تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۴۲۲۱۴۹
مصیب نعیمی کارشناس مسائل لبنان تشریح کرد

پشت‌پرده اعتراضات لبنان / (تصاویر) خشم مردم لبنان از کاهش شدید ارزش پول ملی

۱
۰
پشت‌پرده اعتراضات لبنان
کبنا ؛
لبنان این روز‌ها دوباره صحنه تظاهرات شده و لبنانی‌ها نسبت به کاهش ارزش پول ملی این کشور معترض هستند، این درحالیست که دولت این کشور وعده داده، به زودی ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار تقویت خواهد شد.
اعتراضات در لبنان در پی کاهش شدید قیمت لیر در برابر دلار و بحران اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه وخیم‌تر شده، بالا گرفته است، به طوریکه در دو روز اخیر معترضان لبنانی در میدان ریاض‌الصلح در مرکز بیروت مسیر‌ها را بسته و لاستیک خودرو‌ها را به آتش کشیدند، همچنین معترضان ویترین فروشگاه‌های تجاری را در اعتراض به بحران اقتصادی شکسته و به سمت نیرو‌های امنیتی سنگ پرتاب کردند.
در همین راستا میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، حسان دیاب، نخست‌وزیر این کشور و نبیه بری، رئیس پارلمان نشستی را در کاخ بعبدا برای حل بحران اقتصادی برگزار کردند.

مقامات لبنانی در این نشست متعهد شدند که بانک مرکزی دلار بیشتری را وارد بازار کند تا جلوی فروپاشی بی سابقه لیر را بگیرند و به تدریج ارزش لیر را بالا ببرند.
میشل عون در این نشست بانک مرکزی لبنان و دیگر بانک‌ها و دولت را مسئول افزایش قیمت دلار دانست و گفت که آن‌ها باید خسارت‌ها را متحمل شوند.
وی تأکید کرد: بانک مرکزی از روز‌های آینده دلار بیشتری را وارد بازار خواهد کرد. افزایش قیمت دلار نشان دهنده وجود یک طرح برنامه‌ریزی شده است که ما باید برای مقابله با آن همبستگی و اتحاد داشته باشیم.
 
اعتراضات لبنان؛ سعد حریری در مقابل دولت و حزب الله
مصیب نعیمی کارشناس مسائل لبنان
جریان ۱۴ مارس پشت اعتراضات قرار دارد
مصیب نعیمی کارشناس مسائل لبنان با اشاره به اینکه لبنان امروز با چالش داخلی بسیار جدی روبرو است، اظهار داشت: کاهش ارز لیر لبنان باعث تشدید وضعیت وخیم اقتصادی لبنان در دو، سه روز اخیر شده، این در حالیست که بحران این کشور از دوران نخست‌وزیری سعد حریری آغاز شد و در روز‌های گشته نیز این بحران وارد فاز جدیدی شده است.
وی افزود: دخالت‌های خارجی نیز در هرج و مرجی که در لبنان در جریان است، تاثیر بسزایی دارد، صهیونیست‌ها با توجه به اینکه منافعشان در این است که لبنان هیچ زمانی روی آرامش را نبیند، سرمایه‌گذاری زیادی را در مورد ایجاد بلوا و آشوب در این کشور انجام می‌دهند، همچنین آمریکا، عربستان و فرانسه نیز با توجه به نفوذی که در لبنان داشتند، به دنبال آن هستند تا این نفوذ خود را بار دیگر تقویت کنند، به عنوان مثال امروز فرانسه کمک‌های اقتصادی به لبنان را منوط به بازگرداندن سعد حریری به نخست وزیری کرده، امری که تحقق آن بسیار بعید است.
نعیمی گفت: با توجه به اینکه دولت حسان دیاب به گروه خاصی وابسته نیست و دولتی که تشکیل داده ائتلافی است، همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و نیرو‌هایی که عمدتا به حریری وابسته هستند، نخواهند توانست، دولت حسان دیاب را سرنگون کنند، آن‌ها برنامه‌یشان بر این مبنا است که دولت را ساقط کنند و بعد در تشکیل دولت به دنبال سهم‌خواهی هستند، چرا که دولت فعلی به صورت ائتلافی و بدون سهمیه‌بندی تشکیل شده و این مورد پسند برخی‌ها در لبنان نیست.
این کارشناس مسائل لبنان با تاکید بر اینکه عمده ثروت در این کشور در اختیار عده‌ای خاص است، بیان داشت: طرفداران سعد حریری و اطرافیان سمیرجعجع‌ قسمتی از دارایی‌ها لبنان را در اختیار دارند و با همین اهرم به دنبال مقاصد سیاسی خود هستند، این افراد که در لبنان جریان ۱۴ مارس را تشکیل می‌دهند، چند وقتی است که با هم به اختلاف خورده‌اند و به همین خاطر است که دولت را نیز از دست دادند، با توجه به این موضوع آن‌ها این وضعیت ملتهب در لبنان را به وجود آورده‌اند، تا بتوانند دوباره به قدرت راه پیدا کنند.
 
