تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : ۴۲۲۴۷۷
کبنا گزارش می‌دهد

رقص آتش در گور سپید لوداب و سنگینی عقده‌گشایی‌ها بر دوش مسئولان

۰
رقص آتش در گور سپید لوداب و سنگینی عقده‌گشایی‌ها بر دوش مسئولان
کبنا ؛آتش به دامن مراتع و جنگل‌های بخش لوداب افتاد و علی رغم تلاش مسئولان و گروه‌های مردمی هنوز این آتش سوزی مهار نشده است. نکته جالب در موقع آتش سوزی‌ها رفتارهای هیجانی برخی مثلاً دلسوزان طبیعت است که دست به عقده گشایی می‌زنند و به جای اینکه باری از دوش مسئولان و گروه‌های مردمی بردارند، حس ناامیدی و بی‌انگیزه‌گی را به جامعه تزریق می‌کنند.
وحید محمدی‌تبار مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: آتش‌سوزی در ارتفاعات لوداب بویراحمد از دیروز ظهر شعله‌ور شده منابع طبیعی استان و شهرستان و فرمانداری و  تیم‌های دستگاه‌های اجرایی،و بسیجی دیشب تا ساعت تقریبا ۱ بامداد اطفاء حریق انجام دادند و کنترل کردند.
مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه به دلیل سقوط کنده‌های ذغال از ارتفاع شیب دار مجددا شعله ور شده است.
محمدی‌تبار بیان کرد: منابع طبیعی مسوول مستقیم آتش‌سوزی است و فرماندار بویراحمد هم‌ مسوول شورای بحران شهرستان هم اکنون پیگیر و در تلاش برای کنترل هستند و هرگونه امکانات و نیرو نیاز داشتند به مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کنند ما سریعاً پشیبانی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: برای کنترل آتش‌سوزی اعلام نیاز به بالگرد کردند که رایزنی صورت گرفته و مجوز اخذ شده و از اول صبح فردا بالگرد برای اطفاء حریق مراتع در اختیار منابع طبیعی استان قرار می‌گیرد.
مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اگر هم امشب کنترل شد منابع طبیعی بایستی تا ۴۸ ساعت پایش کنند تا مجددا شعله‌ور نشود.
وی در ادامه تاکید می‌کند: آتش سوزی دو تا مسئول مستقیم دارد در مناطق حفاظت شده و حیات وحش همانند خائیز، دنا و دیل و... به عهده محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان است، در بحث سایر نقاط، مسئولیت مستقیم و عملیات اطفاء حریق مراتع، جنگل‌ها و منابع ملی متوجه منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد و ادارات شهرستان می‌باشد.
مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه در همان ساعات اولیه هماهنگی و پیگیری‌ لازم برای کنترل آتش سوزی انجام گرفت، تصریح کرد: به وقت آتش سوزی مردم باید با شماره ۴ رقمی ۱۵۰۴ تماس بگیرند و منابع طبیعی شهرستان محل آتش سوزی موظف است وارد عمل شود و تمام امکانات را به کار گیرد و اگر نهایتاً امکانات منابع طبیعی شهرستان و نیروی انسانی شهرستان جوابگوی کنترل آتش نبود، بلافاصله با فرماندار شهرستان به عنوان رئیس شورای مدیریت بحران تماس بگیرد و فرماندار موظف است کلیه امکانات نهادهای اجرایی و شرکت‌های خدمات رسان، شهرداری و نهادهای انقلابی و بسیج را ساماندهی کند و در اختیار منابع طبیعی برای اطفاء حریق قرار دهد.
محمدی تبار در ادامه افزود: لذا اگر در شهرستان امکانات و نیروی انسانی شهرستان جوابگوی حجم آتش نبود، فرماندارمحترم باید بلافاصله با مدیریت بحران استان تماس و درخواست کمک کند و بلافاصله ما هماهنگی لازم را با سایر دستگاه‌های استانی و ما همچنین باید امکانات همانند بالگرد و غیره را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم و اعلام نتیجه و مدیریت کنیم.
