تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۵۲
کد مطلب : ۴۰۱۳۶۰
در نشست تخصصی بررسی ساخت پتروشیمی بویراحمد

پروین‌نیا: محیط زیست فدای پتروشیمی سقاوه می‌شود/ دیانتی: پتروشیمی بویراحمد مجوز زیست محیطی دارد

۱۰
۳
فایل مرتبط کبنا ؛نشستی با حضور اساتید در خصوص ساخت پتروشیمی بویراحمد و بایدها و نبایدها و با حضور مسؤولان برگزار شد.
همچنین «محمد پروین‌نیا» متخصص محیط‌زیست و عضو هیئت‌علمی دانشگاه یاسوج در این نشست سخنرانی کرد.
متن این صحبت‌ها به شرح زیر است:
دشت‌های ایران به زمین سوخته تبدیل‌شده است
بنده به‌عنوان شخصی که چندین سال مسئول محیط‌زیست مجتمع «پارس جنوبی» که آلوده‌ترین نقطه کشور هست را داشته‌ام و همچنین رئیس کمیته محیط‌زیست نیز بوده‌ام، از آن دیدگاه نظراتم را ارائه می‌دهم.
ارزیابی‌های زیست‌محیطی پروژه پتروشیمی فقط گزارش‌ها را توجیه می‌کند و تنها یک گزارش سیاسی است که آدم‌های سیاسی در این خصوص اعمال‌نظر می‌کنند.
قدرت «لابی» نمایندگان تا کجا!
نمایندگان بوشهر برای پتروشیمی «نگین خلیج‌فارس» که اخیراً اعمال شد، معمولاً نمایندگانی را در وزارت نفت داشته‌اند که گزارش را از شورای عالی حفاظت محیط‌زیست لابی می‌کردند.
 در جلساتی که نماینده وزارت نفت در محیط‌زیست با معاون رئیس‌جمهور داشتند مقرر شد که صنعت از دشت‌های ایران خارج شود و به سواحل انتقال پیدا کند، به خاطر اینکه صادرات در سواحل بهتر است و آب هم در آنجا فراوان است؛ و می‌توان آب را شیرین کرد و از آن استفاده کرد.
نه اینکه آب رودخانه بشار را که «برنامه حیاتی استان» است و استان‌های بعدی تحت پوشش آن هستند، ما آن را فدای اشتغال هزار نفر در «صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بویراحمد» کنیم.
بنده موافق این هستم که نفت، گاز و پتروشیمی مزیت نسبی است، اما مرکز ایران و دشت‌های ما به دلیل کمبود بارش و نبود منابع آبی در کشور تبدیل به «زمین سوخته» شده‌اند آب شرب نداریم و حتی آبی که برای پتروشیمی از آن استفاده شود دیگر وجود ندارد.
آقایانی که سرمایه را از کشور چین و ایتالیا به شهر یاسوج می‌آورند، همچون شرکت «توتال» درآمد را برای کشور خودشان می‌برند و قطعاً آلودگی‌های زیست‌محیطی را همراه خود نخواهند برد که این آلودگی‌ها در چرخه‌های آب و غذای ما باقی می‌ماند.
پتروشیمی مساوی است با سرطان
همان‌طور که صنعت فولاد را در شهر اسفراین ایجاد کردند که در خشک‌ترین جای کشور آلودگی را ایجاد کرده و این آلودگی مزارع اطراف را کاملاً از بین برده و همچنین آلودگی‌های زیست‌محیطی مردم را دچار سرطان‌های مختلف کرده است.
دشت سقاوه با احداث پتروشیمی دیگر حالت قبل را نخواهد داشت و مردم این منطقه دیگر باید از جاذبه‌های گردشگری خداحافظی کنند.
تمام توجیهاتی که برای طرح پتروشیمی ارائه می‌شود، ابتدا قشنگ و زیبا است و بعدازآن مشاهده می‌شود که حتی اجازه ورود و نظارت به کارشناسان محیط‌زیست برای ارزیابی را نمی‌دهند و آن‌قدر این مسائل پیچیده می‌شود و بهانه‌هایی همچون اشتغال و سرمایه‌گذاری شده و هزار داستان می‌بافند که از آن‌طرف محیط‌زیست فدای می‌شود.
مردم سقاوه از جاذبه‌های گردشگری خداحافظی کنند
همان‌طور که شنیده می‌شود پتروشیمی سقاوه فنس‌کشی و خاک‌برداری شده است، محیط‌زیست فدای شده و تقریباً باید با جاذبه‌های گردشگری خداحافظی کرد.
تجربه‌ای که از شرکت «توتال» از فاز یکم تا هشتم منطقه پارس جنوبی در گزارش ارزیابی زیست‌محیطی وجود دارد اینکه این شرکت 11 جلد مطالعات و توجیهات زیست‌محیطی را در این مناطق ارائه دادند که این مکان را برای شما «گَل و گلستان» می‌کنیم، این منطقه را سرسبز خواهیم کرد، آب را شیرین می‌کنیم و در صنعت از آن استفاده خواهیم کرد و پساب آن را جنگل‌داری و درختکاری می‌کنیم.
اما در ادعای این مجموعه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی منطقه پارس جنوبی آمده است، مشاهده کنید که پرنده‌های مهاجری که از خلیج نائورو به کنگان و عسلویه مهاجرت می‌کنند ببینید که با چه وضعیت فاجعه وار زیست‌محیطی دچار شده است و بالاخره این‌ها همه تبعات صنعت است.
ریسک آن خیلی بالا است آن‌قدر ریسک سلامت پتروشیمی بالا است که به نظر بنده می‌توان این سرمایه‌گذاری را با پتانسیل بهتر در کنار «دریا» کنترل کرد و محصولاتش را به نحو خوبی صادر کرد.
پتروشیمی به درد دشت‌های ایران و به‌خصوص به درد «دشت سقاوه» پایتخت طبیعت ایران نمی‌خورد.
 ظاهراً آقای باقری سرمایه‌گذار پتروشیمی بویراحمد نهایتاً 10 میلیارد تومان برای این پروژه به استان آورده باشد، بیشتر از این نیست، سقف 8 هزار میلیارد تومان سرمایه‌ای از استان و مردم جذب نشده است و احتمالاً این اعتبارات اشتغال است.
در یک ارزیابی که از استان بوشهر صورت گرفت، اشتغالی که مردم بومی بوشهر از منطقه پارس جنوبی سهم برده‌اند، تنها حراست منطقه و آبدارچی‌ها بوده‌اند و مردم محلی اشتغالی را احساس نکرده‌اند.
این جلسه با جریانات سیاسی همراه نیست و برای اقناع افکار عمومی است
رئیس بسیج اساتید دانشگاه یاسوج همچنین در این جلسه گفت: دانشگاه در اقناع جامعه پیرامونی نقش زیادی دارد و پتروشیمی بویراحمد در راستای همین اقناع جامعه توسط اساتید دانشگاه از جنبه های مختلف بررسی شد.
علی مرادی با بیان اینکه از نماینده ادارات و اساتید دانشگاه دعوت کردیم تا پتروشیمی بویراحمد به صورت علمی بررسی شود، اظهار داشت: این جلسه با جریانات سیاسی همراه نیست و برای اقناع افکار عمومی است.
