تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۴۶۴۳۳۵
یادداشت؛

میراث انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد

علی خرم
۷
۵
میراث انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛علی خرم - کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دموکراسی حکومتی مبتنی بر آراء و افکار عمومی است. «انتخابات در دموکراسی‌های امروز در حقیقت مهمترین وسیلهٔ افکار عمومی و خواست‌ها و ترجیحات مردم است». متداول‌ترین شکل مشارکت سیاسی شهروندان، رأی دادن است. پروفسور بشیریه معتقد است: «انتخابات در دموکراسی‌ها شیوه یِ معمولیِ تغییر در هیأت حاکمه و دست به دست شدن قدرت میان احزاب سیاسی است».
بنابراین انتخابات به عنوان فیلتری در نظام‌های دموکراتیک و مردم سالار است که به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز باعث گردش نخبگان سیاسی و مانع استبداد و تمرکز قدرت برای مدت طولانی در دست جناح و اشخاص خاص می‌گردد.
انتخابات پروسه‌ای است که باید از طریق آن افراد متخصص، متفکر، کاردان، متعهد و متعمِّل با تکیه بر آرای عمومی راهی مناصب معیَّن شوند.
با این مقدمات، تجربه‌ی نزدیک به نیم قرن برگزاری انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد، پُرتره‌ای مخدوش در فرهنگ سیاسی بر جای گذاشته است. تأثیری که باعث کج روی اجتماعی در فرایند جامعه‌پذیری سیاسی شده است.
موارد زیر از مهمترین میراث انتخابات در این خطّه می‌باشد.
۱_فروکاهی اخلاقی: «اخلاق متعالی مردم از عوامل جدایی ناپذیر موفقیت دموکراسی است». کاندید‌ها به جای رقابت سالم و صحیح با تکیه بر ارائه‌ی برنامه‌ها و راهکار‌ها جهت جذب آراء، مبارزات پر تزویر و بهتان‌آمیزی در جریان انتخابات به راه میاندازند که به باور اجتماعی مردم لطمات قابل ملموسی وارد می‌کند و جامعه و ذهنیت اجتماعی را دچار فروکاهی و فروریختگی اخلاقی می‌کند.
۲_تعصّبات قومی و قبیله‌ای: انتخابات فرصت مغتنمی است که مردم فارغ از سنّت‌های غلط و کهنه، با‌اندیشه‌ای آزاد بتوانند نمایندگان خود را راهی مجلس کنند و با انتخاب خود پشت پا به تعصبات قومی و عشیره‌ای ریشه دارِ بومی بزنند. روی کار آمدن نمایندگان و کاندید‌های این دیار، نه تنها باعث فراموشی این سنّت‌های غلط و خطرناک نشد بلکه با شیوه‌ای جدید تئوریزه، تقویت، بازسازی و به عنوان یک سنت سیاسی پی‌ریزی شده است.
۳_مطبوعات و رسانه‌های وابسته:
والتر لیپمن، پدر روزنامه‌نگاری مدرن:
«مطبوعات آزاد را کتابِ مقدس دموکراسی»* میدانست. تأمین مالی مطبوعات، رسانه‌ها و سایت‌های خبری توسط کاندید‌ها و لیدر‌هایشان، که قارچ گونه رشد کرده و دائم در حال افزایش‌اند، نه تنها رسالت رسانه و خبر را زیر سؤال می‌برد بلکه با تخمیر افکار عمومی به طور مداوم به اشباع اطلاعات و شعار‌های کاذب در ذهن مخاطب می‌پردازند. ارتزاق مالی رسانه‌ها از جانب محافل مشخص سیاسی و عدم نهاد نظارت‌کننده یِ مصمّم بر عملکرد آن‌ها، باعث عدم دسترسی شهروندان به اطلاعات آزاد و موثّق کاندید‌ها در ایام انتخابات می‌شود.
۴_خرید و فروش رأی: فقر در تمامی ابعادش، باعث شده که رأی به کالایی قابل فروش تبدیل شود. ایام منتهی به انتخابات فرصتی است که هر کس بهایِ نسیه یا نقدِ انگشت سبّابه را بگیرد. اقلیت، دلخوش به پُست‌ها و مناصب جدیدِ رفیع شده‌اند. جوانان به قیمت فرصت شغلی و عوام به نان شبی دلخوش‌اند.
۵_مراسمات خاکسپاری: اگر چه شرکت در مراسمات تشییع و تدفین باعث تسلی خاطر بازماندگان می‌گردد، ولی مادامی که این حضور‌ها مختص زمان‌های نزدیک به انتخابات باشد وجهه‌ی سیاسی و با اهداف پلید انتخاباتی صورت می‌گیرد.
۶_رواج اشرافیگری: زندگی در خانه‌های مجلّل، داشتن خودرو‌های لوکس، البسهٔ فاخر، ریخت و پاش‌های خارج از تصوّر در ایام انتخابات، کاروان‌های طویل متنفّذینِ همراه و... همگی نشان زندگیِ اشرافیگری برای نمایندگی مردمی ساده زیست و محروم است. پارادوکسی که خروجی آن سرخوردگی اجتماعی و نزولِ خطِ فقرِ فقرا و صعودِ خطِ فخرِ فخرا است.
موارد معدود بالا، میراث و سنّت نزدیک به پنج دهه انتخابات در این منطقه است. میراثی که فرهنگ سیاسی منطقه و داوطلبان کاندیداتوری آینده را تحت تأثیر منفی قرار داده است. این موارد باعث دورماندن چهره‌های علمی، فکری، متخصص و کاردان از عرصهٔ مدیریت کلان سیاسی می‌شود و در بلندمدت، عقب مانده نگهداشتن جامعه از توسعه در تمامی ابعادش می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
احسن جناب خرم
موفق باشید . خوب نوشتید .
Milad
Iran, Islamic Republic of
دقیقا،،،ولی کو گوش شنوا
انتخابات امسال هم به همین شیوه دوباره برگزار میشه و کسی هم پاسخگو نیست
جمشید
Iran, Islamic Republic of
کبنانیوز بی گپ نینشینه مردم میندازه روی تعصب
بهنام علی نژاد
Iran, Islamic Republic of
( نزولِ خطِ فقرِ فقرا و صعودِ خطِ فخرِ فخرا )
احسنت بر بیان صادق و زیبای شما مهندس عزیز و دوست گرامی
بی نیاز
Iran, Islamic Republic of
تا صد دوره دیگر بویراحمد پایین حکومت میکند
ان شاء الله
ع.م.
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر اقای خرم عزیز. نکته به نکته مباحث تان درست و به حق بود.
بیراحمد
Iran, Islamic Republic of
البته این سری قواعد و قوانین باید سی همه بو نه فقط یه شخص خاصی !!
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1