کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

افزایش 6 درصدی طلاق در کهگیلویه و بویراحمد/ در خواست استاندار از طلبه‌ها

19 شهريور 1397 ساعت 20:20

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع 450 پرونده‌ طلاق که مورد بررسی قرار گرفت عوامل اقتصادی کمترین تاثیر را بر طلاق داشته است.


 نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی امروز دوشنبه (19 شهریورماه) به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که وضعیت طلاق در استان یکی از دستور کارهای این جلسه بود.
رمضان جلالی معاون فناوری آمار و اطلاعات ثبت احوال در خصوص پدیده طلاق در استان گفت: پدیده طلاق از سال 86 تا 96 از 600 واقعه به یک هزار و 569 رسیده که شاهد افزایش 161 درصدی این پدیده شوم در استان هستیم.
وی با بیان اینکه از سال 90 تا 95 رتبه استان از 23 کشور به 16 رسیده عنوان کرد: در 5 ماهه سال جاری آمار طلاق در کشور 14 درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد 6 درصد افزایش داشته است، امسال 626 واقعه طلاق ثبت شده که سال گذشته 590 واقعه بوده است.
این مسؤول با اشاره به اینکه بیشترین طلاق با 233 مورد در بویراحمد و کمترین در دنا است،گفت: بیشتر طلاق‌ها در پنج ساله اول زندگی رخ می‌دهد، ضمن اینکه تحصیلات 31 درصد افرادی که از همسر خود جدا می‌شوند زیر دیپلم است.

20 درصد پرونده‌های طلاق منجر به سازش شده است
در ادامه الماس گشتاسبی معاون پیشگیری از جرم دادگستری نداشتن مهارت ارتباطی و سبک زندگی را از مشکلات زوجین دانست و گفت: سال گذشته یک هزار پرونده به واحد مشاوره دادگستری ارجاع داده شد که 20 درصد این پرونده‌ها به صلح و سازش قطعی منجر شد.
وی بیان کرد: اقدامات صورت گرفته در سال گذشته منجر به کاهش 9 درصدی آمار طلاق شد،ضمن اینکه 20 درصد دادخواست طلاق برای مطالبه مهریه بوده است.
گشتاسبی بیان کرد: آمار ثبت پرونده‌های حوزه خانواده در 5 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد افزایش داشته است.

همسان نبودن زوجین عامل 50 درصد طلاق‌ها در استان
 مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری در این نشست گفت: افزون بر 50 درصد طلاق‌ها به دلیل همسان نبودن زوجین در تحصیلات، شغل، موقعیت اجتماعی و فرهنگ بوده است، 11درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیاد،8 درصد به دلیل ناباروری ، 2.8 درصد بیکاری و 15 درصد دخالت‌های خانواده‌ها بوده است.
وی با اشاره به اینکه خیانت زوجین، زندانی بودن یکی از زوجین و عوامل اقتصادی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر طلاق است، گفت: از مجموعه 450 پرونده‌ای که مورد بررسی قرار گرفت عوامل اقتصادی کمترین تاثیر را بر طلاق زوجین داشته است.
حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی بیان کرد:شعبات دادگاه‌ها در طلاق بین زوجین نقش دارند چرا که به دلیل فراوانی پرونده‌ها زمان لازم را به پرونده‌های حوزه خانواده خصوصاً طلاق اختصاص نمی‌دهند.
این مسؤول عنوان کرد: مشاوره قبل از ازدواج، حین ازدواج، بعد از ازدواج و مشاوره ژنتیکی برای زوج‌ها اجبار شود.

علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این کارگروه فرهنگی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تلاش برای کاهش طلاق از جنبه‌های مختلف، ژنتیکی، روان شناختی، اقتصادی، اجتماعی و آموزه‌های دینی، برنامه ریزی و مطالعه شده، علمی و همراه با مشاوره باشد. 
وی با تاکید بر اینکه در پدیده طلاق پرداختن فقط به یکی از دلیل‌ها به تنهایی کارساز نبوده و باید به تمام علل آن پرداخت، عنوان کرد: البته برخی از عوامل و زمینه‌های اجتماعی موثر در طلاق در مناطق مختلف تفاوت داشته و باید شناسایی و نسبت به آن توجه بیشتر شود.
احمدی با اشاره به تدوین برنامه کاهش طلاق در استان بیان کرد: طراحی و ترسیم برنامه‌های کاهش طلاق به گونه‌ای تدوین شود که در سطح بندی سالانه میزان درصد کاهش آن مشخص و با راهکارهای مشخص برای تحقق آن حرکت کرد. 
وی تاکید کرد: در طراحی این برنامه باید اهل فن و تخصص در جنبه‌های مختلف ژنتیکی، روان شناختی، اقتصادی، اجتماعی و آموزه‌های دینی به لحاظ ساختاری از جزئی ترین مسائل تا کلی آن به مراحل مختلف قبل، حین و بعد از ازدواج و پدیده شوم طلاق بپردازند. 
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد نقش روحانیت نسبت به ازدواج و آسیب‌های اجتماعی، پدیه طلاق و اعتیاد را بسیار موثر دانست و گفت: انتظار بوده هر طلبه یا روحانی که در هر محفل و مجلسی به ایراد سخن می‌پردازد به موضوع اهمیت ازدواج و پدیده شوم طلاق نیز اهمیت دهد.
احمدی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی به لحاظ نظامی به حد و جایگاهی رسیده که آمریکا و دشمنان نمی توانند ما را تهدید نظامی کنند، ابراز کرد: اما اگر به خوبی به آسیب‌های اجتماعی پرداخته نشود مشکل ساز است.
وی یادآور شد: پدران و مادران، بزرگان، متخصصان و متولیان امر باید به تشریح مسائل ازدواج بپردازند و فرزندان و جوانان را با تشریح جنبه‌های مختلف تشکیل خانواده آگاه کنند تا نگاه احساسی و انتظارات ناصحیح بسترساز ایجاد این پدیده شوم نشود.
وی خاطرنشان کرد: هرجایی که برنامه‌ای اصولی، علمی و هدفدار در زمینه ازدواج و پیشگیری از طلاق باشد، نسبت به امکانات و منابع مالی آن همکاری می‌کنم و باید تلاش شود تا این مهم با کمک و عزم همگانی مورد توجه قرار گیرد. 


کد مطلب: 402903

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/402903/افزایش-6-درصدی-طلاق-کهگیلویه-بویراحمد-خواست-استاندار-طلبه-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1