تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۶
کد مطلب : ۴۷۱۶۰۴
نقطه حیاتی اصطکاک؛

آینده ایران در خاورمیانه پرآشوب چگونه خواهد بود؟ / برآورد ارتش رژیم صهیونیستی: حماس تا ماه‌ها قادر به ادامه حملات موشکی از غزه خواهد بود / عضو کابینه رژیم صهیونیستی: با نابودی حماس بسیار فاصله داریم

۱
آینده ایران در خاورمیانه پرآشوب چگونه خواهد بود؟ / برآورد ارتش رژیم صهیونیستی: حماس تا ماه‌ها قادر به ادامه حملات موشکی از غزه خواهد بود / عضو کابینه رژیم صهیونیستی: با نابودی حماس بسیار فاصله داریم
کبنا ؛منطقه خاورمیانه و به طور خاص غرب آسیا در روز‌های اخیر شرایط متشنج و پرآشوبی را تجربه کرده است. در این راستا، جدا از تداوم یافتن جنگ غزه و گذار آن از ۱۰۰ روزگی، شاهد تشدید تنش‌ها در مرز‌های مشترک اراضی اشغالی و جنوب لبنان، افزایش حملات موشکی و پهپادی گروه‌های مقامت عراقی و سوری به پایگاه‌های نظامی آمریکا و همچنین عمق اراضی اشغالی، تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن و متقابلا افزایش تحرکات انصار الله یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب و هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکایی، و البته حملات موشکی و پهپادی ایران به اقلیم کردستان عراق (مقر‌های موساد و عناصر وابسته به آن) و استان ادلب سوریه (مقر‌های تروریست‌های داعشی و تکفیری) و البته مقر‌های گروه تروریستی جیش العدل در پاکستان بوده ایم.
به گزارش کبنا، امروز نیز در پی حمله هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به دمشق، مستشاران نظامی ایران به شهادت رسیدند و یک پهپاد اسرائیلی نیز خودرویی را در جنوب لبنان هدف حمله قرار داده است. مجموع این شرایط سبب شده اند تا بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی، این مساله را مطرح می‌کنند که روند آتی معادلات و درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا و البته کلیت خاورمیانه چگونه خواهد بود؟
عملیات هفتم اکتبر؛ یک نقطه عطف قابل تامل
تردیدی نیست که ریشه اصلی تمامی تحولات جاری در منطقه غرب آسیا، به عملیات هفتم اکتبر جنبش حماس باز می‌گردد. عملیاتی که ضربه و شوکی جدی را به اسرائیل وارد کرد و در نقطه مقابل آن، رژیم اسرائیل برای اینکه آبرو و اعتبار متصور برای خود را اعاده کند، حمله‌ای سراسری را به نوار غزه در دستورکار قرار داد که البته هنوز ادامه یافته و بر اساس داده‌های موسسه حقوق بشری "دیده‌بان اروپا و مدیترانه"، تاکنون موجب کشته، مجروح و مفقود شدنِ بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی شده است. اسرائیل در پاسخ به عملیات هفتم اکتبر، به طور خاص از "منطق تناسب" در معادلات جنگی پیروی نکرده است.
یعنی معادل با آسیب‌ها و خسارات جانی که به آن وارد شده بود، درصدد وارد کردن خسارت به طرف مقابل برنیامد و عملا یک نسل کشی و حمام خون را در نوار غزه به راه انداخت. دلیل این مساله نیز روشن است: اسرائیلی‌ها تا حد زیادی این درک را پیدا کرده اند که عملیات هفتم اکتبر، به نوعی در صدد ساقط کردن معادله موازنه قدرتی است که آن‌ها سال‌ها در قالب آن، خود را به مثابه قدرت و بازیگر برتر و مسلط می‌دیده اند و گویی در شرایط کنونی، از یک بازیگر مسلط، به کنشگری ضعیف و حاشیه‌ای تبدیل شده اند.
مساله‌ای که با توجه به ماهیت پرتنش بقا و حیات اسرائیل، می‌تواند در ادامه راه بحرانِ وجودی برای آن را به مرحله‌ای حادتر برساند. از این رو، اسرائیل سعی دارد با حذف و نابودی جنبش حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه، به نوعی ورق بازی را برگرداند و آبروی از دست رفته خود را احیا کند.
