تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۴۲۳۱۰۲
بررسی‌ها نشان می‌دهد

قضاوت درباره انفجار نطنز زود است / عامل حادثه انفجار نطنز تقریبا مشخص‌شده است / واکنش احتمالی ایران به انفجار‌های اخیر

۰
کبنا ؛
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اختصاصی به نقل از مقام‌های ناشناس آمریکایی نوشته به نظر می‌رسد انفجارهای اخیر در مناطق نظامی و هسته‌ای ایران "کار اسرائیل و با اطلاع آمریکا" بوده است و این که خسارت وارد شده به تاسیسات هسته‌ای نطنز می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال به عقب براند.
به گزارش «انتخاب»، در این گزارش اختصاصی که نیویورک تایمز روز جمعه، دهم ژوییه، آن را منتشر کرده آمده: "دو مقام اطلاعاتی که از ارزیابی‌های جدید آمریکا و اسرائیل از تصاویر مربوط به تاسیسات خسارت دیده نطنز مطلع هستند می‌گویند ممکن است دو سالی طول بکشد تا ایران بتواند برنامه هسته‌ای خود را به مرحله قبل از این انفجارها بازگرداند".
به نوشته بی بی سی، در گزارش نیویورک تایمز که محصول همکاری دیوید سنگر، رونن برگمن و اریک اشمیت است، با توجه به انفجارهای چند هفته اخیر ادعا شده: "مقام‌هایی که انفجار نطنز را دنبال کرده‌اند آن را به لحاظ پیچیدگی همسان حمله سایبری استاکس‌نت خوانده‌اند که طراحی آن حدود یک سال طول کشید و حدود ۱۰ سال پیش با ورود به کامپیوترهای برنامه هسته‌ای ایران به آنها آسیب جدی وارد کرد. در جریان انفجار هفته گذشته، تئوری اصلی این است که یک وسیله انفجاری در تاسیسات به شدت محافظت شده (نظنز) احتمالا در نزدیکی یک خط لوله گاز کار گذاشته شده است. اما برخی از کارشناسان دیگر این فرضیه را طرح کرده‌اند که این می‌توانسته نتیجه یک حمله سایبری باشد که تاسیسات گازی آنجا را دستکاری و موجب انفجار شده است".
نیویورک تایمز نوشته که چند مقام مصاحبه‌کننده با این روزنامه گفته‌اند که از نظر آنها "یک استراتژی آمریکایی-اسرائیلی در حال شکل‌گیری است"، چیزی شبیه یک سری حملات زیرزمینی که هدفش فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و معیوب کردن تاسیسات هسته‌ای ایران است.
بامداد پنجشنبه، دوازدهم تیر، به وقت ایران یکی از ساختمان های مرکز مونتاژ سانتریفوژهای ایران در نطنز در ۲۵۰ کیلومتری جنوب تهران دچار انفجار شد.
شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده علت انفجار به طور دقیق مشخص شده اما به دلایل امنیتی جزئیات آن بعدا اعلام خواهد شد.
ایران به طور رسمی هیچ گروه یا کشوری را مسئول این انفجار اعلام نکرده است اما خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات ایرانی که نامی از آنها برده نشده، اسرائیل را دخیل خواند.
 
