تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : ۴۰۸۱۰۶
کبنا محور شیراز-یاسوج در منطقه مله شوره را بررسی کرد

ابهام در مطالعات زمین‌شناسی جاده شیراز-یاسوج / قدردانی آیت‌الله ملک‌حسینی از مسوولان و انتقاد از شبکه خبر (+ فیلم )

۴
۰
فایل مرتبط کبنا ؛جاده شیراز-یاسوج که از حیاتی‌ترین محورهای مواصلاتی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود پس از بارش شدید روزهای اخیر (دوشنبه 5 فروردین ماه و سه‌شنبه 6 فروردین ماه) روز چهارشنبه 7 فروردین ماه بر اثر ریزش کوه و رانش زمین مسدود می‌شود.
بنا بر این گزارش، رانش شدید کوه در محور یاسوج به شیراز خسارت‌های سنگینی به بار آورده و این محور مسدود شد و بلافاصله تیم‌های راهداری در این منطقه مستقر شدند و عملیات ایمن سازی و بازگشایی مسیر و منطقه آغاز شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از این منطقه بازدید کرد و بعد از آن راه‌های جایگزین را برای عبور و مرور خودروها تا باز شدن محور اصلی معرفی کرد. او پای حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد را به این محور باز کرد.
حسن‌ نیا معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور گفت: 10 میلیارد ریال برای بازگشایی موقت جاده یاسوج- شیراز ابلاغ شد. هیچ گونه مشکلی برای تامین اعتبار عملیات راهداری و ایجاد راه میان بر و موقت و همچنین بازگشایی کامل این محور وجود ندارد.
وی گفت: جاده یاسوج - شیراز یکی از محورهای اصلی و شریانی کشور محسوب می شود و وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری برای بازگشایی کامل این جاده و همکاری با مسئولان اجرایی استان از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز تاکید کرد که با تمام توان و ظرفیت اجرایی و عمرانی برای بازگشایی این محور شریانی و اصلی اقدام خواهیم کرد.
احمدی اظهار داشت: البته تا رفع مشکل و بازگشایی مسیر اصلی، جاده فرعی و قدیمی یاسوج- شیراز در منطقه تنگ سرخ (گردنه وزگ ماه پرویز)محور جایگزین خواهد بود.
احمدی همچنین بر این نکته اصرار داشت که متولیان امر به هیچ وجه بر روی این محور فرعی، قدیمی ، روستایی و البته سخت گذر با پیچ های خطرناک سرمایه گذاری نکنند و بیشترین تمرکز باید بر روی رفع مشکل و بازگشایی مسیر اصلی باشد.
اهمیت جاده شیراز-یاسوج آنقدر در اقتصاد و تأمین کالاهای اساسی مردم پر اهمیت است که آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از آن بازدید و اظهار کرد: مسوولان در حال تلاش بازگشایی این جاده هستند و من از آنها قدردانی و تشکر می‌کنم.
بازگشایی این محور، کار بسیار سختی است. اما بنده از مسوولان تشکر می‌کنم که راحت‌ خودشان را کنار گذاشتند تا مردم راحت باشند. باران رحمت الهی را باید به فال نیک گرفت و نباید به سرعت نام بلا و بحران را بر آن گذاشت.
وی خطاب به مسافران و هموطنان، گفت: خواهش می‌کنم از همه عزیزان که به هشدارها دقت کنند و به الزاماتی که صادر می‌شود، دقت کنند. ان شاالله از این نیز می‌گذریم و روزهای خوش در پیش داریم.
آیت‌الله ملک‌حسینی در ادامه به گزارشی که از شبکه خبر پخش شد، اشاره کرد و گفت: مصاحبه کردید با مردم که آب در خیابان، باران زیاد و آب از کانال ها سرریز شد. کانال‌های آب هم پر شد و به خیابان ها آمده، چون حجم آب زیاد بود و هو کردن معنا نداشت. نباید آبروی کسی را بی‌اساس برد. باید هشدار گونه تذکر داد تا مشکلی پیش نیاید. جوب‌ها (جوی‌ها) و کانال‌ها لایه‌روبی شده بود. وقتی حجم بالا آب باشد، اقدام طبیعی را رقم می زنند. تلاش‌های صورت گرفت و هر خسارتی که صورت گرفت بی‌شک مسوولان دنبال هستند.
به گزارش کبنا، در این محور (محور مله‌شوره، شیراز-یاسوج) چندین روستا قرار دارد که خطر ریزش و آبگرفتگی برخی از آنها را نیز تهدید می‌کند و چندین خانه نیز دچار آبگرفتگی شدند. امکان رانش در سایر مناطق این محور همچنان وجود دارد.
به گزارش کبنا، همانطوری که از نام منطقه مله شوره برآورد می‌شود این منطقه خاکی متفاوت‌تر از مناطق دیگری دارد و همچنین منابع آب زیاد یکی دیگر از ویژگی‌های این منطقه است به دلیل بارش زیاد برف و باران.