نقطه حیاتی اصطکاک کجاست؟
در قالب برنامه اسرائیل برای حذف جریان مقاومت فلسطین، یک چالش اساسی مطرح است و آن این مساله می‌باشد که محور مقاومت در منطقه، این درک را دارند که اگر گروه‌های مقاومت فلسطینی آسیب جدی ببیند و با تهدید وجودی رو به رو شوند، دیر نخواهد بود که رژیم اسرائیل ذات توسعه طلب خود را در تقابل با آن‌ها نیز به نمایش خواهد گذاشت و این مساله چالش‌های عدیده‌ای را به ویژه از حیث امنیتی برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.
این همان نکته‌ای است که مسوولان ارشد حزب الله لبنان نظیر "سید حسن نصرالله" نیز بار‌ها به آن اشاره کرده‌اند و تاکید داشته‌اند که کنشگری فعال حزب الله در جوار مرز‌های فلسطین اشغالی، با هدف حراست از آینده لبنان و مقابله با طرح‌های توسعه طالبانه دشمن اسرائیلی در دستورکار قرار گرفته است. دیگر کنشگران حاضر در محور مقاومت نیز یک چنین درکی دارند و به همین دلیل شاهدیم که گروه‌های مقاومت عراقی و سوری و به ویژه حوثی‌های یمنی، توقف حملات اسرائیل به نوار غزه را به یک اولویت مهم و راهبردی برای خود تعریف کرده‌اند.
ایران نیز به تازگی با شلیک موشک‌های خود به فاصله‌ای در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر دورتر از مرزهایش، به نوعی این پالس معنادار را به طرف اسرائیلی رساند که تداوم جنگ و تنش آفرینی می‌تواند صورت حساب‌های سنگینی را روی دست این رژیم بگذارد.
آینده ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه چه می‌شود؟
محور مقاومت از همان نخستین روز‌های آغاز جنگ غزه، اقدامات مختلفی را انجام داده اند تا روند حملات اسرائیل به غزه را متوقف سازند. با این حال، تمامی اقداماتی که تاکنون انجام شده، نتوانسته اند به تحقق این هدف ختم شود. در همین راستا نیز شاهدیم که ایران به تازگی بر شدت کنشگری‌های میدانی خود افزوده و سعی دارد پالس‌های هشدار عینی تری را به ویژه به طرف اسرائیلی برساند.
با این حال، آینده خاورمیانه تا حد زیادی به آینده جنگ غزه گره خورده است. حداقل یکی از پیام‌های عینی عملیات هفتم اکتبر و تحولات پس از آن برای خاورمیانه این بود که تا مدتی منطقه در جنگ و تنش خواهد بود. در این فضا، میانجی گران بین المللی از قدرت و تاثیرگذاری چندانی برخوردار نیستند و هر لحظه امکان انفجار درگیری‌ها در سطح منطقه وجود دارد.
در چنین فضایی، کنش فعال از حیث نظامی و امنیتی، از جمله گزینه‌هایی است که ایران در قالب آن الزام به اقدام موثر دارد. در این فضا، حتی برخی این گمانه زنی را مطرح می‌کنند که به تدریج گزینه جنگ نیابتی به ویژه میان ایران و اسرائیل کمرنگ و کمرنگ‌تر شود و زمینه برای برخورد‌های مستقیم‌تر میان تهران-تل آویو فراهم شود. توجه داشته باشیم که گزینه اوج گیری تنش‌ها در سطح منطقه و حتی تقابل مستقیم ایران با اسرائیل و دیگر قدرت‌های غربی، یک گزینه مطلوب برای اسرائیلی‌ها است.
اسرائیل با انجام اقداماتی نظیر ترور شهید سید رضی موسوی و یا به تازگی، ترور مستشاران عالی رتبه سپاه قدس در سوریه و همچنین انجام اقدامات خرابکارانه و تروریستی نظیر ترور صالح العاروری نفر دوم جنبش حماس، عملا این پیام را می‌رساند که بی پروا به دنبال تشدید تنش‌ها است و اساسا این مسیر را تنها مسیر بقا و تثبیت هژمونیِ ادعایی خود می‌داند. از این رو، گزینه برخورد با ایران برای آن‌ها به یک گزینه عینی‌تر تبدیل شده است.
درست به همین دلیل است که تاکنون شاهد بوده ایم برخی مقام‌های کشورمان تاکید کرده اند که ایران در دام اسرائیل و نقشه‌های آن برای یک جنگِ گسترده‌تر نخواهد افتاد. در این چهارچوب، آینده ایران در خاورمیانه، متاثر از فضای پرفراز و نشیب حاکم بر این منطقه، دستخوش برخی تنش‌ها خواهد بود و این فضا، مدیریت صحنه و روند تحولات از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود. با این حال، همانطور که پیشتر گفته شد، محور مقاومت اکنون بیش از هر زمان دیگری در حال تشدید کنش‌های میدانی خود جهت جلوگیری از دستیابی اسرائیل به اهداف مد نظرش در قالب جنگ غزه است.