محمدی تبار به تشریح جزئیات این آتش سوزی پرداخت و گفت: در مورد آتش‌سوزی بخش لوداب دیروز شخصی با من تماس گرفتند و اعلام کردند که آتش سوزی در حوضه چرام است حقیر بلافاصله با فرماندار چرام تماس گرفتم و او پس از بررسی اعلام نموده‌اند که در حوزه چرام نیست و در حوزه بویراحمد می‌باشد.
این مسئول اضافه کرد: مجدداً با فرماندار بویراحمد و مدیرکل منابع طبیعی صحبت کردم و تا ساعت ۱ بامداد پیگیر موضوع بودیم، و از طریق منابع طبیعی دیشب حوالی ساعت ۲ بامداد آتش سوزی کاملاً مهار شد، ولی متاسفانه مجدداً آتش شعله ور شد و نهایتاً با مذاکراتی که با فرماندار محترم بویراحمد و مدیرکل منابع طبیعی داشتیم قرار شد اگر آتش سوزی کنترل نشود، اعلام نیاز برای بالگرد خواهیم کرد
وی افزود؛ هماهنگی‌های لازم با شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام شده و مجوز بالگرد صادر شده است و اگر امشب این آتش سوزی مهار نشود، امکانات و تجهیزات بیشتری را به کار خواهیم گرفت.
مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد در پایان تاکید کرد: در صورت اطفای کامل آتش، منابع طبیعی موظف است که ۴۸ ساعت منطقه را پایش کند تا آتش شعله‌ور نشود.
جمال روحانی بخشدار لوداب نیز با اشاره به آتش سوزی‌های مراتع و جنگل های این بخش، گلایه‌هایی از مسئولان دارد و بیان می‌کند فعالیت‌های خودجوش مردمی،باوجود بی‌مهری‌ مسؤولان استانی و شهرستانی هنوز ادامه دارد.
روحانی با اشاره به آتش سوزی‌ها در مناطق دارای ارتفاع بالا که منجر به سوختن حدود 60 هکتار، گفت: از دیروز ساعت ۲ که مارا از آتش‌سوزی آگاه کردند با کمترین امکانات که مواد غذایی و آب و دیگر اقلام ابتدایی بوده را با الاغ به محل برده و شروع به خاموش کردن آتش کردیم که متاسفانه با وجود همه تلاش ها هنوز منطقه گور اسپید می‌سوزد.
بخشدار لوداب درباره مشکلات موجود و نیازها و امکاناتی که مورد نیاز است گفت: مهم‌ترین مشکل و نیاز، هلی برد نیرو است که باید بیش از چند ساعت پیاده روی به منطقه که آتش‌سوزی شده برسند هنگامی که به محل آتش‌سوزی می رسند  توانایی انجام کار را ندارند.
وی گفت: مشکل دیگر نبود وسایل مناسبی چون کفش،لباس مناسب،چراغ قوه،آب،غذا و......است که باید هر لحظه این امکانات وجود داشته باشد.ولی متاسفانه هیچ نهاد استانی و شهرستانی وارد عمل نمی‌شوند.
روحانی با اشاره به اینکه بیش از چندین بار از قبل، تقاضای امکاناتی چون لباس و کفش و...را داشته‌ایم ولی مورد بی‌توجهی و بی‌مهری مسؤولان قرار گرفته‌ایم افزود: درچنین مواردی حتما باید مدیر شهرستان و مسولان استانی باید در محل حضور داشته تا از وضعیت کار و چگونگی پیشرفت آن گزارش گرفته و متناسب با وضعیت امکانات مورد نیاز فراهم شود.
به گزارش کبنا، آتش سوزی کوه‌های لوداب اکنون مهار شده است و تیم‌های عملیات در حال پایش منطقه آتش سوزی است. گفته می‌شود هنوز برخی کنده‌های درخت و چوب‌ها روشن هستند که احتمال دارد به دلیل وزش باد، سبب شعله ور شدن مجدد آتش سوزی شوند. بنا بر این گزارش، شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد هم اکنون در منطقه لوداب حضور دارد و عملیات مهار آتش را فرماندهی می‌کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1