دلیل مسافت طولانی)  مانع از تحصیل دانش آموزان در روستاهای بخش دیشموک استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود، دانش آموزان حق دارند در محیطی با تراکم فضایی متناسب با سن و مرحله‌ی رشد خود، تحصیل کنند اما آیا این فضای امن در روستاهای دیشموک ایجادشده است؟
یکی از دانش آموزان می‌گفت: «دانش‌آموزان حق دارند در فضایی امن درس بخوانند، درس خواندن حق دانش‌آموزان دیشموک است.»
«سیتا» دختر 15 ساله دیشموکی در روستای رودسمه زندگی می‌کند، مقطع اول تا ششم دبستان را با معدل 19.75 با موفقیت می‌گذراند، و برای ادامه تحصیل روزانه باید کیلومترها پیاده‌روی کنند تا به مدرسه دلی برسد، اما به خاطر امنیتش (طی مسافت طولانی)، خانواده مخالفت می‌کنند و او را به باغ‌ملک استان خوزستان می‌فرستند.
سیتا می‌گوید: «ترم اول مقطع هفتم را خانه پدربزرگم در باغ‌ملک خواندم اما به خاطر فشار روحی دیگر ادامه ندادم و به روستا برگشتم».
او ادامه می‌دهد و می‌گوید: «اگر خوابگاه شبانه‌روزی در دیشموک باشد، می‌توانم به راحتی درس بخوانم، دختران رودسمه تا مقطع ششم درس می‌خوانند بعد از ترک تحصیل، با فشار خانواده ازدواج می‌کنند دختران همه ناراحت‌اند.»
روایت «سیتا»، روایت صدها دختر دیشموکی است که به دلیل مسافت 50 کیلومتری  تا مدرسه و ترس بعضی از خانواده‌ها از نبود امنیت باعث ترک تحصیل آن‌ها می‌شود.
به گزارش کبنا، انتظار می‌رود مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره تصمیمی اتخاذ نمایند تا همه دختران و دانش‌آموزان شرایط تحصیل بهتری برای آنها فراهم شود.

================
گزارش مرضیه حسن‌پور


کد مطلب: 410026

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/410026/سیتا-دختر-دیشموکی-نهایت-علاقه-درس-ترک-تحصیل-می-کند-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1