تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۵۹۷۷۴
با ۳۰ گام تحولی دولت؛

شهرستان لنده در مسیر توسعه؛ وقتی هنر و سعه‌صدر یک جوان گره گشا می‌شود

۱۰
۰
شهرستان لنده در مسیر توسعه؛ وقتی هنر و سعه‌صدر یک جوان گره گشا می‌شود
کبنا ؛سکان شهرستان لنده بیش از یک سال پیش به جوانی به نام جلال دانش واگذار شد، توسعه زیرساخت‌ها به عنوان پایه‌های اصلی پیشرفت و آبادانی هر منطقه در اولویت‌های «دانش» قرار گرفت. رایزنی‌ها و تعامل او برای راه افتادن پروژه‌هایی که سال‌ها راکد مانده بودند، قابل وصف است. پروژه جاده لنده - تراب بعد از 5 سال که تعطیل شده بود با تعامل خوبی که فرماندار جوان با مردم منطقه تراب برقرار کرد، مجدداً فعال شد. او در ابتدا با برخوردهای شدیدی از سوی ساکنین محلی روبرو شد اما آنقدر سعه‌صدر از خود نشان داد و با نرم‌خویی با مردم صحبت تا نظر آنها را برای توسعه شهرستان جلب کرد. در یک سال اخیر برای اجرای بیش از ۳۰ طرح شاخص و پیشران در حوزه‌های مختلف افزون بر ۷۰۰ میلیارد تومان به شهرستان لنده اختصاص داده شد و این شهرستان را در مسیر توسعه پایدار قرار داده است.
به گزارش کبنا، شهرستان قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان های ۹ گانه کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.
مسیری چشم نواز و بکر باید از حدفاصل یاسوج تا تونل ها و جاده های پرپیچ و خم پاتاوه به دهدشت پس از حدود سه ساعت با خودرو سپری شود تا به این شهرستان کوهپایه ای دسترسی پیدا کنیم.
وجود ۱۰۰ اثر تاریخی و ارزشمند در شهرستان لنده، میانگین بارش سالانه ۶۰۰ میلی متری در این منطقه، موقعیت خاص عشایری برای رونق دامداری، وجود ظرفیت های کشاورزی، منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی، موقعیت اکولوژیکی و گردشگری، نزدیکی به دریا ، قرار گرفتن در مسیر جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه - دهدشت و نزدیکی به استان ها و بنادر جنوبی، موقعیت کوهستانی بودن برای مسایل امنیتی از مزیت های این شهرستان محسوب می شود.
شهرستان لنده، قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما با وجود ظرفیت های بالقوه فراوان، محرومیت های عمیق و ریشه ای، ضعف زیرساخت ها در آن از گذشته های دور تاکنون به خوبی مشهود است اما اینک با توجه ویژه دولت به این شهرستان محروم نور امید در دل مردم این دیار برای توسعه و آبادانی روشن شده است.


فرماندار شهرستان لنده گفت: در سایه رویکرد محرومیت زدایی دولت توانسته چندین پروژه زیرساختی و بسیار مهم را پیش ببرد و تنها پروژه‌های اساسی در نظر او اهمیت ندارند، بلکه اقدامات ریز هم برای مردم دارای اهمیت هستند زیرا که همین اقدامات جریی می‌تواند در بین مردم امیدآفرین باشد و اعتماد به نظام سیاسی را بیشتر کند.
جلال دانش به عنوان نمونه در این دولت پلی در روستای شهید طیب در روستای موگر که ۱۴ سال در این شهرستان نیمه کاره رها شده بود در طول سه ماه ساخته شد و همچنین پل وحدت هم پس از چند سال رکود ۲۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت و در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد که این ها تنها بخشی از اقدامات دولت برای بهبود شرایط زندگی مردم در این دیار بوده است.
چرا لنده را شهر نخستین ها می گویند؟
شهرستان لنده در کنار همه داشته ها و نداشته هایش، ظرفیت ها، استعدادها و قدمت تاریخی خود دارای ویژگی بارز مهم دیگری است و به نام شهر نخستین ها نیز مشهور است.
