تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۴۶۳۴۵۸
سهیل مرادی نژاد، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد توضیح می‌دهد

شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد؛ بیم و امید

۰
شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد؛ بیم و امید
کبنا ؛ شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد که طی سال‌های اخیر به علت آنچه که ضعف بنیه مالی و کمبود فاحش زیرساخت‌ها برای انجام سرمایه‌گذاری نامیده می‌شود به قبرستانی از سوله‌های بی‌حاصل تبدیل شده بود طی مدت یک سال و نیم با حمایت دولت حدود 26 واحد تولیدی غیرفعال به چرخه تولید برگشتند.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد برغم اینکه معروف به استانی چهار فصل و سرشار از گنجینه‌های ارزشمند و توسعه محور در ابعاد گوناگون می‌باشد ولی همچنان از یک محرومیت تاریخی و عمیق رنج می‌برد.
این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور، بیش از ۱۰درصد روان آب‌های ایران، پوشیده از انبوه جنگل‌های بلوط، رویش گیاه دارویی در آن به اندازه ۶۰ کشور دنیا، کریدور شامل به جنوب کشور، قابلیت‌های منحصر بفرد بویژه در حوزه‌های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشارزی، گردشگری، آبزِی پروری، گیاهان دارویی و محیط زیست اما همواره کمبود زیرساخت‌ها، منابع و امکانات مانع شکوفایی این استعداد‌ها و پیوند آن‌ها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم شده است.
سال هاست که شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد به حال خود ر‌ها شده و سوله‌های آن بجای جنب و جوش و تحرک کار و تولید به تبدیل انبار و یا حتی به مکانی برای انباشت زباله شده تبدیل شده و در واقع سکان این کشتی به گل نشسته است.
جولان سگ‌های ولگرد، صدای سکوت و خاموشی مطلق در سوله‌های راکد، در‌های قفل و بسته تصویری است که این سال‌ها از واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان در ذهن مردم کهگیلویه و بویراحمد نقش بسته است.
به گفته متولیان امر سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از اشتغال در شهرک‌های صنعتی پنج هزار و ۶۵۹ نفر بوده که این رقم بسیار ناچیز است.
طبق اعلام محمد‌امین منوچهری مشاور اقتصادی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در بخش محصول ناخالص داخلی استان در ۱۰ سال گذشته همیشه نرخ منفی داشته و در این مدت بهره وری و تولید ما صفر بوده است.
منچهری گفت: اما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۲با عنوان مهار تورم و رونق تولید و تمرکز بر بهبود اقتصاد، شهرک‌های صنعتی به سمت رونق تولید، توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، افزایش ۲ برابری اعتبارات و بازگرداندن واحد‌های راکد سوق داده شده‌اند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان حدود ۲۱ شهرک صنعتی مصوب وجود دارد و ۱۳ شهرک در حال واگذاری زمین و یا حق انتفاع داریم و میزان اشتغالزایی کل واحد‌های صنعتی پنج هزار و ۶۵۹ نفر است.
سهیل مرادی نژاد اظهار کرد: ما در شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی ۲ وظیفه مهم داریم که یکی از آن‌ها توسعه و تملک اراضی است و در کنار آن ایجاد زیرساخت مناسب برای سرمایه‌گذار و استقرار سرمایه‌گذار است و بعد دوم رسالت و وظیفه خطیر شرکت بعد نرم افزای و حمایت و توسعه صنایع کوچک است.
وی افزود: مهم‌ترین اقداماتی که در دولت سیزدهم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اتفاق افتاده ۷۰ هکتار تملک اراضی برای استقرار واحد‌های صنعتی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: افزایش سطح اراضی وجود داشته و ۱۱ هکتار اراضی از دست کسانی که نیتی بر تولید نداشتند و قصد سود جویی داشتند فسخ قطعی صورت گرفت و باز پس‌گیری شد.
مرادی نژاد تأکید کرد: از این ۷۰ هکتار برای ۵۰ هکتار آن سند تک برگ قطعی به نام شرکت شهرک‌های صنعتی استان گرفته شده است.
وی ادامه داد: زمانی که واحد‌های صنعتی می‌خواهند تقاضای تسهیلات بانکی‌شان را در بانک عامل تأیید کنند و تسهیلات را تضمین کنند باید حتماً تضمین به بانک بدهند که اکنون سند‌های تک برگ ۵۰ هکتار گرفته شده است.
مرادی نژاد بیان کرد: کل اراضی در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی یک هزار و ۶۱۶ هکتار است که از این میزان یک هزار و ۵۸۶ هکتار سند ثبتی گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: احداث مجتمع‌های کارگاهی در استان به جد و به طور ویژه در دستور کار است و این مهم سیاستی است که در کل کشور شاکله‌اش بنا نهاده شده و در حال حاضر در استان هشت واحد در حال ساخت داریم.
