تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۲۴
کد مطلب : ۴۴۵۶۰۶
در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

خیز دادستان یاسوج برای نجات بشار و اراضی ملی / توصیه‌های چهارشنبه سوری دستگاه قضا

۲
۰
خیز دادستان یاسوج برای نجات بشار و اراضی ملی / توصیه‌های چهارشنبه سوری دستگاه قضا
کبنا ؛ششمین نشست شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضا برگزار شد.
به گزارش  کبنا و به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، 5 دستور کار در خصوص تعیین تکلیف و مشخص نمودن حریم و بستر رودخانه‌های فصلی آبشار و پریکدان و شروع به اقدامات مورد نیاز جهت عملیات رفع تصرف، تعیین تکلیف اراضی اجاره‌ای در حوزه محیط زیست، تشریح وضعیت اراضی ملی که در دادگاه‌ها نسبت به آنها رأی قطعی صادر شده است، بررسی وضعیت کارخانه‌های شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار و اقدامات پیشگیرانه برای چهارشنبه سوری و نوروز از مهمترین موضوعات بررسی شده در این نشست بود.

در این نشست پس از طرع موضوعات دستور کار جلسه و ارائه راهکارها و پیشنهادات اعضای شوراهای پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق بیت المال استان، سید علی ملک حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی توجه و اهمیت بیشتر مدیران و حوزه مدیریتشان را یادآوری کرد و گفت: همه‌ی ما مسئولان نسبت به همه نقاط بیت المال مسئولیت داریم و باید با متخلفین به شدت برخورد کنیم.
 ملک حسینی گفت: تصرفات در بستر رودخانه‌ها و اراضی ملی در استان ما نسبت به استان‌های دیگر کمتر است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اظهار این که در راستای حفظ حقوق بیت المال و رفع تصرفات باید به صورت جهادی عمل کنیم، گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به زیادی رودخانه‌ها، مردم نیز در برخی از این مناطق نیز از قدیم زمین‌هایی داشته‌اند اما شرکت آب منطقه‌ای نیز برای جلوگیری از تصرف حریم رود خانه‌ها باید بستر رودخانه هارا جانمایی کند وهمانند حریم رودخانه‌ی مهریان یاسوج نیز رفع تصرف شوند.
 وی تأکید کرد: این کار عظیم نیز نیازمند عزم کلیه ادارات مربوطه نیز می‌باشد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به صدور حکم رفع تصرف برخی اراضی ملی در استان تصریح کرد: در بعضی نقاط استان تصرفاتی صورت گرفته که احکام آنها صادر شده و هنوز تحت تصرف مردم است که باید در اسرع وقت رفع تصرف آنها صورت گیرد.
وی گفت: باید در رفع تصرفات اراضی ملی کمترین تنش اجتماعی را داشته باشیم و با انجام کارهای کارشناسی مواظب باشیم تا حقی از کسی سلب نشود.
ملک حسینی به نص صریح قانون در خصوص اختیاراتی که به ادارات حوزه منابع ملی به منظور رفع تصرف و قلع و قمع داده شده است، اظهار داشت: ادارات متولی مکلفند طبق اختیارات شبه قضایی که دارند از بدو ساخت و سازها و تصرفات در حریم رودخانه‌ها و اراضی ملی اقدام کنند و اجازه ندهند که این ساخت و سازها نیز صورت گیرد.
 سید علی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست در خصوص تعیین تکلیف و مشخص نمودن حریم و بستر رودخانه‌های فصلی آبشار و پریکدان و شروع اقدامات مورد نیاز جهت عملیات رفع تصرف اظهارداشت: محیط زیست و منابع طبیعی استان مکلف هستند در خصوص استعلامات آب منطقه‌ای و سازمان صنعت معدن و تجارت، ظرف ۵ روز پاسخ استعلامات لازم را ارسال نمایند.
 وی گفت: ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری و سازمان همیاری شهرداری‌ها در رفع تصرفات حاشیه رودخانه‌ها، همکاری لازم را در خصوص تأمین ماشین آلات راهسازی با آب منطقه‌ای انجام دهند و این کار به صورت مستمر و مداوم ادامه داشته باشد.

