تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۴۶۲۶۳۰
یادداشت|

اقتصاد مناظره در کهگیلویه و بویراحمد

احسان خان‌محمدی
۳
۰
اقتصاد مناظره در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
یادداشتی از احسان خان‌محمدی؛ فلاسفه از دوران باستان تاکنون، یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به حقیقت را گفت‌وگو عنوان کرده‌اند؛ در گفت‌وگو زوایای بسیاری از یک پدیده روشن می‌شود. سویه داغ‌تر گفت‌وگو، مناظره‌هایی است که بین دو یا چند نفر با زاویه‌های فکری متفاوت برگزار می‌شود. در چنین مناظره‌هایی مخاطبین می‌توانند شناخت کامل‌تری از زوایای گوناگون یک پدیده واحد داشته باشند.
اصولاً یک پدیده واحد، از مناظر متفاوت قابلیت تفسیر دارد. پیش‌فرض نیز آن است که در نهایت مخاطبان آن نظر و زاویه دیدی را خواهند پذیرفت که علاوه بر مبنای محکم استدلالی و تجربی، با منافع آنها نیز سازگار باشد. یعنی همراستا با تأمین منافع آنها باشد.
اوج این گفت‌وگوها در ایران، به سال‌های دهه هفتاد برمی‌گردد و تا امروز نیز مناظره‌ها کج‌دار و مریز ادامه دارد. حتی در حرکتی غافلگیرانه برنامه شیوه در شبکه چهارم صدا و سیما، اقدام به مناظره‌ با چهره‌هایی کرد که تا پیش از این پایشان به صدا و سیما باز نشده بود.
همسو با مناظره‌های کشوری، در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در اوج ناآرامی‌ها، در دانشگاه‌ها و فضاهای عمومی مناظره‌هایی برگزار شد.
همان‌طور که یورگن هابرماس فیلسوف فرانکفورتی معتقد است، مناظره و گفت‌گو آداب و قواعدی دارد که چنانچه رعایت نشود، دیگر نمی‌توان نام آن را مناظره گذاشت.
کافی است نگاهی به مناظره‌های برگزار شده در طول یک سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد انداخت تا متوجه کاستی‌هایی اساسی در شیوه برگزاری آنها شد. اغلب، یکی از طرفین مناظره به مجری برگزارکننده، نزدیک است. طرف دیگر نیز معمولاً منتقد وضعیت موجود است.
طرف نزدیک و همسو با وضعیت موجود با فراغ بال هر آن‌چه را که بخواهد بر زبانش جاری می‌کند و منتقد را آنچنان به گوشه رینگ می‌اندازد که دو راه بیشتر پیش پای او نمی‌ماند؛ یا باید خط قرمزها را رد کند و یا خجل و شکست‌خورده از آن خارج شود. اغلب نیز به دلیل ترس از آینده، افراد همین راه دوم را برمی‌گزینند. اما برخی نیز در آن شرایط خط قرمزها را رد کرده و عواقب آن را می‌پذیرند.
نکته مهم‌تر این‌که، قدرت دو طرف مناظره یکسان نیست؛ یکی به منابع قدرت وصل و دیگری از آن محروم است. بنابراین طرف قدرتمندتر نه تنها سربلند از مناظره بیرون می‌آید بلکه پس از آن نیز از مواهب این مناظره بهره‌مند می‌شود. اما طرف دیگر علاوه بر شکست در همان لحظه؛ ممکن است منافعی در آینده را نیز از دست بدهد.
با همین منطق است که طرف مدافع وضع موجود با آب و تاب و صدای غرا، کاری می‌کند شخص منتقد سخنانی بر زبان بیاورد که بعداً با استفاده از همان‌ها زندگی‌اش تباه شود.
واضح است در چنین شرایطی قدرت دو طرف برابر نیست؛ اما مهمتر از آن، مدافع وضع موجود، نیازی به استدلال کردن نیز در خود نمی‌بیند؛ مدام با نقل قول از برخی چهره‌ها حرف‌های خود را توجیه می‌کند و منتقد، هر چه دستش در استدلال نظری و شواهد تجربی پر باشد، باز هم کم خواهد آورد.
در چنین مناظره‌هایی، اقتصادی شکل گرفته که مدافعان را دچار حرص و ولع مناظره‌گردی می‌کند؛ در مناسبات شکل‌گرفته حول مناظره، فرد منتقد داغ ننگ خواهد خورد و منافعی را نیز از دست خواهد داد و از سوی دیگر، فرد مدافع، منافعی را کسب می‌کند.
بنابراین بهتر است تا اطلاع ثانوی، شرکت در این مناظره‌ها را در هر صورت رد کرد. بهتر است مناظره بین دو طرف همسو و هم‌نظر برگزار شود تا یکی تعریف کرده و دیگری تعریف او را تأیید کند.
تا زمانی که اقتصاد مناظره به همین روال است و با سود یکی، دیگری متضرر می‌شود، شرکت نکردن در مناظره‌ها عقلانی به نظر می‌رسد.  
نام شما

