تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب : ۴۵۷۰۷۸
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد

رویای 12 شهرک آبزی‌پروری در کهگیلویه و بویراحمد کی محقق می‌شود؟ / چندین ساله که حقابه شیلات نادیده گرفته شده است

۱
رویای 12 شهرک آبزی‌پروری در کهگیلویه و بویراحمد کی محقق می‌شود؟ / چندین ساله که حقابه شیلات نادیده گرفته شده است
کبنا ؛بخش شیلات در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی توسعه کشاورزی و اشتغال در دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت و دولت سیزدهم تمرکز بیشتری بر گسترش آن کرده است به گونه‌ای که فعلان این بخش از اقتصاد به آینده آن‌امیدوار شده‌اند.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور، ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه، دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
این سرزمین با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب زمینه را برای توسعه بخش شیلات به خوبی فراهم کرده است اما تولید سالیانه حدود ۲۰ هزار تن ماهی قزل آلا با این قابلیت‌های استان همخوانی ندارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد سومین تولید‌کننده ماهی در ایران بشمار می‌رود و به شرط فراهم کردن زمینه‌های لازم برای توسعه صنعت شیلات به ویژه در مناطق دورأفتاده و محروم نرخ بیکاری در اینجا به حداقل می‌رسد و شاخص‌های توسعه اقتصادی ارتقا می‌یابد.
یکی از راهبرد‌های دولت سیزدهم توسعه و تقویت بخش‌های شیلات است که در استان‌های مختلف کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد گام‌هایی در جهت فعال شدن اقتصاد این بخش برداشته شده است.
صنعت شیلات یکی از مهم‌ترین زیربخش‌های اقتصادی در تأمین امنیت غذایی، محرومیت زدایی، تجارت، ایجاد اشتغال و کارآفرینی در جهان به حساب می‌آید که شناخت کافی از اقتصاد شیلات و آموزش و ترویج آن نقش اساسی در سلامت جامعه و توانمندسازی صادرات کشور ایفا خواهد کرد.
طرح‌های آبزی پروری با توجه به نو بودن و وجود پتانسیل‌های بالقوه در این استان می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید و اشتغالزا قرار گیرد و در روستا‌های استان این مسأله با توجه به وجود شرایط اقلیمی مطلوب از جمله رودخانه‌های خروشان در مناطق سردسیری و گرمسیری تعداد زیادی چشمه با آبدهی بالا ورودخانه‌های دائمی و فصلی، قنات و چاه‌ها در مسیر شکوفایی قرار گیرد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر توسعه بخش شیلات، افزود: کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اقتصادی در زمینه اشتغال و معیشت نسبت به دیگر استان‌ها نیازمند توجه بیشتر است و طرح‌های آبزی پروری هم یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن در جهت رفع معضل بیکاری و بهبود معیشت مردم بهره برد.
سید احسان عسکری افزود: با توجه به ظرفیت‌های استان برای تولید آبزیان باید طرح‌های کلانی در این خصوص ارائه شود و رایزنی‌های لازم صورت گیرد تا شاهد تحول در این بخش و در پی آن تولید و اشتغال باشیم.
وضعیت شیلات کهگیلویه و بویراحمد در یک نگاه
این استان با تولید حدود ۲۰ هزار تن تولید آبزیان رتبه سوم کشور در تولید آبزیان سردآبی را داراست و عمده مزرعه‌های پرورش ماهی استان زیرشاخه کارون است و در محدوده مارون و زهره برای توسعه مزارع پرورش ماهی هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتانسیل بخش شیلات استان میان تمام تولیدات حوزه کشاورزی از جمله تولیدات مزارع، باغات، گلخانه‌ها و صنعت دام و طیور استان بسیار چشمگیر است.
اسحاق رستمی افزود: رودخانه‌های پرآب و خروشانی همچون زهره و مارون در استان ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای توسعه شیلات در حوزه مناطق گرمسیری استان هستند که می‌توان ماهیان خاویاری و ماهیان گرمابی تولید کرد.