وی افزود: ما از اساتید دانشگاه خواستیم که از دیدگاه علمی خود به بررسی موضوع بپردازند تا یک نگاه علمی به موضوع داشته باشیم.
راه نجات این منطقه ایجاد پتروشیمی است
عضو هیات علی دانشگاه نیز در این جلسه با بیان اینکه ما دو راه در کشور داریم یا خام فروشی کنیم یا برای نفت و گاز ارزش افزوده ایجاد کنیم، گفت: در راس صادرات غیرنفتی کشور محصولات پتروشیمی است و در حوزه پتروشیمی در برنامه ششم 100 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری صورت گیرد و در آخر برنامه ششم حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار صادرات باید از محصولات پتروشیمی ها داشته باشیم.
دکتر اصغر لشنی‌زادگان افزود: یکی از برنامه های نظام برای رسیدن به این میزان صادرات، ایجاد پتروشیمی در مناطق مختلف ایران است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه پتروشیمی دو نوع صنایع بالادستی و پایین دستی وجود دارد، خاطرنشان کرد: پتروشیمی بویراحمد جزء صنایع بالادستی پتروشیمی‌هاست که صنایع پایین دستی بسیاری در کنار آن شکل می‌گیرد.
عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه ما نباید انتظار داشته باشیم که پتروشیمی بویراحمد تمام مشکلات اشتغال در استان را حل کند، تصریح کرد: انچه که مشکلات اشتغال را حل می کند، صنایع پایین دستی این پتروشیمی است که ایجاد شغل در آن برخلاف صایع بالادستی، حدود ۵ میلیون تومان برای هر شغل است.
لشنی‌زادگان تصریح کرد: سرمایه گذاری پتروشیمی بویراحمد با دلار کنونی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بخواهیم یک گام از محرومیت به سمت توسعه حرکت کنیم باید چنین سرمایه گذاری‌هایی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات پتروشیمی بویراحمد مستقیما صادر می‌شود، عنوان کرد: متانول هم ماده اولیه‌ای است که از طریق آن صدها محصول دیگر تولید می‌شود.
استاد دانشگاه یاسوج با اشاره به اینکه پتروشیمی بویراحمد زیرشاخه‌های بسیاری دارد تصریح کرد: هر صنعتی مسائل و مشکلات محیط زیستی خودش را دارد و سازمان محیط زیست هم استانداردهای خودش را دارد که بر اساس آنها پایش و بررسی زیست محیطی انجام می‌دهد.
در استان‌های دیگر فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذار پهن می‌کنند
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: نظام برنامه‌اش توسعه صادرات محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی محصولات است و پتروشیمی بویراحمد موهبت بزرگ وزارت نفت برای استان محروم کهگیلویه و بویراحمد است.
لشنی‌زادگان با بیان اینکه برای گاز در صنایع بالادستی پتروشیمی حدود یک دلار ارزش افزوده ایجاد می‌شود و در صنایع پایین دستی نیز حدود ۱۰ دلار برای آن ارزش افزوده ایجاد می شود، اظهار کرد: ما باید مزیت‌های نسبی کشور را در ایجاد صنایع در نظر بگیریم، مزیت نسبی کشور ما نفت و گاز است آیا ما باید سراغ الکترونیک یا صنایع هایتک برویم اینها فقط اسمشان قشنگ است و با مزیت های نسبی کشور ما سازگار نیست.
وی افزود: ماده ای گرانبها به نام نفت داریم اما ارزان و خام می فروشیم پس به پتروشیی نیاز داریم تا از خام فروشی جلوگیری کنیم.
استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج با بیان این که در استان‌های دیگر برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می کنند، بیان کرد: یک زمانی اداره‌ای مدعی زمین دانشگاه یاسوج بود و لار به ما زنگ زد که فقط وسایلتان را بیاورید لار تا هر سرمایه ای بخواهید در اختیارتان بگذاریم اما دانشگاه نیاز این استان بود و حالا تصور کنید اگر دانشگاه یاسوج نبود چه اتفاقی می‌افتاد.
پتروشیمی بویراحمد تمام مجوزها را دارد
مدیر نظارت بر طرح های سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با بیان اینکه پتروشیمی بویراحمد تمام مجوزها را دارد گفت: جواز تاسیس این پروژه به دستور مستقیم وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ صادر شد.
شایان افزود: بعد از صدور جواز تاسیس مجوزهای زیست محیطی و پیوست سلامت و سایر مجوزها اخذ شد و عملیات فنس کشی آغاز شد که امروز پس از اتمام این عملیات، عملیات تسطیح و خاکبرداری مجموعه نیز آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه کل تولیدات پتروشیمی بویراحمد در سال دو میلیون و ۸۵۰ هزار تن است، عنوان کرد: این طرح با سرمایه گذاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان با مشارکت فاینانسور خارجی و با پیش بینی اشتغال ۱۳۰۰ نفر مستقیم است.
نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ها با فاینانسور امضا شده و نماینده فاینانسور هم از در محل پروژه حضور یافتند و موافقت ها انجام شده است.
پتروشیمی بویراحمد مجوز زیست محیطی دارد
نماینده سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با بیان اینکه این پروژه مجوز زیست محیطی دارد، گفت: پتروشیمی‌ها و پالایشگاه ها موظفند استانداردهایی را رعایت کنند که سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر اساس استانداردهای موجود نمونه برداری و نطارت می‌کند.
دیانتی افزود: اگر آلودگی تشخیص داده شود، هر کارخانه و صنعتی باشد باید آن را رفع کند و ما ارزیابی‌های دقیقی در مورد صنایع مختلف داشته و خواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