اعتراضات لبنان؛ سعد حریری در مقابل دولت و حزب الله
معترضان لبنانی روی به تخریب اموال عمومی از جمله بانک ها آورده اند
ارزش لیره لبنان به یک چهارم کاهش یافت
وی با تاکید بر اینکه طی یک روز ارزش پول ملی لبنان به یک چهارم کاهش یافت، اضافه کرد: در گذشته ارزش برابری پول ملی لبنان نسبت به دلار خیلی بالا بود، به طوریکه هر ۱۲۰۰ لیر معادل یک دلار بود، اما در روز‌های گذشته این عدد برابر ۷ هزار لیر در برابر یک دلار بوده، اما با توجه به تغییراتی که در بانک مرکزی لبنان انجام شده، نبیل بری رئیس مجلس این کشور اعلام کرده، به فوریت ارزش پول ملی لبنان بهبود خواهد یافت و قدرت برابر پول ملی برابر یک دلار، ۳۲۰۰ لیر خواهد بود.
نعیمی با اشاره به اینکه امروز جریان ۸ مارس که همان محور مقاومت را شامل می‌شود، قدرت اصلی در لبنان را در دست دارد، ادامه داد: جریان ۸ مارس اکثریت پارلمان را در دست دارند و نمایندگان آن‌ها نیز در دولت حضور دارند، اما در مقابل جریان ۱۴ مارس که سعد حریری و سمیر جعجع از رهبران اصلی آن قلمداد می‌شوند، دیگر اکثریت در اهل سنت، مسحیان و دَروزی‌ها را به دست ندارند و همین عامل باعث تضعیف جدی آن‌ها شده است.
وی تصریح کرد: اما در مقابل جریان هشت مارس اکثریت مسیحی را به رهبری میشل عون در اختیار دارد و همین عامل باعث شده، این جریان اکثربت را در پارلمان لبنان در اختیار بگیرند، از سوی دیگر محور مقاومت اکثر مناطق لبنان از جمله جنوب که هم‌مرز با سوریه و فلسطین اشغالی است را در اختیار دارند و همین عامل باعث شده است که قدرت اصلی در کابینه حسان دیاب را جریان ۸ مارس بر عهده داشته باشد.
این کارشناس مسائل لبنان با بیان اینکه قرار است انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار شود، خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه دوران قانونی مجلس لبنان به پایان رسیده، به دلیل شرایط خاصی که طی چند ماه اخیر بر این کشور حکمفرما بوده، امکان برگزاری انتخابات، وجود نداشته، اما دولت قصد دارد به محض آرام شدن شرایط، انتخابات را برگزار کند، اما جریان ۱۴ مارس از این موضوع واهمه دارد که کرسی‌های خود را در مجلس از دست بدهد، چرا که در حال حاضر ترکیب ۵۲ به ۴۸ درصد در مجلس لبنان وجود دارد، اما برگزاری انتخابات به احتمال زیاد این ترکیب تغییر خواهد کرد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بزرگمهر
Iran, Islamic Republic of
ازکرامات شیخ مااین است
شیره راخورده گفت شیرین است
جناب نعیمی شماکه خیلی خیلی کارشناسی، بفرما که پشت پرده اغتشاشات آمریکا کیست؟؟
؟؟؟!!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1