وی تأکید کرد: متولیان مربوطه در حوزه شیلات استان افزایش تولید تا افزون بر ۲۰ هزار تن دیگر را در برنامه خود داشته و طرح‌های کلانی را در این رابطه در دستور کار دارند.
چشم انداز صنعت شیلات استان با توسعه ۱۲ شهرک آبزی پروری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مطالعات جدید و حتی ادامه مطالعات گذشته ایجاد شهرک‌های آبزی پروری در استان در نظر گرفته شده است و حداقل ۱۲ شهرک آبزی پروری با مکان مشخص در استان شناسایی شده است.
علی معتمدی پور افزود: پیش‌بینی این شهرک‌های آبزی پروری جزء طرح‌های با اهمیت کشوری محسوب می‌شوند و در سطح ملی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که نیاز است بخش خصوصی برای توسعه این طرح‌ها پای کار بیایند.
وی تأکید کرد: البته رفع موانع اجرای این طرح‌های آبزی پروری (شهرک‌ها) بسیار با اهمیت است به گونه‌ای که یکی از معضلات موجود تعلق نگرفتن حقابه لازم به شیلات استان است که چندین سال است حقابه استان نادیده گرفته شده است.
چالش‌های صنعت شیلات
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص چالش‌های پیش روی صنعت آبزی پروری استان می‌گوید: این استان، استانی بلاخیز است که سیل، زلزله و خشکسالی منابع آبی را تحت تأثیر قرار داده و برای شیلات هم در این میان مشکل ایجاد شده است.
رستمی تأکید کرد: بیماری‌های باکتریایی و ویروسی نوظهور این بخش را دچار مخاطرات عظیم می‌کند.
وی ادامه داد: پس از برداشتن ارز دولتی و نهاده‌ها هزینه‌های تولید بالا رفت و قیمت خوراک نیز به شدت افزایش پیدا کرده است اما متناسب با آن قیمت آبزیان رشد پیدا نکرده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: طرح‌های آبزی پروری نیاز به سرمایه در گردش دارند که بانک‌های استان در این رابطه به خاطر نبود اعتبار و نقدینگی در دادن سرمایه در گردش دچار مشکل‌اند.

برنامه افزایش بهره وری با مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی، برند‌سازی ماهی استان برای صادرات به بازار‌های جهانی و همچنین ارتقای آموزش و دانش روز در دستور کار متولیان قرار دارد و در پی آن با توسعه شیلات در استان شاهد رونق تولید و اشتغال در استان خواهیم بود.
ایرنا در پایان نوشت: ظرفیت سالانه استان تولید۲۰ هزار تن ماهی است که از این میزان سالی ۵۰ میلیون قطعه رهاسازی بچه ماهی در مزارع صورت می‌گیرد که ۲۰ میلیون قطعه آن در داخل استان و مابقی در خارج از استان تهیه می‌شود. از مجموع ۲۰ هزار تن ماهی تولید شده در استان پنج هزار تن در استان مصرف و ۱۵ هزار تن دیگر به استان‌های دیگر و کشور روسیه و کشور‌های حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

رقابت پیچیده چین و آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس

رقابت پیچیده چین و آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس

کشور‌های حاشیه خلیج فارس باید چارچوب دیپلماتیکی ایجاد کنند تا از تبدیل شدن منطقه به عرصه ...
سرآشپز پوتین برای هدیه نمک اوکراین دندان تیز کرده است!

سرآشپز پوتین برای هدیه نمک اوکراین دندان تیز کرده است!

سولدار پیش از آغاز جنگ اوکراین حدود ۹۰ درصد نمک کل آن کشور را تامین می‌کرد و منازعات ...
عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

علاقمندان می‌توانند روز شنبه ۲۴ دی ماه با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان ...
1