آدرس ايميل شما

آقایان چه بر سر فرهیخته ای می آورند که طرف را ازخیلی از حقوق انسانی اش محروم میکنند
وجرات مناظره هم ندارند و حتی معیشت و آبروی اورا از بین می برند
ومیگویند باید رسمی حرف بزند اگر برداشت متفاوتی در مناظره ها داشته باشد دیگه خدا میداند واو.
منتقد یادداشت
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام. اولاً نویسنده محترم خودشان بارها به مناظره گردی مشغول بوده اند. معلوم نیست پس از مناظره آخری که داشته اند چرا و چطور انصراف داده اند؟ (آیا خط قرمزی را ردّ کرده اند و مورد تعقیب قرار گرفته اند یا رقیبشان ترفیعی یافته اند؟)
ثانیاً متاسفانه بدبینی بر سراسر متن موج می زند، معلوم نیست چه آورده ای یا منفعتی برای فرد مدافع (بقول نویسنده) وجود دارد. از قضا افرادی که در عرصه عمومی حضور پیدا می کنند به علل یا دلائل گوناگون رشد مسئولیتی نداشته و یا ندارند و نخواهند داشت.
ثالثاً تئوری پردازی برای انسداد باب گفتگو، از انسان خردورز و وطن دوست انتظار نمی رود.
رابعاً طبیعی است هر کسی با انگیزه ای مناظره می کند، و ما از باطن افراد اطلاعی نداریم، بنابراین دست از اتهام برداریم.
خامساً معلوم نیست آن زمانی که شرایط (به زعم نویسنده نابرابر) تغییر یابد دقیقاً چه زمانی است، بنابراین نویسنده بجای در میدان ماندن برای کمک به شرایط برابر و آگاهی رسانی، عرصه را ترک می کند و دیگران را نیز منع می کند.

سادساً بدانیم اگر عده ای دست از مناظره بردارند، عده ای دیگری جایگزین می شوند. افراد تکراری همیشه تریبون ندارند. افراد تریبون دار زیادی بودند که به دلائل و علل گوناگون دیگر اقبالی ندارند، و افراد مستعد و مشتاق جدیدی پیدا شدند.

در پایان، نویسنده محترم را دعوت به حسن‌ظن می کنم، و عرض میکنم چه بسیار افرادی که عقیده ای متفاوتی با شما دارند اما به آنچه می گویند هم باور دارند و هم ملتزم اند. اینکه شما فکر می کنید هر کسی غیر از من اندیشید، لزوماً دنبال منافع عاجلِ مادی است، توهم است توهم.
رضا
Iran, Islamic Republic of
این متن واقعا به دور از غنای محتواییست و صرفا غم نامه ی برای تسکین درد شکست مفتضحانه ایست که چند مدت پیش در دانشگاه آزاد داشته ای، سند محکم و قوی برای رد تمام این (ننه من غریبم بازی ها) فیلم مناظره است که توسط صداوسیمای استان ضبط شده است و قرار بود پخش استانی بشود، ماه همیشه پشت ابر نمی ماند آقای خانمحمدی! دانشجوی امروز در استان ما دیگر بازیچه بازی با کلمات و افکار متحجرانه با رنگ و لعاب مدرن نخواهد شد، منطق و استدلال و منابع راستین هست که تعیین کننده پیروزی و شکست در مناظرات است، در مناظره ای که شما در دانشگاه آزاد یاسوج با موضوع فضای مجازی در ایران داشتید متاسفانه هم گفتید، هم برچسب زدید، هم بی حرمتی به دانشجو کردید فیلم مناظره موجود هست اما برای اثبات این مدعا، زمانیست که شخص شما در ملاعام پشت میکروفن مناظره به یکی از دانشجویان گفتید (ذهنتون مریض هست) یا جای دیگر درمورد چرایی عدم انتشار عکس و فیلم انسان بزرگی چون شهید سلیمانی در فضای اینستاگرام گفتید (عمدا به این سوال پاسخ نمیدهم)...!!! یا نمونه های دیگری چون تهمت بدون فکت دیگری چون ( و ... نمونه های دیگر، شماها همیشه و هرجا تریبون دارید و برطبل متلاشی شدن جامعه میکوبید و هیچ خطی به شما نمی افتاد و وقتی شکست می‌خورید شروع میکنید به فریب ذهن جامعه با استفاده از تکنیک مظلوم نمایی...!
واقعا جای تأسف و حیرانیست این قلم و این سبک دفاع، کاش اینقدر اشتباه بودن جریان فکریتون‌رو فریاد نمیزدید، و بجای تمام این مهمل بافی ها از صداوسیمای استان میخواستید که فیلم مناظره را بدون حذف یک ثانیه پخش بکند تا واقعیت ماجرا بر همگان روشن شود.
آقای خانمحمدی شما هیچ پاسخی در مناظره نداشتید و بعدش برای توجیه شکستتون در فضای مجازی و بین دانشجویان شروع به تحریف ماجرا کردید و حالا هم در این سایت این متن بی محتوا رو بارگذاری کردید، مثل اینکه شکست در مناظره برای شما بسیار سنگین و جبران ناپذیر بوده که این چنین بعد از گذشت یک ماه هنوز برایتان سنگین هست!! امیدوارم فیلم کامل مناظره رو مردم ببینند.
پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1