قضاوت درباره انفجار نطنز زود است/ منتظر جمع‌بندی نهادهای امنیتی هستیم / اگر به این نتیجه برسند که دست عوامل خارجی در کار بوده، اعلام خواهند کرد؛ در این صورت، عواقبی هم خواهد داشت / منتسب‌ کردن این انفجار به اسرائیل، کمک‌ کردن به وجهه آن است
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه درباره انفجار در سایت نطنز نهاد‌های ذی‌ربط امنیتی در حال بررسی جزئیات هستند، گفت: هدف رسانه‌ها از منتسب کردن انفجار به اسرائیل در واقع کمک‌کردن به وجهه و هیمنه پوشالی آن است.
سید عباس موسوی در نشست‌خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان درباره انفجار در سایت هسته‌ای نطنز اظهار داشت: هر اتفاقی که هر جایی بیافتد ممکن است اسرائیلی‌ها خود را سریع مطرح کنند و ابتکار کار را به‌عهده بگیرند. در حال حاضر برای صحبت و قضاوت از علت و عامل اصلی انفجار زود است و نهاد‌های ذی‌ربط امنیتی در حال بررسی تمام جزئیات انفجار هستند و اگر به این نتیجه برسند که دست عوامل خارجی در کار بوده، اعلام خواهند کرد و عواقبی هم خواهد داشت.
به نوشته تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی ادامه داد: این رژیم در سطح بین‌المللی در حال مظلوم‌نمایی است و کاری می‌کند که ترحم و توجه جهان را جلب کند، اما همین رژیم در مسائل منطقه‌ای رویکرد خشن دارد و با مشت آهنین به مردم فلسطین و کشورهای همسایه و به‌طور کلی در منطقه خود را نشان می‌دهد. هدف رسانه‌ها از منتسب‌کردن انفجار سایت نطنز به رژیم صهیونیستی در واقع کمک‌کردن به وجهه این رژیم و هیمنه پوشالی آن است.
موسوی با اشاره به اقدام ترامپ با خروج از سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: رویکردی که ترامپ بعد از روی کار آمدن در مواجهه با سازمان‌های غیر‌دولتی ‌پیش گرفته یک اقدام هرج‌و‌مرج‌طلبانه و بدعت عجیبی است که شاهد هستیم و علاوه بر برجام از بسیاری از معاهده‌های دو‌جانبه و چند‌جانبه بین‌المللی خارج شده که جای تعجب و تأسف دارد.
وی تصریح کرد: اقدامی که آمریکایی‌ها به‌ویژه دولت ترامپ در قبال سازمان بهداشت جهانی انجام داده را در راستای تروریسم سلامت و پزشکی می‌دانیم، آن‌ها درحالی که مردم دنیا با مشکل بهداشتی، کووید-19 و پاندمی جهانی روبه‌رو هستند، از یکی از مهم‌ترین سازمان‌های متولی این امر خارج می‌شوند و به نظر می‌رسد که تروریسم سلامت و پزشکی آمریکا از سطح کشورها و ملت‌ها فراتر رفته و به یک سطح بین‌المللی رسیده است و جای گله، شکایت و محکومیت از سوی همه کشورهای مستقل را خواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقداماتی که در رابطه با پروتکل الحاقی انجام می‌گیرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خوبی را به صورت داوطلبانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده، اما این رویکرد دائمی نیست و آنها باید توجه داشته باشند که همکاری جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب قوانین و مقررات با آژانس یک همکاری سازنده است. در غیر این صورت اگر آژانس رویکرد غیر‌سازشی داشته باشد و تحت تاثیر القائات خارجی قرار گیرد و حرفی را علیه ایران بزند و یا درخواست غیرقانونی‌ و غیر‌مشروع داشته باشد، طبیعی است که ایران پاسخ مناسبی را بدهد و عواقب آن نیز شامل کشورهایی که مسیر اصلی آژانس را منحرف کردند، خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب قوانین، اقدامی را انجام دهند و با توجه به مصالح کشور قانونی را تصویب کنند، وزارت خارجه آن را اجرا خواهد کرد.

عامل حادثه انفجار نطنز تقریبا مشخص‌شده است
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری،رییس کمیسیون امنیت سیاسی مجلس، گفت: ابعاد مختلف این حادثه در حال بررسی و عامل اصلی این حادثه تقریبا روشن‌شده است ولی از موضع کمیسیون امنیت ملی سناریوهای مختلف در حال بررسی است که خدای‌نکرده در شناسایی علت اصلی اشتباه یا انحرافی صورت نگیرد. مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز بامداد ۱۲ تیرماه جاری دچار حادثه شد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ابعاد مختلف حادثه انفجار نطنز در حالی بررسی است و عامل آن نیز تقریبا مشخص‌شده است.
 حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در حاشیه افتتاح دفتر مجمع نمایندگان قم در بخش سلفچگان این استان در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در خصوص حادثه‌ای که در سایت هسته‌ای نطنز رخ داد سناریوهای مختلفی وجود دارد که این موارد را در کمیسیون امنیت ملی بررسی کرده‌ایم و دیروز نیز با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جلسه‌ای در همین زمینه برگزار شد.
به نوشته ایرنا، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ابعاد مختلف در حال بررسی و عامل اصلی این حادثه تقریبا روشن‌شده است ولی از موضع کمیسیون امنیت ملی سناریوهای مختلف در حال بررسی است که خدای‌نکرده در شناسایی علت اصلی اشتباه یا انحرافی صورت نگیرد.
مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز بامداد ۱۲ تیرماه جاری دچار حادثه شد.