وی تصریح کرد: این مجتمع‌ها با متراژ‌های ۲۰۰ و ۳۰۰ متری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضامحور در حال ساخت داریم و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.
مرادی نژاد عنوان کرد: سرمایه‌گذارانی که تمکن مالی مناسبی برای احداث سوله و زمین ندارند به صورت استیجاری در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن در آنجا مستقر و اقدام به تولید کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حوزه اعتبارات زیرساخت طی حدود دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته‌ایم؛ در حوزه اعتبارات طرح تملک دارایی، امسال ۱۱. ۶ میلیارد تومان تخصیص وجود داشته و در اعتبارات داخلی یک جهش خوب تجربه کردیم، به طوری که تقریباً اعتبارات بیش از ۲ برابر رشد یافت.
وی با اشاره به ملاقات با رئیس صنایع کوچک کشور، گفت: برای اولین بار در سفری به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد، خدمت رئیس صنایع کوچک کشور رسیدیم که در نتیجه آن، علاوه بر تخصیص اعتبار، کمک‌های بلاعوضی به استان شد.
مرادی نژاد در خصوص بازگشت واحد‌های غیرفعال به چرخه تولید، ادامه داد: سال گذشته، ۲۷ واحد غیرفعال را به چرخه تولید برگردانده شد؛ بخشی از این واحد‌ها سوءمدیریت داشتند و بخشی استیجاری و تسهیلات می‌خواستند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: با رایزنی و جابجایی سرمایه‌گذار این واحد‌ها فعال شده‌اند و امسال نیز بنا داریم که ۲۶ واحد غیرفعال را به چرخه تولید برگردانیم.
وی در خصوص طرح‌های شرکت شهرک‌ها گفت: ۴۱۰ مورد تخصیص زمین، ۷۰ مورد دیوارکشی، ۴۱ مورد اسکلت سوله، ۱۹ طرح در حال تکمیل و ۱۱ مورد نصب ماشین‌آلات داشتیم و مجموعاً ۵۹۶ طرح در ردیف‌های متفاوت در دست اجرا داریم.
مصوب شده هیچ زمینی به صنایع غیر ضرور، در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضامحور واگذار نشود و تنها به صنایعی که در اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی و اقتصادی مؤثر باشند، زیرساخت واگذار و مستقر می‌شوند.
در شرکت‌های مدیریت صادرات، برنامه‌ای را شروع کرده‌ایم که هنوز در ابتدای راه هستیم و در آموزش شاغلین واحد‌های صنعتی، نیز سال گذشته، هزار و ۲۵ نفر را آموزش دادیم.
همچنین در فن بازار ابتدای راه هستیم و کار‌هایی را شروع کرده‌ایم و از سوی دیگر، در بخش رویداد‌ها و استارت‌آپ‌ها فعالیت‌هایی را شروع کردیم و امسال نیز رویداد استارت‌آپی برگزار خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در بویراحمد و گچساران با کمبود زمین صنعتی روبرو هستیم، گفت: مساحت زمین‌های ما اکنون یکهزار و ۶۱۶ هکتار است و در سه ماهه منتهی به ۱۴۰۱، توانستیم ۷۰ هکتار را تملک و برای ۵۰ هکتار سند تک برگ و برای ۲۰ هکتار سند تفکیکی بگیریم.
مرادی نژاد تأکید کرد: یکی از فاکتور‌های مهم مدیریت در شهرک‌های صنعتی تملک و توسعه اراضی و فسخ اراضی است و اگر توسعه و تملک زمین نداشته باشیم، آیندگان ایراد می‌گیرند چرا نتوانستید زمین تهیه کنید.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: برای نمونه ۸۰۰ هکتار زمین در سقاوه وجود دارد که مشکلات اعتباری دارد.
وی در مورد منطقه ویژه اقتصادی گچساران، گفت: در این خصوص حدود ۲ هزار هکتار اراضی را در دشت خشاب شناسایی کردیم که بخشی از آن خوش آب است و بخشی از آن نیز مرز خوزستان است که بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ هکتار، انتهای این زمین ویژه اقتصادی است.
مرادی نژاد ابراز کرد: شرکت شهرک‌ها به عنوان سازمان مسئول انتخاب شد و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تقبل کرد بخشی از هزینه‌های فاز اول را خود به عهده بگیرد. معاون رئیس جمهور نیز چند هفته پیش از منطقه هوایی بازدید کرد و ما نیز با عبدالملکی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در این خصوص دیداری داشتیم.
وی ادامه داد: مشکل منطقه ویژه اقتصادی گچساران این است که موضوع سازمان مسئولی شرکت شهرک‌ها رفع شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد:‌ امید است در سفر آتی دولت هم موضوع سازمان مسئولی و اعتبارات و کلنگ زنی این طرح انجام شود.
یکی از مسائل مورد بحث در سال‌های گذشته، شرکت‌هایی بود که تغییر کاربری داده‌بودند که با رصد و پایش روزانه که همکاران من انجام می‌دهند، ۲۵ واحد را شناسایی کردیم؛ این ۲۵ واحد بدون اجازه شرکت، تغییر کاربری داده بودند و به آن‌ها اخطار کتبی نیز دادیم.
