تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۷
کد مطلب : ۴۶۹۱۵۰
جبار کیانی، فعال اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی اختصاصی با کبنانیوز؛

مسائل طایفه‌ای و قومی و قبیله‌ای و خرید محبوبیت توسط نمایندگان مجلس مهمترین عوامل ضد توسعه‌ای است / منابع استان کهگیلویه و بویراحمد در آبادانی سایر استان‌ها نقش دارد اما خودمان از آن بی‌بهره هستیم / افرادی که نتیجه مطلوبی در دوره مدیریتی خود نگرفته‌اند باید عرصه را خالی کنند

۸
۱
مسائل طایفه‌ای و قومی و قبیله‌ای و خرید محبوبیت توسط نمایندگان مجلس مهمترین عوامل ضد توسعه‌ای است / منابع استان کهگیلویه و بویراحمد در آبادانی سایر استان‌ها نقش دارد اما خودمان از آن بی‌بهره هستیم / افرادی که نتیجه مطلوبی در دوره مدیریتی خود نگرفته‌اند باید عرصه را خالی کنند
کبنا ؛
توسعه ابعاد مختلفی دارد و فقط معنای اقتصادی ندارد، توسعه زمانی شکل می‌گیرد که افراد یک جامعه آمادگی ذهنی برای ایجاد توسعه و پیشرفت را داشته باشند، تاکنون پایگاه خبری کبنا نیوز با افراد زیادی در خصوص توسعه گفت و گو کرده است، از دید همه این نخبگان توسعه تک عاملی نیست، و عوامل انسانی مهمترین عامل توسعه یک جامعه است.
جبار کیانی رئیس سابق اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد و جزو فعالان حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان است، کبنا نیوز گفت و گویی در خصوص توسعه با او صورت داده است، این گفت و گو را در ادامه می خوانید:
مهمترین عامل در رسیدن به توسعه چیست؟ چرا کهگیلویه و بویراحمد با وجود ظرفیت های غنی از منابع طبیعی به توسعه دست نیافته است؟
توسعه متوازن به این معنا است که بتوانیم با توجه به استعداد‌ها و توانمندی‌های هر منطقه جغرافیایی برنامه‌ریزی کنیم و از ظرفیت‌های ملی و محلی به درستی استفاده کنیم. مهمترین عامل در توسعه متوازن نیروی انسانی کارامد است؛ نیروی انسانی که بتواند در قالب برش‌های استانی از ظرفیت‌های قوانین بالادستی و قانون بودجه استفاده کند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود همه دارایی‌هایی که دارد و و نقشی که در تولید ناخالص داخلی کشور ایفا می‌کند، به دلیل نداشتن نیروی انسانی کارامد نتوانسته سهم خود را از حاکمیت مرکزی وصول کند.
دو منبع خدادادی سرشار که نقش بسیار مهمی در توسعه و آبادانی دارد، اولی آب و دوم نفت و گاز، در استان ما به وفور پیدا می‌شود. اما به دلیل نداشتن نیروی انسانی توانمند نتوانسته‌ایم سهم خود را از استحصال مواد زیرزمینی از دولت مرکزی بگیریم.
درست است که به دلیل توپوگرافی سرزمینی، هزینه‌های زیرساخت در کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالا است ولیکن ما در کریدور شمال به جنوب قرار داریم که می‌توانیم از محل درآمد‌های تردد سیستم‌های ریلی و راهی منابع مورد نیاز زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.
با وجود مگاپروژه‌های بزرگ می‌توانستیم زنجیره‌های ارزش را برای مواد اولیه تولیدی استان فراهم کنیم. ظرفیت‌های گردشگری و توریسم عشایری و روستایی، در کهگیلویه و بویراحمد آنقدر ارزشمند است و سرمایه‌ها زیاد و غنی است ولی نتوانستیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
مسائل طایفه‌ای و قومی و قبیله‌ای و خرید محبوبیت توسط نمایندگان مجلس مهمترین عوامل ضد توسعه‌ای است که اگر این اتفاقات نمی‌افتاد شاید شرایط ما خیلی بهتر از این بود. برای اینکه به توسعه متوازن برسیم و فاصله خودمان را با سایر استان‌ها به حداقل برسانیم، باید از حاکمیت مرکزی حق و حقوق استان کهگیلویه و بویراحمد را مطالبه‌گری کنیم. منابع استان ما در آبادانی سایر استان‌ها نقش دارد ولی خود ما از آن بی‌بهره هستیم.