بر اساس پیگیری‌های این سایت خبری، بیان می‌شود که برای این جاده مطالعات زمین‌ شناسی انجام نگرفته است. سایت کبنا این موضوع را تأیید و یا رد نمی‌کند و البته از مسوولان می‌خواهیم که در این رابطه شفاف‌سازی کنند. در گفت‌وگویی که با سید انتظام سهمگین معاون فني و اجرايي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان كهگيلويه و بويراحمد در این رابطه داشتیم، اظهار کرد: جنس خاک یاسوج در بسیاری از ترانشه‌ها نامناسب و رانشی است که اگر در معرض رطوبت و یا آب قرار بگیرد، رانش انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان صرفاً پارامتر جنس خاک را عامل رانش زمین دانست، گفت: باید مطالعات دقیق این محور مورد بررسی قرار بگیرد و اگر این جاده مطالعات زمین شناسی نداشته باشد بالاخره دستگاه اجرایی باید پاسخگو باشد و اگر هم داشته باشد باید این مطالعات به طور دقیق بررسی قرار بگیرد که آیا در این مطالعات جنس خاک، دوره بارندگی، دوره بازگشایی و ... در نظر گرفته شده است یا خیر.
سهمگین گفت: پروژه‌های بزرگ باید از مشاوران قدر و صاحب صلاحیت برخوردار باشند و مطالعات هر پروژه باید در اداره راه و شهرسازی به تصویب برسد.
معاون فني و اجرايي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان كهگيلويه و بويراحمد تصریح کرد: جنس خاک یاسوج در اغلب ترانشه‌ها نامناسب و رانشی است و باید در مطالعات پروژه‌ها این موضوع به طور ویژه مدنظر قرار بگیرد.
سهمگین از تشکیل کمیته فنی بررسی جاده شیراز-یاسوج خبر داد و گفت: کمیته‌های را برای رصد این جاده تشکیل داده‌ایم که به زودی موضوعات مختلف این جاده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بنا بر این گزارش، مله شوره خاک رانشی دارد و آنطوری که اهالی این منطقه می‌گوید. به گفته اهالی این منطقه همواره شاهد ریزش کوه در این منطقه هنگام بارندگی هستیم و خاک این منطقه آب زیادی هم دارد.
با توجه به اینکه منطقه مله شوره استعداد زیادی در رانش زمین و ریزش کوه دارد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی استاندار و سایر مسوولان مربوطه و از جمله اداره کل راه و شهرسازی باید در این رابطه دقت لازم و ویژه‌ای داشته باشند. خدای نکرده اگر هنگام رانش زمین و یا ریزش کوه خودروی مسافربری عبور می‌کرد شاید اتفاق ناگواری پیش می‌آمد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Italy
این اقای سهمگین زمانی ریاست نظام مهندسی بودن چیزی نمیگفت از زمانی رفته کنار همیشه میگه گفتم چی گفتی
شهروند
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تمامی مهندسان مشاور قوی را بدلیل نظام مند بودن ساختارشان از این استان فراری میدهند و فقط دنبال مشاوران ضعیف و ماشین امضا میگردند و بدلیل نفوذ برخی افراد ناسالم در دستگاههای اجرایی بشدت دنبا طرد مهندسان مشاور قوی و افراد متخصص و پاکدست هستند .در حال حاضر یا باید از اقوام و نزدیکان کارفرما در مشاور مشغول بکار باشند یا انقدر مشاور مستآصل و ضعیف باشد که غلام حلقه بگوش کارفرما باشند.
در واقع در این استان بیشتر پیمانکار مشخص میکند مشاور کی باشد .
در راستای دفاع از حقوق مردم و جلوگیری از تضیییع حقوق بیت المال خواهشا رسیدگی شود
شهروند
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تمامی مهندسان مشاور قوی را بدلیل نظام مند بودن ساختارشان از این استان فراری میدهند و فقط دنبال مشاوران ضعیف و ماشین امضا میگردند و بدلیل نفوذ برخی افراد ناسالم در دستگاههای اجرایی بشدت دنبا طرد مهندسان مشاور قوی و افراد متخصص و پاکدست هستند .در حال حاضر یا باید از اقوام و نزدیکان کارفرما در مشاور مشغول بکار باشند یا انقدر مشاور مستآصل و ضعیف باشد که غلام حلقه بگوش کارفرما باشند.
در واقع در این استان بیشتر پیمانکار مشخص میکند مشاور کی باشد .
در راستای دفاع از حقوق مردم و جلوگیری از تضیییع حقوق بیت المال خواهشا رسیدگی شود
خخخ
Iran, Islamic Republic of
تنها جایی که در دنیا به مطالعات زمین شناسی اهمیت نمیدهند کشور ایرانه و سپس در استان ک و ب کلا زمین شناسی تعطیله.
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
فایل های مرتبط
1