تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۵۴۶۶۱
ویژه‌های کبنانیوز؛

کتایون ریاحی بازداشت شد / تعدادی از سلبریتی‌ها از دریافت خدمات اجتماعی منع شدند / برای تخلفاتی همچون ایجاد بلوا و آشوب تنبیهات سنگینی تا سقف «اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل در تمام دانشگاه‌ها تا ۵ سال» درنظر گرفته شد / فرماندار: در جریان ۳ روز ناآرامی در سمیرم، نیروی انتظامی و سپاه از مرکز درخواست نیروی کمکی کردند / تکذیب کشته شدن ۵ نفر در درگیری‌های شیراز / وزیر کشور: با اصل اعتراضات مشکلی نداریم / قوه قضائیه: «اغتشاشگر خیابان ستارخان» به اعدام محکوم شد/ جانشین فرمانده سپاه: در حوادث اخیر، با فریب‌خوردگان مماشات کردیم؛ اگر آن‌ها نبودند، این ۶۰ روز به ۶ روز هم نمی‌کشید / رئیس جمهور: برخورد قاطع دستگاه‌های مسئول با آشوبگران، فوری انجام شود

۱
کتایون ریاحی بازداشت شد / تعدادی از سلبریتی‌ها از دریافت خدمات اجتماعی منع شدند / برای تخلفاتی همچون ایجاد بلوا و آشوب تنبیهات سنگینی تا سقف «اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل در تمام دانشگاه‌ها تا ۵ سال» درنظر گرفته شد / فرماندار: در جریان ۳ روز ناآرامی در سمیرم، نیروی انتظامی و سپاه از مرکز درخواست نیروی کمکی کردند / تکذیب کشته شدن ۵ نفر در درگیری‌های شیراز / وزیر کشور: با اصل اعتراضات مشکلی نداریم / قوه قضائیه: «اغتشاشگر خیابان ستارخان» به اعدام محکوم شد/ جانشین فرمانده سپاه: در حوادث اخیر، با فریب‌خوردگان مماشات کردیم؛ اگر آن‌ها نبودند، این ۶۰ روز به ۶ روز هم نمی‌کشید / رئیس جمهور: برخورد قاطع دستگاه‌های مسئول با آشوبگران، فوری انجام شود
کبنا ؛در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های کبنا نیوز» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه رسانه‌ها و روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
 برخورد قاطع دستگاه‌های مسئول با آشوبگران، فوری انجام شود
رئیسی در نشست امروز یکشنبه هیئت دولت، با اشاره به رهنمود‌های روز گذشته رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: دولت به‌عنوان یکی از مخاطبان این رهنمود‌ها بر خود فرض می‌داند که با «کار و تلاش مضاعف» برای خدمت‌رسانی بی‌وقفه در عرصه‌های مختلف و گره‌گشایی از زندگی مردم، در راستای ایجاد نشاط اجتماعی و امیدآفرینی در کشور گام بردارد. 
 رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن زخم خورده از انقلاب اسلامی با تدارک جنگی ترکیبی به منظور مختل کردن پیشرفت‌های کشور از راه ضربه زدن به امنیت، اقتصاد، تحصیل و تولید کشور به میدان آمده است، تصریح کرد: در کنار تلاش مضاعف دستگاه‌های اجرایی برای خدمت بیشتر و بهتر به مردم، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی نیز مسئولیت بزرگی برای حفظ امنیت مردم و صیانت از سرمایه‌های کشور بر عهده دارند.
 رئیسی با ناگوار دانستن شهادت کودکان، زنان، مردان و حافظان امنیت به دست اغتشاشگران، گفت: برخورد قاطع دستگاه‌های مسئول با آشوبگران، مطابق قانون و ممانعت از آسیب رسانی تروریست‌ها و اغتشاشگران به جان و مال مردم، خواست همگانی است که باید فوری انجام شود.
 رئیس جمهور با اشاره به هجمه تبلیغاتی و ادراک‌سازی دشمن علیه نظام اسلامی از راه جعل اخبار و روایت‌های دروغین از آشوب‌های اخیر، بر لزوم اطلاع‌رسانی هوشمندانه، شفاف، دقیق و به موقع رسانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه، تأکید کرد.
 رئیسی با اشاره به حمایت آشکار آمریکا، فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر از تروریست‌ها و عناصر آشوبگر، به آن‌ها هشدار داد که حمایت از تروریسم قطعاً به نفعشان نخواهد بود. وزارت امور خارجه نیز مکلف شد از راه‌های سیاسی و حقوقی، تمهیدات لازم را برای خنثی‌سازی و مقابله با فتنه‌هایی که از خارج کشور طراحی و پیگیری می‌شود، به کار گیرد.
 رئیس جمهور، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز جام جهانی فوتبال در قطر، گفت: اطمینان داریم بازیکنان تیم ملی کشورمان با حضور شجاعانه و غیرتمندانه در این میدان مهم، همه توان خود را برای ارائه رقابت خوب و شاد کردن دل ملت ایران به کار خواهند گرفت.
 رئیسی برای کشور قطر نیز در برگزاری مطلوب این دوره از مسابقات جام جهانی، آرزوی موفقیت کرد.
تعدادی از سلبریتی‌ها از دریافت خدمات اجتماعی منع شدند
تعدادی از سلبریتی‌ها و هنرمندان به دلیل حمایت از آشوبگری و اقدامات غیرقانونی در کشور از دریافت خدمات اجتماعی منع شدند.
یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حمایت برخی از سلبریتی‌ها و هنرمندان از آشوبگری‌ها و اقدامات ساختارشکنانه و رفتارهای غیرقانونی اخیر در کشور، گفت: با حکم قضایی تعدادی از این افراد طی روزهای گذشته از دریافت خدمات اجتماعی منع شده‌اند.
وی ادامه داد: فعالیت‌های تعدادی دیگر از این افراد نیز در حال بررسی است و برای آنها نیز طی روزهای آینده با حکم قضایی محدودیت‌هایی در زمینه دریافت خدمات اجتماعی اعمال خواهد شد.
 در چند وقت اخیر و به دنبال آشوبگری و اغتشاشات در کشور تعدادی از سلبریتی‌ها و هنرمندان سینما و تلویزیون اقدام به حمایت از آشوبگران و عوامل اغتشاش و اخلالگران نظم عمومی کرده بودند.
دانشگاه خواجه نصیر: ۱۵ دانشجو به مدت ۲ هفته ممنوع الورود شدند / حکم انضباطی ۱۴ دانشجو صادر شد / تردد دانشجویان در دانشکده‌های دیگر ممنوع شد
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در اطلاعیه‌ای از صدور حکم ممنوع‌الورودی به ۱۵ نفر و صدور حکم انضباطی برای ۱۴ نفر از دانشجویان این دانشگاه خبر داد.
به گزارش کبنا، بر این اساس، در اطلاعیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی آمده است: نظر به تذکرات مکرر به برخی از دانشجویان در خصوص رعایت مقررات و شئون دانشگاه، متاسفانه به دلیل تکرار برخی فعالیت های خلاف قوانین و عرف دانشگاه و رخدادهای نامناسب صورت گرفته در چند روز اخیر از سوی طیف‌های مختلف دانشجویی، مقرر گردید که ۱۵ نفر از دانشجویان به مدت ۲ هفته ممنوع الورود گردند، کمیته انضباطی دانشجویان اگرچه تا این تاریخ هیچ حکم انضباطی صادر نکرده بود، با هدف اجرای قانون و حفظ حریم دانشگاه و نیز جلوگیری از وقوع حوادث پرمخاطره بیشتر، نسبت به صدور احکام انضباطی ۱۴ نفر از دانشجویان اقدام کرده است.
همچنین به اطلاع می رساند مطابق تصمیم گیری مدیریت دانشگاه، تا اطلاع ثانوی تردد کلیه دانشجویان در پردیس های غیر هم‌رشته منوط به اخذ درس در پردیس مربوطه می‌باشد.
اخیرا نیز دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، اطلاعیه‌ای دیگر درخصوص رعایت قوانین توسط دانشجویان صادر کرده بود که به شرح ذیل است: 
همانطور که بارها در اطلاعیه های قبلی اعلام شده است، هیات رئیسه دانشگاه از هرگونه برنامه و مراسم در چارچوب مقررات و آداب و شئون دانشگاه استقبال می‌کند و تسریع در تشکیل تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی دانشگاه جهت تسریع و توسعه این موضوع را دنبال می‌نماید.
در این میان، موکدانه به اطلاع می‌رساند، اصرار بر برگزاری برخی برنامه های خارج از چهارچوب شئون دانشگاه و بعضا شعارهای ناهنجار که از طرفی منجر به حواشی فراوان و غیر قابل کنترل و از طرفی عبور از مقررات و قوانین متقن از سوی هر طیف دانشجویی می شود به طور قطعی تخلف محسوب می گردد. لذا، با هدف حفظ آرامش و ادامه روند جاری فعالیت های آموزشی و پژوهشی، اجرای قانون و تسریع در بررسی همه تخلفات و جدیت در اجرایی‌ نمودن احکام شورای انضباطی سرلوحه فعالیت های واحدهای ذیربط خواهد بود.
از عموم دانشجویان عزیز خواستاریم نظر به شرایط خاص و وقوع برخی حوادث امنیتی و تاسف بار در برخی شهرها، ضمن حفظ هوشیاری از حضور در تجمعات داخل و بیرون دانشگاه خودداری نمایند و هرگونه مورد خاص را با مسئولین دانشگاه در میان بگذارند.

«کتایون ریاحی» بازداشت شد
کتایون ریاحی محکومیت قضایی
خبرگزاری تسنیم از بازداشت کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون خبر داد. 
تسنیم نوشت: «ریاحی که تحت تعقیب قضایی بود، امروز در ویلای خود در یکی از بخشهای
اطراف قزوین بازداشت شد.»
پیش از این نیز قوه قضائیه از بازداشت هنگامه قاضیانی دیگر بازیگر سینما خبر داده بود. 
جانشین فرمانده سپاه: در حوادث اخیر، با فریب‌خوردگان مماشات کردیم؛ اگر آن‌ها نبودند، این ۶۰ روز به ۶ روز هم نمی‌کشید / مسئولان غربی گفته اند برای زمستان چوب و زغال‌سنگ جمع کنید؛ خاک بر سرتان که در این دنیا هم نتوانستید موفق شوید؛ در آن عالم هم که به جهنم خواهید رفت
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به تقدیم ۶۰ شهید امنیت در حوادث اخیر گفت: در داخل کشور با فریب خوردگان روبه رو بودیم لذا مماشات کردیم و اگر فریب خوردگان داخلی در میدان نبودند، این ۶۰ روز به ۶ روز هم نمی‌کشید.

سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در رزمایش بزرگ جهادگران بسیجی فاطمی که ظهر امروز در محله هرندی تهران برگزار شد، اظهار کرد: خبیثان عالم مجددا دچار وهم و اشتباه محاسباتی شدند که می‌توانند در جمهوری اسلامی ایران پیروزی به‌دست آوردند و بیش از ۶۰ روز است که پیروان خود را به میدان می‌آورند. ما در داخل با فریب خوردگان روبه رو بودیم لذا مماشات کردیم و اگر در میدان، فریب خوردگان داخلی نبودند، این ۶۰ روز به ۶ روز هم نمی‌کشید.
به نوشته فارس، وی گفت: در این مدت حدود ۶۰ شهید تقدیم شد، شهدای ما مظلوم بودند، ولی مظلوم مقتدر. پیام مظلومیت مقتدرانه ما به همه جهان مخابره شد. مظلومیت ما مقتدرانه است، اما نه مظلومیتی که دشمنان بر ما تحمیل کنند.
دشمنی استکبار زمانی اوج می‌گیرد که ایران به پیروزی و دشمن به شکست رسیده باشد
جانشین فرمانده سپاه افزود: دشمنی دشمنان از اول انقلاب اسلامی تا به امروز ادامه داشته، ولی در برخی مواقع اوج گرفته است. مواقعی اوج می‌گیرد که یا آن‌ها به شکستی رسیده‌اند، یا ایران عزیز به پیروزی رسیده و یا آنکه هر دو حالت رخ داده است.
سردار فدوی تصریح کرد: هم‌اکنون دشمنان و خبیثان عالم با هر دو حالت مواجه شده‌اند. از طرفی ما به یک پیروزی رسیده‌ایم، دولتی بر سر کار آمده که وجه اصلی آن عمل به وظایف، بدون اتکا و چشم‌داشت به کمک بیرون است. ما توانایی‌های ارزشمندی در داخل مرز‌های خود داریم، برای رشد و پیشرفت ایران عزیز باید بر آن‌ها تکیه کنیم.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، شکست بزرگی برای خبیثان ایجاد شده است. آن‌ها حدود ۵ قرن دنیا را مستعمره خود کردند، ولی هم اکنون مشکلی برای آنان ایجاد شده و آن این است که خود جنگی به راه انداختند، در این جنگ، کشور روسیه را تحریم کردند و این کشور هم گاز را بر روی آن‌ها بست. آن‌ها هم‌اکنون به فلاکت افتاده‌اند.
جانشین فرمانده سپاه بیان کرد: در این مدت، رسانه‌ها و مسئولان غربی اعلام کردند که برای زمستان سختی که در پیش است، چوب و  زغال سنگ جمع آوری کنید. خاک بر سرتان کنند که حتی در این دنیا هم نتوانستید موفق شوید و در آن عالم هم به دلیل جنایت‌ها، خباثت‌ها و ظلم‌های متعدد، به جهنم خواهید رفت.
دشمن در صحنه‌های نظامی هیچگاه نتوانست کاری کند
سردار فدوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب توسط دشمنان تحریم شد،  گفت: هیچگاه مشکلاتی که در غرب ایجاد شد، به خصوص مشکلاتی که هم‌اکنون غربی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را تجربه نکردیم، زیرا این وعده خداست که فرموده اگر در جبهه حق قرار گیرید، خدا به شما کمک خواهد کرد و هیچگاه در بن بست قرار نمی‌گیرید.
وی با اشاره به جایگاه قدرتمند ایران در عرصه نظامی و ایجاد بازدارنگی در برابر دشمنان ادامه داد: ما خبیثان عالم را در گذشته به خفت‌اورترین وجه ممکن دستگیر کردیم، آن‌ها دستان خود را بر سر خود گذاشتند، در صحنه‌های عمل نظامی هیچگاه نتوانستند کاری کنند، به همین علت در صحنه‌های دیگری مانند عرصه رسانه فعال شده‌اند.
جانشین فرمانده سپاه تاکید کرد: مردم ما و جوانان عزیز ما به لطف خدا آن‌ها را در عرصه رسانه و فضای مجازی به شکست خواهند کشاند، چون خداوند به ما وعده داده است که پیروزی از آنِ حزب الله است و حزب شیطان نابود می‌شود.
سردار فدوی یادآور شد: خداوند اراده کرده است که حزب الله پیروز شود. در وعده خدای متعال هیچگاه تخلف نیست، ما باید با اطمینان و با محکم‌ترین حالت ممکن پای کار رویم و مواظب باشیم که در مسیر خدا گام برداریم و اگر اینطور شد، پیروزی قطعی است و ان شاءلله تا هنگامی که پرچم انقلاب اسلامی به صاحب اصلی آن، یعنی حضرت صاحب الزمان (عج) تحویل شود، استواری، تلاش و مجاهدت ما ادامه خواهد داشت.
هدف بسیج خدمت‌رسانی به مردم است
وی با ذکر آنکه بیش از ۴۳ سال است که هدف بسیج و نیرو‌های انقلابی، خدمت‌رسانی به مردم است، گفت: شکرخدا که ما مطابق با دستورات الهی، تعالیم اهل بیت (ع) و تاکیدات امامین انقلاب عمل کرده‌ایم، به همین خاطر خدای متعال نیز ما را در برابر خبیثان عالم و پیروان آن‌ها پیروز گردانده است. دشمنان در طول این سال‌ها هر چه در توان داشتند به کار گرفتند، اما نتوانستند به موفقیتی دست یابند که اگر به موفقیتی می‌رسیدند، آن موفقیت را دائم در رسانه‌های خود اعلام می‌کردند.
