تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۴۶۴۵۵۸
احیای کارخانه قند یاسوج؛

بالاخره کام کارخانه قند یاسوج شیرین می‌شود؟

۰
بالاخره کام کارخانه قند یاسوج شیرین می‌شود؟
کبنا ؛احیای کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت، تولید و سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد مصداق تلاش جهادی دولت سیزدهم است که جزء مصوبات سفر نخست رئیس جمهور بوده و اکنون در آستانه دومین سفر‌ایشان شمارش معکوس برای بازگشت به ریل خط تولید آن آغاز شده است.
به گزارش کبنا، عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر آغاز شد. مدتی پس از بهره‌برداری این کارخانه به دلایل مختلف معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و تولید کارخانه زیر بار مشکلات کمر خم کرد و به حالت رکود درآمد.
معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی و نبود چغندر قند تنها گوشه‌ای از مشکلات این کارخانه بود که متولیان امر در سالیان گذشته نتوانستند نسخه شفا بخشی برای آن بپیچند و در پی آن کارگران زیادی بیکار شدند و‌امید‌ها برای اشتغال به ناامیدی مبدل شد.
در سفر مهر ماه سال ۱۴۰۰ آیت الله سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد احیای دوباره کارخانه قند یاسوج از جمله مصوبات سفر هیأت دولت به این استان بود که مسئولان استان به ویژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در طی یک برنامه زمانبندی تدابیر لازم برای بازگشت سریع کارخانه به چرخه تولید در استان را آغاز کردند.
عملیات بازسازی و احیای آن بعد از سفر نخست رئیس جمهور به استان آغاز و اکنون در آستانه سفر دوم رئیس جمهور این کارخانه بزرگ که یکی از سه کارخانه پیشرفته کشور است افتتاح می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه قند یاسوج در یک مقطعی با قیمت بسیار نازلی به بخش خصوصی واگذار شده بود و زمانی که آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه وقت بود از این کارخانه بازدید کرد و به دادگستری استان دستور رسیدگی به وضعیت این کارخانه را داد.
احمدزاده بیان کرد: قضات استان در بررسی‌ها متوجه این شدند که کارخانه کاملاً به یک قیمت کاملاً غیر واقعی به بخش خصوصی واگذار شده و این موضوع ابطال شد.
وی ادامه داد: در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۹ مهرماه ۱۴۰۰ یک اعتبار بسیار خوبی برای بازسازی این کارخانه قرار داده شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره) مسئول بازسازی کارخانه تعطیل شده و راکد شد.
احمدزاده عنوان کرد: خوشبختانه این کارخانه کاملاً بازسازی شده و در حال برگشتن به مدار تولید است.
وی تأکید کرد: این کارخانه باید یک هزار تن شکر تولید کند و تحولی را در زنجیره تولید این استان و استان‌های همجوار ایجاد می‌کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: احیای این کارخانه یک کار بزرگ درون استانی بود که محقق شد و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.
احمدزاده بیان کرد: همزمان با افتتاح کارخانه قند یاسوج ۲۲ واحد تولیدی دیگر احیا شده از کارخانجاتی که از مدار تولید خارج شده بودند مجدد به بهره‌برداری می‌رسند.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تست‌های فنی کارخانه قند یاسوج انجام شده و هیچ مشکلی وجود ندارد و در حال رفع عیب‌های احتمالی هستیم، اکنون هم منتظر شکر خام هستیم که قرار است به دست ما برسد و تست تولید را بزنیم و مرحله بعد تولید را آغاز کنیم.
شایان نادری بیان کرد: کارخانه قند یاسوج در زمان آقای رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه فک پلمب شد و به بیت‌المال بازگشت.