راهکار رسیدن به توسعه چیست؟
مهمترین عامل این است که ما بتوانیم از حاکمیت سیاسی مطالبه‌گری کنیم، نیرو‌های علمی و کارآمد را در مسئولیت‌های اجرایی بکاریم که توان گرفتن حقوق مردم از مرکز را داشته باشند. باید اتاق فکر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ایجاد کنیم تا برای توسعه استان فرصت بسازیم. باید زیان‌ها و خسران رفتار‌های نظام قبیله‌ای را محاسبه و آن را از چهره استان بزداییم و بتوانیم با تصمیم‌گیری فرامنطقه‌ای توسعه استان را رقم بزنیم.
ما در مقطعی عناصری داشتیم که سهم‌مان را از مرکز گرفتیم، مثل دوره آقای تاجگردون در گچساران، ولی این اتفاق در تمامی پهنه استان نیفتاده است. ما برای اینکه استان را از این وضعیت خارج کنیم، باید فارغ از هر گونه تفکر و نگرش سیاسی همه افرادی که توانایی ارائه برنامه را دارند، گرد هم‌آوریم و برای توسعه استان برنامه مدون داشته باشیم.
برای برنامه توسعه هفتم، حتماً باید برش‌های استانی را به شکل دستگاهی و سازمانی احصا و روی آن کار کنیم. زمینه امنیت روانی برای سرمایه‌گذاران استان فراهم کنیم، نه اینکه مأمور امنیت بگذاریم، بلکه با ایجاد کار و اشتغال و مراکز رفاهی و تفریحی حاشیه امن و محیط آرامی را برای توسعه استان فراهم بیاوریم و نرخ سرمایه‌گذاری را در استان بالا ببریم.
برای بالا بردن نرخ سرمایه‌گذاری مابه التفاوت قیمت تمام شده هر واحد کالا را با سایر استان‌ها مطالبه کنیم و در معافیت‌های تأمین اجتماعی و مالیاتی، در نرخ مالیاتی، نرخ سود بانکی، سهم خودمان را از حاکمیت مرکزی بگیریم تا بتوانیم با سایر استان‌ها رقابت کنیم یا شرایط‌ ایده‌آلی را برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کنیم. ولی وقتی نگرش‌های سیاسی دولت‌ها در انتخاب مدیران اجرایی تأثیرگذار و تعیین‌کننده است، هرگز به توسعه نخواهیم رسید.
در آستانه انتخابات چه توصیه‌ای دارید؟
افرادی که نتیجه مطلوبی در دوره مدیریتی خود نگرفته‌اند باید عرصه را خالی کنند و جوانان خوش فکری که توسعه را به لحاظ علمی می‌فهمند جایگزین شوند. اگر بخواهیم تغییر و رنسانس ایجاد کنیم، باید مدیران توانا به لحاظ علمی و فنی و کسانی که با تجارب توسعه‌ای اقتصاد‌های دنیا آشنا هستند انتخاب کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اولین تغییر باید ریس دانشگاه یاسوج باشد
France
این بنده خدا که تمام تلاشش رو برای بومی سازی انجام ایده و غیر بومیها رو ایتارونه
زلرتلیل
Iran, Islamic Republic of
واقعا هم شما و هم فرشید عزیزی توانایی اداره کشور ژاپن را باهم دارید.
Russian Federation
سلام دوست گرامی سوابق اقتصادی باید شفاف و درست باشد در جناب کیانی شکی جناب عزیزی نیاز به پختگی و تجربیات زیادی دارن قابل قیاس و همتراز نیستن این نظر بنده میباشد شاید در اینده جایگزین درستی برای ایشان باشد اما حال نمیتواند در کنار ایشان هم باشد این نظر شخصی بنده هست البته با احترام به همه مفاخر استانمان
طاس احمد
Iran, Islamic Republic of
شکی نیست مدیریت ضعیف استان در بخش خصوصی مدیون چپاول بود
همشهری
Russian Federation
بی شک بنیان و اساس اتاق همفکری و بازرگانی در استان مان را ایشان نهاد و‌ در بطن و فهم اقتصاد کاملا اشراف دارن و با کنار گذاشتن ایشان به دلایل واهی تیشه به ریشه خودمان میزنیم
تیم قوی ایشان در دورهای قبل قابل قیاس با این دوره نیست
درست هست جوان گرایی لازم اما در این حیطه اقتصاد دو اصل بیشتر مهم هست سوابق تجربی واقعی نه ساختگی و روابط قوی سیاسی کارامد ،،،، باشد که خورشید تابان دوباره بتابد
علی
Iran, Islamic Republic of
تو خودت خداوندگار قومیت گرایی هستی
محمدکریم
Iran, Islamic Republic of
سلطان .به میدان آمد.
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1