لنده از سال ۱۳۰۵ به عنوان یکی از بخش های مهم شهرستان کهگیلویه در این استان بر سر زبانها بوده است و این بخش در سال ۹۱ به شهرستان ارتقا یافت.
نخستین مسجد، حسینیه و مدرسه (مکتب خانه) نیز در سال ۱۳۳۰در شهر کنونی لنده تاسیس شد.
به گفته مسئولان و اهالی این شهرستان همچنین نخستین شناسنامه یا سند سجلی منطقه به نام «محمدحسین خان ضرغامی طیبی» در سال ۱۳۱۰ در لنده صادر شد.
این شهر همچنین روزگاری دارای نخستین پادگان آموزشی نظامی منطقه بود و حتی جوانانی از سایر استان های مختلف کشور در این پادگان آموزش های نظامی را فرا می گرفتند.
اکنون شهر لنده با این قدمت تاریخی و همچنین ظرفیت های متنوع طبیعی و گردشگری به شدت نیازمند حمایت و توجه جدی مسوولان و متولیان امر است.
در دولت سیزدهم کارهای مهمی برای جبران کمبود عقب ماندگی های زیرساخت های زندگی ساکنان این شهرستان انجام شده و تنها بخشی از این دستاوردها به اختصار آورده می شود.
برق لنده پایدار می‌شود/ تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان
دانش اظهارکرد: برق شهرستان لنده به شدت ناپایدار بود و مشکلات فراوانی داشت و البته هنوز هم دارد. این شهرستان به دلیل توپوگرافی خاصش، در تابستان دمای هوا بسیار گرم است.
وی تاکید کرد: خط برقی که در گذشته برای لنده در نظر گرفته شده بود، کابل آن در بسیاری موارد کمتر ۲۴۰ قدرت داشت و بنابراین توان تحمل بار را در پیک مصرف نداشت.
دانش ادامه داد: با پیگیری‌های شبانه‌روزی که صورت گرفت، در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه برق لیر در نظر گرفته شده است.
فرماندار لنده تصریح کرد: ۷۷ دکل در مسیر باید ایجاد شود که همه آنها خریداری شده‌اند، ترانس خود ایستگاه که حدود ۴۰ میلیارد تومان قیمت دارد، آماده شده و با خرید این وسایل و لوازم کار ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.
وی ادامه داد: با اتمام این پروژه همه شهرستان لنده برق پایدار و بدون مشکلی را خواهند داشت و از این به بعد زیرساخت برق برای سرمایه‌گذاری فراهم است اما در گذشته به دلیل نوسانات برقی، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نبود در اینجا کار کند؛ برای نمونه کارخانه یخ به خاطر نبود برق پایدار سال‌ها خوابیده است.
جانی دوباره در پروژه های راهسازی شهرستان لنده
فرماندار لنده گفت: قبل از دولت سیزدهم، پروژه جاده لنده_تراب با پیشرفت ۱۳ تا ۱۵ درصدی تعطیل بود و یکی از اصلی‌ترین دلایل تعطیلی پروژه، معارضات بود، باغدارانی که در مسیر بودند به مدت پنج سال اجازه نمی‌دادند جاده از این مسیر عبور کند.
وی بیان کرد: از همان ابتدا به سمت رفع معارضات حرکت کردیم؛ با مردم منطقه نشستیم؛ حرف زدیم و در نهایت، طی دو ماه با رفت و آمد زیاد، تقاضاهای مردم رفع شد.
دانش تصریح کرد: بنیاد علوی به آن ها تسهیلاتی ارائه داد و به مردم اعلام شد چنانچه این راه از منطقه شان عبور کند ملک شان هم گرانتر می‌شود و در نهایت اعتماد مردم جلب شد، دولت هم در پرداخت حقوق مردم به جد پای کار بود و پرداختی ها با رضایت مردم تمام و کمال پرداخت شده و اکنون جاده در حال کار است.
فرماندار لنده اظهار کرد: مسیر لنده تا تونل پات ۵۴ کیلومتر است، چنانچه این مسیر ایجاد شود، تبدیل به ۱۱ کیلومتر می‌شود یعنی ۴۳ کیلومتر از مسیر پرپیچ و خم حذف خواهد شد.
