کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

تخلیه ۲ روستا در کهگیلویه و بویراحمد / ریزش شدید سنگ در جاده لنده به تراب / عملیات ریزش‌‌برداری در لوداب / هشدار بارش‌ شدید در ۱۸ استان

29 اسفند 1402 ساعت 15:24

شب گذشته بارش باران در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. ممنوع شدن تردد در برخی از جاده‌ها، تخریب نگهداری احشام و تخلیه دو روستا از پیامدهای این سامانه بارشی تاکنون است.


شب گذشته سامانه بارشی در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شد و هنوز هم بارش‌ها ادامه دارد. ممنوع شدن تردد در برخی از جاده‌ها، تخریب نگهداری احشام و تخلیه دو روستا از پیامدهای این سامانه بارشی تاکنون است.
به گزارش کبنا، از بامداد روز سه‌شنبه (29 اسفندماه 1402 تاکنون سامانه بارشی وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شده و هنوز هم ادامه دارد. سرهنگ دانایار، رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد از لغزنده بودن جاده‌های استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون همه جاده‌های این استان باز است و گره ترافیکی نداریم
سرهنگ دانایار با اشاره به وجود پدیده مه‌گرفتگی در گردنه مله‌شوره، گل زردون و جوخانه مه و کاهش دید در این مناطق از رانندگان خواست فاصله طولی را رعایت و از چراغ مه شکن استفاده کنند.
وی از رانندگان خواست از سفر‌های غیر ضرور خودداری کنند و درصورت سفر علاوه بر همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.
رئیس پلیس راه استان از رانندگان خواست با سرعت مجاز حرکت و با توجه به جلو از هر گونه حادثه احتمالی جلوگیری کنند.
میزان بارش‌های اخیر در استان تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه
بارش‌های اخیر استان کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۱۲:۳۰ سه شنبه ۲۹ اسفند به شرح زیر است.

در سامانه اخیر تا ساعت ۱۲:۳۰ امروز لیکک ۲۶.۳ میلیمتر، دهدشت ۲۰.۹، دوگنبدان ۱۰.۴، یاسوج فرودگاه ۹.۷، امامزاده جعفر ۹.۶ و سی سخت ۹.۵ میلیمتر باران باریده است.
استقرار امدادگران هلال احمر در مناطق بحران‌زای سیل
امدادگران هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد در مناطق در معرض سیل مستقر شدند تا در صورت نیاز در کمترین زمان ممکن امدادرسانی‌ها انجام شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امدادگران برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی بارندگی‌های ۴۸ ساعت آینده، به مناطق لار، قلعه دختر، دیشموک، سیلاب و کلوار اعزام شدند تا در صورت نیاز در کمترین زمان ممکن امدادرسانی را آغاز کنند.

کاظم فلاح‌‌دوست با اشاره به دستور تخلیه ۲ روستای کلاغ نشین و کولوار با جمعیت ۲۸ خانوار افزود: دیشب چند دستگاه مینی بوس برای انتقال ساکنان این روستا‌ها به حرم امامزاده شاه غالب (ع)، اعزام شدند.
وی عنوان کرد: ۲۰۰ نیروی امدادگر متخصص و آموزش دیده پایگاه‌های امداد و نجات ثابت و سیار هلال احمر آماده خدمات‌رسانی برای سامانه بارشی روز‌های بیست و نهم اسفند و اول فروردین امسال هستند.
   

ممنوع شدن تردد در جاده لنده به تراب
بخشدار موگرمون از ممنوع شدن تردد در جاده لنده به تراب به سمت جاده دهدشت - پاتاوه به دلیل ریزش سنگ خبر داد.
محمدظاهر آخش با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان کهگیلویه و بویراحمد و اعلام هشدار‌های هواشناسی گفت: باتوجه‌به ابلاغیه سازمان مدیریت بحران در خصوص ورود سامانه بارشی قوی به استان و احتمال وقوع سیل و خسارت جانی و مالی به شهروندان از ساعات اولیه امروز با حضور می‌دانی در همه روستا‌ها در حال خدمت‌رسانی هستیم.
بخشدار موگرمون افزود: از ساعات اولیه صبح امروز جمعیت هلال‌احمر، راهداری، امور عشایری و همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در شهرستان مشغول خدمت هستند.
وی ادامه داد: باتوجه‌به شدت بارندگی و خطر سقوط سنگ و جاری‌شدن گل‌ولای در محور ارتباطی لنده به تراب و خطر سقوط در دره از طریق پل لنده به تراب هرگونه تردد در این محور تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
آخش گفت: در محور ارتباطی لنده به موگرمون نیز شاهد جاری‌شدن گل‌ولای در محور‌های ارتباطی هستیم که دستگاه‌های اداره راهداری در حال پاک‌سازی طول مسیر ارتباطی است.
وی افزود: از شهروندان تقاضا داریم از حضور در مجاورت دره‌های فصلی و رودخانه‌ها تا پایان بارندگی‌ها و حتی سفر‌های غیرضروری خودداری کنند.
تخریب محل نگهداری دام در لنده بر اثر بارش باران
رئیس جمعت هلال‌احمر لنده از تخریب محل نگهداری دام و واردشدن خسارت به یک منزل مسکونی در روستا‌های این شهرستان خبر داد.

