تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۴۵۳۳۹۹
گزارش کبنا از تغییر 24 ساعته در نمای میدان ولیعصر (عج)؛

طرح دیوارنگاره‌ای که تنها یک روز در اوج بود + واکنش‌ها

۰
طرح دیوارنگاره‌ای که تنها یک روز در اوج بود + واکنش‌ها
کبنا ؛ در شرايطي که اين روزها زنان و دختران ايراني مطالبات انباشت، از اتفاقات اخير گلايه دارند و برخي از آنها اعتراضات‌شان را در خيابان‌ها نشان مي‌دهند، روز 21 مهر و همزمان با روز جهاني دختر، ديوارنگاره ميدان وليعصر (عج) ضلع شمال غربي، در اختيار سازمان فرهنگي- رسانه اي اوج است بار ديگر جنجال برانگيز شد، اين‌بار به دليل انتشار تصاوير زنان بدون اجازه صاحبان عکس‌ها. اين ديوارنگاره با طرحي از مجتبي حسن‌زاده و تصويرهايي از چهره‌هاي فرهنگي، هنري، ورزشي، علمي، اجتماعي و سياسي از حوزه بانوان ايران اکران شد. نکته قابل توجه در اين ديوارنگاره، تصوير زناني منتشر شد که خودشان در اعتراضات اخير يا سال‌هاي گذشته مانند فاطمه معتمد آريا، معترض بودند. در اين ديوار نگاره چهره‌هايي چون پروين اعتصامي، طاهره صفارزاده، بدرالزمان قريب، فاطمه معتمدآريا، نرگس آبيار، ايران درودي، سيمين دانشور، هما روستا، ثريا قاسمي، حميده خيرآبادي، مرضيه برومند، مريلا زارعي، توران ميرهادي، سيده زهرا حسيني، فروغ فرخزاد، پروانه معصومي، مريم ميرزاخاني، فاطمه رهبر، بي‌بي‌ مريم بختياري، زهره کودايي و تعدادي ديگر از بانوان ورزشکار و سياستمدار به چشم مي‌خورد.
 اعتراض شديد به ديوار نگاره
آرمان امروز نوشت: همان‌طور که پيش بيني مي‌شد يک روز پس از اکران اين ديوارنگاره و به‌دنبال اعتراض هنرمندان زني که در اين ديوارنگاره تصوير آنها بدون اجازه منتشر شده در کنار برخي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي، ديوارنگاره ميدان وليعصر تغيير کرد. برخي ديگر از زنان يا خانواده هنرمنداني که در قيد حيات نبودند، گفته‌اند که با آنها هماهنگي انجام نشده است. پروانه کاظمي، کوهنورد ايراني فاتح اورست در واکنش به انتشار تصويرش در ديوارنگاره ميدان وليعصر گفت: « اين تصوير فقط براي سواستفاده، نام و تصوير ما زنان ايران استفاده مي‌شود!» فاطمه معتمدآريا نيز با انتشار ويدئويي اعتراض شديد خود را به اقدام شهرداري مطرح کرد. مرضيه برومند هم نسبت به اين موضوع معترض و خواستار حذف عکسش شد.  فرزند هما روستا هم با انتشار تصويري بي‌حجاب از مادرش اعلام کرده که تصوير او را در اين ديوارنگاره مرتبط نمي‌داند و به زعم خودش از اين موضوع اعلام برائت کرده است. ژاله علو و ثريا قاسمي، نيز با انتشار متني در اينستاگرام خواستار حذف‌ تصويرشان شدند. همزمان با اين اعتراضات هنرمندان در شبکه‌هاي اجتماعي، برخي کاربران مي‌گويند تا پيش از اين فقط نقش «مادري» براي
زنان به رسميت شناخته مي‌شد، اما حالا تصوير مفاخر زن بر ديوار شهر نصب مي‌شود. برخي ديگر اشاره کرده‌اند که پيش‌تر در ديوارنگاره‌هاي ميدان وليعصر (عج) تصاوير زنان سانسور شده است.
