تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۴۵۸۹۹۱
شهروندان و مسوولان؛ هر دو ناراضی‌اند!

بی‌کیفیتی نان در کهگیلویه و بویراحمد در چه ریشه دارد؟ / صاحبان نانوایی: نانواداری به صرفه نیست / مردم: نظارت بر نانوایی‌ها قابل قبول نیست / رئیس صنف بویراحمد: تعطیلی نانوایی‌ها ساماندهی شده / صداقت کیش: جریمه 9 میلیارد ریالی نانوایی‌هایی متخلف

۰
بی‌کیفیتی نان در کهگیلویه و بویراحمد در چه ریشه دارد؟ / صاحبان نانوایی: نانواداری به صرفه نیست / مردم: نظارت بر نانوایی‌ها قابل قبول نیست / رئیس صنف بویراحمد: تعطیلی نانوایی‌ها ساماندهی شده / صداقت کیش: جریمه 9 میلیارد ریالی نانوایی‌هایی متخلف
کبنا ؛همواره شهروندان از کیفیت نان در استان کهگیلویه و بویراحمد گلایه دارند و بارها بوده که مسوولان در جلسات مختلف پیرامون آن اظهارنظرهای متفاوتی داشته‌اند، اما هیچ وقت این مهم به کیفیت دلخواه مردم نرسید و مشخص نیست که این بی‌کیفیتی نان از کجا آب می‌خورد و چه کسانی مقصر است. مسوولان بارها گفته‌اند، افرادی که در نانوایی‌ها کار می‌کنند، افراد آموزش دیده‌ی نیستند و هر کس از راه می‌رسد در نانوایی مشغول به‌کار می‌شود. وقتی فردی هم صاحب تجربه شد به هر دلیل ول می‌کند و می‌رود. از آن طرف برخی از خبازان و مردم توپ بی‌کیفیتی نان را به زمین کیفیت آرد می‌اندازند.
به گزارش کبنا، کیفیت پایین نان از گلایه‌های همیشگی شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی است، که با وجود کاستی‌های موجود مثلث مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و حتی مسئولان از وضعیت موجود آن ناراضی هستند.
مصرف‌کنندگان نان در کهگیلویه و بویراحمدی می‌گویند که به دلیل کیفیت پایین این محصول در برخی از نانوایی‌ها بخشی از این کالای اساسی مهم سفره آنان خمیر و یا به حالت سوخته در پیشخوان واحد‌های تولیدی استان عرضه می‌شود.
آنان با اشاره به افزایش ۳۰درصدی قیمت نان سال جاری در این استان تأکید می‌کنند که این امر به بهبود کیفیت آن کمک نکرده است و مصرف‌کنندگان ناچارند بخشی از نان‌های خریداری شده را دور بریزند.
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی تعطیلی شمار زیادی از نانوایی‌ها در روز‌های تعطیل یا اتمام زود هنگام نان و همچنین سبک بودن وزن آن را از دیگر مشکلات نان در استان عنوان می‌کنند.
نانوایان هم از قیمت پایین نان گلایه دارند و ابراز می‌کنند که با وجود هزینه‌هایی مانند حق الزحمه کارگران، حامل‌های انرژی، خرید آرد، تعمیرات دستگاه و در نهایت اجاره بهای محل استقرار نانوایی فعالیت در این صنف به صرفه نیست.
مسئولان نیز می‌گویند: در حالی که هر کیلوگرم آرد برای دولت ۱۲ هزار تومان آب می‌خورد اما به منظور کمک به تأمین این نیاز اساسی آن را به قیمت هر کیلوگرم یکهزار تومان به نانوایی‌ها می‌فروشد و با وجود نظارت‌های مستمر کیفیت نان در برخی نانوایی‌های کهگیلویه و بویراحمد قابل قبول نیست.
از آنجا که نان اصلی‌ترین ماده غذایی مورد استفاده مردم کشورمان محسوب می‌شود و طبق آمار‌ها سرانه مصرف این محصول برای هر ایرانی در سال ۱۶۰ کیلوگرم است بهبود افزایش کیفیت این محصول ضروری به نظر می‌رسد به همین علت در این مطلب تلاش می‌شود با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسی و مسئولان کیفیت نان در کهگیلویه و بویراحمد بررسی شود.
دانشیار گروه مهندسی صنایع غذایی دانشگاه یاسوج می‌گوید: فرایند تولید نان یک زنجیره است که عوامل مختلفی در آن از نحوه کشت گندم تا تولید آرد، تجهیزات مورد استفاده در نانوایی‌ها و افراد تولید‌کننده در این امر دخیل هستند بنابراین برای تولید نان با کیفیت باید همه مراحل به شکل اصولی صورت گیرد.
محسن رادی افزود: نان‌های مختلف آرد‌های متفاوت نیاز است به همین علت انتخاب آرد به ویژه برای نانوایی‌های چند محصولی یک ضرورت است که کمتر به آن توجه می‌شود.
وی تخصص نیرو‌های فعال در نانوایی‌ها را مهم دانست و افزود: یک آرد با کیفیت پایین در صورت مهارت تولیدکننگان می‌توان نان با کیفیت تولید کرد.
رادی افزود: تجهیز کارخانه‌های آرد به دستگاه‌هایی برای تعیین تناسب میزان مصرف آرد و نمک و زمان ور آمدن آرد ضرورت دیگری است که در استان مغفول مانده است.
وی نوع گندم مصرفی برای تولید نان را هم از دیگر نیاز‌های افزایش کیفیت نان دانست.