فرارو در پایان این گزارش نوشت: جنگی که اگر همین فردا متوقف شود، اثرات مثبتی از حیث تخفیف و کاهش تنش‌ها در سطح منطقه دارد و اگر ادامه دار شود و با چالش‌های جدی برای مقاومت فلسطینی و تداوم حیات و کنش‌های میدانی آن در نوار غزه همراه شود، می‌تواند بحران‌های جاری را چند پله به پیش برد و به نقطه انفجار برساند. حداقل تا به اینجای کار اسرائیلی‌ها نشانه‌ای از اراده خود بر پایان دادن به جنگ غزه صادر نکرده اند و همین مساله عینی‌ترین پیام را دال بر تشدید تنش‌ها در محیط منطقه‌ای و به طور خاص پیرامون کشورمان، مخابره می‌کند.
همچنین مشرق در گزارشی به آخرین تحولات جنگ غزه پرداخته و نوشته است؛ «خالد مشعل» رهبر حماس در خارج ضمن اشاره به مخالفت جنبش متبوعش و ملت فلسطین با راه حل دو دولتی، تاکید کرد که ملت فلسطین به دنبال آزادی و رهایی از بند اشغالگری، استقلال و تشکیل کشور مستقل خویش است.
خالد مشعل اظهار داشت که غرب می‌گوید نبرد هفتم اکتبر چشم‌اندازی را برای موضوع رویکرد و نگرش سیاسی ایجاد کرد و از اینجا موضوع قدیمی خود یعنی راه حل دو کشور را مطرح می‌کنند که حماس این راه حل را قبول ندارد و با آن مخالف است، زیرا این راه حل بدین معناست که ما یک زمانی کشوری موعود خواهیم داشت و در مقابل باید طرفی دیگر یعنی رژیم اشغالگر را به رسمیت بشناسیم که این کاملا باطل و مردود است.
مشعل با اشاره به اینکه پس از نبرد هفتم اکتبر امید به تشکیل کشور فلسطین از بحر تا نهر و از شمال تا جنوب در میان اکثریت فلسطینیان زنده شد، تاکید کرد که مرزهای سال ۱۹۶۷ تنها یک پنجم فلسطین را شامل می‌شود، بنابراین ملت فلسطین هرگز آن را نخواهد پذیرفت.
وی بیان کرد که اجماع فلسطینیان بر این است که ما از حق مشروع خود یعنی از بحر تا نهر و از راس الناقوره تا ام رشراش یا خلیج عقبه کوتاه نمی‌آییم و این حق ماست و ما از قدیم در این سرزمین بودیم و این رژیم اشغالگر است که از سال ۱۹۴۸ در این سرزمین به وجود آمده است.
«اسحاق بریک» ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگو با روزنامه عبری زبان هاآرتص اذعان کرد: ما هرگز نخواهیم توانست حماس را نابود کنیم. هر روز که می‌گذرد تحقق این هدف بیش از پیش ناممکن می‌شود.
وی در ادامه افزود: اگر به درگیری‌ها در خان یونس و اردوگاه‌های مرکزی ادامه دهیم صدها کشته و هزاران زخمی در میان نظامیان اسراییلی برجای خواهد ماند.
به تازگی نیز ایهود لاوی مقام سابق موساد در سخنانی اعلام کرده است که فشار نظامی تل آویو و جنگ علیه غزه تنها به کشته شدن اسرای اسراییلی منجر خواهد شد.
وی اضافه کرد که فشارهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه به توافق منجر نخواهد شد بلکه تنها باعث کشته شدن اسرای اسراییلی در غزه می‌شود.
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که برآوردهای ارتش حاکی از آن است که جنبش حماس تا ماه‌ها قادر به ادامه حمله‌های موشکی از نوار غزه به اراضی اشغالی خواهد بود.
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته گزارش داد که «جدعون ساعر» یکی از اعضای کابینه جنگ این رژیم اذعان کرده که تل آویو هنوز فاصله بسیار زیادی با نابودی جنبش حماس دارد.
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به تازگی در گزارشی نوشت که پس از گذشت ۱۰۰ روز از جنگ در غزه، برآوردهای ارتش رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که اکثر مبارزان و رهبران جنبش حماس در نوار غزه همچنان در قید حیات هستند.
