کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

ترافیک شهر یاسوج؛ نتیجه تصمیمات غلط مدیران شهری

27 دی 1401 ساعت 19:18

ترافیک شهر یاسوج نتیجه تصمیمات غلطی است که در تمامی این سال‌ها توسط نهادهای متولی مدیریت شهری گرفته شده است.


ترافیک شهر یاسوج نتیجه تصمیمات غلطی است که در تمامی این سال‌ها توسط نهادهای متولی مدیریت شهری گرفته شده است.  
به گزارش کبنا، ترافیک چند سالی است که به معضل اصلی شهر یاسوج تبدیل شده است. هر کسی چند صباحی در یاسوج زندگی کرده باشد، با خون و گوشت و پوست معایب این معضل را چشیده است.
با وجود این‌که شورای ترافیک استان کهگیلویه و بویراحمد به‌طور مداوم جلسه برگزار می‌کند، هیچ خروجیِ ملموسی از آن در سطح شهر دیده نمی‌شود؛ آثار این جلسات در کاهش ترافیک قابل لمس نیست.
نگاهی گذرا به برخی خیابان‌های مرکز شهر یاسوج نشان می‌دهد که پارک چند ردیف اتومبیل در کنار هم و توقف‌های بی‌جا چه مشکلات و گره‌های ترافیکی‌ای برای مردم به وجود آورده است.
روشن نیست که خروجیِ تصمیمات شورای ترافیک در حل مسأله ترافیک چیست. ترافیک زائیده تصمیمات غلطی است که در این شورا گرفته می‌شود.
از سوی دیگر، حضور شهردار که در چنین جلساتی ضروری است، اما در اغلب جلسات حوزه شهری استانداری، شهردار شرکت نمی‌کند. بارها دیده شده که با تماس‌های مکرر، شهردار، نهایتاً نماینده شهردار در جلسه حاضر می‌شود.  
از سوی دیگر دفتر فنی استانداری که باید به عمران شهری همچون آسفالت‌های معیوب، ترافیک فاجعه‌بار و ... بپردازد، بیشتر درگیر پروژه‌های عمرانی شده است. خبری از عمران شهری نیست. گودبرداری‌های بلاتکلیف خود نماد همه چیز است. شهامت باید پاسخ دهد در چند سالی که مدیرکل امور شهری بوده و حالا هم مدیرکل فنی استانداری است چند درصد در حوزه‌ای مثل ترافیک پیشرفت داشته است. مناقصات ابهام‌داری که در دهیاری‌ها انجام می‌گیرد و مسائلی که در شهرهای استان وجود دارد همگی باید از زیر نظارت دفتر فنی عبور کند، اما گویا این دفتر، عامدانه چشم خود را بر این مسائل بسته است.
گویی اغلب مدیران و معاونین استانداری نگاه سیاسی به مسائل فنی و شهری دارند. همین چندی پیش در یاسوج بتن‌ریزی و خاک‌برداری ممنوع شد. اما با این حال مشاهدات کبنانیوز نشان می‌دهد که علرغم اعلام ممنوعیت، باز هم بتن‌ریزی در حال انجام است.
گویی توجهی به نظام مهندسی نمی‌شود و اگر نظام مهندسی تخلف کرد، دفتر فنی باید پاسخ دهد. نتیجه همین عدم نظارت‌هاست که ساختمان‌ها در یاسوج نهایتاً 30 سال عمر مفید دارند.
نگاهی به حریم شهر یاسوج نشان می‌دهد که بسیاری از اراضی درجه یک اطراف شهر اغلب تفکیک شده‌اند. چرا به آن ورود نمی‌شود. همین موضوع این شبهه را به وجود می‌آورد که نکند برخی از ناظران خود جزو فروشندگان و خریداران زمین‌ها باشند.
از سوی دیگر، همین عدم نظارت‌ها در ساخت‌وساز به ویژه در مرکز شهر یاسوج، یکی از ریشه‌های ترافیک است.
جلوی چشم شهرداری، سه طبقه اضافه می‌سازند و به‌جای 60 درصد تراکم، 100 درصد می‌سازند. با وجود اینکه مهندس ناظر گزارش این تخلفات را می‌دهد، اما گفته می‌شود گاهاً شهرداری حاضر به پذیرش گزارش مهندس ناظر نیست. چرا که فکر می‌کند در صورت پذیرش این گزارش، جرایم مالی ناشی از تخلف دیگر به حساب شهرداری واریز نمی‌شود. بنابراین می‌گوید به تخلفات اجازه داده شود تا سپس در کمیسیون ماده صد، جریمه تخلف از متخلف گرفته شود.
همین موضوعات است که به طور کلی مدیریت شهری در این استان را با سؤالی بزرگ روبرو کرده است؛ آیا اساساً در این شهر پدیده‌ای به نام مدیریت شهری وجود دارد یا خیر؟


کد مطلب: 457170

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/457170/ترافیک-شهر-یاسوج-نتیجه-تصمیمات-غلط-مدیران-شهری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1