جانشین فرمانده سپاه خاطرنشان کرد: نیرو‌های انقلابی و جهادی در سراسر کشور به کار سازندگی و به پیشرفت رساندن کشور ادامه می‌دهند، همه ارکان نظام نیز در قوی‌ترین وجه ممکن به مردم خدمت‌رسانی خواهند کرد و دشمن نیز توانایی کند کردن روند رشد ایران مقتدر را ندارد.
قوه قضائیه: «اغتشاشگر خیابان ستارخان» به اعدام محکوم شد
محکومیت قضایی
قوه قضائیه اعلام کرد: فردی که در جریان اغتشاشات اخیر در خیابان ستارخان تهران با در دست داشتن سلاح سرد، اقدام به بستن خیابان، متوقف کردن خودروها و ایجاد ناامنی برای مردم، سپس درگیری با مامورین بسیج، جرح یکی از مامورین و ایجاد رعب و وحشت در رهگذران و شهروندان کرده بود، به اعدام محکوم شد.
رکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: در راستای دستورات رئیس دستگاه قضائی مبنی بر لزوم تسریعِ همراه با دقت و عدالت در رسیدگی به پرونده‌ متهمان اغتشاشات اخیر و در ادامه رسیدگی به اتهامات این افراد در دادگاه انقلاب تهران، حکم اولیه پرونده یکی دیگر از اغتشاشگران صادر شد.
فردی که در جریان اغتشاشات اخیر در خیابان ستارخان تهران با در دست داشتن سلاح سرد، اقدام به بستن خیابان، متوقف کردن خودروها و ایجاد ناامنی برای مردم، سپس درگیری با مامورین بسیج، جرح یکی از مامورین و ایجاد رعب و وحشت در رهگذران و شهروندان کرده بود، به اعدام محکوم شد.
بنابر این گزارش، براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، این فرد به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد به قصد جان
و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت شهروندان منجر به ایجاد ناامنی در محیط و اخلال در نظم و امنیت جامعه به مجازات اعدام محکوم شده است.
گفتنی است طی روزهای گذشته ۵ نفر دیگر از اغتشاشگرانی که در شهر تهران اقدام به قتل، کشیدن سلاح یا بستن خیابان ها و ایجاد ناامنی برای مردم کرده بودند نیز توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده اند
حکم صادر شده برای تمامی این متهمین ، بدوی و قابل تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشور است.

هشدار به شبکه ایران اینترنشنال در مورد پخش جام جهانی 
شبکه bein sport قطر دارنده امتیاز پخش بازی‌های جام جهانی به شبکه‌های ماهواره‌ای اینترنشنال و پرشیانا برای پخش غیر قانونی هشدار جدی داد.
 تلویزیون bein sport قطر که پس از توافق با فیفا حق پخش اصلی جام جهانی قطر را در اختیار دارد در نامه‌ای هشدار آمیز به شبکه‌های ایران اینترنشنال و پرشیانا نوشت:
به اطلاع ما رسیده است که شبکه ایران اینترنشنال قصد دارد مسابقات و جام جهانی فوتبال را پخش کند و در دسترس کانال پرشیانا اسپورت که ایران را هدف قرار گرفته، قرار دهند.
شبکه ایران اینتر نشنال و پرشیانا اسپورت هیچکدام حق پخش تلویزیونی بازی‌ها را ندارند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد نقض قوانین شبکه اصلی و فرعی آن (صدا و سیمای ایران) صورت گرفته است.
 در همین راستا به اطلاع شما می‌ر سانیم هر گونه نقض قوانین در مورد ایران و سایر مسابقات بدون داشتن مجوز نقض صریح قانون است و خسارت قابل توجهی برای ما به همراه دارد.
از شبکه ایران اینترنشنال درخواست می‌کنیم بدون مجوز اقدام به پخش بازی‌ها نکند و پخش هر گونه تبلیغ در مورد پخش بازی‌های جام جهانی را متوقف کند.
 کارولین گنهتو bein sport
 متن نامه به شرح زیر است:
 شبکه ایران اینترنشنال
شبکه ایران اینترنشنال
 
تکذیب کشته شدن ۵ نفر در درگیری‌های شیراز

تکذیب کشته شدن ۵ نفر در درگیری‌های شیراز

فرماندار شیراز: شایعاتی درباره کشته شدن ۵ نفر در درگیری‌ در محله کشن شیراز وجود دارد که صحیح نیست و تکذیب می‌شود.
ایرنا نوشت: طی ۲۴ ساعت گذشته شایعات بسیاری در فضای مجازی بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود درباره اینکه تعداد ۵ تا ۶ نفر در پی درگیری در محله کشن و شهرک والفجر شیراز کشته شده‌اند.
فرماندار شیراز روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: شایعاتی درباره کشته شدن ۵ نفر در درگیری‌ در محله کشن شیراز وجود دارد که صحیح نیست و تکذیب می‌شود.
لطف الله شیبانی افزود: بعدازظهر روز گذشته ۲۸ آبان ۱۴۰۱ یک مرد که در حال عبور در محدوده آرامستان کشن شیراز بوده مورد اصابت ساچمه قرار گرفته و زخمی شده است.