وی افزود: همزمان با زلزله شهر سی‌سخت، مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) از این کارخانه بازدیدی داشت و اعلام کرد مشکلات کارخانه به لحاظ فنی، مالی و حقوقی مسائل کارخانه برطرف شود تا ستاد برای خرید کارخانه ورود کند. علی‌رغم اینکه هیچ کدام از این مسائل توسط بانک تجارت برطرف نشد اما ستاد معطل اقدام آن‌ها نماند و کار خود را شروع کرد.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این ستاد اجرایی بر اساس رسالت اجتماعی خود، این مسائل را بر عهده گرفت و موانع را از سد راه برداشت و منتظر بانک تجارت نماندیم؛ چرا که اگر می‌خواستیم منتظر بانک تجارت بمانیم، شاید تا الان نمی‌توانستیم به راه‌اندازی کارخانه ورود کنیم.
نادری افزود: کارخانه قند یاسوج مسائل مالی متعدد و پرونده‌های حقوقی زیادی داشت و اشکالات فنی هم کم نبود که خداوند متعال کمک کرد و با همت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و بهره‌گیری و اتکا به توان داخلی، متخصصین بومی و استفاده از کارگران قبلی در کمترین بازه زمانی ممکن کار‌های فنی کارخانه انجام گرفت و اکنون در شرف راه افتادن است.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: تکنولوژی جدیدی در کارخانه پیدا شده و سیستم اتوماسیون آن بی‌نظیر است و قسمت‌های مختلف فنی کارخانه به صورت‌مانیتورینگ قابل مدیریت است.
وی ابراز کرد: کارخانه قند یاسوج یکی از سه کارخانه پیشرفته کشور به لحاظ تکنولوژی است که از فناور‌های روز کشور و جهان بهره می‌برد.
وی بیان کرد: بحث افزایش تولید را داشتیم که چغندر قند کارخانه یاسوج از هزار تن به هزار و ۷۰۰ تن افزایش یافت.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بحث بکارگیری نیرو در کارخانه قند یاسوج، اولویت ما استفاده از کارگران قبلی کارخانه بود که بخشی از آن‌ها آمدند و بخش دیگر نیرو‌ها را از طریق برگزاری آزمون تأمین خواهیم کرد.
نادری تأکید کرد: اشتغالزایی این کارخانه در دو شفیت ۷۰ نفره خواهد بود که در مجموع ۱۴۰ نفر برای آغاز به کار کارخانه قند یاسوج لازم داریم. کارگران فصلی هم در بازه‌های مختلف نیاز داریم که از آن‌ها هم استفاده می‌کنیم.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت و تولید خیلی از قطعات در خود کارخانه انجام گرفت که همین مسأله باعث صرف‌جویی خوبی در هزینه‌ها شد. در غیر اینصورت باید هزینه‌های سرسام‌آوری بر گرده کارخانه تحمیل می‌شد.
نادری تصریح کرد: تلاش مدیرعامل و هیئت مدیره هلدینگ کشاورزی کشت صنعت نواندیشان تدبیر در کمک به ما برای راه‌اندازی کارخانه قابل تقدیر است.
وی بیان کرد: یکی از عواملی که سبب شد در کار ما تأخیر به وجود آید، تسهیلاتی بود که قرار بود بانک تجارت پرداخت کند که دیر انجام گرفت و با وجودی که تسهیلات پرداخت نشد، اما ستاد کار را متوقف نکرد و فعالیت‌مان را شروع کردیم.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بدهی‌های کارخانه قند یاسوج در سنوات گذشته، گفت: ما گریبانگیر بدهی‌های هستیم که در سال‌های گذشته بر کارخانه تحمیل شده و بخشی از وقت ما در حال رفع این مشکلات است و داریم به گونه‌ای این مشکلات را مرتفع می‌کنیم.
صد‌ها نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق کارخانه بزرگ قند یاسوج در استان می‌توانستند در سایه امنیت شغلی درآمد پایداری را داشته باشند و از سوی دیگر کمک زیادی به توسعه صنعت استان کنند اما از کار بیکار شدند و کامشان برای همیشه تلخ شد و آواره شدند.
کارخانه قند یاسوج سال‌ها غیرفعال بوده و راه‌اندازی مجدد آن به عنوان صنعت مادر استان سبب خوشحالی کشاورزان، کارگران شده و کام همه مردم استان از فعالیت آن شیرین خواهد شد.
اکنون مطالبه مردم استان برای احیای این کارخانه در دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم محقق شده است و منتظرند با حضور رئیس جمهور این کارخانه پس از حدود یک دهه تعطیلی دوباره به چرخه تولید برگردد.
نام شما

آدرس ايميل شما

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1