جواد
Iran, Islamic Republic of
تمام مجوزهای پتروشیمی سقاوه براساس لابی بوده
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
توسعه صنعت پتروشیمی در دنیا بصورت کاملاً علمی و با در نظر گرفتن آثار سوء آن بر محیط زیست صورت می پذیرد!
صنعت پتروشیمی یک صنعت آب بر و تخریب کننده محیط زیست می باشد.
هدف مسولین استانی و سرمایه گذار هر چی باشد با در نظر گرفتن عواقب این کار کاملاً مطرود است، چون ؛
با احداث این طرح در دشت سقاوه، علاوه بر آلودگی زیست محیطی که حتی تا شهر یاسوج نیز اثرات آن خواهد رسید!
سبب خشک شدن و کاهش شدید میزان آب رودخانه بشار در پایین دست خواهد شد!
همچنین باعث از دست رفتن سرمایه گذاری های زیادی که قبلاً توسط دولت یا خود خانوارهای در حریم رودخانه بشار انجام گرفته ، خواهد شد!
به شکلی که بیش از میزان سرمایه گذاری مورد نیاز که برای احداث این صنعت در سقاوه نیاز هست، به خانوارهای پایین دست خسارت وارد می گردد!
و نهایتا منجر به رشد بیکاری در میان خانوارهای پایین دست رودخانه بشار و مهاجرت به مرکز استان می گردد.

