تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۱۴
کد مطلب : ۴۰۸۳۲۷
کبنا از تعرض به منابع طبیعی و ساخت و سازهای غیرمجاز گزارش می‌دهد

تعرض به منابع طبیعی و رودخانه‌ها بویراحمد را در معرض خطر سیل و رانش قرار داده / در ارم‌ها چه گذشته است ( + فیلم )

۶
۲
فایل مرتبط کبنا ؛تعرض و تجاوز به رودخانه‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرستان بویراحمد و صد البته شهر یاسوج موجب شده تا خارج از تصور همگان در برخی از نقاط این شهر سیل راه بیفتد.
به گزارش کبنا، متأسفانه عده‌ای گاهاً با پشتوانه‌های صاحبان قدرت و با عبور از قانون به اراضی ملی و رودخانه‌های استان دست‌درازی و تعرض می‌کنند. وجود کارخانه‌داران شن و ماسه در حاشیه رود بشار و سایر رودخانه‌های این استان و برداشت بی‌رویه از آنان سبب شد تا این رودخانه‌ها وحشیانه طغیان کنند و بخشی از اراضی کشاورزی و مزارع پرورش ماهی را با خود ببرد.
همچنین قطع درختان و از بین بردن پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی نیز و ساخت و سازهای غیرمجاز از دیگر عواملی هستند که یاسوج و شهرستان بویراحمد را در معرض خطر سیل، رانش زمین و ریزش کوه قرار داده است.
وحید محمدی‌تبار مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا به این موضوع گریزی می‌زند و می‌گوید: دو نکته علت اصلی این مشکلات هست و علتی که سیل می‌آید این است که ما در گذشته که گاهی تا 15 روز باران می‌بارید و سیل هم نمی‌آمد این بود که ما اینقدر به منابع طبیعی و درختان مان تعرض نکرده بودیم و پوشش گیاهی‌‍مان را از بین نبرده بودیم، چرا که پوشش گیاهی باعث می‌شود که از خطر سیلاب و سیل و فرسایش خاک جلوگیری شود. دست بردن به اراضی ملی، برداشت از حاشیه و کف رودخانه‌ها و تعرض به رودخانه و ساخت و سازهای غیرمجاز نیز سبب به راه افتادن سیل می‌شود.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد به بلایی که ساخت و سازهای غیرمجاز بر سر شهرهای استان به ویژه شهر یاسوج آورده است، اشاره کرد و گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز، غیراصولی و فاقد استانداردهای سازمان نظام مهندسی و آیتم‌های فنی و بی‌توجهی به طرح تفصیلی یاسوج که متاسفانه یک جا فضای سبز تبدیل شده به خیابان و خیابان هم شده به مکان تجاری، تجاری تبدیل شده به مسکونی و این مشکلات سبب آبگرفتگی، سیل و عدم ارائه خدمات بهتر می‌شود و باید در طرح تفصیلی شهر یاسوج بازنگری شود.

محمدی‌تبار گفت: مردم از منافع شخصی خودشان برای منافع عمومی بگذرند تا ما بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.
به گفته بعضی از مسوولان تعدادی از مزارع آبزی‌پروری که بدون رعایت اصول و غیرکارشناسی در بستر رودخانه‌ها ایجاد شده بودند. بر اثر بارش‌های شدید باران و راه افتادن سیل و طغیان رودخانه‌ها از بین برده شدند. موضوعی که جعفر گوهرگانی معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد بحران که به ریاست علی محمد احمدی برگزار شد، اشاره کرد و گفت: برخی غیرقانونی در حاشیه رودخانه‌ها اقدام به راه‌اندازی پرورش ماهی و طرح‌های گردشگری کرده‌اند و الان که بر اثر طغیان رودخانه‌ها خسارت دیده‌اند، نباید برای آنها از سوی دستگاه‌های متولی امر برآورد خسارت کرد چرا که ما هم کارهای خلاف قانون آنها را تأیید کرده‌ایم. احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از شنیدن سخنان گوهرگانی با جدیت خطاب به فیلی معاون عمرانی و وحید محمدی‌‌تبار مدیرکل بحران گفت: تمام طرح‌های اقتصادی باید با نظر آقای گوهرگانی برآورد خسارت شود و نهایتاً هم خودم چک می‌کنم. در غیر اینصورت خودم برای معرفی مدیر متخلف به دستگاه قضایی پیش قدم می‌شوم. و باید برآورد خسارت‌ها مطابق با واقعیت باشد و گزارش خلافی ارائه نشود.
به گزارش کبنا، دستگاه قضا کهگیلویه و بویراحمد برای حفاظت از اراضی ملی و بیت‌المال تلاش‌های زیادی کرده است و موفقیت‌های خوبی هم در این مسیر به دست آورد.
اما عده‌ای هنوز دست بردار نیستند و در گذشته هم که اراضی منابع طبیعی را کسانی فروختند و ساخت و سازهای غیرمجاز هم صورت گرفت و بعداً هم مجوزهایی گرفتند.

