کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

از «رگاب» تا سنه؛ دختران به مدرسه نمی‌رسند (+فیلم)

روزگاران سختی که بر مردم در این روستاها می‌گذرد

27 شهريور 1397 ساعت 14:18

دختران روستای «رگاب» و «سنه» از توابع شهرستان بویراحمد فقط تا پایه پنجم ادامه تحصیل می‌دهند و بعد خانه‌نشین می‌شوند، دخترانی که به خاطر کمبود مدرسه ترک تحصیل و در سنین بسیار پایین ازدواج می‌کنند و حسرت خیلی چیزها بر دلشان می‌ماند، مدرسه این روستا سیستم گرمایشی ندارد! دختران شین‌آباد را یادتان هست؟ همان کودکانی که براثر آتش‌سوزی در کلاس درسشان سوختند؟ آتش‌سوزی کلاس درس آن‌ها به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی بود، این مدرسه سرویس بهداشتی ندارد و دختران باید از سرویس‌های همسایه‌ استفاده کنند که خود موجب آسیب‌ها و معضلات جدی می‌شود.


قصه پر غصه دختران برخی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد و قطعاً با کمی توجه و تدبیر می‌توان از مشکلات آنان بکاهیم.
در کنار خدماتی که در روستاها صورت می‌گیرد، گاهی با زخم‌های عمیقی بر پیکره روستائیان دور افتاده مواجه می‌شود. برای سفر یکروزه همراه اکیپ پزشکی برای انجام خدمات بهداشتی و درمانی به منطقه محروم «نسه» از توابع شهرستان بویراحمد رفتم که این اکیپ پزشکی با حضور در روستا به ارائه خدمات بهداشتی، پزشکی، دندانپزشکی و آموزشی پرداختند.
اما در این حین من با یکی از دختران روستا به گفت‌وگو پرداختم و او به مطالبی اشاره کرد که دل هر انسانی را آزرده می‌کند.
سهیلا یکی از اهالی روستای «رگاب» در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا که در این روستا حاضرشده بود، گفت: «تا کلاس پنجم بیشتر درس نخوانده‌ام و چون روستای ما تا مدرسه دور بود دیگر نگذاشتند درس بخوانم، برای اینکه دوران دبستان رو بگذرانم 4 ساعت از روستای «رگاب» به روستای «سنه» می‌آمده‌ام این مدرسه هم ابتدایی بود و برای دوره راهنمایی باید به روستاهای دیگر می‌رفتیم که به خاطر مسافت زیاد دیگر ترک تحصیل‌کرده‌ام.»
«خیلی دوست داشتم درس بخوانم اما چون تا مدرسه مسافت زیادی بود به دختران اجازه ندادند که درس بخوانند، وقتی پدرم کشاورزی می‌کند کمکش می‌کنم و خیار می‌کارم مادران هم کمک پدران کشاورزی می‌کنند و اینکه فکر کنید کشاورزی درآمد داشته باشد نه هیچ درآمدی ندارد.»
«این روستا آب ندارد، گاز کشی ندارد، جاده سخت و پرپیچ خم هست، کمبود همه‌چیز داریم، هیچ خدماتی هم ارائه نمی‌دهند، مردم این روستا کشاورزی می‌کنند و به‌غیراز یارانه منبع درآمدی ندارند.»
«کمیته امداد هم 4 سالی یک‌بار کمک می‌کند و اصلاً به ما کمک نمی‌شود، درگذشته به ما خدمات می‌دادند اما الآن دیگر نه هزینه‌ای، نه کمکی و نه جاده‌ای هیچ نمی‌دهند!»
«این مدرسه ابتدایی میز و صندلی مناسبی ندارد و سرویس بهداشتی غیرقابل استفاده هست و بچه‌ها باید از سرویس بهداشتی همسایه‌ها استفاده کنند و سیستم گرمایشی ندارد.»
بنا بر این گزارش، روستای «رگاب» و «سنه» از روستاهای منطقه سپیدار از توابع شهرستان بویراحمد می‌باشند.

امید می‌رود که هر چه زودتر مسوولان در رابطه این مشکلات هم تدابیری بیندیشند.


کد مطلب: 403066

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/403066/رگاب-سنه-دختران-مدرسه-نمی-رسند-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1