وی اضافه کرد: پیمانکاران از ۱۳ پلی که در مسیر بود یک پل را کار نکرده بودند اما هیچ تعارفی با پیمانکاران وجود ندارد اگر اعتبار داشته باشند، باید کار کنند.
فرماندار لنده ابراز کرد: اکنون ۱۳ پل مسیر تقریباً حدود ۸۵ درصد تکمیل شده و خود راه هم حدود ۸۵ درصد پیشرفت دارد، اما آن پنج کیلومترِ مانده مشکل داریم زیرا برای این قطعه دوم هیچگونه اعتباری در نظر نگرفته بودند؛ چون یک بی‌انضباطی بسیار شدید و وضعیت آشفته اداری در لنده حاکم بود.
دانش افزود: قطعه دوم حدود پنج و نیم کیلومتر است؛ سه و نیم کیلومتر را با اعتبار ۹۶ میلیارد تومان پیگیری کرده‌ایم و مجوز شروع این پروژه گرفته شده و فعلاً با ۳۰ میلیارد تومان پروژه آغاز شده و به دستور فتاح رئیس بنیاد مستضعفان اعتباری به این پروژه تزریق شد، امید است در بازه زمانی که تعریف شده، این پروژه به سرانجام برسد.
وی گفت: راه لنده به بهمئی یکی از مسیرهای بسیار پرخطر و ناایمن است که با پیگیری‌هایی که انجام شده، ۴۰ کیلومتر از این راه را رئیس سازمان راهداری پذیرفتند و قول دادند تا اواخر فرودین ماه کار را شروع کنند.
فرماندار لنده اضافه کرد: راه لنده_تشان یک پروژه ملی و در دالان شهرضا_بهبهان تعریف شده است.
وی عنوان کرد: تمرکز دولت بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است تا پروژه پاتاوه_دهدشت تمام نشود، این پروژه را نمی‌توانیم شروع کنیم.
دانش گفت: این جاده حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر مسیر را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود لنده از بن‌بست دربیاید و از یک شهر بن بست تبدیل به یک شهر سرراهی شود اما این پروژه اعتبار سنگینی می‌خواهد و از عهده پیمانکاران جز برنمی‌آید.
فرماندار لنده تاکید کرد: از ستاد کل که پیگیری‌هایی انجام شده، گویا حدود چهار هزار میلیارد تومان این پروژه پول می خواهد، بنابراین باید عزم ملی پشت این پروژه باشد.
پروژه‌های آب شهرستان لنده
فرماندار لنده در خصوص وضعیت آب شهرستان لنده، گفت: در خود شهر لنده، حدود ۲۶ خیابان وجود دارد که شبکه توزیع آب ندارند و وضعیت بسیار ناجوری بر آن حاکم است.
وی افزود: در سفر استاندار استان به لنده با حضور ایشان چشمه‌های موگرمون بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که شهرستان لنده از چشمه‌های موگرمون بهره‌مند شود.
دانش ادامه داد: ما نیز پیشنهاد دادیم که آب منطقه‌ای تمرکزش را بر روی انتقال آب از موگرمون به لنده بگذارد. چرا که این آب خیلی پایدارتر و بهتر است.
فرماندار لنده ابراز کرد: طرح مطالعاتی آن شروع شده است تا آب پایدار لنده از چشمه‌های موگرمون تأمین شود.
وی تاکید کرد: با استفاده از آب چشمه‌های موگرمون، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد صرفه جویی در هزینه انتقال آب رخ می‌دهد.
تحول در نهضت طرح هادی
فرماندار لنده گفت: در دو سال قبل، در اکثر روستاها حتی یک متر آسفالت کار نشده بود اما با پیگیری‌هایی که انجام شد، چهره روستاهای شهرستان لنده کاملاً تغییر کرده است.
وی ادامه داد: روستا از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار بودند؛ تابستان‎‌ها گرد و خاک و زمستان گل و لای مردم روستایی را اذیت می‌کرد.
دانش تصریح کرد: شاید بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان تنها در حوزه طرح هادی در نظر گرفته شده است.
