تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۴۴۶۸۷۴
گزارشی از هجوم ریزگردها به ایران؛

مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران / سرفه‌های آسمان تمامی ندارد

۰
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران / سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
کبنا ؛همچنان دهه پایانی فروردین‌ماه در غرب و جنوب کشور گردوغبار مهمان آسمان استان‌های مختلف کشور است، مدارس غیرحضوری شده است و مراجعه بیماران به مراکز درمانی افزایش نشان می‌دهد.
بنا بر اعلام سازمان هواشناسی ابتدا نوار غربی کشور شامل استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر با پدیده گردوغبار روبرو خواهند شد و به‌تدریج استان‌های داخلی در نیمه غربی و مرکزی ازجمله استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، همدان، مرکزی، لرستان، قم، تهران، قزوین، البرز، سمنان، اصفهان، فارس و بخش‌هایی از استان‌های کرمان و یزد نیز با گردوخاک مواجه می‌شوند.
    
 
به گزارش کبنا به نقل از مهر، علی‌محمد طهماسبی دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور اظهار کرد: از یک سال و نیم پیش نسبت به تهیه یک برنامه عمل منطقه‌ای و همچنین دو برنامه عمل زیرمنطقه‌ای برای مدیریت کانون‌های گردوخاک در خارج از مرزهای کشور اقدام شد و از طریق کشورهای همسایه با وزارت امور خارجه به اشتراک گذاشتیم.
از هشت کانون بزرگ گردوخاک به وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف ایران، پنج کانون در کشورهای همسایه و غیر همسایه حاشیه خلیج‌فارس قرار دارندوی افزود: با توجه به اینکه بیشترین پدیده‌های گردوخاک در کشورهای عراق و سوریه رخ می‌دهند و استان خوزستان و برخی نواحی غربی کشور از آن‌ها تأثیر می‌پذیرند، کارگروه تخصصی ملی با رویکرد نحوه همکاری با این کشورها برگزار شد.
طهماسبی عنوان کرد: از هشت کانون بزرگ گردوخاک به وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف ایران، پنج کانون در کشورهای همسایه و غیر همسایه حاشیه خلیج‌فارس قرار دارند که در گام اول با توجه به روابط دیپلماتیک خوبی که با برخی از این کشورها داریم، مقرر شد با یک دستور کار سه‌جانبه شامل کشورهای ایران، عراق و سوریه کارهای مقابله با این پدیده را آغاز کنیم.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور به آسیب‌شناسی اقداماتی که بیش از یک دهه انجام داد بود، اشاره کرد و گفت: در این زمینه دو مسئله موردتوجه قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که وجود سازمان‌های بین‌المللی متولی و همچنین وجود یک ساختار مالی مشخص سبب شده مسائل برون‌مرزی را با چالش مواجه و از رسیدن به نتیجه مطلوب جلوگیری کند.
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
این مقام مسئول اضافه کرد: بر اساس این کارگروه مقرر شد کنوانسیون‌های زیست‌محیطی به‌ویژه کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و تنوع زیستی برای رفع مشکل گردوخاک همکاری کنند.
طهماسبی افزود: مذاکره‌ای با نماینده مقیم سازمان ملل در ایران انجام و مقرر شد آن‌ها به‌عنوان چتر، نقش بین‌المللی خود را در زمینه مقابله با پدیده گردوغبار ایفا کنند، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران در سه سال متوالی این موضوع را به سازمان ملل پیشنهاد کرده و مورد تصویب مجمع عمومی نیز قرارگرفته است.
آخرین وضعیت گردوغبار در استان‌های کشورمان
مراجعه بیماران قلبی به بیمارستان‌های خوزستان ۳۲ درصد افزایش داشت
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
حبیب حی بر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیش از ظهر امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آماده‌باش کامل بیمارستان‌های خوزستان در پی وقوع گرد و غبار در روزهای اخیر اظهار کرد: در پی وقوع گرد و غبار تعداد مراجعه‌کنندگان با عارضه تنفسی و قلبی به بیمارستان‌ها بیشتر شده و تعدادی از این بیماران در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.
