تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۴۰۱۳۷۶
در نشست تخصصی بررسی ساخت پتروشیمی بویراحمد مطرح شد

جوزاریان: صدور مجوزهای زیست‌محیطی لزوماً ضابطه‌مند نمی‌باشند/ لشنی‎زادگان: اظهارنظر در باره پتروشیمی بویراحمد همراه با مطالعات فنی باشد

۸
۰
فایل مرتبط کبنا ؛نشست علمی بررسی جنبه‌های فنی، زیست‌محیطی و اشتغال‌زایی پروژه پتروشیمی سقاوه در دانشگاه یاسوج برگزار شد.
همچنین «فیض‌الله جوزاریان» دکتری اقتصاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه یاسوج در این نشست سخنرانی نمود.
متن صحبت ایشان به شرح زیر است:
 
مشکل اصلی این نوع طرح‌ها، بحث مکان‌یابی آن‌ها است
بحث اصلی در اجرایی شدن طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان بر روی مکان‌یابی پروژه‌ها است. همهٔ ما یک سری امکانات و ظرفیت‌هایی را داریم، مثلاً می‌توانیم با یک طناب، تاب‌بازی نمود و یا می‌توانیم با آن خودمان را حلق‌آویز نماییم، نکته اساسی طریقه‌ی استفاده مناسب و صحیح از این منابع محدود است.
سؤالی که در اینجا مطرح است این است که آیا ما نمی‌توانیم دشت سقاوه بویراحمد را که آب‌وهوای مطلوب و مناسبی دارد، درزمینهٔ گردشگری از آن استفاده نمود و به‌جای اینکه آن را به یک فرد یا شرکت خاص واگذار نماییم، به حدود 200 خانوار آن منطقه واگذار نماییم تا در آن درخت گردو چندلر بکارند، که چندساله ثمر داده و پیوندک‌های آن را نیز بفروشند و در کنار آن صنعت گردشگری هم باشد.
هرچند بخش زیادی از آب استان کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های دیگر سرازیر می‌شود و این آب و برداشت از آن واقعاً حق مردم محروم این منطقه است، اما اختصاص این آب به یک صنعت و فرد خاص و ایجاد مشکلات زیست‌محیطی آن (پس‌ماندهای این صنعت) دارای ایرادی اساسی است، که نیازمند بررسی مجدد و همه‌جانبه آن است.
 
صدور مجوزهای زیست‌محیطی لزوماً ضابطه‌مند نمی‌باشند
به‌طور مثال مسئولان محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد در کنار حدود 400 هکتار باغ، مجوز زیست‌محیطی برای یک سنگ‌شکن صادر و تائید نموده‌اند و امروز این طرح هزاران مشکل برای مردم منطقه ایجاد کرده است، چون در صدور این مجوزهای زیست‌محیطی خطا و قضاوت‌های انسانی ممکن است رخ دهد. به‌طور مثال وقتی بنده بخواهم برای صدور مجوز زیست‌محیطی تصمیمی بگیرم قاعدتاً ارتباطات با دیگر افراد جامعه و اقوام نیز اثرگذار خواهد بود به‌ویژه در استان‌هایی که قومی و قبیله‌ای هستند.
نکته‌ای در اینجا وجود دارد و آن اینکه مسئولین محترم محیط‌زیست استان بیان می‌کنند که مجوزهای زیست‌محیطی پتروشیمی بویراحمد صادرشده است، پس چرا مسئولان برای یک‌بار این مجوز را رسانه‌ای نمی‌کنند؟
بنده چند تا از دانشجویان دوران لیسانس را به دشت سقاوه فرستادم و آن‌ها به‌صورت نمونه‌گیری تعداد بوته‌های موجود در این 90 هکتار را شمارش نمودند، حال سؤال این است که آیا در پیوست زیست‌محیطی ارزش اقتصادی این بوته‌ها نیز لحاظ گردیده است؟
هرچند استفاده از آب، گاز و نفت حق مردم محروم استان است و باید از این منابع خدادادی حداکثر استفاده را نمود، اما آیا بر اساس بحث‌های مکان‌یابی درجاهای دیگر استان همچون شهرستان گچساران و دهدشت که پوشش گیاهان کمتر است و این شهرستان‌ها درواقع به بندرها و پایانه‌های صادراتی نزدیک‌تر هستند، احداث پتروشیمی در آنجا مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر نیست؟ و آیا نمی‌توان در آنجا این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داد؟ و سرمایه‌گذاران را به آن مناطق هدایت نمود؟
البته با واگذاری نیم هکتاری این زمین‌های کشاورزی به افراد مختلف و با کشت درختان مناسب نیز ممکن است درآمد و منافع بیشتری برای مردم استان و آن منطقه ایجاد شود، همچنین به امنیت اجتماعی، کاهش تضاد و فاصله طبقاتی نیز کمک می‌کند.
 
با مردم شفاف باشیم
از اینکه دوستان و مسئولین محترم محیط‌زیست و صنایع و معادن به فکر توسعه استان هستند، خوشحال هستم و سپاسگذار، اما پیوست زیست‌محیطی برای این نوع پروژه‌ها باید توسط دانشگاه‌های استان تهیه گردد نه توسط مشاورانی که با شرایط جغرافیایی و اقلیمی استان چندان آشنایی ندارند.
واقعاً چه ایرادی دارد که ما با مردم شفاف باشیم، اگر مجوز زیست‌محیطی برای این پروژه تهیه و تائید گردیده است، نکات مهم آن را در خبرگزاری‌ها منتشر کنید تا مردم آن را مشاهده کنند که چه موارد و محاسباتی در خصوص این پروژه صورت گرفته است.
البته در برخی مواقع در عمل ممکن است با تضادهایی روبرو باشیم، به‌طور مثال یکی از دوستان می‌گفت: من در دشت سقاوه زندگی می‌کنم و فقر و محرومیت دارم و برای من مهم نیست که گردوخاک و آلودگی ایجاد شود یا نه! زندگی من و نان درآوردن من مهم است، اینکه این پروژه اجرا شود و یک منبع درآمدی داشته باشم تا شرمنده خانواده‌ام نباشم و از بین نروم. شخص دیگری که در آن مکان نیست ممکن است دشت سقاوه را برای تفریح مناسب بداند نه برای سرمایه‌گذاری‌های ملی. پس لازم است که جنبه‌های مختلف اجرای این‌چنین طرح‌هایی (به‌ویژه برای اهالی و ساکنین آن مناطق) به‌صورت دقیق مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد، تا بتوان از این منابع محدود حداکثر استفاده را نمود و امانت‌دار خوبی برای نسل‌های آتی باشیم.
 