 بيانيه طراحان: اشتباه متوجه نشدند
اين در حالي است که که فقط يک روز و بدون هيچگونه دفاعي اين ديوارنگاره عظيم، پايين آورده شد و تصويري با شعار «زنان سرمين من ايران» و با پس زمينه سفيد، اکران گرديد. با اين حال سوال اينجاست که در انتشار تصاوير زنان آيا مشورتي با خانه هنرمندان و ورزشکاران گرفته شده و اگر اين اقدام در شرايط امروز کشور، با اجازه و مشورت بوده، چرا يک روز پس از اعتراض دسته جمعي تعدادي از هنرمندان، ديوار نگاره پايين آمد. طراحان اين پوستر اما توضيح داده‌اند که برخي هدف از ديوارنگاره‌ وليعصر را اشتباه متوجه شده‌اند  و همين امر باعث شد که خانه طراحان انقلاب اسلامي با صدور بيانيه‌اي، خبر اصلاح طرح فعلي را اعلام کند و نسبت به اين مسئله واکنش نشان دهد. متن اين بيانيه به اين شرح است: «يکي از مهم‌ترين اهداف ما در خانه طراحان انقلاب اسلامي حفظ يکپارچگي ايران عزيز، فارغ از رنگ‌ها، سليقه‌ها و فرهنگ‌ها بوده است. تصوير حاضر ديوارنگاره ميدان ولي‌عصر(عج) نيز بر آن بوده تا به پاسداشت مقام زن، تعدادي از زنان موفق سرزمين‌مان ايران را معرفي کند. براي اين روزها که همه جا سخن درباره زنان است، همه بايد سعه صدر خود را براي ايران بالا ببريم. ما در يک کشتي هستيم، چه بخواهيم چه نخواهيم. ديوارنگاره جديد ميدان ولي‌عصر(عج) به افتخار همه مادران و زنان ايراني که در راه ميهن، از خود گذشتند تا زندگي جاودانه را براي ايران به ارمغان آورند تغيير يافت. ايران، اين کهن بوم و بر، با همه اعتقادها، رنگ‌ها و فرهنگ‌هاي متفاوت فرزندانش به يمن همه‌ شما بانوان ايراني جاودانه خواهد ماند.» همچنين روز گذشته، مهرداد معظمي مدير روابط عمومي سازمان اوج در توييتي درباره ديوارنگاره ميدان وليعصر نوشت: «نظر به اصلاح طرح فعلي ديوارنگاره، تا بازگشت مجدد اين طرح، امشب (جمعه شب) طرح جديد رونمايي مي‌شود. همه بايد سعه صدر خود را براي ايران بالا ببريم. ما در يک کشتي هستيم. چه بخواهيم چه نخواهيم. نظر به اصلاح طرح فعلي ديوارنگاره، تا بازگشت مجدد اين طرح، امشب طرح جديد رونمايي مي‌شود.»
 اعتراض به نبود زنان 
در خرداد  1397 که ايران به جام جهاني فوتبال راه يافته بود، ديوارنگاره‌اي در اين ميدان وليعصر که اين روزها به ابزاري تبليغي
و رسانه‌اي تبديل شده، به نمايش درآمد با عنوان «با هم قهرمانيم ‌– يک ملت، يک ضربان» در اين تصوير، مرداني از اقوام مختلف ايراني در حال شادماني براي حضور کشورشان در جام جهاني بودند و تصويري از زنان وجود نداشت. حذف زنان در اين تابلو با انتقادات بسيار زيادي مواجه شد و آنقدر بالا گرفت که طراحان با يک قدم عقب نشيني، آن را پايين آوردند و ديوارنگاره جديدي با همان عنوان و اين بار با حضور تنها يک زن را به جايش نصب کردند!