وی افزود: در سه روز خاکی خوزستان (روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه) میزان مراجعه بیماران تنفسی به بیمارستان‌های خوزستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹ درصد و میزان مراجعه بیماران قلبی ۳۲ درصد افزایش یافته است.
دکتر حی‌بر بیان کرد: از مردم به ویژه گروه‌های حساس می‌خواهیم در این روزها کمتر از منزل خارج شوند و در صورت خروج از منزل و تردد در فضای باز حتماً از ماسک N ۹۵ استفاده کنند.
بنابراین گزارش، میزان گردوغبار در آبادان ۱۷۸ و در خرمشهر ۲۴۴، میکروگرم بر متر مکعب اعلام شده است. این یعنی میزان آلاینده‌های گردوخاک در خرمشهر از دوبرابر حد استاندارد هوای پاک هم فراتر رفته است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: از اواخر امشب شاهد تشکیل توده گرد و خاک در خوزستان خواهیم بود.
محمد سبزه زاری افزود: این شرایط تا بعد از ظهر روز چهارشنبه در مناطق بر روی کشور عراق و تأثیر آن ابتدا بر مناطق غرب و سپس مناطق مرکزی، شمال، جنوب غرب و جنوب استان تداوم دارد و باعث کاهش دید افقی و کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های گرد و خاک می‌شود.
وی گفت: بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیر ضروری خودداری کنند و مسئولان نیز تمهیدات لازم را به کار بگیرند.
کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت در صورت لزوم تشکیل می شود
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
محسن منصوری عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران از تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران خبر داد.
منصوری با اشاره به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش غلظت گرد و غبار در تهران افزود: با اهتمام به این موضوع فردا سه شنبه مطالعات اولیه تصاویر هواشناسی و ماهواره‌ای در جلسه عمرانی که ذیل جلسات استانداری است، بررسی خواهد شد.
استاندار تهران عنوان داشت: بر اساس بررسی‌هایی که انجام خواهد شد در صورت نیاز کمیته اضطراری تشکیل می‌شود و درباره تعطیلی تهران تصمیم گیری و اطلاع رسانی می‌شود.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۰۱ یعنی بازه ناسالم قرار دارد.
در ۲۴ ساعت گذشته هم این شاخص روی عدد ۱۰۰ یعنی در بازه قابل قبول قرار داشت. بر اساس این گزارش پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۱۶ روز هوای قابل قبول، یک روز هوای ناسالم (برای تمام افراد)، دو روز هوای ناسالم (گروه‌های حساس)، یک روز هوای خطرناک و دو روز هوای پاک داشته است.
کیفیت هوای مرکز و جنوب آذربایجان غربی ناسالم شد
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
سعید موسوی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بر اثر ورود پدیده گرد و خاک از کشورهای همسایه کیفیت هوای ارومیه و شهرهای جنوب استان ناسالم است، افزود: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سطح شهر ارومیه وضعیت کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است.
وی ادامه داد: با توجه به ورزش باد و خیزش گرد و غبار در کشورهای همسایه و ورود این توده به غرب کشور وضعیت کیفیت هوا در جنوب استان ناسالم برای تمامی گروه‌ها است و آلاینده معیار ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون است.
موسوی توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند و افراد دیگر باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
وی گفت: کاهش فعالیت‌های بدنی بیماران قلبی و ریوی مبتلا به آسم، به خصوص در فضای باز و خودداری از خروج غیرضروری از منزل نیز برای سالمندان و کودکان، لازم است و باید جزو اولویت شهروندان سردشتی و بوکانی در روز جاری قرار گیرد.
هم اکنون ۱۰ ایستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا در شهرستان‌های مختلف آذربایجان غربی راه‌اندازی شده و فعال است.