مرادی نژاد اضافه کرد: ما در مرحله بعد طبق قانون اظهارنامه الکترونیکی صادر کردیم که یا باید واحد را فعال کنید، یا حق و حقوق دولت را پرداخت کنید.
وی افزود: بعد از ارسال اظهارنامه در یکم خرداد، حدود سه هفته به آن‌ها فرصت داده شده که در صورت عدم همکاری، قطعاً علیه این واحد‌ها اقدام قضایی خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شرکت شهرک‌ها، عرصه را ما می‌دهیم و اعیان را تولیدکننده خریداری می‌کند؛ اما عرصه و اعیان هر دو در ملک دولت است و تولیدکننده برای تضمین تسهیلات باید، این عرصه و اعیان را در رهن بانک بگذارد.
وی با بیان این‌که صندوقی به نام صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک داریم، گفت: این صندوق بخشی از تسهیلات واحد صنعتی را تضمین می‌کند اما واحد‌های صنعتی ما باعث شدند صندوق در استان ضررده شود زیرا که در گذشته حتی واحد‌های خارج از شهرک نیز برای دریافت تسهیلات معرفی شده بودند.
وی عنوان کرد: در سفر آتی هیأت دولت به استان، با توجه به کمبود شدید زمین صنعتی در شهرستان‌های تقاضا محور بویراحمد و گچساران تقاضای توسعه و تملک اراضی را داریم.
مرادی نژاد گفت: هم منابع ملی و خرید مستثنیات، یک حمایت ریالی خاصی می‌طلبد و در بخش توسعه صنایع کوچک به خصوص بخش خوشه‌های کسب و کار و حمایت از صنایع کوچک برنامه‌هایی را داریم که‌امید است دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشد.
البته در این مدت یک سال و نیم اخیر کار‌های بسیاری برای رونق تولید در استان انجام شده و در حوزه اشتغال موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس اعلام وزارت تعاون و سامانه ملی رصد اشتغال، این استان جزء برترین استان‌ها در پیشرفت تعهد اشتغال سال ۱۴۰۱ قرار گرفت.
سید علی احمدزاده افزود: ما جزء پنج استان کشور هستیم که نرخ بیکاری کمتر از نرخ متوسط کشور شده و از ۱۰. ۲در ابتدای این دولت به ۷. ۳ در انتهای سال ۱۴۰۱ رسیده است که از متوسط کشوری که ۹ می‌باشد کمتر است و این نرخ برای اولین بار در تاریخ استان بوده است.
وی با بیان اینکه دغدغه دولت برای اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بالا است، اظهار کرد: رئیس جمهور در نشست با استانداران با محوریت اشتغال بر آسیب‌شناسی وضعیت اشتغال استان‌ها، بررسی توان بانک‌ها و استفاده از تجربه استان‌های برتر برای بهبود وضعیت اشتغال کشور تأکید کرده است.
کهگیلویه و بویراحمد همیشه جزء استان‌های با نرخ بیکاری بالا بود، و این اولین بار است که نرخ بیکاری در استان از متوسط نرخ بیکاری کشور کمتر شده است. کاهش چند درصدی نرخ بیکاری نتیجه عملکرد کارگروه اشتغال استان و پیگیری احمدزاده رئیس شورای اشتغال استان است که در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های اشتغال دغدغه بالایی داشته است.
بر اساس نوشته ایرنا، دولت در ۲ سال اخیر توانسته است تغییر محسوسی در وضعیت اشتغال کشور ایجاد کند که این تغییر در وضعیت اشتغال کشور قطعاً به بهبود شاخص‌‌های معیشتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش شادی و نشاط نیز کمک می‌کند.
طبق گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد همزمان با سفر دور دوم هیأت دولت و کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگی همچون پالایشگاه، پتروشیمی و منطقه گازی مختار هفت هزار شغل در استان ایجاد می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های گذشته استانی با نرخ بیکاری ۲ رقمی بوده و همواره در رتبه‌های اول بیکاری قرار داشت، بیکاری معضل بزرگی است که آسیب‌های اجتماعی زیادی را به همراه دارد، هر چقدر که نرخ بیکاری کم شود، بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی را نیز شاهد خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

دبیر کارگروه زیست عفیفانه: مجازات «تبعید» را در لایحه حجاب بگنجانید

دبیر کارگروه زیست عفیفانه: مجازات «تبعید» را در لایحه حجاب بگنجانید

دبیر کارگروه زیست عفیفانه شورای فرهنگ عمومی، از عدم وجود برخی مجازات‌ها نظیر تبعید در ...
نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

ترامپ تصور می‌کرد، تحریم‌ها، ایران را به زانو در خواهد آورد اما او فراتر از اینکه ما ...
آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی از با انتشار متنی در حمایت از محمد جواد ظریف نوشت ...
1