تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۴۷۲۸۶۸
تاثیر افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی در بازار؛

پشت‌پرده افزایش قیمت خودروهای مونتاژی

۰
پشت‌پرده افزایش قیمت خودروهای مونتاژی
کبنا ؛
قانون، شورای رقابت را مسئول نهایی بازار خودرو می‌داند، اما بهمن‌موتور بابت گران کردن فیدلیتی و دیگنیتی سنگ اخذ مجوز از سازمان حمایت را به سینه می‌زند. تاثیر افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی در کارخانه آرام آرام به بازار آزاد رسیده است.
به گزارش کبنا نیوز، افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی فعلا فقط گریبان‌گیر حواله‌داران فیدلیتی و دیگنیتی شده، اما از یک هفته قبل به این طرف تاثیر این اتفاق در بازار آزاد مشهود است و ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها به‌شکل محسوسی بالا رفته.بخشنامه جدید بهمن‌موتور از رشد تقریبا ۱۷ درصدی قیمت فیدلیتی و دیگنیتی در کارخانه حکایت دارد. مدیران بهمن‌موتور در پاسخ به رسانه‌ها و گلایه حواله‌داران، دریافت مجوز از سازمان حمایت رو مطرح می‌کنند. شورای رقابت، اما به‌عنوان مسئول نهایی بازار خودرو با افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی موافقت نکرده است. از زمان انتشار بخشنامه جدید بهمن‌موتور قیمت محصولات این کارخانه در بازار آزاد افزایش محسوسی داشته و حالا آرام‌آرام تاثیر وقایع اخیر را می‌توانیم در فعل‌وانفعالات مدل‌های داخلی هم مشاهده کنیم.
افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی
افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی بعد از انتشار بخشنامه جدید بهمن‌موتور برای فعالان بازار و خریداران محصولات این کارخانه اهمیت پیدا کرد.
افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی فعلا برای فیدلیتی پرایم تیپ یک و دو و دیگنیتی پرایم اتفاق افتاده و طبق بخشنامه جدید بهمن‌موتور، خریداران باید ۱۶ تا ۱۸ درصد بیشتر از قیمت‌های اعلامی قبلی پرداخت کنند.
قیمت فیدلیتی پرایم تیپ یک در کارخانه به‌عنوان مثال با رشد ۲۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، از یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به یک میلیارد و ۳۳۱ میلیون تومان تبدیل شده است. فیدلیتی پرایم تیپ دو یا همان فیدلیتی پرایم هفت‌نفره ۱۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران شده و این یکی یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
قیمت دیگنیتی پرایم هم تحت‌عنوان فیدلیتی پرایم مدل ۱۴۰۳ تحت‌تاثیر افزایش ۱۶ درصدی قرار گرفته و به‌جای یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون، یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون تحویل خریداران داده می‌شود.
واکنش بهمن‌موتور به افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی
افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی از سوی خود بهمن‌موتور، قانونی جلوه داده می‌شود. بعد از تجمع روز‌های اخیر گروهی از حواله‌داران فیدلیتی و دیگنیتی روبروی وزارت صمت و انتقاد‌های مطرح شده به بخشنامه جدید این خودروساز، بهمن موتور اطلاعیه جدیدی منتشر کرد و مدعی شد تابع قوانین و بخشنامه‌های وزارت صمت باقی می‌ماند و هیچ تغییر قیمتی بدون مجوز نخواهد بود. منظور دوستان از مجوز، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده است، که انگار به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت صمت مخالفتی با افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی در این مقطع ندارد.
بهمن‌موتور در توجیه وقایع اخیر گفته، مجوز افزایش قیمت‌ها با توجه به افزایش هزینه‌های تولید صادر شده و، چون از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت، همه عوامل تولید افزایش قیمت داشته‌اند، الان چاره‌ای جز افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی وجود ندارد.
افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی از طرف دیگر به‌نقل از خودروسازان به قیمت ارز ارتباط داده شده و آنطور که مدیران بهمن‌موتور می‌گویند قیمت ارز تخصیصی که در نظر گرفته شده، نسبت به پارسال حداقل ۲۵ درصد افزایش داشته که این اتفاق کنار تخصیص نگرفتن ارز از خرداد تا آذر سبب کاهش تولید شده است.
افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی قانونی است؟
افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی یکبار دیگر خودروسازان را مقابل شورای رقابت قرار داده است. بااینکه بهمن‌موتور سنگ اخذ مجوز از سازمان حمایت را به سینه می‌زند، اما از زمان انتشار بخشنامه جدید این خودروساز، مسئولان شورای رقابت در گفتگو با رسانه‌ها منکر ماجرا می‌شوند و افزایش قیمت خوردو‌های مونتاژی را غیرقانونی می‌دانند.
مسئولان شورای رقابت در این چند روز با پیش کشیدن مصوبه ۵۴۳ این شورا به ماجرای افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی واکنش نشان دادند. مصوبه‌ای که صراحتا شورای رقابت را همچنان مسئول نهایی بازار خودرو می‌داند. براساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت مبنای تنظیم قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌هاست که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود، اما نتایج محاسبات باید در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب نهایی شورا برسد. تصمیم شورای رقابت برمبنای ماده‌ای است که طبق آن بازار تمامی خودرو‌های سواری اعم از تولیدی، مونتاژی و وارداتی انحصاری تشخیص داده می‌شود.
تاثیر افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی در بازار
افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی در کارخانه فعلا بیشتر از هر چیز دیگری، در قیمت پیشنهادی فروشنده‌های محصولات همین کارخانه در بازار تاثیر گذاشته است.
قیمت فیدلیتی پرایم پنج‌نفره در بازار آزاد ظرف یک هفته اخیر رشد تقریبا ۳۰ میلیونی داشته و الان فروشنده‌ها روی عددی نزدیک یک میلیارد و ۸۹۰ میلیون دست می‌گذارند. فیدلیتی پرایم هفت‌نفره هم که تا یک هفته قبل حول‌وحوش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون در بازار قیمت داشت، الان تقریبا ۴۰ میلیون گران شده است.
افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی در کارخانه، از سویی دیگر سیگنال جدیدی به بازار مدل‌های داخلی ارسال کرده و از یک هفته قبل به این طرف، باوجود ثبات قیمت ارز شاهد رشد محسوس قیمت خودرو‌های داخلی هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
1