ملک حسینی با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک استان وظیفه دارد در خصوص صدور اسناد روستایی از آب منطقه‌ای استعلامات لازم را انجام دهد گفت: محدوده روستای پریکدان که خارج از حریم و حد بستر رودخانه‌ها می‌باشد توسط هاب منطقه مشخص و خارج از محدوده مشخص شده در تخریب‌ها اغماضی صورت نگیرد و شهرداری یاسوج نیز اجرای احکام ماده ۱۰۰ مربوط به حریم جاده آبشار را سریعاً تا قبل از پایان سال اجرایی نماید.
 وی افزود: فرمانداری شهرستان بویراحمد وظیفه دارد در اجرای احکام ماده 100 شهرداری در حریم جاده آبشار یاسوج، شهرداری را همراهی و همکاری نماید.
 در این نشست به منظور تعیین حریم رودخانه بشار داستان عمومی و انقلاب مرکز استان به آب شرکت آب منطقه‌ای استان مهلت ۲ ماهه داد که حریم رودخانه بشار را تعیین و به شورای حفظ حقوق بیت المال و ارائه نماید.
یکی دیگر از موضوعات بررسی شده در شورای حفظ حقوق بیت‌المال تعیین تکلیف اراضی ملی در حوزه محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد بود که مدعی العموم مرکز استان در این زمینه اظهار داشت: در این نشست مقرر شد محیط زیست و اداره راه و شهرسازی حق هیچگونه واگذاری زمین بعد از اتمام کار کارگاه‌های عمرانی به پیمانکاران، خصوصاً جاده‌ها را ندارند و در قرارداد اولیه این افراد، موضوع ممنوعیت واگذاری ذکر گردد و به صورت مداوم و پیوسته مورد رسیدگی قرار بگیرد.
 وی گفت: اداره منابع طبیعی بعد از اتمام کار کارگاه‌های عمرانی در مناطقی که درختانی در مسیر قطع شده است را با توجه به پوشش بومی منطقه، سریعاً درختکاری را اجرا نماید همچنین منابع طبیعی مؤظف است نقشه مناطق چهارگانه را در اختیار محیط زیست استان قرار داده و واگذاری‌ها در این نقشه‌ها مشخص گردد تا زمان تحویل منابع طبیعی در پاسخ به استعلامات محیط زیست تسریع نماید و به منظور حفظ حریم و حاشیه رودخانه‌ها دستگاه‌های خدمات‌رسان متولی صدور پروانه ساخت و واحدهای ثبتی در این نشست مؤظف شدند که در زمان ارائه هرگونه خدمات و صدور پروانه ساخت و صدور سند مالکیت به نام اشخاص حقیقی و حقوقی در محدوده و حریم بستر رودخانه‌های دائمی و آبراه‌ها و مسیل‌های فرعی فصلی، حتماً از شرکت آب منطقه‌ای استان استعلامات لازم را به عمل آورند.

ملک حسینی در ادامه در خصوص تشریح و وضعیت اراضی ملی که در دادگاه‌های استان نسبت به آن‌ها رأی قطعی صادر شده است اظهار کرد: در این نشست مقرر گردید رؤسای حوزه‌های قضایی استان، نسبت به ارائه آمار سه ماهه پرونده‌های که آراء ملی بودن آنها در شعب حقوقی قطعی شده است به منابع طبیعی، اقدام تا نسبت به رفع تصرف آنها اقدام گردد و همچنین در خصوص پرونده‌های قطع درخت که به شعب کیفری ارسال می‌گردند و به قصد زمین‌خواری انجام می‌شوند، حداکثر مجازات قانونی را اعمال و منابع طبیعی نیز ضرر و زیان وارده را محاسبه و مطالبه خسارت نماید.
خودروهای متخلف در شب جهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات نوروز متوقف می‌شوند
 در ادامه این نشست سید عیسی حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به اقدامات پیشگیرانه در خصوص برنامه برای چهارشنبه سوری امسال اشاره کرد و گفت: طرح ارتقاء امنیت اجتماعی توسط فرماندهی انتظامی با هماهنگی داستان‌های شهرستان‌های استان در شب آخر چهارشنبه سوری به صورت ویژه و ضربتی اجرا می‌گردد.
 وی افزود: در خصوص پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی، شهرداری‌ها وظیفه دارد کلیه لاستیک‌های فرسوده را از سطح شهر جمع‌آوری و به واحد سد معبر شهرداری‌ها نیز به مغازه‌های پنجرگیری اعلام، تا لاستیکهای فرسوده را از جلوی مغازه و در دسترس بودن خارج نمایند، در این زمینه لازم است آتش‌نشانی آمادگی کامل را داشته باشد.