وی ادامه داد: این مرد به مراکز درمانی انتقال داده شده که بر اثر شدت جراحات وارده صبح امروز یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در یکی از بیمارستان‌های شیراز جان خود را از دست داده است.
شیبانی تاکید کرد: این فرد یک رهگذر و از کسبه محل بوده که تعمیرگاه تنظیم موتور خودرو داشته و از اغتشاشگران نبوده است.
فرماندار شیراز عنوان کرد: شناسایی و دستگیری قاتلان این فرد در دستور کار کارآگاهان پلیس قرار دارند.
وی اظهار داشت: در این منطقه تنها همین یک نفر جان خود را از دست داده و تعدادی نیز مصدوم شده‌اند که حال عمومی آنها مساعد است و حال هیچکدام از مجروحین وخیم نیست.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر: به نظر می‌رسد ورود یک نیروی نظامی به محوطه خوابگاه پسرانه بدون هماهنگی با فرماندهی خود بوده؛ خطای انسانی رخ داده / ابعاد ماجرا هنوز به روشنی مشخص نیست / دانشجویان به خاطر این اتفاق معترض و ناراحت هستند / همه دانشجویانی که جمعه شب بازداشت شده بودند آزاد شدند
محمد مدرسی رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: ورود افراد نظامی به محوطه خوابگاه دانشجویی به عنوان فضایی آموزشی ممنوع بوده و دانشجویان به این اتفاق معترض و ناراحت هستند. وی ادامه داد: هر چند ابعاد ماجرا هنوز به روشنی مشخص نیست اما به نظر می‌رسد این نیرو بدون هماهنگی با فرماندهی خود به محوطه خوابگاه پسرانه وارد شده و به نحوی خطای انسانی رخ داده است.




رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: با پیگیری‌های انجام شده همه دانشجویانی که جمعه شب بازداشت شده بودند آزاد شدند و اکنون هیچ دانشجویی از این دانشگاه در بازداشت نیست.
 محمد مدرسی بیان کرد: هر چند پیگیری برای آزادی دانشجویان بازداشت شده بلافاصله انجام و اکنون هیچ یک از آنها در بازداشت نیست اما ورود افراد نظامی به محوطه خوابگاه دانشجویی به عنوان فضایی آموزشی ممنوع بوده و دانشجویان به این اتفاق معترض و ناراحت هستند.
وی به ایرنا گفت: هر چند ابعاد ماجرا هنوز به روشنی مشخص نیست اما به نظر می‌رسد این نیرو بدون هماهنگی با فرماندهی خود به محوطه خوابگاه پسرانه وارد شده و به نحوی خطای انسانی رخ داده است.
رئیس دانشگاه خلیج فارس افزود: ما دانشجویان خود را دوست داریم و از آنها حمایت می‌کنم اما گاهی شایعاتی برای بر هم زدن جو و آرامش این دانشگاه مطرح می‌شود که دانشجویان نباید به آنها توجه کنند.
مدرسی یادآورشد: تاکنون در این ارتباط دانشگاه با صدور بیانه‌ای خواستار بررسی ابعاد این ماجرا شده است.
در بیانیه‌ای که این دانشگاه شنبه شب با عنوان "بیانیه دانشگاه خلیج فارس در خصوص ورود یک نفر نیروی نظامی بدون هماهنگی به محوطه خوابگاه دانشجویی یادگار 1" منتشر کرد، آمده است: بی‌تردید مدیریت شرایط حساس کنونی به عقلانیت و قانون‌مداری نیازمند است.
هرآنچه به گونه ای موجب تحریک احساسات و ایجاد ابهام در اذهان عمومی شود، نه تنها به حل مسائل جامعه کمک نخواهد کرد بلکه موجب التهاب بیشتر نیز خواهد شد.
ورود نیروهای مسلح به محیط‌های دانشگاهی و آموزشی بنا بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ممنوع است. رئیس، اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه خلیج فارس ضمن تأکید بر حفظ آرامش و امنیت جامعه، مراتب اعتراض شدید خود از ورود بدون هماهنگی یک نفر نیروی نظامی به محوطه خوابگاه دانشجویی را اعلام می دارد. هیأت رئیسه دانشگاه ضمن دلجویی از دانشجویان عزیز، تقاضای پیگیری جدی موضوع برای جلوگیری از تکرار چنین اقدامی را از مراجع ذی صلاح خواستار است."
فرماندار: در جریان ۳ روز ناآرامی در سمیرم، نیروی انتظامی و سپاه از مرکز درخواست نیروی کمکی کردند / اغتشاشگران ماشین امام جمعه شهر را از داخل دفتر او بیرون کشیدند و آتش زدند / چگونگی کشته شدن ۳ معترض با گلوله جنگی، در دست بررسی است

فرماندار سمیرم گفت: از روز گشته ۲۸ آبان با هوشیاری مردم و نیروهای حافظ امنیت آرامش به سمیرم بازگشته، به طوری که تمام مدارس، ادارات و مغازه‌ها باز هستند.