این گزارش در شرایطی منتشر شده که محافل صهیونیستی در انتظار تحقق اهداف ادعایی نتانیاهو در پی آغاز جنگ علیه غزه بودند.

تحولات سرزمین های اشغالی - صد و یکمین روز جنگ
رئیس سابق سازمان موساد: فشارهای نظامی ارتش تنها موجب کشته شدن اسرا در غزه خواهد شد
نظامیان اشغالگر اسرائیلی بامداد امروز سه شنبه به مناطقی در کرانه باختری از جمله قلقیلیه و رام الله یورش برده و دست به بازداشت گسترده فلسطینیان زدند. در این حملات تعدادی زخمی و شماری هم بازداشت شدند. شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست هم به خانه‌های فلسطینیان در شهرک سنجل در رام الله یورش برده و خسارت زیادی به خودروها و خانه‌های آنان وارد کردند.
مبارزان مقاومت فلسطین یک بمب در مسیر نیروهای اشغالگر اسرائیلی در اردوگاه عسکر در شرق نابلس منفجر کردند.
براورد ارتش رژیم صهیونیستی: حماس تا ماه‌ها قادر به ادامه حملات موشکی از غزه خواهد بود/ رژیم صهیونیستی مدعی عملیات زمینی در خاک لبنان شد / عضو کابینه رژیم صهیونیستی: با نابودی حماس بسیار فاصله داریم / رئیس سابق موساد: فشارهای نظامی ارتش تنها موجب کشته شدن اسرا در غزه خواهد شد+ عکس و فیلم
حملات خمپاره ای حماس
هیئت امور اسرا و باشگاه اسیر فلسطین در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که نظامیان اشغالگر اسرائیلی از روز گذشته تا این لحظه ۵۰ فلسطینی دیگر را در حمله به مناطق مختلف کرانه باختری بازداشت کردند. از آغاز نبرد طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته تاکنون نزدیک به ۶۰۰۰ فلسطینی در کرانه باختری به بازداشت رژیم صهیونیستی درآمدند.
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش اشغالگر صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ کشتار و جنایت دیگر را در این باریکه مرتکب شده که طی آن ۱۵۸ نفر شهید و ۳۲۰ نفر زخمی شدند. این وزارتخانه تاکید کرد که شمار شهدای غزه از آغاز جنگ تا این لحظه به ۲۴۲۸۵ نفر و شمار مجروحان به ۶۱۱۵۴ نفر رسیده است. هنوز هزاران نفر هم مفقود یا زیر آوار هستند.
براورد ارتش رژیم صهیونیستی: حماس تا ماه‌ها قادر به ادامه حملات موشکی از غزه خواهد بود/ رژیم صهیونیستی مدعی عملیات زمینی در خاک لبنان شد / عضو کابینه رژیم صهیونیستی: با نابودی حماس بسیار فاصله داریم / رئیس سابق موساد: فشارهای نظامی ارتش تنها موجب کشته شدن اسرا در غزه خواهد شد+ عکس و فیلم
تلفات دهی صهیونیست‌ها ادامه دارد
ایهود لاوی نایب رئیس سابق سازمان موساد تاکید کرد که فشارهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه به توافق منجر نخواهد شد بلکه تنها موجب کشته شدن اسرای اسرائیلی در غزه خواهد شد.
براورد ارتش رژیم صهیونیستی: حماس تا ماه‌ها قادر به ادامه حملات موشکی از غزه خواهد بود
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از درگیری مسلحانه در مرز مصر و فلسطین اشغالی خبر داد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد حدود ۲۰ فرد مسلح وارد منطقه مرزی بین مصر و فلسطین اشغالی شدند که بین آن‌ها و نظامیان اسرائیلی تبادل آتش صورت گرفته است. وی تصریح کرد که در این درگیری‌ در منطقه مرزی نیتسانا چند نفر از افراد مسلح زخمی شدند.
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ظاهرا افراد مسلح برای قاچاق مواد مخدر به اراضی اشغالی در نواحی مرزی حاضر شدند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در این درگیری‌ یک نظامی این رژیم زخمی شده است.
   
توقیف پهپاد شناسایی رژیم صهیونیستی توسط حماس
گردان‌های مقاومت ملی ـ نیروهای شهید عمر القسام اعلام کرد با نیروهای اشغالگر اسرائیلی در منطقه السمین در خان یونس وارد درگیری‌های شدیدی شده و در مسیر آن‌ها یک بمب منفجر کرده و تلفاتی قطعی به آن‌ها وارد کرده است. همچنین رزمندگان مقاومت نیروها و ادوات جنگی اشغالگران اسرائیلی را در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه با گلوله‌های خمپاره در هم کوبید. همچنین گردان‌های الاقصی اعلام کرد مقرهای فرماندهی و کنترل ارتش رژیم صهیونیستی را در محورهای نبرد در شرق و مرکز خان یونس در جنوب نوار غزه با خمپاره و راکت‌های کم برد در هم کوبیده است.