حسنی گفت: سازمان صمت از طریق واحدهای ذیربط رعایت کلیه موارد ایمنی در خصوص سرقت از طلا فروشی‌ها را به کلیه مغازه‌ها طی اطلاعیه‌ای اعلام نماید.
 وی در خصوص برنامه‌های آگاه‌سازی و آموزشی از شبکه استانی دنا نیز اظهار داشت: صدا و سیمای مرکز استان برنامه‌های آموزشی مربوط به چهارشنبه سوری و امنیت در نوروز را با هماهنگی معاونت پیشگیری دادگستری کل استان طی برنامه‌های مجزایی تهیه و پخش نماید.
 حسنی افزود: مدیرکل شهری و شوراهای استانداری به کلیه شهرداری‌های سراسر استان برای 2 شب چهارشنبه سوری به منظور آمادگی آتش نشانی‌ها، اعلام نماید و گزارش اقدامات را بعد از چهارشنبه سوری به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ارائه نماید.
 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به اینکه لازم است به منظور پیشگیری از سرقت، تمامی دستگاههای عضو شورای پیشگیری از وقوع جرم دوربین‌های امنیتی و مدار بسته خود را تا قبل از تعطیلات بررسی و رفع مشکل نمایند.

معاون قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه استفاده سودجویان را در ایام پایانی سال گوشزد نمود و گفت: سازمان صمت استان کهگیلویه و بویراحمد و اداره کل تعزیرات حکومتی نظارت لازم با تعیین گروه‌ها و گشت‌های مشترک جهت نظارت بر اماکن عرضه خدمات و کالا و جلوگیری از گرانفروشی و نظارت بر عرضه کالا و خدمات را در سطح استان معمول نمایند.
حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص منع تجمعات در شب چهارشنبه سوری و راه اندازی هرگونه کاروان هشدار صریح داد و اظهار داشت: هرگونه تجمع و راه‌اندازی کاروان و اخلال در نظم عمومی در سطح شهرها در چهارشنبه شب پایان سال ممنوع بوده و نیروی انتظامی اقدامات لازم را در خصوص ایجاد امنیت در استان معمول می‌دارند و مقامات قضایی دستور توقیف خودروها را تا پایان تعطیلات نوروزی صادر و با متهمان برخورد قاطع قانونی و قضایی صورت می‌گیرد.
سیدعیسی حسنی معاون اجتماعی و و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اعلام اینکه شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های منابع طبیعی در استان مشخص خواهد شد اظهار کرد: منابع طبیعی طرح‌های درختکاری اراضی رفع تصرف شده را در اولویت کاشت درخت قرار دهند.

 معاون قضایی دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به بررسی وضعیت کارخانه‌های شن ماسه حاشیه رودخانه بشار اشاره و گفت: سازمان صمت ظرف 2 ماه 4 محل را کمترین تخریب زیستی را برای محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند با هماهنگی دستگاه‌های متولی برای جانمایی و انتقال کارخانه‌های شن و ماسه حریم رودخانه بشار مشخص و اعلام تا نسبت به جابجایی این کارخانه‌ها اقدام گردد.
 وی افزود: کمیسیون ماده ۵ و ۱۱ و توسعه زیربنایی و سایر کمیسیون‌های دولتی به هیچ عنوان حق واگذاری اراضی منابع ملی یا محیط زیست یا زمین‌های مزروعی را جهت تغییر کاربری برای کارخانه‌های شن و ماسه که خلاف طرح آمایش سرزمینی است، از این تاریخ ندارند.
حسنی تصریح کرد: سازمان بازرسی بر موضوع نظارت می‌نماید و استانداری به کلیه فرمانداران استان جهت طرح موضوع در شورای اداری شهرستان‌ها این موضوع را ابلاغ نماید.
 وی افزود: سازمان صمت مکلف است کلیه مجوزهای صادره در حوزه معادن را مطابق با آمایش سرزمینی، از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان استعلام نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما

کریک
Sweden
بیایید کنار رودخانه ها مثلا از کریک تاسی سخت کوه پیاده کنار رود خانه قدم بزنید از طرح پرورش ماهی منصوری از کریک به سمت سی سخت حرک کنید ..
Iran, Islamic Republic of
سلام
لطفا زمین خواری در حوزه زردک یاسوج را هم پیگیری کنید که عده ای اومدن بهترین چشم انداز طبیعت را ب هر بهانه ای با استفاده از اهرم سوء استفاده از مدیریت و رانت تصاحب کردند که مالک شوند
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1