مراد الیاس‌پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت شهرستان سمیرم بعد از چند روز ناآرامی، اظهار کرد: روز
۲۷ آبان بعد از مراسم تدفین و خاکسپاری متوفیان، جَوِ شهر مقداری ملتهب شد و تجمعاتی از ساعت ۱۶ به بعد در میدان اصلی شهر شکل گرفت که متأسفانه عده‌ای به ساختمان‌های اداری سمیرم از جمله شهرداری، حوزه علمیه، اداره اوقاف و چند بانک تعرض کردند و خسارات زیادی را به این اماکن و به ویژه شهرداری وارد کردند. ساعت ۲۱ با حضور نیروهای حافظ امنیت، آرامش به شهر بازگشت و از دیروز شنبه ۲۸ آبان تمام مدارس، مغازه‌ها و ادارات باز بود و در حال حاضر اوضاع شهر به روال عادی باز گشته است.
وی در پاسخ به این سؤال که این تجمعات و درگیرهای از چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟ گفت: روز ۲۳ آبان اخبار و اطلاعاتی به فرمانداری واصل شده بود که امکان شکل‌گیری تجمع وجود دارد که بعد از ظهر روز ۲۴ آبان این تجمعات آغاز شد و به تدریج بر تعداد تجمع‌کنندگان افزوده شد، به طوری که در یکی از میادین شهر لاستیک آتش زدند و به مغازه‌های مردم و خودروها خسارت وارد کردند و با سر دادن شعارهای ساختار شکنانه سعی در ملتهب کردن بیشتر شهر داشتند.
فرماندار سمیرم افزود: حدود ساعت ۱۸ روز ۲۴ آبان تعدادی از بسیجیان محلات شهر بدون داشتن هیچ سلاحی و صرفاً برای ارشاد معترضان در صحنه حاضر شدند که متأسفانه با قمه، چاقو، چوب و چماق به این بسیجی‌ها حمله شد که در نتیجه تعدادی از آنان مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.
الیاس‌پور تصریح کرد: ساعت ۲۱.۳۰ همان شب با حضور نیروهای حافظ امنیت از جمله بسیجیان، برهم زنندگان نظم عمومی متفرق شدند که البته باز هم شعارهای ساختار شکنانه دادند و به مبلمان شهری آسیب وارد و سپس نیروهای امنیتی آنان را متفرق کردند.
وی ادامه داد: روز ۲۵ آبان مجدداً این تجمعات از ساعت ۹ صبح شکل گرفتف به طوری که نیروی انتظامی و سپاه سمیرم از مرکز درخواست نیروی کمکی کردند. وقتی نیروهای کمکی به شهر رسیدند اغتشاشگران اقدامات شدیدی انجام دادند و از کوکتل مولوتف و سلاح‌های انفجاری و شکاری استفاده کردند و مجدداً به تأسیسات شهری آسیب وارد کردند و چند خودرو دولتی را به آتش کشیدند. نیروی انتظامی دعوت به آرامش کرد، اما تجمعات ادامه پیدا کرد و ساعت ۱۶ همان روز معتمدان شهر و بنده در میدان اصلی حضور یافتیم و دعوت به آرامش کردیم و حتی نیروهای حافظ امنیت عقب رفتند.
فرماندار سمیرم گفت: این توصیه‌ها ثمربخش نبود، به طوری که اغتشاشگران شروع به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف کرده و از سلاح‌های ساچمه زنی استفاده کردند. بعد از تاریکی هوا از پشت بام ساختمان‌ها با سلاح‌های جنگی به سوی نیروهای امنیتی شلیک کردند که در نتیجه دو نیروی حافظ امنیت به شدت مجروح شدند. سپس ماشین آتش نشانی را به آتش کشیدند و ماشین امام جمعه شهر را از داخل دفتر او بیرون کشیدند و آتش زدند و از تاریکی شب برای تخریب بیشتر شهر بهره بردند.
الیاس‌پور یادآور شد: از داخل جمعیت از سلاح‌های ساچمه‌زنی و جنگی استفاده می‌شد و آن سه نفری که از معترضان کشته شدند با گلوله جنگی مورد اصابت قرار گرفته بودند. نیروهای امنیتی به هیچ وجه به سوی این افراد شلیک نکردند، چراکه این نیروها سلاح جنگی همراه ندارند و مجاز به استفاده از چنین سلاح‌هایی نیستند. چگونگی کشته شدن این سه معترض از سوی مراجع قضایی در دست بررسی است. دو نفر از کشته‌شدگان مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته بودند و یک نفر دیگر بر اثر اصابت جسم سخت و برنده به سَر کشته شده است.

برای تخلفاتی همچون ایجاد بلوا و آشوب تنبیهات سنگینی تا سقف «اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل در تمام دانشگاه‌ها تا ۵ سال» درنظر گرفته شده / اکثر دانشجویانی که برای آن‌ها محکومیت صادر شده، اهل تهران نیستند و از مشورت خانواده‌های خود محروم بوده‌اند / برای یکی از دانشجویان در حال بررسی تقاضای تشدید تنبیه تا ۴ ترم منع از تحصیل هستیم / موضوع ممنوع‌الورودی‌ها به کمیته انضباطی مرتبط نیست


عضو کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که وظیفه اصلی کمیته انضباطی حفاظت از حقوق عموم دانشجویان است، گفت: فلسفه این کمیته رسیدگی به تخلفات در درون دانشگاه و بدون دخالت نهادهای بیرونی، قضایی یا امنیتی است تا پای دانشجو به دادگاه و زندان باز نشود.
 بیژن وثوقی وحدت در مورد فضای این روزهای دانشگاه و مأموریت شورای انضباطی و نحوه اجرای آیین نامه انضباطی اظهار داشت: عدم برخورد انضباطی از درون دانشگاه، گاهی باعث دخالت نهادهای بیرونی شده و می‌شود و هزینه آن دخالت برای دانشگاه و التهابی که آن ایجاد می‌کند، به مراتب بیشتر از برخوردهای انضباطی داخل دانشگاه است.