فرماندار لنده تأکید کرد: اکنون سهم دولت از اقدمات عمومی بیشتر از بنیاد علوی شده است، در حالی که قبلاً همه کارها را بنیاد علوی در لنده انجام می‌داد؛ اما حالا حدود ۹۰ درصد را دولت انجام می‌دهد.
۳۰ میلیارد تومان برای نیو سایت و ارتقای سایت هزینه شد
دانش گفت: موقعی که ما آمدیم در کل یک شهر تنها یک سایت وجود داشت و اغلب نقاط شهر لنده آنتن‌دهی نداشت.
فرماندار لنده ابراز کرد: شهرک‌هایی که بعد از سیل به شهر اضافه شده بودند، نه تنها از برق محروم بودند، بلکه آنتن‌دهی نیز نداشتند.
وی ادامه داد: فقط در این یک سال ۳۰ میلیارد تومان برای نیوسایت و ارتقا سایت هزینه شده است.
دانش عنوان کرد: در حالی که اینترنت برای بسیاری از مردم این بخش‌ها تبدیل به یک رویا شده بود، آن را ارتقا دادیم و در واقع تحول بسیار خوبی در حوزه ارتباطات داشته‌ایم.
پروژه‌های پیشران کشاورزی
فرماندار لنده گفت: رودخانه مارون که کمترین استفاده از آن برای لنده است، تاکنون عایدی آنچنانی برای مردم این شهرستان نداشته است.
وی ادامه داد: در سال های گذشته از هفت پمپ تنها یک پمپ کار می‌کرد؛ اما در این یک سال و نیم پیگیری کردیم و در نهایت توانستیم چهار پمپ را تعمیر کنیم.
دانش عنوان کرد: پروژه پیشران ما در این حوزه پروژه دشت بن است؛ که حدود ۵۲۰ هکتار از اراضی دشت بن بایستی آبیاری شود.
فرماندار لنده بیان کرد: حدود یک سال و نیم پیش پروژه تعطیل و وجب به وجبِ آن معارض بود و به دلیل عدم اعتماد بین مردم و جهاد کشاورزی و عدم پیگیری، این معارضات مانده بود، اما باز هم به سراغ مردم رفتیم و با آنها گفت‌وگو کردیم و اکنون همه معارضات رفع شده‌اند.
وی بیان کرد: فاز اول پروژه دشت بن رو به اتمام است، فاز دوم به مناقصه رفته و پیمانکار هم انتخاب شده است، با این حال امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این پروژه به اتمام برسد.
وی ادامه داد: با پیگیری‌ هایی که انجام شده، پیمانکار ۲۶ میلیارد تومان برنده شد. پمپاژ آن هم با پنج میلیارد تومان به مناقصه رفت و امیدواریم به همین زودی پیمانکار آن مشخص شود.

تحول در بهداشت و درمان لنده
فرماندار لنده گفت: بیمارستان لنده تنها با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی خوابیده بود و در حال رکود به سر می برد و دو کارگر در آن مشغول به کار بودند، در حالی که پیمانکار هم حدود ۲۰ میلیارد تومان هم پول داشت.
وی ادامه داد: نزدیک بود که حدود هشت میلیارد تومان از این پول برگشت بخورد اما با پیگیری ما نزدیک سه اکیپ اضافه شد و حالا هر دو طبقه بیمارستان در مرحله سفت‌کاری تکمیل شده است.
دانش تصریح کرد: در حال حاضر این بیمارستان ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: درمانگاهی را از تعاونی سپاه درخواست دادیم چنانچه زمین آن را تأمین کنیم یک درمانگاه فول تجهیزات را می‌سازیم که همه نیازمندی‌های مردم در آن تأمین می‌شود.
پروژه‌های ورزشی لنده در یک سال اخیر
دانش عنوان کرد: در دولت سیزدهم، علاوه بر سه چمن مصنوعی در شهر، سه چمن مصنوعی هم در مدارس احداث شده است.
وی گفت: خود مجموعه ورزشی لنده چند سال، به خاطر ۲۵۰ متر کابل و عدم نصب ترانس معطل مانده بود اما با پیگیری های انجام شده، ترانس آن نصب شده و برق آن هم پایدار است.