چرا گروههاي پشتوانه را از دست دادهايم؟
سوالي که در رابطه با اين ديوارنگاره مطرح است و کارشناسان در فضاي مجازي نيز به آن اشاره داشته‌اند، اين است که در تاريخ 2500 ساله و يک‌صد ساله اخير که در جنبش‌ها و فعاليت‌هاي مختلف، مفاخر زنان ما اين تعداد بودند که تصويرشان بر ديوارنگاره آمد؟ گزينش افراد بر چه معياري بوده که مسئولان سازمان فرهنگي- هنري اوج را مجبور کرد تصاوير چهره‌هاي معترض هنري و ورزشي را در کنار افراد معترض منتشر کنند؟‌ دکتر فرزانه ترکان، فعال سياسي و مدافع حقوق زنان پيرامون پاسخ به اين سوالات به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «افرادي که دست به انتشار اين پوستر زده‌اند، به‌خوبي مي‌دانند که محدوديت چهره‌هايي که مورد تاييد آنهاست، آنقدر کم هستند که مجبور شده‌اند به‌سراغ چهره‌هاي هنري، ورزشي، اجتماعي و سياسي بروند که آنها نيز به انتشار تصويرشان معترض بودند. متاسفانه آنها به اندازه يک پوستر زن فعال اجتماعي پشتيبان نداشتند و کار به‌جايي رسيده که هر روز زنان پشتيبان‌شان را در زمينه هنري، سياسي و ورزشي از دست داده‌اند. متاسفانه اين موضوع ناراحت کننده است که چرا پشتوانه‌هاي آنها ضعيف و چنددستگي‌ها باعث شده نتوانند يک گروه همسو از ميان چهره‌هايي که مورد تاييد و علاقه مردم است را به عنوان پشتوانه خود داشته باشند.
وي درباره اعتراض چهره‌ها و تعويض 24 ساعته پوستر معتقد است تا زماني که اجازه ندهند که تکثر افکار رخ بدهد، اين موضوع هر روز روند کاهشي خواهد داشت و مي‌افزايد: «محدود کردن زاويه‌هاي فکري که اينها دنبال آن هستند به نظر من نتيجه نمي‌دهد و باعث محدود کردن گروه پشتيبان مي‌شود. اجازه بدهند سليقه‌ها، افکار و نظرات غيرهمسو نيز سخن بگويند. آنها بايد اجازه بدهند افکار مختلف، سليقه‌ها و ايده‌هاي مختلف در جامعه مطرح شود و به شعور مردم احترام بگذارند. اجازه بدهند که مردم مسير درست را انتخاب کنند. بايد اين فضاي بسته براي زنان
باز شود و گرنه باعث کاهش سرمايه‌هاي اجتماعي خواهد شد و هر روز از تعداد گروه‌هاي همسو کمتر مي‌شود. آنچه که در رسانه ملي و رسانه‌هاي همسو با دولت در حال رخ دادن است، بسيار خطرناک است که فقط نظر افراد همفکر منتشر و بازگو مي‌شود و سلايق مختلف در آنجا رسانه ندارند و اجازه نمي‌دهند که نظرات مخالف در سطح جامعه مطرح شود.
تصویر جدید دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) بعد از حذف تصویر زنان



پس از حذف دیوارنگاره پرحاشیه « زنان سرزمین من» و اعتراض‌ها و حواشی آن؛ دیوارنگاره جدیدی در میدان ولی‌عصر تهران نصب شده است.
تصویر زنان ایرانی که بامداد پنجشنبه بر روی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نصب شده بود و بامداد روز جمعه به علت اعتراض برخی زنان هنرمند حذف شد، حالا شکل دیگری به خود گرفته است.
در این دیوارنگاره قبلی تصویر زنانی مانند فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند، مریم میرزاخانی، معصومه آباد، فروغ فرخزاد، توران پیرهادی، نفیسه مرشدزاده، المیرا شریفی و... دیده می‌شد.
این عکس جدیدترین تصویر از این دیوارنگاره است.
اعتراض به دیوارنگاره «بانوان مفاخر ایران»:‌ تصویر ما را بردارید

صبح روز ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ جدیدترین دیوار نگاره میدان ولیعصر (عج) با محوریت زن رونمایی شد.