در ادامه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به غزه و خان یونس در جنوب نوار غزه، ۳۰ فلسطینی شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. اینترنت و شبکه‌های ارتباطی در نوار غزه به سبب ادامه حملات ارتش صهیونیستی برای پنجمین روز متوالی قطع است. ارتش رژیم صهیونیستی از فلسطینیان خواسته فورا بیمارستان فدس در منطقه تل الهوا در شهر غزه را تخلیه کنند.
رژیم صهیونیستی مدعی عملیات زمینی در خاک لبنان شد
حزب الله لبنان یک پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی را در اطراف شهرک المطله در منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داد، این سازمان همچنین اطراف شهرک‌های صهیونیست‌نشین در منطقه نبی یوشع در شمال فلسطین اشغالی را هدف حمله موشکی قرار داد.
ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد شب گذشته در منطقه عیتا الشعب در جنوب لبنان عملیاتی زمینی انجام داده است. ارتش صهیونیستی تاکید کرد برای اولین بار پس از پایان جنگ سال ۲۰۰۶ است که در خاک لبنان دست به عملیات زمینی می‌زند.
انهدام تانک مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی

گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کرد شهر اشغالی نتیفوت را هدف حمله موشکی قرار داده است. نیروهای فلسطینی همچنین دو تانک اسرائیلی و یک بولدوزر نظامی را در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه با راکت‌های ضدزره یاسین ۱۰۵ و بمب ضدزره هدف قرار داده و از فاصله صفر با نیروهای پیاده دشمن درگیر شده است.
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد حمله موشکی اخیر به نتیفوت و برخی شهرک‌های صهیونیستی در جنوب فلسطین اشغالی از منطقه‌ای انجام شد که ارتش روز گذشته از آن عقب‌نشینی کرد. این رسانه صهیونیست اعلام کرد که برآوردهای ارتش حاکی از آن است که جنبش حماس تا ماه‌ها قادر به ادامه حملات موشکی از نوار غزه به اراضی اشغالی خواهد بود.
رژیم صهیونیستی اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶ نظامی دیگر این رژیم در نوار غزه زخمی شدند. به گفته ارتش صهیونیستی، از آغاز جنگ در غزه ۲۵۶۷ نظامی اسرائیلی و از آغاز حمله زمینی به این باریکه نیز ۱۱۳۵ نظامی زخمی شدند.
   
تظاهرات ضد اسرائیلی در ایتالیا
عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی: با نابودی حماس بسیار فاصله داریم
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از گیدعون ساعر عضو کابینه جنگ این رژیم تاکید کرد که با نابودی حماس بسیار فاصله داریم. روزنامه عبری زبان معاریو اعلام کرد از آغاز جنگ در غزه، ۲۱۵ هزار اسرائیلی به سبب اوضاع وخیم اقتصادی درخواست بیمه بیکاری دادند.
همچنین هزاران آواره از شهر دیر البلح در مرکز نوار غزه که به خاطر جنگ به رفح و خان یونس در جنوب این باریکه رفته بودند، اکنون به این شهر بازگشتند و این وضعیت خیابان‌های شلوغ دیر البلح است.
براورد ارتش رژیم صهیونیستی: حماس تا ماه‌ها قادر به ادامه حملات موشکی از غزه خواهد بود/ رژیم صهیونیستی مدعی عملیات زمینی در خاک لبنان شد / عضو کابینه رژیم صهیونیستی: با نابودی حماس بسیار فاصله داریم / رئیس سابق موساد: فشارهای نظامی ارتش تنها موجب کشته شدن اسرا در غزه خواهد شد+ عکس و فیلم
ادامه تظاهرات حامیان فلسطین در سراسر جهان
ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته از برخی مناطق در مرکز نوار غزه عقب‌نشینی کرد. یواو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن اعلام پایان عملیات نظامی زمینی در شمال نوار غزه، اعلام کرد که به زودی عملیات در جنوب هم پایان می‌یابد. طی دو هفته اخیر ارتش صهیونیستی به دنبال شدت ضربات مقاومت و تلفات بالا از بیشتر مناطق شمال نوار غزه عقب‌نشینی کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1