دانش ابراز کرد: استخر لنده با اینهمه هزینه و نیازمندی چهار سال تعطیل بوده است و ورزش و جوانان لنده نیز حدود ۲ سال رئیس نداشت و در کل همه چیز رها شده بود اما زمینه راه اندازی استخرفراهم شد و در هفته های آینده مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.
دانش بیان کرد: اکنون به دنبال این هستیم که برج‌های نوری ورزشگاه را رفع کنیم تا جوانان شب هم بتوانند از آن استفاده کنند.
وی به جوانان لنده‌ای این امید را داد که استخر لنده بعد از سه سال بازگشایی خواهد شد.
توسعه متوازان به کاهش فواصل توسعه ای مناطق منجر می شود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در روزهای پایانی هفته گذشته در ادامه سفرهای شهرستانی خود شهرستان لنده را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده بود از نزدیک در جریان ظرفیت ها و نارسایی های مناطق روستایی و شهری این منطقه با قدمت تاریخی بالا قرار گرفت.
سید علی احمد زاده در این بازدید میدانی از نقاط دور افتاده شهرستان لنده از " توسعه متوازان" به عنوان راهکاری برای برون رفت از برخی مشکلاتی که شهرها و مناطق مختلف بواسطه دوری از مرکز استان با آن دست به گریبان هستند ، نام برد و افزود: تلاش مان در فراهم ساخت زیرساخت های لازم سرمایه در جای جای استان به یک نسبت هست که امیدوارم با همکاری مردم به این توفیق دست یابیم.
وی به برخی از دستاوردهای سفر دور نخست رئیس جمهور در راستای تحقق بخشی به توسعه متوازان و محرومیت زدایی از مناطق مختلف استان از جمله شهرستان لنده اشاره کرد و تصریح کرد: در سفر دوم رئیس جمهور و هیات دولت به استان این رویکرد همچنان ادامه خواهد داشت و مناطق مختلف استان از جمله لنده در این سفر دیده خواهند شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سفر اخیر خود به این شهرستان در خصوص پروژه اتصال راه فرعی شهرستان لنده به راه اصلی دهدشت-پاتاوه(قطعه دوم)، گفت: این پروژه به طول ۶ کیلومتر از پروژه های سفر دکتر فتاح رئیس بنیاد مستضعفان به لنده است که برای سه کیلومتر ۹۶ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
سید علی احمدزاده بیان کرد: با توجه به توپوگرافی منطقه هزینه ساخت یک کیلومتر جاده در استان هزینه‌ای بیش از ۴۰ میلیارد تومان در پی دارد و اعتبارات اختصاص داده می‌شوند اما هزینه‌ها بالا است.
احمدزاده ابراز کرد: اگر مردم می‌بینند که پروژه‌ها زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری نمی‌رسند به این دلیل است که هزینه تمام شده بالا است.
وی گفت: برای تکمیل پروژه اتصال راه فرعی شهرستان لنده به راه اصلی دهدشت-پاتاوه که سه کیلومتر باقی مانده به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این پروژه مسیر لنده تا مرکز کهگیلویه و بویراحمد را به طول ۴۳ کیلومتر کمتر می کند که برای سهولت در دسترسی مردم به مرکز استان و کاهش زمان و هزینه‌ها، حذف خطرات و خروج این شهرستان از بن بست اعتبارات لازم در سفر دور دوم دولت به استان دیده می‌شود.
احمدزاده افزود: پیمانکار این پروژه یکی از پیمانکاران پای کار استان است که انتظار می‌رود با سرعت عمل پیمانکار، پروژه قبل از زمان ۲۴ ماه تعیین شده به سرانجام برسد.
وی با اشاره به کلنگ‌زنی عملیات اجرایی فاز دوم طرح ساماندهی رودخانه موگرمون در محدوده روستای وحدت آباد، گفت: قرار بود روند احداث پل وحدت که مردم از آن به عنوان پل وحشت یاد می‌کردند هر چه سریعتر انجام شود اما پیمانکار دچار بیماری صعب‌العلاج شد وبا این شرایط کار مردم نباید متوقف شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث این پل ۲۰ میلیارد تومان است که تخصیص داده شده است و باید اداره کل راهداری قبل از آغاز سال جدید پیمانکار این پروژه را انتخاب کند تا پل سریعتر احداث شود.