به گزارش فرارو، در این دیوار نگاره جدید که در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر تهران نصب شده نمایی از "بانوان مفاخر ایرانی" به نمایش گذاشته شده است.
چهره‌هایی همچون سیمین دانشور، پروین اعتصامی فاطمه معتمد آریا، مریلا زارعی، پروانه کاظمی، مینو محرز، توران میرهادی، ایران درودی، مریم میرزاخانی، فروغ فرخزاد، ژاله علو و... در این دیوار نگاره تصاویرشان دیده می‌شود.
تصویر برخی نمایندگان مجلس از جمله فاطمه رهبر نیز در این طرح وجود دارد.
این دیوار نگاره جدید بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است. برخی کاربران می‌گویند تا پیش از این فقط نقش «مادری» برای زنان به رسمیت شناخته می‌شد، اما حالا تصویر مفاخر زن بر دیوار شهر نصب می‌شود.
برخی دیگر اشاره کرده‌اند که پیشتر در دیوارنگاره‌های میدان، ولی عصر تصاویر زنان سانسور شده است.
عده‌ای هم می‌گویند صلاحیت این زنان از سوی نظام تائید شده که تصویرشان بر دیوار شهر نصب شده است.
با این حال تعدادی از چهره‌هایی که تصویرشان در این دیواره نگاره وجود دارد از این موضوع اعتراض کرده‌اند.
پروانه کاظمی، کوهنورد ایرانی فاتح اورست در واکنش به انتشار تصویرش در دیوارنگاره میدان ولیعصر گفت:
«شرم باد که فقط برای سواستفاده، نام و تصویر ما زنان ایران استفاده می‌شود!»
وی افزود: «بسیار از دیدن عکسم در این نگاره در حالی که تصویر زنان و مردان خون‌آلود میهنم در همین خیابان‌ها نقش می‌بندد خشمگینم.»
فاطمه معتمدآریا نیز با انتشار ویدئویی اعتراض شدید خود را به اقدام سازمان فرهنگی و هنری اوج مطرح کرد. مرضیه برومند هم نسبت به این موضوع معترض و خواستار حذف عکس‌ش شد.

انتقاد کیهان از طراحان تصویر میدان ولی‌عصر



کیهان نوشت: دیوارنگاره میدان، ولی عصر (عج) را چه کسانی سفارش داده‌اند و چه کسانی تصویر برخی از هنرپیشه‌های بی‌سواد و پیر و پاتال را در آن جای داده‌اند؟!
ملت چه گناهی کرده‌اند که باید تاوان اشتباهات فاحش سفارش‌دهندگان این دیوارنگاره را بدهند؟ چند تن از خانم‌هایی که به حضور تصویرشان در این دیوارنگاره اعتراض کرده و خواستار حذف آن شده‌اند، پیش از این هم در برخی از بزنگاه‌ها با دشمنان مردم همراهی و همسویی داشته‌اند ضمن آن که از هیچ ویژگی قابل اشاره‌ای نیز برخوردار نیستند و تعجب‌آور است که سفارش‌دهندگان دیوارنگاره از این نقاط سیاه در کارنامه این عده (و نه همه آنها) بی‌خبر بوده‌اند!
در کشور ما هزاران زن فرهیخته و عفیف با تحصیلات عالی و فعالیت‌های گسترده و سودمند اجتماعی حضور دارند که از سوابق درخشانی در عرصه‌های علمی و خدمات برجسته به مردم نیز برخوردارند و انتظار می‌رفت از تصاویر آن‌ها در دیوارنگاره استفاده شود؛ که نشده است!
گفتنی است نصب این دیوارنگاره در میدان، ولی عصر (عج) بلافاصله با اعتراض شدید و گسترده مردم روبه‌رو شد که حضور چند زن مورد اشاره را توهین به ملت و زنان صاحب‌نام، تحصیلکرده، عفیف و مادران و همسران شهدا می‌دانستند و صد البته حق داشتند.