پومپئو: درباره حادثه نطنز اظهارنظر نمی‌کنم
«مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به سئوال یک خبرنگار که از او درباره نقش احتمالی اسرائیل در حادثه نطنز پرسیده بود پاسخ نداد.وی در این باره گفت: «در این مورد اظهارنظر نمی‌کنم.»
وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران توسط شورای امنیت شد.
«مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به سئوال یک خبرنگار که از او درباره نقش احتمالی رژیم صهیونیستی در حادثه نطنز پرسیده بود پاسخ نداد.
مایک پومپئو در این باره گفت: «در این مورد اظهارنظر نمی‌کنم.»
«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح پنجشنبه (۱۲ تیرماه) از وقوع حادثه در یکی از سوله‌های در حال تکمیل در محوطه باز سایت نطنز خبر داد.
او گفت: «بامداد امروز به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد، ولی هیچ تلفات جانی نداشت و به فعالیت های مجموعه لطمه ای وارد نکرد.»

کمالوندی خاطرنشان کرد: «از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و هم اکنون تیم های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه حاضر و مشغول بررسی علل این واقعه می باشند.»

تمدید تحریم‌های تسلیحاتی
مایک پومپئو در کنفرانس خبری روز چهارشنبه بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.
پومپئو گفت: «شورای امنیت برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر در منطقه باید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.»
او گفت: «ایران به محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل که کمتر از ۴ ماه دیگر منقضی می‌شوند پایبند نیست.»
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران از تسلیحات خریداری‌شده بعد از انقضای این تحریم‌ها برای اهداف صلح‌آمیز استفاده نخواهد کرد.
تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این توافق آغاز کرده است.
آمریکا در تلاش است در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. واشنگتن گفته در صورتی که این تلاش به سرانجام نرسد با توسل به یکی از بندهای توافق هسته‌ای برجام به دنبال بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد بود.
آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است.

واکنش احتمالی ایران به انفجار‌های اخیر / کارشناسان امنیتی اسرائیل چه می‌گویند؟
انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.
روزنامه الاخبار، چاپ بیروت نوشت: پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، نماد ایران برای پرونده نفوذ منطقه ای، این کشور در معرض اتفاقات جدیدی در نمادهای دیگر پرونده های جدال برانگیزش، بویژه برنامه های هسته ای و موشکی قرار گرفته است. موجی که به نظر می رسد هنوز تمام نشده است، به این دلیل که اطلاعات رسیده از تهران حاکی از آن است که در نیمه شب جمعه، صدای انفجاری در منطقه نزدیک به کرج شنیده شده و به دنبال آن جریان برق این مناطق قطع شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: ایالات متحده می خواهد پشت اسرائیل پیامهای جدیدی را متوجه تهران کرده و آن را وادار به عقب نشینی از پذیرش مذاکره در زمانی نزدیک کند. در زمان حاضر، «حزب جنگ» در دولت آمریکا تلاش می کند تا حد امکان در ماههای آینده مانع از تکمیل برنامه های هسته ای و موشکی ایران شده و فشار سختی به آن وارد کند. در تهران، همچنان شاهد «سرپوش گذاری سازنده» هستیم و نگاهها متوجه آن است که گزارش های شورای عالی امنیت ملی ایران در این باره به کجا می انجامد. ایران حتی اگر مقابله مستقیمی را که به نفع «حزب جنگ» در آمریکاست انتخاب نکند، بعید نیست که به انجام واکنش هایی از نوع «پیچیده» روی بیاورد، یعنی ضرباتی حساس و نمادین بدون هیچ نشانی. در این میان، به دلیل خطر پاسخ ایران، اسرائیل وارد حالت آماده باش شده است.

فرماندار قدس: هیچ انفجاری در شهر قدس رخ نداده / قطعی برق هم مربوط به روبروی بیمارستان ۱۲ بهمن به مدت ۵ دقیقه بوده / نهادهای امنیتی انفجار در گرمدره کرج را هم تایید نمی‌کنند / منطقه انفجار پارچین تحت کنترل است / به کسی آسیب نرسیده / محل وقوع حادثه، مسکونی نبود؛ یک منطقه تپه‌مانند بود