از این ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، پنج ایستگاه در شهر ارومیه قرار دارد و در شهرهای خوی، سلماس، بوکان و سردشت نیز هر کدام یک ایستگاه دایر شده و یک ایستگاه سنجش نیز در حاشیه دریاچه ارومیه نصب شده است.
نفوذ گرد و غبار به استان ایلام / آلودگی هوا تا فردا ادامه دارد
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
مجتبی میهن پرست اظهار داشت: بر اساس پیش بینی هواشناسی استان ایلام، توده گرد و غبار به صورت رقیق به آسمان استان هم اکنون وارد شده است.
وی گفت: گرد و غبار در نواحی جنوبی استان از غلظت بیشتری برخوردار است.
وی افزود: انتظار داریم هر چه به ساعات پایانی روز پیش برویم به غلظت گرد و غبار افزوده شود و از عصر و غروب آسمان استان تحت تاثیر کامل این پدیده قرار بگیرد.
وی ادامه داد: گرد و غباری که وارد استان شده به غلظت گرد و غبار قبلی نیست، علاوه بر این در حال حاضر توده‌ای بر روی کشور عراق و سوریه شکل گرفته که حرکت این توده نیز جزو بازده هشدار است.
وی گفت: انتظار داریم طی امروز و فردا این توده در آسمان استان داشته باشیم، اما به تدریج از فردا از غلظت گرد و غبار کاسته می‌شود.

حسن بهرام نیا استاندار ایلام هم صبح سه شنبه در نشست با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با عنوان این مطلب که ایلام در خط مقدم هجوم ریزگردها در کشور است، خواستار توجه بیشتر سازمان برای مهار گرد و غبار شد و تصریح کرد: ریزگردها در استان مشکلات فراوانی برای مردم استان ایجاد کرده و ظرف یک هفته گذشته ده‌ها نفر را روانه بیمارستان‌ها نموده و این نیازمند رسیدگی فوری و عاجل دارد.
وی در ادامه با اشاره به این مهم که طبق بررسی‌های انجام شده ۷۰ درصد منشأ ریزگردها در خارج از استان و ۳۰ درصد در استان است، بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور دستور دادند لازم است برای مهار ریزگردها با منشاء خارجی این موضوع از طریق دیپلماسی و سازمان‌های مرتبط تحت پیگیری جدی قرار گیرد.
وی افزود: برای مهار ریزگردها با منشاء داخلی نیز لازم است سازمان منابع طبیعی توجه بیشتری نسبت به استان ایلام در بحث بیابان زدایی داشته باشد.
جید بیگلریان مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام نیز صبح امروز سه شنبه با اعلام این خبر گفت: باتوجه به هشدار سطح زرد و ورود توده گردوغبار به استان و غلظت و تراکم آن در شهرستان‌های مهران، دهلران، آبدانان و دره شهر و قرار گرفتن در سطح آلودگی هوای غیر مجاز، فعالیت مدارس این شهرستان‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی شیفت بعد از ظهر روز سه شنبه تعطیل اعلام می‌شود.
قصرشیرین ایستاده در غبار / وضعیت هوای کرمانشاه استاندارد است
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
احد جلیلیان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در ایستگاه‌های استان کرمانشاه، هوای قصرشیرین در وضعیت بحرانی و خطرناک قرار دارد.
وی افزود: عدد شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در ایستگاه قصرشیرین ۵۰۰ و در بالاترین سطح خطر آلودگی قرار دارد و وضعیت کیفی هوا در شهرستان قصرشیرین در سطح بحرانی است.
سرپرست محیط زیست کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا و عدد شاخص لحظه‌ای کیفی، هوای سایر شهرستان‌های کرمانشاه در وضعیت استاندارد است.
