تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۴۶۵۶۴۸
در کنفرانسی خبری در ژاپن مطرح شد

امیرعبداللهیان: مذاکرات برجام ناظر بر بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات کامل است / در خصوص تبادل زندانیان، از سال گذشته گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را با طرف آمریکایی داشته‌ایم / نگاه به آسیا از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی کشور محسوب می‌شود / ناتو و تحریکات این سازمان را یکی از ریشه‌های اصلی جنگ اوکراین می‌دانیم

۰
امیرعبداللهیان: مذاکرات برجام ناظر بر بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات کامل است / در خصوص تبادل زندانیان، از سال گذشته گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را با طرف آمریکایی داشته‌ایم / نگاه به آسیا از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی کشور محسوب می‌شود / ناتو و تحریکات این سازمان را یکی از ریشه‌های اصلی جنگ اوکراین می‌دانیم
کبنا ؛حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: گفت‌وگوها و مذاکراتی که با تلاش و میانجیگری اتحادیه اروپا و آقای بورل انجام شد ناظر بر بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات کامل در برجام است.
به گزارش کبنا، وزیر خارجه ایران دوشنبه در کنفرانسی خبری در ژاپن درباره گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا گفت: البته تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است که ما در این خصوص گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را از سال گذشته با طرف آمریکایی داشتیم.
امیرعبداللهیان در مورد سفر به توکیو و روابط دو کشور ایران و ژاپن نیز اظهار کرد: در استراتژی دکتر رئیسی نگاه به آسیا از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی کشور محسوب می‌شود. در این چارچوب، توسعه مناسبات با کشور دوست، ژاپن مورد توجه جدی ماست.
وی افزود: سرمایه بزرگی در اختیار ماست؛ شامل بیش از یک هزار سال مناسبات مردمی و فرهنگی و بیش از ۹ دهه مناسبات رسمی دیپلماتیک. ما این مناسبات تاریخی را یک پشتوانه قوی برای مناسبات و همکاری‌های دو کشور می‌دانیم.
وزیر خارجه ایران گفت: اعزام آقای دکتر سعادت سفر جدید کشورمان به توکیو به عنوان یکی از دیپلمات‌ها و مدیران ارشد جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این مناسبات نیرومند بین دو کشور شکل گرفته است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: گفت‌وگوها و مذاکراتی که با تلاش و میانجیگری اتحادیه اروپا و جوزپ بورل انجام شد، ناظر بر بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات کامل در برجام است.
برنامه های سفر به ژاپن
امیرعبداللهیان در مورد برنامه سفر به ژاپن و محورهای ملاقات با مقام‌های ارشد این کشور آسیایی گفت: دیدار با نخست وزیر ، وزیر خارجه و وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی از جمله برنامه های این سفر است.
وی افزود: در گفت‌وگو با وزیر خارجه و نخست وزیر موضوعات متنوعی از مناسبات دوجانبه تا تحولات و برخی چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد توجه قرار خواهیم داشت.
اوکراین
وی در خصوص اوکراین نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره این موضع ثابت و اصولی خود را مورد تاکید قرار داده است که جنگ راه حل نیست.
وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما از ابتدای جنگ تلاش‌هایی را در عالی‌ترین سطح و رئیس جمهوری برای توقف جنگ و بازگشت طرفین به گفت‌وگو و راه حل سیاسی در دستور کار قرار دادیم و در این چارچوب اقدامات فعالانه‌ای را به عمل آوریم.
امیرعبداللهیان افزود: ناتو و تحریکات این سازمان را یکی از ریشه‌های اصلی جنگ و بحران می‌دانیم. به تلاش‌های خود برای توقف جنگ و تمرکز طرفین بر راه حل سیاسی ادامه می‌دهیم.
توانمندی دفاعی و پهپاد
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد توامندهای دفاعی ایران گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران از توان دفاعی قوی و تکنولوژی بالایی برخورداریم. توان دفاعی ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور و امنیت منطقه ما به کار گرفته می‌شود.
امیرعبداللهیان با اشاره به اتهامات در مورد استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین گفت: طبعا یکی از محورهای روابط با کشور روسیه در طول سال‌های گذشته همکاری‌های دفاعی بوده اما هیچ گاه برای بکارگیری پهپادها و یا سلاح‌های ایرانی در جنگ اوکراین امکاناتی را در اختیار مسکو قرار نداده‌ایم. شما می‌دانید که روسیه خود یکی از تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های بزرگ سلاح در جهان است.
