کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی می‌کند؛

بخش اول) کارخانه آرد یاسوج دوباره وارد حاشیه شد؛ از جذب بی‌ضابطه 12 نفر تا فشار برای حذف نیروهای باسابقه / آقای فخاری با مدیران پروازی و ناکارآمد برخورد کنید

10 آذر 1401 ساعت 19:53

در حالی که مقام معظم رهبری سال جاری را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده، مجتمع آرد و نشاسته گلوکز یاسوج با جذب بی‌ضابطه نیرو و مدیریت پروازی مدیرعاملیِ این مجموعه، با نارسائی‌های بسیاری روبه‌رو شده است.


در حالی که مقام معظم رهبری سال جاری را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده، مجتمع آرد و نشاسته گلوکز یاسوج با جذب بی‌ضابطه نیرو و مدیریت پروازی مدیرعاملیِ این مجموعه، با نارسائی‌های بسیاری روبه‌رو شده است.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه مقام معظم رهبری سال جاری را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده، برخی از رویه‌های نادرست باعث شده در استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در کشور را دارد، اشتغال و تولید در برخی زمینه‌ها زمین‌گیر شود.
مجتمع آرد و نشاسته گلوکز یاسوج از سال 1396 دچار برخی حواشی شده بود که نتیجه آن کاهش شدید تولید بود و این رویه تا اواخر سال 1398 ادامه داشت. اما از این سال به بعد با تغییر مدیریت، می‌رفت که کارخانه روی خوش ببیند، اما باز با تغییر مدیریت از خردادماه 1401 دوباره وارد گردابی از حاشیه شد که پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت آن می‌تواند موجب زمین خوردن کارخانه شود. کبنانیوز در نظر دارد طی سلسله‌مطالبی عمکرد این سازمان در دوره مدیریت کنونی را طی چند شماره مورد نقد و بررسی قرار دهد.
رضائیان مدیرعامل جدید این کارخانه که در مناسبت‌هایی قول افزایش تولید ماهانه را تا سقفی حدود 3400 تن داده بود، حال با برخی اقدامات نه تنها تولید را افزایش نداده، بلکه موجب نارضایتی بسیاری از کارکنان این مجموعه شده است.
با وجود اینکه مجتمع آرد، نشاسته و گلوکز در حال حاضر، با اضافه نیرو روبرو است، با بررسی‌های انجام گرفته، مدیرعامل، حدود 12 نفر را بدون ضوابط قانونی (همچون آزمون استخدامی) به‌کار گرفته است (اسامی این افراد در دفتر کبنانیوز موجود است و در صورت لزوم منتشر خواهند شد). گفته می‌شود علاوه بر اینکه جذب این نیروها خارج از ضابطه بود، اغلب این افراد نیز به یک طایفه خاص منتسب هستند و همین امر می‌تواند موجب ایجاد حس تبعیض و نارضایتی عمیق در بین جوانان جویای کار شود.
نکته جالب اینجاست که اغلب افرادی که به کار گرفته شده‌اند، تخصصی مرتبط با صنعت ندارند. برخی از آنها از رشته روانشاسی، عمران و ... هستند. نیروهای کت‌وشلواری بدون تخصص مرتبط با این صنعت، نه تنها دردی از این کارخانه دوا نمی‌کنند، بلکه باری هستند بر دوش این کارخانه. این در حالی است که کارخانه نیازمند نیروهای متخصصی در حوزه‌های فنیِ مرتبط با صنعت آرد، نشاسته و گلوکز است. جذب این افراد، باری مالی بر شرکت تحمیل کرده که مدیرعامل، با ابزارهای مختلفی به دنبال جبران آن است؛ یکی از این ابزارها فشار به نیروهای باسابقه این کارخانه به طرق مختلف است. گفته می‌شود با حذف اضافه‌کاری برخی از این نیروها، جابه‌جایی‌های غیراصولی و تنزل مرتبه، به آنها فشار می‌آورد که زودتر از موعد بازنشسته شوند. این نیروها که مدیرعامل به هر وسیله‌ای به دنبال حذف آنها از مجموعه است، جزو سرمایه‌های این کارخانه هستند؛ این نیروها در طول سالیان مختلف نشان داده‌اند که با جان و دل برای توسعه کارخانه مایه می‌گذارند، اما حال با تعاملات سیاسی و قومی، در حال حذف شدن هستند. گفته می‌شود مدیرعامل این افراد را مانعی پیش پای خود می‌داند و در پی آن است که با حذف آنها فضا برای عمل خود را بازتر و هموارتر کند.
به گزارش کبنا، یکی از مشکلاتی که این کارخانه در گذشته با آن مواجه شده بود، مدیریت پروازیِ بود، اما حال دوباره این مسأله سربرآورده و گفته می‌شود رضائیان ماهی چند بار استان را به مقصد تهران ترک می‌کند. این در حالی است که حضور در محل خدمت، یکی از الزامات مدیریت چنین کارخانه‌ای است.
ممکن است رضائیان با تمسک به اینکه در مهمان‌سرای کارخانه اقامت دارد، از زیر بار این پروازها شانه خالی کند، اما بررسی‌های کبنانیوز نشان می‌دهد که وی حتی برای تعمیر و بهسازی مهمانسرا هزینه‌های بسیاری بر دوش این کارخانه گذاشته است و بیان چنین ادعایی از سوی او، خود نغز غزض است و عذر بدتر از گناه.
موارد دیگری در سوءمدیریت و ناکارآمدی رضائیان مدیرعامل کنونی این کارخانه وجود دارد که با تفصیل و جزئیات بیشتر، در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
از این رو انتظار می‌رود مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سازمان بازرسی استان به وضعیت مدیریتی در این کارخانه ورود کنند تا بیش از این اشتغال و تولید، قربانی سوءمدیریت و تعاملات غیرمتعارف نشوند.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین مجتمع آرد، نشاسته و گلوکز دنا را دارد.


کد مطلب: 455121

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/455121/بخش-اول-کارخانه-آرد-یاسوج-دوباره-وارد-حاشیه-جذب-بی-ضابطه-12-نفر-فشار-حذف-نیروهای-باسابقه-آقای-فخاری-مدیران-پروازی-ناکارآمد-برخورد-کنید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1