جلیلیان با اشاره به عدد شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در ایستگاه‌های استان خاطرنشان کرد: عدد شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در ایستگاه اسلام‌آبادغرب ۶۷، پاوه ۷۷، زیبا پارک کرمانشاه ۶۸، کرمانشاه شهرداری مرکزی ۵۶ و کنگاور ۹۹ است و همگی در شرایط استاندارد قرار دارند.
امیر ظهرابی هم اظهار کرد: با توجه به نفوذ ذرات گرد و غبار در جو استان کرمانشاه بر اساس تصمیم کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا و تأکید استاندار کرمانشاه مبنی بر اتخاذ تمهیدات لازم برای حفظ سلامت دانش آموزان امروز سه شنبه ۲۳ فروردین ماه ١۴٠١ تمام مقاطع تحصیلی مدارس در سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در نوبت بعد از ظهر تعطیل است.
وی افزود: به مردم توصیه می‌شود مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان تا حد امکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را در فضای باز به حداقل برسانند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: سایر افراد نیز می‌بایست از فعالیت‌های طولانی و سنگین و ورزش در خارج از منزل خودداری کنند.
هوای شهرهای سنندج، سقز و بانه در وضعیت ناسالم قرار گرفت
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
اقبال حمیدی اظهار کرد: در یک وضعیت نادر و از هفته گذشته شاهد ورود ریزگردها به استان هستیم.
وی افزود: گرد و غبار شدید در فروردین ماه تاکنون در استان
کردستان سابقه نداشته و همین امر موجب بروز مشکلاتی برای بیماران و افراد حساس در نقاط مختلف استان شده است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان اعلام کرد: بر اساس پیش‌بینی ها از بعد از ظهر امروز وضعیت هوا بدتر نیز خواهد شد.
حمیدی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته در این موقع از سال کردستان با مشکل گردو خاک مواجه نبوده است و متأسفانه وضعیت هوا در این چند روز از ناسالم برای گروه‌های حساس تا خطرناک را سپری کرده است.
وی از سالمندان، افراد دارای ناراحتی‌های قلبی و تنفسی، کودکان و افراد دارای ناراحتی چشمی خواست من از تردد در هوای آزاد پرهیز کنند.
گرد و خاک هوای البرز را آلوده می‌کند
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
آرش بهارونداحمدی به پیش‌بینی شرایط جوی استان البرز پرداخت و اظهار کرد: تحلیل الگوهای پیش‌یابی حاکی از تداوم فعالیت سامانه تندری طی عصر و شب امروز تا فردا یکشنبه ظهر در منطقه البرز مرکزی است.
وی بیان کرد: به موجب آن وزش باد شدید و گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، بعضی ساعات رگبار پراکنده و رعد و برف و تگرگ مورد انتظار است.
مدیرکل هواشناسی البرز با بیان اینکه آسمان امروز البرز قسمتی ابری تا نیمه ابری و در عصر در پاره‌ای نقاط همراه با وزش باد شدید و گرد و غبار و احتمال است، تصریح کرد: امروز بیشترین دمای هوا در این استان ۲۶ درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای هوا ۱۶ درجه سانتی‌گراد بوده و بیشینه باد ۲۰ متر بر ثانیه است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر ماهواره‌های هواشناسی فردا آسمان البرز کمی ابری تا نیمه ابری و در عصر در پاره‌ای نقاط همراه با وزش باد شدید و گرد و غبار و احتمال است.
بهارونداحمدی به پیش‌بینی دمای هوای فردا پرداخت و متذکر شد: فردا بیشینه دما ۲۸ درجه سانتی‌گراد و کمینه دما ۱۳ درجه سانتی‌گراد بوده و بیشینه باد ۲۰ متر بر ثانیه است.
هواشناسی زنجان هشدار زرد صادر کرد
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
محمدرضا رحمان نیا به وضعیت جوی استان زنجان طی چند روز آینده اشاره کرد و گفت: آسمان استان ابری بوده و از بعد از ظهر بر پوشش ابرها افزوده می‌شود.