وزیر خارجه ایران یادآور شد: امروز، من یک گزارشی را در ژاپن مطالعه کردم که تایید می‌کند که تسلیحاتی که در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد بخش عمده آن از آمریکا و کشورهای غربی تامین شده است.
وی افزود: ما هیچ گونه پهپادی برای استفاده در اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم. سال گذشته شخصا از وزیر خارجه اوکراین خواستم چنانچه اسنادی در این رابطه در اختیار دارند آن را به مقام‌های نظامی کشورم ارائه بدهند. با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم هیات نظامی کشورم به لهستان سفر و با مقامات نظامی اوکراین در این باره دیدار کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: هیات نظامی ما وارد ورشو شد اما طرف اوکراینی در محل ملاقات حاضر نشد. در تماس تلفنی با وزیر خارجه اوکراین گفتم که مطمئن شدم سند ادعایی در اختیار شما نیست و اتهامات به ایران در خصوص کاربرد پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین کاملا غلط و نادرست است.
وی تصریح کرد : مجددا با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم هیات‌های نظامی دو کشور در عمان دیدار کنند. هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراین در دیدار نظامیان دو کشور ارائه نشد. قرار شد طرف اوکراین اسناد خودش را بار دیگر بررسی کند و در نشستی دیگر با طرف ایرانی مورد بررسی قرار بگیرد. ما بارها پیگیری کردیم که این نشست برگزار شود اما طرف اوکراینی در دور جدید گفت‌وگوها حاضر نشدند.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما مخالف تسلیح هر یک از طرفین جنگ در اوکراین هستیم. تداوم گسترده ارسال گسترده سلاح‌های آمریکایی و غربی به اوکراین را عامل ناامنی و بی‌ثباتی بیشتر اوکراین و کشتار و ویرانی بیشتر در این کشور می‌دانیم.
وی ادامه داد: بار دیگر تاکید می‌کنم که بر اساس گزارش ژاپن نیوز، عمده قطعات به کار گرفته شده نظامی در جنگ اوکراین از کشورهای غربی تامین شده است. جنگ در اوکراین راه حل نیست. جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه در اوکراین، افغانستان و سایر کشورها کنار جنگ قرار نگرفته و نخواهد گرفت.
امیر عبداللهیان گفت: آمریکا و غربی‌ها باید اتهامات بی‌اساس علیه ایران را متوقف کنند. فکر می‌کنم موضع مشترک تهران و توکیو در زمینه مناقشه اوکراین توقف جنگ و تمرکز بر صلح است.
روابط با روسیه
امیرعبداللهیان در مورد روابط ایران و روسیه نیز گفت: روسیه همسایه مهم برای جمهوری اسلامی ایران است. ما در حوزه استقلال سیاسی ، شعار و الگوی نه شرقی نه غربی را پیگیری می‌کنیم. و در چارچوب منافع ایران با غرب و شرق تعامل و همکاری داشته و خواهیم داشت.
وی ادامه داد: سیاست اولویت همسایگان در مرکز همکاری‌های دولت ایران قرار دارد. در این چارچوب روسیه نیز همسایه شمالی ما است. دو کشور در چارچوب حقوق بین‌الملل در حوزه تجاری، اقتصادی، گردشگری و سایر حوزه‌ها همکاری‌های متنوعی دارند و همجواری و همسایگی، ظرفیت‌های بیشتری را برای پیگیری این سیاست ایجاد کرده است.
نقش ژاپن در خاورمیانه
وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد نقش ژاپن در خاورمیانه و چشم‌انداز پیش روی روابط ایران و ژاپن گفت: ما همواره ارزیابی مثبتی نسبت به مردم، تمدن و تاریخ ژاپن داشته و داریم. ما معتقدیم که با توجه به تحولات مثبتی که در غرب آسیا در جریان است ژاپن می‌تواند نقش سازنده‌ای را در منطقه ایفا کند.
وی تاکید کرد: ایران طولانی‌ترین سواحل را در خلیج فارس و دریای عمان در اختیار دارد. امروز کشورهای منطقه از آمادگی و اراده لازم برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس و امنیت انرژی در منطقه برخوردار هستند. طبعا انتظار داریم که امنیت جمعی منطقه با توان و ظرفیت کشورهای منطقه به خوبی تامین شود و ژاپن از این سیاست حمایت کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار کرد: توکیو و تهران در این چارچوب می‌توانند همکاری‌های نیرومندتری داشته باشند. ما کاملا در این چارچوب آمادگی داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1