تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۴۰۶۷۶۹
اظهارات اخیر برخی از مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مبارزه با فساد بررسی شد

کسب و کار امنیتی یا جیب‌های دوخته

۰
کبنا ؛
بعد از اقتدار و برخورد قاطعانه دستگاه قضا در برخی پرونده‌ها و مبارزه با مفسدین اقتصادی بعضی با اظهار نظرهای مبنی بر افراطی گری در مبارزه با فساد ریسک پذیری مدیران را پایین می‌آورد و یا فضای امنیتی کسب و کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در واقع در سایه تساهل و تسامح فساد به وجود می‌آید و بدون شک در مبارزه با فساد که از اصول حکومت اسلامی می‌باشد باید سختگیرانه عمل کرد.
فارس در این باره نوشت: استان کهگیلویه و بویراحمد انحرافات زیادی در زمینه اقتصادی وجود دارد که برشمردن آن‌ها به اندازه همه محرومیت‌های استان وقت نیاز دارد و شکی نیست که ریشه همه محرومیت‌ها و نداری‌ها اول از همه به این مفاسد برمی‌گردد.
یکی از رایج‌ترین جملاتی که از سوی مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد همواره در بیشتر جلسات و نشست‌ها شنیده می‌شود این است که کهگیلویه و بویراحمد امن‌ترین استان کشور است.
این جمله تنها از زبان مزارعی رئیس‌کل دادگستری و یا مهدی انصاری فرمانده انتظامی استان شنیده نمی‌شود بلکه استاندار به عنوان شخص اول اجرایی استان، معاونین و یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسؤولان در قوای مختلف به آن اذعان دارند.
فضایی که تنها از چند ماه پیش امنیتی شد؟!
اما در صفحه دیگر قصه پر غصه استان، با برخی برخوردهای قضایی که اخیرا صورت گرفت و پرونده‌هایی در زمینه مفاسد روی میز گذاشته شد حرف از امنیتی شدن فضای کسب و کار به گوش رسید.
برای نمونه در نشست‌های اخیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت برخی از فعالان اقتصادی و همچنین عده‌ای از مسؤولان این موضوع را مطرح کردند که به نوعی فضای کسب و کار استان امنیتی شده و سرمایه‌گذار یا از استان فرار می‌کند و یا این که کسی رغبت سرمایه‌گذاری در استان نمی‌کند و یا که مسؤولان در ادارات و دستگاه‌های مختلف جرات حتی یک امضا را ندارند.
اداراتی که این روزها برای یک ورق کاغذ هم دل می‌سوزانند؟!
همین چند روز پیش بود که در نشست گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت یکی از فعالان اقتصادی که تولیدات آن در کشور برند محسوب می‌شود به موضوعی اشاره کرد که قابل تامل است.
قربانی در این نشست گفت: به برخی ادارات که مراجعه می‌کنیم و حتی برای نوشتن تقاضا یک ورق کاغذ درخواست می‌کنیم امتناع می‌ورزند و دلیلشان این است که مبادا بازرسی و یا نهادهای نظارتی دیگر گیر بدهند.
جبار کیانی‌پور رئیس اتاق بازرگانی استان هم در این نشست با بیان اینکه باید با مفاسد برخورد شود این گونه ادامه داد که برخورد با مفاسد نباید موجب لکه‌دار شدن دامان واحدهای تولیدی در استان شود.
سخن از فضای امنیتی در فضای کسب و کار استان موجب شد تا فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد به همین دلیل چاره‌اندیشی کرده نشستی همه جانبه با حضور همه مسؤولان استان و فعالان اقتصادی در روز 11 بهمن جاری پیش‌بینی کند و طی آن میثاق‌نامه‌ای نوشته و چنین فضایی شکسته شود.
این فضا چه حقیقی و چه غیر واقعی اما تحلیل‌های پشت آن نهفته است که نباید از اذهان دور بماند.
ارائه 2 تحلیل برای امنیتی جلوه دادن فضای کسب و کار
اول این که همه می‌دانیم در استان کهگیلویه و بویراحمد انحرافات زیادی در زمینه اقتصادی وجود دارد که برشمردن آن‌ها به اندازه همه محرومیت‌های استان وقت نیاز دارد و شکی نیست که ریشه همه محرومیت‌ها و نداری‌ها اول از همه به این مفاسد برمی‌گردد.
انحرافاتی مثل منحرف شدن هزینه‌کرد تسهیلات بانکی در استان که چنین وضعیتی تقریبا در هیچ جای ایران به این روشنی دیده نشده و چه بسا میلیاردها تومان اعتبارات و تسهیلات که در طول دهه‌های اخیر برای اشتغال و تولید به افراد و بنگاه‌ها و ادارات داده شده و اکنون نه تنها خبری از تولید و بنگاه نیست بلکه اصل پول هم وجود ندارد.
واگذاری‌هایی که در طول سالیان سال موجب شده چیزی برای حال و آینده باقی نماند و افرادی خاص و انگشت‌شمار بهره لازم را از مواهب طبیعی و غیر طبیعی ببرند.
حال با برخوردی که دستگاه قضایی در کل کشور و به تبع در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز کرده عده‌ای از ترس برملا شدن همه کارهای خلافی که در طول سال‌ها انجام داده‌‌اند سعی در امنیتی جلوه دادن فضا دارند تا اصل موضوع فراموش شود.
دوم این که عده‌ای تازه برای بالا کشیدن بیت‌المال و تسهیلات جیب دوخته‌‌اند و هنگامی که فضا را قانونی‌تر از گذشته می‌بینند چاره‌ای ندارند جز این که بر امنیتی شدن فضا دامن زنند تا بلکه مقاومت برای مقابله با فساد شکسته شود و بتوانند راه گذشتگان را ادامه دهند.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1