وی با بیان اینکه وزش باد شدید استان زنجان را فرا می‌گیرد، اظهار داشت: سومین هشدار زرد توسط اداره کل هواشناسی استان صادر شده است چرا که شاهد نفوذ توده گرد و غبار به استان خواهیم بود و تا روز پنجشنبه مهمان زنجانی‌ها خواهد بود که در این میان شهروندان در حد ممکن در بیرون از خانه تردد نکنند.
مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: با توجه به وقوع وزش باد وجود مخاطرات در استان وجود دارد و کشاورزان و دامداران تمهیدات حفاظتی را مد نظر قرار دهند.
رحمان نیا تاکید کرد: طی چند روز آینده هم هوای استان روند افزایشی داشته و هوا گرم می‌شود.
الناز هاشمی کارشناس بررسی آلودگی هوای محیط‌زیست استان زنجان هم با بیان اینکه هوای استان زنجان برای همه ناسالم است، گفت: شاخص کیفیت هوای استان زنجان در وضعیت بسیار ناسالم است.
وی با بیان اینکه شاخص کیفیت هوا به عدد ۲۱۵ رسیده است، اظهار کرد: عامل آلودگی هوا در زنجان ذرات کوچک به قطر کمتر از ۱۰ میکرون و منشا آن کشور عراق و بخشی به دلیل وزش باد شدید است.
وزش باد شدید و خیزش گردوغبار در لرستان / افت کیفیت هوا و کاهش دید
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
بهروز مرادپور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در استان اظهار داشت: وزش باد شدید، تندبادهای لحظه‌ای و خیزش گرد و غبار پیش بینی می‌شود.
وی زمان شروع این پدیده را سه شنبه ۲۳ فروردین ماه اعلام کرد و گفت: منطقه اثر این پدیده‌های جوی همه نقاط استان خواهد بود و تا پایان چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
مدیرکل هواشناسی استان لرستان ادامه داد: احتمال آسیب به تأسیسات سبک شهری، روستایی و کشاورزی، آسیب به سرشاخه درختان و نهال‌های جوان، افت کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش بینی می‌شود.
مرادپور یادآور شد: توصیه می‌شود شهروندان از تردد و توقف در زیر درختان خشک و کهنسال و ساختمان‌های در حال ساخت خودداری کنند.
وی با تاکید بر لزوم پرهیز از قرار گرفتن در محل‌های با خطر سقوط اشیا، بیان کرد: همچنین مردم و به ویژه کودکان، سالخوردگان و بیماران تنفسی در هنگام بروز گردوغبار از تردد غیر ضرور در فضای باز اجتناب کنند.
مدیرکل هواشناسی استان لرستان تصریح کرد: ماندگاری شرایط ناپایدار مذکور تا ساعاتی از روز پنجشنبه نیز بسیار محتمل است.
علی سالاروند هم امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار در استان لرستان اظهار داشت: در حال حاضر هوای اکثر شهرهای استان لرستان ۱.۵ تا سه برابر حد مجاز است.
وی عنوان کرد: بر این اساس وضعیت کیفی هوای شهرستان پلدختر در شرایط ناسالم قرار دارد گفت: همچنین وضعیت هوای شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، رومشکان، چگنی، سلسله، دلفان و دورود در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و وضعیت هوای شهرستانهای ازنا و الیگودرز در شرایط قابل قبول قرار دارند.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان ادامه داد: پدیده گرد و غبار کماکان با شدت و ضعف در همه نقاط استان وجود دارد که در صورت تغییر اطلاع رسانی می‌شود.
وی افزود: تا امروز نهمین روز آلوده در سال ۱۴۰۱ در استان لرستان به ثبت رسیده است.