یک تولیدکننده نان در کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که برای بهبود کیفیت نان چاره‌ای جز افزایش قیمت این کالای اساسی وجود ندارد.
مرتضی قاسم پور افزود: با توجه به هزینه‌هایی مانند حق الزحمه کارگر، حامل‌های انرژی، تعمیر دستگاه و تجهیزات نانوایی و آرد نمی‌توان انتظار بیشتری از کیفیت نان در کهگیلویه و بویراحمد داشت.
وی بیان کرد: اگرچه دولت با ثابت نگه داشتن قیمت آرد تلاش کرده به تثبیت نرخ این کالای اساسی کمک کند اما برای تولید نان با کیفیت عناصر دیگری هم مورد نیاز است.
قاسمی ادامه کرد: یکی از مهمترین نیاز‌ها برای تولید نان با کیفیت نیرو‌های متخصص است که بکارگیری چنین نیرو‌هایی نیازمند حقوق مناسب است.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: برای بهبود کیفیت نان هنگام ارسال گندم به کارخانه‌های آرد محصولات از انواع وارداتی، بومی استان و استان‌های دیگر مخلوط می‌شود تا شرایط پخت تغییر نکند که در نحوه تولید مشکل ایجاد نشود.
ابوالحسن صداقت کیش اضافه کرد: کارخانه‌های آردسازی کهگیلویه و بویراحمد همه استاندارد‌های اجباری را رعایت می‌کنند اما استاندارد‌های اختیاری را به اندازه توان انجام می‌دهند.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از یک سال گذشته تاکنون ۲۲ هزار بازرسی از واحد‌های تولیدی آرد و نان استان با مشارکت تعزیرات، اتحادیه نانوایی‌ها و سایر مسئولان متولی انجام شده است.
صداقت کیش با اشاره به اینکه در این مدت برخی از نانوایی‌های متخلف کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ مرتبه بازدید شده است تأکید کرد: هزار و ۳۱۵ پرونده برای متخلفان تولید آرد و نان یک سال گذشته تاکنون در استان تشکیل شده است.
وی بیان کرد: بر اساس بررسی‌های کارشناسی متخلفان تولید آرد و نان کهگیلویه و بویراحمد یک سال گذشته تاکنون ۹ میلیارد ریال جریمه شدند.
رئیس اتحادیه نانواداران شهرستان بویراحمد با اشاره به اینکه تجهیزات پخت نان از عوامل دخیل در کیفیت این کالای مهم است گفت: برای نوسازی تجهیزات هرنانوایی تک نانی دست کم ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که بیشتر نانواداران قادر به تهیه چنین مبلغی نیستند.
اسماعیل رحمانی افزود: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی به منظور خرید دستگاه‌های جدید یکی از نیاز‌هایی است که به بهبود کیفیت نان کمک می‌کند اما در زمان حاضر تنها برای تعمیرات وام پرداخت می‌شود.
وی عنوان کرد: تعطیلی نانوایی‌ها ساماندهی شده تا در روز‌های تعطیل شهروندان با کمبود نان مواجه نشوند.
به گفته مسئولان هم اکنون ۶۶۱ نانوایی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند که بیش از چهار هزار نفر در این واحد‌های تولیدی به کار مشغول هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1