تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۷
کد مطلب : ۴۰۶۵۴۹
رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

فیلم| لزوم اختصاص زمین برای ایجاد شهرک دانش‌بنیان کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
فایل مرتبط کبنا ؛سید شمس الدین هاشمی رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: هدف پارک علم و فناوری بالغ کردن شرکت‌های کوچک و فکرهای بزرگ است تا زنجیرهٔ ایده تا بازار را ایجاد کند.
هاشمی افزود: واگذاری اراضی صنعتی به شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اقداماتی که برای بسیاری از استان‌ها مؤثر بوده، قطعه زمینی باارزش اندک خریداری می‌شود و این زمین‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد که شهرک فناوری قشنگی ایجاد می‌شود و به‌عنوان پیشانی استان ارزش و جایگاهی برای پارک علم و فناوری خواهد شد.
در نشست هیئت‌امنای دانشگاه‌ها مصوب شد که سوله حدود 2 هزار و 500 متری نزدیک شهرک صنعتی سرآبتاوه برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شود، اما تا کنون به دلیل عدم همکاری برخی مدیران و فرایند سنگین کارهای اداری این مجموعه در اختیار پارک علم و فناوری داده نشده است.
دغدغه اصلی بنده فرهنگ‌سازی حوزه فناوری و نوآوری است، مدیران مبادا در حرف بلکه در عمل باید اعتقاد پیدا کنند که محصولات پژوهشی و فناوری می‌تواند در زندگی مردم تأثیرگذار باشد.
حدود 13 واحد فناوری و 3 شرکت دانش‌بنیان در استان کهگیلویه و بویراحمد مستقر است، مرکز رشد جامع یاسوج با سه شرکت و مرکز رشد گچساران با 2 شرکت فعالیت می‌کنند.
ساختمان پارک علم و فناوری استان حدود هزار و 135 مترمربع زیربنای است و حدود یک میلیارد و 970 میلیون تومان خریداری شد.
نگرانی جدی بنده این بود که پارک علم و فناوری و حوزه فناوری سیاسی نشود، به‌اندازه کافی فرهنگ، آموزش و پژوهش سیاسی شده است.
تأسیس پارک‌های علم و فناوری در کشور ما سابقه زیادی ندارد، دو مرکز رشد در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد مستقر است، شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری بالغ‌بر 70 فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.
شرکت نصب پنل‌های نگه‌دارنده نیروگاه‌های خورشیدی در پارک علم و فناوری استان مستقر است که متأسفانه ادارات و دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های دیگر و شرکت‌های غیر فنی درخواست نصب پنل خورشیدی می‌کنند اما از شرکت هم استانی درخواست نمی‌کنند، ازنظر قانون شرکت‌های دولتی موظف هستند که در شرایط مساوی با شرکت‌های پارک علم و فناوری قرارداد داشته باشند و حتی یک ضریب در مناقصات داریم.
هدف پارک علم و فناوری زنجیر ایده تا بازار است، حلقه‌های مفقوده بین علم و تکنولوژی و بین دانشگاه و صنعت وجود دارد، پارک علم و فناوری قرار است از طریق تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی تکمیل کند و به‌این‌ترتیب کمک به افزایش مبتنی بر دانش در جامعه داشته باشد، همچنین می‌تواند یک تلفیق بین تحقیقات دانشگاهی و ثروت در جامعه ایجاد کند.
ازآنجایی‌که دانشگاه‌های نسل اول و دوم مبتنی بر مدرک هستند و حداکثر تولید هست و دانشگاه‌های نسل سوم مبتنی بر فناوری هستند اما دانشگاه‌های نسل چهارم با استفاده از دستاوردهای علمی رفاه را در جامعه ایجاد خواهد کرد.
فعالیت مرکز رشد ایجاد گروه هست که در مراکز رشد ایده‌های خام را به مرکز رشد مستقر می‌کند، مرکز رشد این ایده‌ها را به تأسیس شرکت تشویق می‌کند، بنا بر این به سمت تأسیس شرکت می‌برد و به‌تدریج به یک شرکت مرکز رشدی تبدیل می‌کند که حمایت‌های قابل‌توجهی را ازجمله تسهیلات مالی و همین‌طور آموزش‌هایی از طرف پارک علم و فناوری دریافت خواهد کرد.
همچنین اگر این ایده‌ها توانستند محصول خود را تولید کنند، در مرحله بعدی این شرکتی که تشکیل‌شده می‌تواند در پارک علم و فناوری مستقر شود.
برخی واحدهای تولیدی که در استان که راکد شده‌اند به این دلیل بوده که نسبت به تکنولوژی اطلاعات کاملی ندارند و یا عملیات تولید را می‌دانند و محصول خود را تولید می‌کنند اما نسبت به بازاریابی آشنایی چندانی ندارند و نمی‌توانند محصولات خود را بازاریابی و تجاری‌سازی کنند.
در پارک علم و فناوری مشاوره‌های مدیریتی، مالی، بازرگانی و حقوقی است و همچنین سمینارهای آموزشی و کارگاه‌هایی در استان برگزارشده است.
شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در پارک علم و فناوری فعالیت خود را ادامه دهند، برخی از شرکت‌هایی که در پارک علم و فناوری ایجاد می‌شوند و دانش فنی لازم را دارند به سمت دانش‌بنیان سوق پیدا می‌کنند.
شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات و امتیازهای ویژه‌ای را در پارک علم و فناوری می‌گیرند و حتی بدون حضور در پارک از این خدمات بهره‌مند خواهند بود.
خدمات بازاریابی در پارک علم و فناوری وجود دارد و سعی می‌کنیم هر طور شده شرکت‌ها محصولات خود را بفروشند؛ قراردادهایی با ادارات مختلف ازجمله اتاق بازرگانی، صنعت و معدن، سازمان توسعه آستان قدس و سازمان برنامه‌وبودجه منعقد شود.
خدمات دفتر مالکیت فکری در پارک علم و فناوری برای افرادی که ایده یا ثبت اختراع داشته باشند مشاوره می‌دهد.
یکی از وظایف پارک علم و فناوری این است که حمایتی برای این شرکت‌ها ایفا می‌کند و هرکجا که لازم باشد خدمات حقوقی، آموزشی و مشاوره‌هایی ارائه می‌دهد.
همهٔ شرکت‌های معتبر ازجمله گوگل، یاهو، اچ پی و ماکروسافت در پارک علم و فناوری (سیکیلون ولی) مستقر هستند، نبض فناوری در اینجا وجود دارد و خیلی از کشورهای دیگر را به این سمت تشویق کردند که پارک علم و فناوری داشته باشند.
کهگیلویه و بویراحمد سال 85 اقدام به ایجاد پارک علم و فناوری کرد، اما پیشرفت قابل‌قبولی نداشت که سال 95 حدود 39 پارک علم و فناوری در کشور وجود داشت و این استان تنها استان فاقد پارک علم و فناوری بود.
پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد سال 94 مجوز تأسیس گرفت که با تلاش‌هایی که انجام شد ردیف بودجه گرفتیم بنا بر این اولین پارکی بودیم که قبل از تأسیس پارک علم و فناوری ردیف بودجه گرفت.
سال 96 مجوز تأسیس به پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد داده شد، خیلی دیر شروع کردیم اما شروع خوبی داشتیم.
پارک علم و فناوری در طرح‌های سفر رئیس‌جمهور پیش‌بینی‌نشده بود اما موضوع پارک در سفر رئیس‌جمهور مطرح شد و بودجه پارک علم و فناوری تأمین شد.
زمینه‌های فعالیت پارک علم و فناوری بر اساس استعدادهایی که استان کهگیلویه و بویراحمد داشت انتخاب شدند که پارک استان در حوزه کشاورزی، گیاهان دارویی، نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری و توریست و صنایع‌دستی فعالیت دارد.
استان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پتانسیل خاصی نداشته اما مناطق محرومی همچون کهگیلویه و بویراحمد که برخی از زیرساخت‌ها را ندارند در این حوزه آی سی تی که فقط به مغز جوانان این استان برمی‌گردد می‌تواند مؤثر باشد.
شرکت زنبورهای مخملی دکتر منفرد یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان است که باروری زنبورهای مخملی را در گلخانه‌ها بین 30 تا 100 درصد افزایش می‌دهد که این اولین عملیاتی که در خاورمیانه صورت گرفته است.
شرکت الکتروطب آسیا که تجهیزات پزشکی ارائه می‌دهد امواج گوشی‌های پزشکی را فیلتر و صدا را با امواج بهتری منتقل و صداها را ضبط می‌کند.
شرکت امید ایل ماه که 160 محصول دارد مهم‌ترین محصول کرم ضدالتهاب است.
شرکت کشت یاران آذر پیوند (رز ایران) فعالیت‌های علمی قوی انجام داده است 27 پرسنل تحصیل‌کرده دارد.
شرکت آریونت قطعات می‌سازد و محصولات خارجی را بومی‌سازی می‌کند که این استارت آپ خوبی است و میزان فروش در 6 ماهه اول امسال حدود 860 میلیون تومان بوده و 17 نیرو را به کار گرفته است.
شرکت‌های پارک علم و فناوری وابسته به ارز و دلار نیستند و با بالا رفتن نرخ دلار شرکت‌های دانش‌بنیان ضرر نخواهند کرد.
آمار نشان می‌دهد که در حوزه فناوری با 50 میلیون تومان می‌شود اشتغال ایجاد کرد همین عدد در صنعت حدود 300 میلیون تا یک میلیارد تومان است، در شرکت‌های دانش‌بنیان کشور 300 هزار نفر مشغول به کار هستند که اگر استان کهگیلویه و بویراحمد همان سال سهم یک درصد را دریافت می‌کرد تا کنون 3 هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار می‌شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که مدیر پارک علم و فناوری بومی باشد و قوم و خویش بازی داشته باشد پارک استان با وجود پولهای فراوانی که برایش تخصیص داده می شود بجایی نخواهد رسید!
اقای هاشمی این ساختمانی که برای پارک انتخاب کرده اید کجایش به پارک می خورد؟
ملاک انتخاب جنابعالی برای این ساختمان چه بوده است؟
چرا از الان سعی دارید فقط قوم و خویش ها را دور خودتان در پارک جمع کنید؟
پارک هست یا پارکینگ؟؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1