عیسی محتشم با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان کهگیلویه و بویراحمد و اعلام هشدار‌های هواشناسی گفت: باتوجه به ابلاغیه سازمان مدیریت بحران در خصوص ورود سامانه بارشی قوی به استان و احتمال وقوع سیل و خسارت به شهروندان این جمعیت از لحظه ابلاغ در آمادگی کامل بوده است.

رئیس جمعت هلال‌احمر شهرستان لنده افزود: پس از ورود سامانه بارشی به استان، صبح امروز اولین خسارت ناشی از بارندگی شدید در منطقه موگرمون گزارش شد.
محتشم ادامه داد: صبح امروز پس از تماس یکی از شهروندان روستای وحدت از توابع بخش موگرمون مبنی بر تخریب منزل مسکونی و آغل دام در این روستا، بلافاصله گروه امدادی جمعیت هلال‌احمر شهرستان به همراه بخشدارموگرمون به محل حادثه اعزام شد.
وی افزود: در پی شدت بارندگی و قدیمی بودن سازه چوبی این منزل مسکونی و آغل دام بخش‌های زیادی از این منزل مسکونی تخریب ۸۰درصدی شده است.
محتشم گفت: خدمات اولیه از طریق هلال‌احمر شهرستان به این خانواده روستایی اهداء می‌شود.
باز بودن جاده‌های استان و ریزش‌برداری مناطق دارای گل و لای ناشی از بارندگی
رودخانه مارون لوداب و تنگ بوستان عزیزی لوداب توسط راهداران کهگیلویه و بویراحمد ریزش‌برداری شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از جاده‌های استان با تلاش راهداران از سنگ و گل و لای ناشی از بارندگی پاکسازی شده است.
حمیدرضا پیمانجو افزود: ساعتی پیش عملیات ریزش‌برداری در رودخانه مارون لوداب و تنگ بوستان عزیزی لوداب توسط راهداران انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ راهدارخانه ثابت و ۱۱ راهدارخانه سیار در مناطق مختلف استان در حالت آماده باش هستند گفت: ۳۵۰ راهدار در گشت‌های ویژه جاده‌ای در صورت لزوم به مردم و مسافران امدادرسانی می‌کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با وجود ادامه بارش‌ها در استان و با تلاش عوامل راهداری همه راه‌های اصلی، فرعی و روستایی این استان باز و تردد در آن‌ها جریان دارد.
پیمانجو گفت: گروه عملیاتی راهداری کهگیلویه و بویراحمد با دستگاه‌ها و ماشین آلات کار ریزش‌برداری را در نقاط درگیر بر عهده دارند.
پیمانجو از هموطنان خواشت در صورت هرگونه عارضه جاده‌ای، با سامانه گویای ۱۴۱ تماس بگیرید.
پیمانجو افزود: ساعتی پیش عملیات ریزش‌برداری در رودخانه مارون لوداب و تنگ بوستان عزیزی لوداب توسط راهداران انجام شد.
تخلیه ۲ روستا در کهگیلویه و بویراحمد
روستا‌های سیلاب و کلوار در کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطق بحران زای سیل برای جلوگیری از خطرات احتمالی تخلیه شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به صدور هشدار قرمز هواشناسی گفت: مدیریت بحران با برنامه‌ریزی و تأمین زیرساخت‌های لازم با آماده باش کامل این بحران را مدیریت خواهد کرد.
علیرضا نیکروز افزود: با اعلام دستور تخلیه ۲ روستای استان امدادگران هلال احمر برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی بارندگی‌های ۴۸ ساعت آینده به روستای سیلاب کلوار اعزام و ساکنان این روستا‌ها را با مینی بوس به حرم امامزاده شاه غالب (ع) منتقل کردند.
وی ادامه داد: رگبار شدید باران، صاعقه، رعد و برق، وزش متوسط تا شدید باد و رگبار شدید برف در ارتفاعات از مخاطرات این سامانه بارشی اعلام شده است.