در یک کلام ؛
همه مسائل رو باید با نگاه علمی تجزیه و تحلیل نمود
پتروشیمی سقاوه یعنی از دست دادن اشتغال موجود و پاک
و
جایگزین نمودن اشتغال نامعلوم و آلوده
و
از دست رفتن سرمایه های طبیعی و غیر طبیعی موجود
و
جایگزین نمودن سرمایه گذاری جدید از سوی دولت یا شخص سرمایه گذار بدون دستیابی به نتیجه دلخواه!!!؟
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
پتروشیمی بویراحمد پس از بهره‌برداری قادر است که سالانه 60 هزارتن بنزین پیرولیز، 30 هزار تن گاز مایع، 250 هزار تن پروپیلن، 250 هزار تن پلیمرهای پروپیلن به اشکال ابتدایی و یک میلیون تن متانول تولید کند.

مسئولان به هوش باشید ؛

مصرف آب يك واحد يك‌ميليون تني متانول، حدود 10 ميليون مترمكعب در سال است.

یعنی روزانه بیش از 27000 متر مکعب از آب رودخانه بشار بایستی انتقال شود!

آیا آبدهی رودخانه بشار توانایی تأمین این حجم آب را دارد !؟

مصرف آب بقیه تولیدات این واحد صنعتی پیشکش!؟

محیط زیست و امور آب استان به هوش باشید؟!
Iran, Islamic Republic of
پتروشیمی سقاوه هنوز مجوز پیوست سلامت از دانشگاه علوم پزشکی را اخذ نکرده و به فرضی که این مجوز کتبی را هم بگیرید آیا تاکنون این صنایع آلوده کننده و پرمصرف از نظر نیاز ابی در سطح کشور مدیریت شدند
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
همانطور که در این خبر می بینیم هیچ دلیل زیست محیطی برای این طرح ارایه نشده و صرفا یه بنده خدایی بنام لشنی زادگان یک سری ادعای بی مبنا در حوزه اشتغالزایی عنوان کرده که هیچ ربطی هم به تخصص ایشان ندارد و او باید از الودگی و پسامند و ... حرف می زد نه از مزایای اشتغال و ... که اینها در تخصص دیگری ست.
نگرانی ما نابودی محیط زیست و از بین بردن استعداد طبیعت در این منطقه است.
برخلاف نظر این بنده خدا، استعداد استان ما، در گردشگری و توریسم و حفظ محیط زیست است نه در نفت و گاز، که اگر اینها برای ما اشتغالزا و رفاه آور بود الان گچساران باید بهشت ایران می بود.
حقیقت اینه که سرمایه گذاری هم ما نداریم.
این ب. از کجا پول اورده چندهزار دلار؟ یک.. سابقه هم نشان داده که کار برعکس است و این دولت است که از جیب ملت پول می ریزد توی جیب اینها بنام پروژه و طرح و سرمایه گذاری.
حقیقت اینه که. می کنند و اینهم سهم طبیعت ماست از این نابودی.
بسیج دانشجویی و اساتید باید حساس تر باشد و خود را.
دهدشت
United States
متاسفانه پتروشیمی دشت کلاچوی دهدشت
هم هدر رفت آب و خاک و هزینه و......است.
اما جولانگاه خوبی برای کسانی که هر چهار سال یکبار میخوان مردم بدبخت منطقه را برای صفحه آخر شناسنامه سان گول بزنند شده است.
دهدشت
United States
متاسفانه پتروشیمی دشت کلاچوی دهدشت
هم هدر رفت آب و خاک و هزینه و......است.
اما جولانگاه خوبی برای کسانی که هر چهار سال یکبار میخوان مردم بدبخت منطقه را برای صفحه آخر شناسنامه سان. شده است.
متخصص
Iran, Islamic Republic of
در تمامی دنیا صنایع آب بر در کنار دریا هستند ازطرفی . اشتغال زایی دارد چندین پروژه غیرفعال در سطح استان دارد و همچنین ا.ی است .همین گوساله ای که . بزرگ کنه نمی خواهد این رو بردارد و این کار. بزرگ به همه است
Iran, Islamic Republic of
احسنت به بچه های علمی بسیج دانشجویی که پیگیر این مسئله هستن و تکلیف مدار هستن
همشهری
Iran, Islamic Republic of
این کار سیاسی است هدفشان نابود کردن مردم منطقه است نه خدمت به مردم بعد ا" معلوم می شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1