غبار دوباره به استان سمنان بازگشت / وزش باد شدید در ۲۴ ساعت آتی
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از امروز مجدداً غبار و آلاینده‌ها که به سبب وارونگی هوا و مسائل مرتبط با خشکسالی و ریزگردها پدید آمده، مهمان استان سمنان خواهند بود و به سرعت شهرهای این استان را فرا می‌گیرد.
هم اکنون آلاینده‌ها در گرمسار استقرار پیدا کرده‌اند و به سمت دیگر شهرهای استان سمنان پیش می‌آیند در نتیجه دست کم تا ۲۴ ساعت آتی آسمان استان مجدداً مانند روزهای ابتدای هفته، غبار آلود خواهد بود. غباری که پس از بارش روزهای قبل اندکی فروکش کرده بود اما از امروز دوباره به استان وارد شده است.
پیش بینی هواشناسی برای امروز مرکز استان آسمان کمی ابری تا قسمتی ابری گاهی باد، گرد و خاک غلیظ است بیشینه و کمینه دمای هوای سمنان برای امروز ۲۹ و ۱۶ درجه بالای صفر است و پیش بینی می‌شود گرد و غبار تا روز چهارشنبه حداقل در این شهرستان مستقر باشد از سوی دیگر نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند که از شنبه هفته آتی سامانه کم فشار بارشی وارد استان سمنان شده و در مرکز استان برای روز یکشنبه، بارش و رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود.
در شاهرود وضعیت کمی متفاوت است هنوز غبار و خاک به این شهرستان نرسیده و بیشینه و کمینه دمای هوا ۲۷ و ۱۳ درجه بالای صفر گزارش می‌شود همچنین ورود سامانه کم فشار بارشی به این شهرستان از روز شنبه سبب بارش باران در روزهای یکشنبه و دوشنبه خواهد شد برای امروز و فردای شهرستان شاهرود نیز وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.
دامغانی‌ها نیز باید از اواخر امروز شاهد ورود غبار و آلاینده‌ها باشند که هم اکنون بر روی شهرهای غربی استان استقرار پیدا کرده است بیشینه و کمینه دمای هوای دامغان برای امروز ۲۸ و ۱۳ درجه بالای صفر و سرعت باد هشت کیلومتر بر ساعت گزارش می‌شود در این شهرستان نیز از روز شنبه و یکشنبه هفته آتی افزایش ابر و بارش باران پیش بینی می‌شود.
در گرمسار استقرار سامانه غبار آلود و آلاینده‌ها را شاهد هستیم آسمان صاف است و خبری از ابرها نیست و تنها پدیده قابل ذکر هواشناسی دیگر در کنار غبار و خاک معلق در هوا، وزش باد ۱۶ کیلومتر بر ساعتی است که مانند آن در ایوان کی و آرادان نیز به صورت مشابه دیده می‌شود.
در نهایت باید گفت یک بار دیگر استان سمنان از امروز سه شنبه میزبان غبار و آلاینده‌ها شده است این آلاینده‌ها امروز و فردا در استان خواهند بود و از روز شنبه با استقرار سامانه کم فشار بارشی امید است که به صورت کلی شاهد خروج سامانه غبار و آلاینده‌ها باشیم برای اغلب شهرهای استان سمنان در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود.
هواشناسی استان سمنان برای ساعات آینده، افزایش گرد و غبار و وزش باد شدید را پیش‌بینی و درباره خسارات ناشی از وزش باد، هشدار زرد صادر کرده است مطابق پیش‌بینی‌ها این شرایط از امروز تا بعدازظهر پنج‌شنبه بر آب و هوای استان حاکم خواهد بود.
افزایش گرد و غبار/ آخر هفته طوفانی در کرمان

مریم سلاجقه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: امروز مهمترین پدیده جوی، افزایش میزان گرد و غبار در استان می‌باشد.
وی افزود: هرچند در ساعات بعداز ظهر از غلظت غبار کاسته خواهد شد، اما این شرایط به صورت متناوب طی روزهای آتی ادامه خواهد داشت. بنابراین وجود غبار خصوصاً در ساعات صبحگاهی در مناطقی از شمال و غرب استان دور از انتظار نیست.