وی تصریح کرد: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر به صورت گسترده، احتمال تخریب سازه‌های موقت و خسارت به خطوط برق از اثرات احتمالی این سامانه است.
نیکروز اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش بیش از صد میلی‌متری باران نیاز است متولیان با صدور هشدار‌های لازم از توقف و تردد شهروندان در حاشیه رودخانه‌ها، آبراه‌های درون شهری و تفرجگاه‌ها جلوگیری کنند؛ همچنین دامداران از ر‌ها کردن دام در ارتفاعات و سکونتگاه‌های نزدیک رودخانه برای به حداقل رساندن خسارت‌ها بپرهیزند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به اینکه امدادگران برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی بارندگی‌های ۴۸ ساعت آینده در مناطق بحران‌زای سیل اعزام شدندگفت: این امدادگران به مناطقی که احتمال خطر بیشتر دارند و آسیب‌پذیر هستند همچون لار، قلعه دختر، دیشموک، سیلاب و کلوار اعزام شدند تا در صورت نیاز در کمترین زمان ممکن مداخلات امدادی را آغاز کنند.
کاظم فلاح‌دوست افزود: همچنین ۲ روستای کلاغ‌نشین و کولوار با جمعیت ۲۸ خانوار نیز دستور تخلیه گرفته‌اند.
وی عنوان کرد: ۲۰۰ نیروی امدادگر متخصص و آموزش دیده پایگاه‌های امداد و نجات ثابت و سیار هلال احمر آماده خدمات‌رسانی برای سامانه بارشی روز‌های بیست و نهم اسفند و اول فروردین امسال هستند.
هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۲۹؛ هشدار بارش‌ شدید در ۱۸ استان
سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی به کشور و بارش‌های سیل‌آسا در ۱۸ استان طی امروز از ورود سامانه بارشی جدید طی روز جمعه خبر داد.
 پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز، سه‌شنبه، سامانه بارشی در نیمه غربی، مرکز، دامنه‌های البرز شرقی، دریای خزر و شمال شرق کشور باعث بارش باران،‌ برف، وزش باد شدید موقتی، تگرگ و در مناطق مستعد کولاک می‌شود.
بیشترین بارش‌های امروز برای استان‌های خوزستان،‌ ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد است، همچنین امروز در نیمه شرقی و برخی مناطق مرکزی ایران وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی شده است.
فردا چهارشنبه اول فروردین‌ماه از شدت بارش‌ها در نیمه غربی کاسته می‌شود و در کل کشور به‌جز سیستان و بلوچستان و هرمزگان رگبار باران،‌ رعدوبرق و در مرکز و نیمه شرقی کشور وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. اواخر وقت چهارشنبه سامانه بارشی از شمال شرق کشور خارج می‌شود.
پنجشنبه در مناطقی از شمال شرق بارش پراکنده روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور آسمان صاف تا کمی ابری پیش‌بینی می‌شود.
روز جمعه با ورود سامانه بارشی جدید از غرب و جنوب غرب کشور در این مناطق و بخش‌هایی از جنوب و شمال غرب کشور رگبار باران روی می‌دهد و شنبه هفته آینده در دامنه‌های البرز مرکزی و برخی مناطق شمال شرق کشور بارش‌های پراکنده روی می‌دهد.
از امروز تا پنجشنبه دریای خزر،‌خلیج فارس و تنگه هرمز مواج و متلاطم خواهد بود.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان پایان: چهارشنبه 1403/01/01
نوع مخاطره: بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ، در نقاط کوهستانی و سردسیر کولاک برف، احتمال بهمن.
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1402/12/29: اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، غرب مازندران، شمال استان‌های فارس و بوشهر، ارتفاعات سمنان، غرب اصفهان.
چهارشنبه 1403/01/01: تهران، البرز، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، غرب کردستان، شمال غرب کرمانشاه، شرق کهگیلویه و بویراحمد، فارس.
اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تأسیسات و سازه‌های واقع‌شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک بر اثر وزش باد شدید.
توصیه: عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون‌شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، اجتناب از سفرهای برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، خروج شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه، مدیریت زمین‌های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان پایان: چهارشنبه 1403/01/01
نوع مخاطره: بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ، در نقاط کوهستانی و سردسیر کولاک برف، احتمال بهمن.
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1402/12/29: اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، غرب مازندران، شمال استانهای فارس و بوشهر، ارتفاعات سمنان، غرب اصفهان.
چهارشنبه 1403/01/01: تهران، البرز، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، غرب کردستان، شمال غرب کرمانشاه، شرق کهگیلویه و بویراحمد، فارس.
اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، احتمال سقوط بهمن در دامنه‌های برف‌گیر، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.
توصیه: همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.
توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا
زمان شروع: صبح سه‌شنبه 1402/12/29
زمان پایان: پنج‌شنبه 1403/01/02
نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا 26 نات و افزایش ارتفاع امواج دریا در ساحل تا 1.5 متر و دور از ساحل بیش از 1.5 متر
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1402/12/29 و چهارشنبه 1403/01/01: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان،
پنجشنبه 1403/01/02: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.
اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگرها، آسیب به تورهای صیادی، آسیب به شناورهای سبک و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل.
توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی، منع تردد شناورهای سبک، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل.


کد مطلب: 473946

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/473946/تخلیه-۲-روستا-کهگیلویه-بویراحمد-ریزش-شدید-سنگ-جاده-لنده-تراب-عملیات-ریزش-برداری-لوداب-هشدار-بارش-۱۸-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1