بر اثر بارش‌های شدید اخیر (دوشنبه 5 فروردین ماه 98 و سه شنبه 6 فروردین ماه) در منطقه ارم آب راه افتاد و شن‌های زیادی را با خود پایین آورد. ساخت ساختمان‌های در منطقه ارم به ویژه در ارم 15 که منابع طبیعی خانه مسکونی شده است. حتی در صورت داشتن مجوزهای قانونی باز هم این خانه‌ها در معرض خطر سیل، رانش زمین و کوه هستند.
آنها در ورودی یک دره ساختمان سازی کرده‌اند و آب دره در روزهای بارانی به کیف خیابان جاری شد و تا جلوی درب آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد شن و آب جمع شده بود. موضوعی که قبلاً هیچ سابقه‌ای نداشت.
این افراد چطور غیرکارشناسانه منابع طبیعی را تخریب و خانه ساخته‌اند، سووالی هست که باید مدیران گذشته و سهل‌انگار و شاید برخی مدیران فعلی به آیندگان پاسخ دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروندی
Iran, Islamic Republic of
جواب سوال اینکه اینها چطور ساخت ساز کردند وچطور مجوز گرفته اند سوال اسانی است جواب را همه میدانند سهل انگاری وپارتی بازی مدیران مربوطه قبلی وفعلی باید متخلف ومتخلفین در هرزمان ومکان توبیخ وتنبیه شوند تا درس عبرتی گردد برای دیگران واما تذکر به انهایی که منکر عالم پس از مرگ وروز جزا هستند ببینید چکونه خداوند با ده دقیقه بارندگی تمام خلاف کاری وناتوانی وتخلف مسیولین کشور رادرسراسر ایران بالا اورد وهمه رادر پیش مردم شرمنده نمود پس وای به روز جزا ودزدیها وخلاف کاریهای خلاف کاران چه بلایی سرشان میاد
کاظم
Iran, Islamic Republic of
برادر محمدی تبار فرماندار دنا به روستای تل گاو می رود جایی که مردم خانه های خود را در حریم رودخانه ایجاد کرده اند وجایی از همین روستا که روزگاری بیشه طبیعی بود اکنون طرح ماهی و شالیزار شده بعد قول مساعدت می دهند در صورتی که باید متجاوزان به عرصه رودخانه بشار مجازات شوند
Iran, Islamic Republic of
مدیر محترم سایت کبنا سلام علیکم شما را به عنوان یکی از سایتهای منطق می دانیم ولی آیا اطلاع داری که تمامی طرح های پرورش ماهی کارشناسی نشده در بستر رودخانه احداث شده اند و دوما آیا اطلاع داری حدود ۶ سال که برداشت از رودخانه ممنوع شده به دلیل عدم لایه روبی بزرگترین مشکل ایجاد شده ناشی از همین موضوع بوده و لذا مطمعن باشید مجددا باید سطح رودخانه لایه روبی شود تا شاهد خسارت به مزارع اطراف رودخانه نباشیم و این کار هم باید بوسیله کارخانجات شن و ماسه صورت گیرد و اخیرا رئیس جمهور هم در جلسه هیات دولت از وزارت نیرو خواست که رودخانه ها لایه روبی شود . و استدعا دارم از شما برادر عزیز که غیر کارشناسی اظهار نظر نفرمایید چون شما را فردی واقع نگر می دانیم
Iran, Islamic Republic of
کدام استاندار‌‌ان و شهر‌دار‌ان ایام نوروز خارج بودند؟
استاندار کهگیلویه و وبیراحمد کجاست؟
http://www.jahannews.com/news/679277/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AF
ارم پانزده یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود بر سایت وزین و مردمی کبنا نیوز.
به خدا ما اهالی ارم پانزده یاسوج قبل از این سیل بارها از طرق مختلف به مسولین به اعلام کردیم وضع ارم پانزده بحرانی است اما کو گوش شنوا !!!!
غضنفری
Iran, Islamic Republic of
درودبرمهندس محمدی تبارمدیرنمونه وشایسته لایق وزحمت کش احسنت برنظربسیارجالبی ک درموردسیل فرمودن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1