ارزیابی های اسرائیلی: پاسخ به تاخیر می افتد.. و اما
دو موسسه سیاسی و امنیتی در اسرائیل، پس از هدف گرفتن یکی از مهمترین تاسیسات هسته ای ایران در نطنز، تلاش می کنند عکس العمل احتمالی ایران به این اتفاق را بررسی کنند.
چند سال پیش، دولت عبری در جلسه ای به بررسی میزان عقلانیت نظام ایرانی پرداخت، که در آن وزیر امنیت وقت اسرائیل، ایهود باراک، بنی گانتس و رئیس موساد، مئیر دغان، حضور داشتند و همگی بر عقلانیت نظام ایران شهادت دادند.
در آن زمان دغان تاکید کرد که نظام ایران یک نظام عقلانی است، اما مقصود از آن، عقلانیت و تفکر غربی نیست، بلکه عقلانیتی است که بایدها و قید هایی را مشخص کرده و بین بایدها و نبایدها توازن برقرار می کند. از دیدگاه مسئولان اسرائیلی، نظام ایران شرایط را به دقت بررسی می کند و در این مسیر، رهبری، شورای عالی امنیت ملی و شخصیتهای بلند پایه دیگری، تصمیم گیری کرده و در اجرای تصمیمات خود به غایت جدی هستند.
این نظر مسئولان اسرائیلی در مورد نظام ایران است، که قطعا در ارزیابی احتمالات اقدام ایران در پاسخ به هدف گرفته شدن نطنز، مفید است. می توان گفت زیانهای زیادی متوجه تاسیسات نطنز شده است، که البته منحصر به یک ساختمان واقع در روی زمین می شود و دیگر ساختمانهایی که در زیر زمین واقع هستند، آسیبی ندیده اند. در نتیجه، برنامه های هسته ای ایران همچنان ادامه دارد و این مساله ای است که تل آویو بر آن تاکید می کند.
در یک چارچوب کلی، آنچه اتفاق افتاد، ایستگاهی در یک مسیر طولانی از درگیری و امتداد سیاستهای جبهه دشمن تهران، با هدف منحرف کردن آن از گزینه هسته ای اش بود، سیاستهایی که مبتنی بر تهدید و هراس افکنی، عملیات امنیتی، کارشکنی تکنولوژیک و سایبری و ترور دانشمندان هسته ای ایران است. با این وجود، ایران توانست بدون حمایت بین المللی، برنامه های هسته ای ملی خود را توسعه داده و از محدودیتهایی که غرب برایش تعیین کرده بود، گذر کند.
همچنین ایران توانست به غنی سازی 20 درصدی اورانیوم دست یافته و چتری را برای حمایت از برنامه های هسته ای خود، از طریق تکیه بر سیاست بازدارندگی فراهم کند، که این سیاست، مانعی است برای جلوگیری از حمله نظامی مستقیم آمریکا و اسرائیل به این کشور. بر این اساس، ایران توانست این اصل را در بین موسسات سیاستگذاری بین المللی و منطقه ای تثبیت کند که هر گونه حمله نظامی به برنامه های هسته ای اش، به یک مقابله نظامی گسترده تبدیل می شود که تمام منطقه را درگیر می کند، آنچه که تا کنون مانع از تحرکات دشمنانش شده است. اما در عوض، جبهه مخالف و دشمن تهران، به گزینه ها و ضربات موضعی و مقطعی روی می آورند، هر چند که این گونه اقدامات آنها نمی تواند برنامه های هسته ای ایران را متوقف کند و نهایت تاثیر آن، به تاخیر انداختن تحقق اهداف هسته ای این کشور است.
در رابطه با طبیعت پاسخ احتمالی ایران و در شرایطی که طرفهای رسمی در این کشور مواضع صریح و مستقیمی در این باره ندارند، با توجه به پیش بینی های کارشناسان متخصص اسرائیلی می توان گفت ایشان در این باره اتفاق نظر دارند که اسرائیل مسئول حمله به نطنز است و در ادامه، احتمال می دهد تهران به خواسته های آژانس بین المللی انرژی اتمی توجه نکند، تا به این ترتیب، اسرائیل بتواند موضوع را به شورای عالی امنیت ملی بکشاند و تحریمهای بین المللی علیه آن را تمدید کند.
به عقیده تحلیلگران اسرائیلی، در سایه کاهش محبوبیت رئیس جمهور آمریکا طبق آخرین نظرسنجی ها، هر گونه پاسخ دراماتیک ایران، خدمت بزرگی به ترامپ خواهد بود، که باعث می شود نگاهها از شکست وی در سیاستهای داخلی و خارجی اش منحرف شده و متوجه ایران شود؛ از این رو، به نظر می رسد تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایران آتش بس را انتخاب می کند و پاسخ دادن در زمان فعلی را به مصلحت خود نمی داند.
در مقابل، مسئول سابق بخش پژوهش های موساد، تعدادی سناریو برای پاسخ ایران به حمله به نطنز مطرح می کند، که بین افزایش سطح غنی سازی ایران تا 20 درصد و واکنش سایبری و سرّی این کشور، تا شلیک موشک یا حمله پهپادی علیه اسرائیل، عربستان یا تاسیسات آمریکا در منطقه خلیج فارس، در نوسان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1