به نوشته ایرنا، وی افزود: حفظ نظم و انضباط و شئون دانشگاه برای همه مساله مهمی است. باید توجه داشته باشیم که اکثر دانشجویان با هدف علم، آموزش و کار دانشگاهی به دانشگاه آمده‌اند و برقراری روال طبیعی و نظم و ثبات برای اکثریت دانشجویان در اولویت است. 
عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف گفت: شورای انضباطی دانشجویان نهادی است که برای رسیدگی به تخلفات دانشجویان با هدف کمک به تحقق اهداف اصلی دانشگاه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و وجودش در راستای استقلال دانشگاه بدون ورود نهادهای بیرون از دانشگاه در رسیدگی به تخطی دانشجویان از رفتار قانونی است.
وی افزود: در این شورا، پرونده‌ها به‌صورت مجزا بررسی می‌شود. پرونده‌های انضباطی یا به درخواست یک شاکی خصوصی، گزارش مراجع ذی‌صلاح دانشگاه همچون معاونت آموزشی یا حراست دانشگاه تشکیل می‌شود. این گزارش‌ها با دقت مورد تجزیه، تحلیل و رسیدگی قرار می‌گیرند و با توجه به تنبیهات مندرج در آیین‌نامه، با تلاش برای وحدت رویه، توسط شورا به دانشجوی خاطی ابلاغ می‌شود.
عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف ادامه داد: البته این نکته نیز مهم است که اگر کسی عملی مانند سرقت یا آسیب‌های جسمی و جرحی یا هتک حرمت انجام دهد که از لحاظ قضایی جرم محسوب شود، اشخاصی که از این جرم متاثر شده‌اند، می‌توانند در محاکم قضایی بر علیه او شکایت کیفری تنظیم کنند و این شکایت‌ها به شکل جداگانه در دادگاه قابل رسیدگی است.
وثوقی وحدت درباره این که چرا حضور در تجمعات، تخلف محسوب می‌شود و آیا اساسا مدلی برای اعتراض قانونی در دانشگاه وجود دارد، نیز توضیح داد: به‌طور کلی هر فعالیتی که منجر به اختلال یا مزاحمت در برنامه‌های دانشگاه شود، تخلف محسوب می‌شود و برای اعمالی که به‌صورت دسته‌جمعی به قصد آشوب در دانشگاه انجام شود، تنبیهات سختی درنظر گرفته شده است.
وی گفت: تجمعات قانونی توسط تشکل‌های دانشجویی با مجوز هیئت نظارت بر تشکل‌ها قابل انجام است. اما، اعتراض‌های غیرقانونی که معلوم
نیست متولی آن کیست و مطالبات و انتظارات آن را چه کسانی طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند، اعتراضات غیرقانونی است. همراهی با اعتراضات غیرقانونی طبق آیین‌نامه تخلف است و برای حفظ آرامش دانشگاه ضروری است که اعتراضات در چهارچوب‌های ازپیش‌تعیین‌شده شکل بگیرد.
عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف درباره ورود شورای انضباطی به مسائل اخیر دانشگاه خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه انضباطی، وظیفه اصلی شورای انضباطی حفاظت از حقوق عموم دانشجویان است. اتفاقات فعلی دانشگاه منجر شد که نظم و انضباط دانشگاه به هم بخورد و در پی آن در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان اختلال جدی به وجود بیاید. از سوی دیگر، این اتفاقات سلامت روانی و آسایش ذهنی دانشجویان را که یکی از الزامات برای حفظ عملکرد دانشجویان است، مخدوش کرده است. حتی یکی از دانشجویان بازداشتی با توجه به شرایط حاد آموزشی، اعلام نارضایتی شدید از وضع پیش‌آمده داشت.
وثوقی وحدت در ادامه درباره تجمعات اخیر در دانشگاه گفت: دانشجویان بدانند که دعوت به تجمعاتِ بدونِ مجوز، توسط افرادی است که در ایران حضور ندارند و با نفوذ در گروه‌های دانشجویی، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، دانشجویان، دانشگاه و حتی کشور را متحمل خسارت‌های فراوانی می‌کنند از دانشجویان انتظار می‌رود که نسبت به این افراد با دیده تردید نگاه کنند و عنان کار خود را به دست این افراد ندهند.
وی درباره بررسی پرونده‌ها افزود: اکثر دانشجویانی که در تجمعات غیرقانونی برای آنها محکومیت صادر شده، از دانشجویانی هستند که اهل تهران نیستند و طبعا از مشورت نزدیک خانواده‌های خود محروم بوده‌اند و به نظر می‌رسد که درگیر جوسازی‌های رسانه‌ای این تجمعات شده‌اند. مشورت‌گیری از خانواده‌ها و درارتباط‌ بودن با آنها بسیار کمک‌کننده است. با توجه به حساسیت خانواده‌ها در مورد فرزندانشان، دانشگاه باید هشدارهای لازم را قبل از وقوع هر اتفاق ناخوشایندی به آنها بدهد تا دانشجویان ناآگاهانه دچار هزینه نشوند. به نظر من، دانشگاه در این زمینه ضعیف عمل کرده است.
عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف درباره به‌کاربردن الفاظ و شعارهای ناشایست ادامه داد: مقابله با هتاکی و حرف‌های رکیک که در شأن محیط علمی و دانشجو نیست، از مواردی است که با جدیت در آیین‌نامه انضباطی به آن پرداخته شده و ما در دانشگاه شریف به شکل مضاعف روی این مساله حساس هستیم. ان گونه الفاظ تحت هیچ شرایطی جایی در دانشگاه ندارند. لذا، همیشه از دانشجویان خواسته ایم با چنین جمع‌هایی همراهی نکنند تا دچار عواقب ناخواسته حضور در این جمع‌ها نشوند. در همین مدت، یکی دو نفر از دانشجویان را، به همین دلیل که جمعیت را در زمانی که شعارهای انحرافی داده می‌شود، ترک کردند مشمول تخفیف در تنبیه کرده‌ایم.
وثوقی وحدت اظهار داشت: در آیین‌نامه انضباطی برای تخلفاتی همچون ایجاد بلوا و آشوب تنبیهات سنگینی تا سقف اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در تمام دانشگاه‌ها تا ۵ سال درنظر گرفته شده است. اما، شورای انضباطی در شورای بدوی خود تا به امروز منع موقت از تحصیل به مدت یک یا دو ترم را برای برخی اشخاص که نقش کلیدی در تجمعات غیرقانونی و تخریب دانشگاه داشتند، درنظر گرفته است که در مقایسه با سقف پیش‌بینی‌شده در آیین‌نامه کمتر است و برای مابقی تنبیهاتی از جنس تذکر و توبیخ درنظر گرفته شده است. البته برای یکی از دانشجویان به علت اغتشاش منجر به ضرب و جرح در حال بررسی تقاضای تشدید تنبیه تا چهار ترم منع موقت از تحصیل هستیم.
عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف درباره ممنوع‌الورودی و تشکیل و بررسی پرونده‌ها آنها گفت: ممنوع‌الورودی‌ها مرتبط به کمیته انضباطی نیست و بر اساس آیین‌نامه انضباطی، با تشخیص و گزارش حراست دانشگاه و با دستور رئیس دانشگاه افرادی که حضور آنها می‌تواند باعث آسیب جدی به نظم و انضباط دانشگاه شود، از حضور در دانشگاه محروم می‌شوند.
وی درباره این که پس از انتشار احکام، آیا دانشجو می‌تواند درخواست تجدید نظر بدهد یا به حکم صادره اعتراض کند افزود: آیین‌نامه انضباطی برای اعتراض و هیات تجدید نظر پیش‌بینی‌هایی دارد که بر اساس آن می‌تواند اقدام کند.
وثوقی وحدت ادامه داد: اصلاً فلسفه کمیته انضباطی این است که رسیدگی به تخلفات در درون دانشگاه و بدون دخالت نهادهای بیرونی، قضایی یا امنیتی انجام شود و پای دانشجو به دادگاه و زندان باز نشود.

وزیر کشور: با اصل اعتراضات مشکلی نداریم/ احزابی برای برگزاری تجمع درخواست داده بودند، اما غالباً مجمع خودشان را برگزار نکرده بودند که قانونی بودن کارشان زیر سوال می‌رود


وزیر کشور گفت: انتخاب محلی برای برگزاری تجمعات قبلاً یک بار بحث و تصویب شده است، اما به دلایلی که دستگاه‌های خارج از دولت یک اشکالاتی گرفتند، باید مجدداً بررسی شود.
احمد وحیدی درباره این‌که با شکل‌گیری اعتراضات در کشور بار دیگر بحث اختصاص محلی برای برگزاری تجمعات مطرح و گفته شد وزارت کشور متولی این امر است و در حال رسیدگی به این موضوع است این بررسی‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: این موضوع ۲ مسئله دارد؛ نخست اصل مساله کسانی به هر حال به یک موضوعی اعتراض دارند، مسئله دیگر اینکه در یک مکان خاص باشد.
وزیر کشور که با ایلنا گفتگو می کرد، با اشاره به این‌که با اصل اعتراضات ما مشکلی نداریم، تاکید کرد: در چارچوب قانون افرادی که اعتراض دارند، می‌توانند مجوز بگیرند و مشخص باشد طول آن چه مدتی است که می‌خواهند اعتراض خودشان را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی هم که می‌خواهند متولی اعتراضات باشند باید آن را در چارچوب خود کنترل کنند و این مانعی ندارد. البته باید در یک شرایطی که به هر حال شرایط بهتری باشد این کار انجام شود در اینصورت ما هم مشکلی نداریم.
وحیدی بیان کرد: درباره انتخاب محل قبلاً یک بار بحث و تصویب شده است، اما به دلایلی دستگاه‌های خارج از دولت یک اشکالاتی گرفتند که باید مجدداً بررسی شود.
وی درباره این‌که در این مدت احزابی برای برگزاری تجمعات درخواست داده‌اند و گلایه‌مند از وزارت کشور هستند، عنوان کرد: بله احزابی برای برگزاری تجمع درخواست دادند و جلسه با آنها برگزار شد اما آنها غالباً مجمع‌ خودشان را برگزار نکرده بودند و هنگامی که مجمع برگزار نکنند قانونی بودن کار خودشان زیر سوال می‌رود.
وزیر کشور تاکید کرد: موضوع بیشتر به خودشان بازمی‌گردد که آن مجامع را به موقع تشکیل دهند و سلسله کارهایی که باید اتفاق بیفتد، در واقع طبق قانون باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1