احمدزاده همچنین بر ساماندهی قبور مطهر شهدای موگرمون تاکید کرد.
وی در خصوص آب موگرمون، ابراز کرد: چشمه‌های آب این منطقه پایدار و مطمئن هستند که برای تامین آب شرب این روستا و شهرستان لنده طرح جامع مطالعات آب شرب این شهرستان و روستاها قبل از سفر دور دوم دولت به استان انجام شود تا در سفر بتوانیم اعتبار این پروژه را جذب کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: چشمه‌های آب موگرمون جاذبه بکر و فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر هستند.
احمدزاده تاکید کرد: میراث فرهنگی و صنایع دستی استان برنامه ویژه‌ای برای حضور گردشگران در این منطقه داشته باشد ضمن اینکه تسهیلات لازم برای متقاضیان طرح‌های گردشگری در موگرمون داده می‌شود.
وی خواهان تسریع در وضعیت طرح گازرسانی به موگرمون شد و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته طرح گازرسانی به موگرمون در وزارت نفت مصوب و مجوز آن صادر شد و شرکت گاز استان قول داد پروژه گازرسانی به موگرمون سال آینده شروع و در همان سال به بهره‌برداری برسد.
همچنین با حضور استاندار پروژه ایستگاه پمپاژ دشت بن برداشت آب از رودخانه مارون با ۵۲۰ هکتار سطح زیر کشت و اشتغالزایی ۲۶۰ نفر و طول خط انتقال ۳,۲ کیلومتر و اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.
افتتاح خانه بهداشت روستای مال ملا با جمعیت ۷۴۷ نفر، ارتقای پایگاه هلال احمر به شعبه هلال احمر، آیین بهره‌برداری از ایستگاه موبال همراه اول شهرک فجر لنده با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و بهره‌برداری از پروژه آسفالت روستای مال شیخ به طول ۳۵ هزار متر مربع و اعتبار ۱۲,۵ میلیارد ریال از دیگر پروژه هایی است که با حضور استاندار به بهره‌برداری رسیدند.
شهرستان ۲۳ هزار نفری لنده با پنج هزارو ۵۶۰ خانوار، ۱۰۶ روستا و ۴۱ درصد جمعیت روستایی و ۵۹ درصد جمعیت شهری یکی از شهرستان های محروم کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما

متتی
Iran, Islamic Republic of
یا من اهل نیستم یا نویسنده ی این متن.
تا جایی که می‌دانم ۲۵ سال در شهر لنده زندگی میکنم همیشه همینطور بوده و تغییر چندانی نداشته. الله اعلم.
Iran, Islamic Republic of
یا من اهل لنده نیستم یا نویسنده این متن.
سیسخت
Iran, Islamic Republic of
اگرهزاربارامکانات گرمسیرازیاسوج بهتربشه باز مرکزاستان ول نمیکنندوموندگارند...نمیدونم برای کی میخوان هزینه کنندکه اکثرشون ساکن یاسوجندوهزارمعظل وگرانی درست کردند...
Iran, Islamic Republic of
فشار وخت نیا
Iran, Islamic Republic of
آفرین
محمدر ضا
Iran, Islamic Republic of
لنده شهر اولین ها
United States
جناب آقای کمایی حضرت عباسی چند گرفتی تا این متن سراپا دروغ را منتشر کردی!!!!!!
مردانه منتشر کن
Iran, Islamic Republic of
کدام پیشرفت ؟کدام توسعه؟
اینطور می نویسید یکی هست باور کند.
همش پسرفت ووعده هیچ پیشرفتی حاصل نشد دراین چند سال.مگر اینکه مسولان اصولی انتخاب شوند.نه ازسر حزب وجناح.
مادراین شهر فقط تاوان حزب وجناح وسیاست بازی رامی دهیم.
Iran, Islamic Republic of
کبنا چند گرفتی؟
علی
Iran, Islamic Republic of
آقا جمع کنید . واقعا مسخره تر از این نمیشه مطلبی نوشت .
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1