سلاجقه افزود: روز چهارشنبه مجدداً بر میزان سرعت وزش باد در استان افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین افزایش پوشش ابر آسمان تا سه روز آینده در سطح استان پیش بینی می‌شود.
استان کرمان طی ماه گذشته به صورت مکرر با ریزگردها و گرد و غبار مواجه بوده است.
هوای اصفهان برای گروه‌های حساس ناسالم است
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
محمود مزارع کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: کیفیت هوا در ایستگاه‌های پایش آنلاین در خیابان‌های استانداری با شاخص ۱۳۱، انقلاب با شاخص ۱۱۳، باهنر و جِی با شاخص ۱۲۵، پروین با شاخص ۱۱۸، بزرگراه خرازی با شاخص ۱۴۰، رودکی با شاخص ۱۲۴، رهنان با شاخص ۱۱۱، فیض با شاخص ۱۳۰، کاوه با شاخص ۱۱۹ ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۰۶ در وضعیت (نارنجی) ناسالم برای گروه‌های حساس است.
وی اضافه کرد: شاخص کیفی هوا همچنین در ایستگاه خیابان احمدآباد با میانگین ۹۶، خیابان فرشادی با ۹۳ و میرزا طاهر با ۷۹ AQI وضعیت (زرد) قابل قبول را نشان می‌دهد.
کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان، افزود: امروز وضعیت کیفیت هوای شهر صنعتی سگزی با شاخص ۱۳۸ ناسالم برای گروه‌های حساس و شاهین شهر با شاخص ۹۴ و مبارکه با شاخص ۷۵ در وضعیت قابل قبول ثبت شده ضمن اینکه ایستگاه‌های منطقه صنعتی دولت آباد، خمینی‌شهر، نجف آباد و کاشان دائم قطع است.
بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان امروز نیز به سبب وزش باد به نسبت شدید و فعال شدن کانون‌های داخلی گردوغبار کماکان شاخص کیفی هوا در مناطق مرکزی و شرق استان در شرایط ناسالم است و در مناطق پر تردد و صنعتی در شرایط ناسالم برای عموم گروه‌های جامعه قرار می‌گیرد.
در این شرایط به شهروندان به ویژه گروه‌های آسیب پذیر از جمله سالمندان، افراد دارای مشکلات تنفسی، قلبی و بیماری زمینه‌ای، زنان باردار و کودکان سنین کمتر از پنج سال توصیه می‌شود که از تردد غیر ضرور و فعالیت در فضای باز بپرهیزند.
کیفیت هوای مشهد برای گروه‌های حساس ناسالم است
مشکلاتِ درشت «ریزگردها» در سراسر ایران/سرفه‌های آسمان تمامی ندارد
بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از ایستگاه‌های سطح شهر، شاخص کلی وضعیت کیفیت هوای شهر مشهد طی ۲۴ ساعت منتهی به سه شنبه ۲۳ فروردین‌ماه بر روی عدد ۱۱۷ قرار گرفت تا نشانگر، وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان دهد؛ شاخص لحظه‌ای نیز بر روی عدد ۱۰۹ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
بیشترین بار آلودگی از ایستگاه واقع در بولوار شهید آوینی با عدد شاخص ۱۴۹ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است.
امروز نسبت به روز گذشته از شدت آلودگی و گرد و خاک در مشهد کاسته شده است.
احتمال بروز علائم تنفسی در افراد حساس، احتمال تشدید بیماری‌های قلبی یا ریوی در بیماران قلبی و سالمندان از جمله عوارض بهداشتی وضعیت کیفیت هوا است، که لازم است شهروندان در کاهش رفت و آمد غیر ضروری از منزل مدنظر داشته باشند.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان پدیده ریزگردها
نام شما

آدرس ايميل شما

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
فایل های مرتبط
1