کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| گوشه‌ای از رنجی که زنان «شب‌لیز» کهگیلویه و بویراحمد می‌برند

8 آبان 1397 ساعت 18:53

زنان روستای «شب‌لیز» دبه‌های 20 لیتری آب را روی دوششان می‌گذارند و روزانه کیلومترها راه از چشمه تا روستا می‌روند و می‌آیند، مردمان اینجا زیرخط فقر صف کشیدند و بغض گلویشان را می‌خورند.


«دلم می‌خواست درس بخوانم اما چون کسی نبود و تا مدرسه مسافت زیادی بود نتوانستم و تا پایه پنجم بیشتر درس نخوانده‌ام، 18 ساله هستم و 2 دختر و یک پسر دارم، اینجا مردان و زنان کارهای خود را انجام می‌دهند.»
این سخن «زهرا» دختر جوانی از روستای «شب‌لیز» توابع شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد است که کمبود امکانات آموزشی او را که علاقه‌مند به تحصیل بوده را از آموزش محروم کرده است.
کودکان این منطقه از داشتن مدرسه محروم‌اند و در وضعیت بغرنجی دوران دبستان را می‌گذرانند و دختران در سنین بسیار پایین ازدواج می‌کنند، روستای «شب‌لیز» نه آب دارد، نه برق، گاز و نه جاده، و هزاران داغ در این منطقه هست و مردمان اینجا زیرخط فقر صف کشیدند و بغض گلویشان را می‌خورند.
زن‌ها دبه‌های 20 لیتری آب را روی دوششان می‌گذارند و روزانه کیلومترها راه از چشمه تا روستا می‌روند و می‌آیند، دسترسی به آب آشامیدنی سالم یک حق انسانی است، این‌ها دختران ایران هستند که از چاه‌های نفت زیر پایشان هیچ بهره‌ای نبردند؛ آیا مسئولین حاضرند یک‌شب در این وضعیت زندگی کنند؟ و آیا ذره‌ای به فکر محرومان جامعه هستند؟


کد مطلب: 404167

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/404167/فیلم-گوشه-ای-رنجی-زنان-شب-لیز-کهگیلویه-بویراحمد-می-برند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1