اظهارنظر در مورد پتروشیمی بویراحمد همراه با مطالعات فنی باشد
اصغر لشنی زادگان در این نشست نیز اظهار داشت: 2 راه پیش رو در کشور و کهگیلویه و بویراحمد شامل خام فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده برای نفت و گاز است.
وی افزود: محصولات پتروشیمی در رأس صادرات غیرنفتی کشور قرار دارد و در حوزه پتروشیمی نیز در برنامه ششم حدود 100 میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری شود و تا پایان برنامه نیز حدود 50 تا 60 میلیارد دلار صادرات از محصولات پتروشیمی داشت.
عضو هیئت‌علمی و استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم دولت برای رسیدن به این میزان صادرات ساخت پتروشیمی در مناطق مختلف کشور است و می‌توان از چنین فرصتی برای کمک به توسعه صادرات استان استفاده بهینه کرد.
لشنی زادگان عنوان کرد: پتروشیمی بویراحمد جزو صنایع بالادستی پتروشیمی‌های مناطق هم‌جوار کهگیلویه و بویراحمد است و صنایع پایین‌دستی متعددی در کنار آن شکل می‌گیرد.
وی ابراز داشت: نباید مردم و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد انتظار داشته باشند که پتروشیمی بویراحمد تمامی مشکلات اشتغال استان را حل کند.
عضو هیئت‌علمی و استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج گفت: آنچه مشکلات اشتغال کهگیلویه و بویراحمد را تا حدودی برطرف می‌کند صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بویراحمد است به‌طوری‌که ایجاد شغل در آن برخلاف صنایع بالادستی با هزینه‌های اندک امکان‌پذیر خواهد بود.
لشنی زادگان اظهار داشت: سرمایه‌گذاری پتروشیمی بویراحمد باقیمت فعلی دلار حدود 200 هزار میلیارد ریال است و یکی از شرط‌های لازم برای حرکت کهگیلویه و بویراحمد به‌سوی توسعه انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی است.
وی افزود: بخش عمده‌ای از تولیدات پتروشیمی بویراحمد به‌طور مستقیم صادر می‌شود و این طرح مهم صنعتی نیز زیرشاخه‌های متعددی دارد.
عضو هیئت‌علمی و استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: هر صنعت مسائل و مشکلات محیط‌زیستی خاص خود را دارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز بر اساس استانداردهای خودش پایش و بررسی زیست‌محیطی انجام می‌دهد.
لشنی زادگان عنوان کرد: برنامه دولت توسعه صادرات محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی آن‌هاست و پتروشیمی بویراحمد نیز هدیه مهم وزارت نفت به کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
وی ابراز داشت: باید مزیت‌های نسبی کشور شامل نفت و گاز درزمینهٔ ایجاد صنایع در نظر گرفته شود.
لشنی زادگان گفت: تمامی موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران ازجمله معارضات اجتماعی و بروکراسی اداری در دیگر استان‌های کشور به سهولت برداشته می‌شود حال‌آنکه در کهگیلویه و بویراحمد این‌گونه نیست.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

جوزاریان
Iran, Islamic Republic of
با سلام. این مطالبی که مسولین کبنانیور از طرف بنده انتشار داده اند دارای ایرادات اساسی بوده و مطالب بنده تا حدود زیادی دست کاری گردیده اند. بطوری که این دستکاری اصل موضوع و مطالب مهم را به مسیری نامناسب و غیر علمی برده است. بنابراین لازم است که مسولین محترم سایت نسبت به اصلاح مطالب دستکاری شده یا حذف آن اقدام لازم را انجام دهند. امید است که در آینده شاهد ابن ایرادات و دستکاری مطالب در سایت خبری کبنانیوز نباشیم. با تشکر فیض اله جوزاریان
مالخانی
Iran, Islamic Republic of
.کجا و دانشگاه کجا!؟
غیب الله
Iran, Islamic Republic of
آخ سی فیض الله
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اگر قرار باشد در پتروشیمی سقاوه هم مثل کارخانه فولاد، حق و حقوق کارگران از طرف مالکان به کارگران بدبخت داده نشود کاش این پتروشیمی به سرانجام نرسد.
میر حسین محمدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دکتر جوزاریان
.حیف شد به دلایل بیان شده نتونستی نماینده مجلس بشی.
Iran, Islamic Republic of
من متحیرم از نظر غیره کارشناسی وغیره علمی.
البته اطلاع دقیق دارم که این نظر از کجا نشات می گیرد واقعا.
Iran, Islamic Republic of
دکتر عزیز اتفاقا بهره بردیم از صحبتاتون و کاملا علمی ومنطقی بودن نگران نباشید هیچ کسی جرات خرابکاری ندارد
فرزادبخشایی
Iran, Islamic Republic of
ای کاش که دیگران هم مثل دکترحوزاریان دلسوزمردم بودن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1