در کجای دنیا چند هنرپیشه دم‌دستی را به عنوان مفاخر زنان کشور خود معرفی می‌کنند؟! کجای مواضع و عملکرد آن‌ها با یک زن ایرانی اصیل همخوانی دارد؟! داشتن شناسنامه ایرانی که نشانه ایرانی بودن نیست! هست؟! به عنوان مثال، چند هنرپیشه مورد اشاره در همین ماجرای فوت خانم مهسا امینی، بدون کمترین اطلاع و تنها به این علت که دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آن‌ها فوت ایشان را ناشی از ضرب و شتم معرفی کرده بودند، با آمریکا و اسرائیل همنوا شدند. آن‌ها در خسارت آشوبگران و قتل مردم بی‌گناه سهیم هستند و باید محاکمه شوند. بدیهی است که جای دادن تصویر آن‌ها در دیوارنگاره یاد شده و در کنار برخی از خانم‌های
فرهیخته، اهانت به زنان فرهیخته کشورمان است.
خوشبختانه این دیوارنگاره بعد از اعتراضات گسترده مردم، جمع‌آوری شده است و امید آن‌که در این‌گونه موارد از افراد زبده و توانمند استفاده شود تا رخداد پلشت مورد اشاره تکرار نشود.
گزارش رسانه شورای عالی امنیت ملی درباره تغییر دیوارنگاره میدان ولیعصر
به دنبال اعتراض مردم و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، دیوارنگاره میدان ولیعصر تغییر کرد.
منتقدان معتقدند درج تصاویر برخی افراد که کشف حجاب کرده‌اند، کار اشتباهی بوده است.
برخی کاربران نیز بیان کردند که موضوع کشف حجاب با توجه به سن و سال این افراد، دارای وجوب و حرمت شرعی نبوده و قابل اغماض است.
از سوی دیگر تعدادی از این افراد نیز نسبت درج عکسشان در این دیوارنگاره معترض شده بودند و گفته بودند که با آن‌ها هماهنگی انجام نشده است.
طراحان این پوستر، اما توضیح داده‌اند که برخی هدف از دیوارنگاره ولیعصر را اشتباه متوجه شده‌اند.
قرار نبوده ما لزوما زنان همراه با جمهوری اسلامی را به تصویر بکشیم بلکه زنانی که در این مملکت و با استفاده از آزادی و امنیت و امکانات موجود در آن، در زمینه کاری خود موفق شده‌اند را به‌صورت محدود لیست کرده‌ایم.
با این حال به دنبال انتقادات مختلف دیشب این دیوارنگاره تغییر کرد.
واکنش سازمان اوج به حواشی دیوارنگاره میدان ولیعصر: طرح تغییر می‌کند
مهرداد معظمی مدیر روابط عمومی سازمان اوج در توییتی درباره دیوارنگاره میدان ولیعصر نوشت: «ما به عنوان سازمان هنری رسانه ای اوج همواره یکپارچگی ایران عزیز را مدنظر قرار داده ایم. تصویر دیوارنگاره تلاش کرده برای پاسداشت مقام زن، تعداد اندکی از زنان موفق سرزمین مان ایران را معرفی کند. برای این روزها که همه جا حرف از زنان است.»
او ادامه داد: «همه باید سعه صدر خود را برای ایران بالا ببریم. ما در یک کشتی هستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم. نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره، تا بازگشت مجدد این طرح، امشب طرح جدید رونمایی می‌شود.»
واکنش عباس عبدی به دیوارنگاره میدان ولی‌عصر
عباس عبدی در واکنش به دیواره‌‌نگاره اخیر سازمان اوج در میدان ولی‌عصر تهران نوشت: کاری ندارم کدام متفکری! این تابلو را طراحی و به این نام منتشر کرده و لحظه‌ای هم فکر این را هم نکرده که بعضا انصراف می دهند. ولی اگر به همین زنان فرهیخته احترام می گذاشتند قطعا گشت ارشاد از ابتدا تاسیس نمی شد. چون اگر گشت بود بیشتر آنان مشمول قانون حجاب شده و به وزرا می بردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
1