تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۴۲۱۴۷۹
کبنا گزارش می‌دهد

طبل بی‌خیالی مسئولان خوزستان آتش به جان خائیز انداخت / رقص باد، آتش و گرمای 43 درجه بر تن «کلانتری»

۱
۱
طبل بی‌خیالی مسئولان خوزستان آتش به جان خائیز انداخت / رقص باد، آتش و گرمای 43 درجه بر تن «کلانتری»
کبنا ؛جولان بی امان آتش در کهگیلویه و بویراحمد در خرداد ماه امسال افزون بر ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران و روز جمعه نهم خرداد بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های خائیز در کهگیلویه را به تلی از خاکستر مبدل کرده و آتش سوزی همچنان ادامه دارد.
به گزارش کبنا، از حدود ساعت ۱۹ روز ( پنج‌شنبه 8  خرداد ماه 99)  تاکنون بخشی از جنگل‌های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده و همچنان در حال پیش روی است و هنوز آمار قطعی از میزان خسارت‌های این آتش سوزی گزارش نشده است.
از ظهر روز (جمعه 9 خرداد ماه 99) نیز آتش در شهرستان سردسیری دنا به ارتفاعات کوهای مشرف به روستاهای کره سرایت کرد؛ همچنین آتش سوزی در ارتفاعات دیل گچساران گزارش شد که به محض اطلاع یافتن از این آتش سوزی نیروهای امداد رسان و محیط بانان برای اطفا حریق به منطقه اعزام شدند.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد که فرماندهی عملیات اطفای حریق جنگل‌های کوه خائیز و کوه دیل را برعهده گرفته و در دو جبهه در حال مدیریت مهار آتش است، با رایزنی با مسئولان کشوری و استانی تجهیزات لازم را برای کنترل آتش به استان آورده است. 8 بالگرد برای مهار آتش سوزی به استان کهگیلویه و بویراحمد اعزام شده اند. این در حالی است که مسئولان خوزستان در نهایت سهل انگاری و کاهلی سبب شعله ور شدن آتش در کوه های خائیز شدند. سید اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این باره با ابراز گلایه از منابع طبیعی بهبهان، گفت: بدون بالگردهای آب پاش امکان مهار آتش سوزی خائیز وجود ندارد.
هاشمی حضور بالگردهای آب پاش در منطقه خائیز را ضروری دانست و اظهار داشت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهبهان در خاموش کردن شعله‌های آتش در ارتفاعات خاییز کهگیلویه سهل انگاری کرد.
وی شروع آتش سوزی ارتفاعات خاییز کهگیلویه را از اراضی مرتعی واقع در شهرستان استان خوزستان عنوان و از عملکرد اداره منابع و آبخیزداری این شهرستان بدلیل سهل انگاری و کاهلی در خاموش نمودن شعله های اولیه آتش انتقاد کرد.
هاشمی با تشریح آخرین وضعیت شعله های آتش در ارتفاعات خاییز کهگیلویه، ابراز کرد: متاسفانه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهبهان استان خوزستان در ساعات اولیه شروع آتش در ارتفاعات خاییز هم مرز با استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام مناسب و سریعی برای خاموش نمودن شعله‌های آتش نکرد و دامنه شعله‌های آتش به ارتفاعات خاییز در کهگیلویه رسید.
وی گفت: اگر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهبهان استان خوزستان در همان ساعات اولیه اقدام به خاموش نمودن شعله‌های آتش می‌کرد اکنون شاهد این حجم خسارات به منطقه حفاظت شده نبودیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه میزان خسارت وارده به مناطق جنگلی و زیست محیطی در منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: میزان دقیق خسارت‌های وارده بعد از خاموش نمودن شعله‌های آتش توسط تیم‌های تخصصی بررسی و اطلاع رسانی می‌شود.
هاشمی افزود: هم اکنون یک فروند هلی کوپتر ارتش در حال انتقال نیروهای انسانی به ارتفاعات سخت گذر خاییز کهگیلویه بوده و نیاز مبرم به هلی کوپترهای آب پاش داریم.
وی با تاکید براینکه تاکنون هلی کوپترهای آب پاش به ارتفاعات خاییز کهگیلویه اعزام نشده‌اند، یادآورشد: کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیگیری‌های فراوانی برای اعزام هلی کوپترهای آب پاش به این منطقه حفاظت شده نموده و ما همچنان منتظر این بالگردها هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 250 نیروی انسانی بطور شبانه روزی در ارتفاعات خاییز کهگیلویه در حال خاموش نمودن شعله‌های آتش هستند اما واقعیت این است که خاموش نمودن این شعله‌ها بدلیل ارتفاعات سخت گذر و دره های فراوان بسیار سخت و طاقت فرسا است.
 هاشمی تنها راهکار کنونی برای خاموش نمودن شعله‌های آتش در ارتفاعات خاییز کهگیلویه را حضور بالگردهای آب پاش عنوان کرد و گفت: بالگردهای آب پاش می‌توانند با برداشت آب از سد کوثر که در نزدیکی ارتفاعات خاییز است در کمترین زمان ممکن شعله های آتش را خاموش کنند.
وی گفت: متاسفانه این بالگردها همچنان به منطقه اعزام نشده و پیگیری‌ها برای حضور این بالگردها ادامه دارد.
هاشمی تاکید کرد: تمام تلاش مان این است تا امروز ظهر، شعله‌های آتش در ارتفاعات خاییز کهگیلویه را خاموش کنیم و اگر این اتفاق رخ نداد باید تلاش کنیم تا امروز عصر این اتفاق رخ دهد.

تاکید روحانی بر مهار آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد
رئیس جمهوری بر ضرورت به کارگیری تمام امکانات و تجهیزات برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و نیز برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه ( 10 خرداد ماه 99) در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن آگاهی از آخرین وضعیت آتش سوزی در جنگلهای کهگیلویه و بویر احمد و اقدامات انجام شده برای اطفاء حریق، تصریح کرد: لازم است سریعا تمامی امکانات و ظرفیتهای استان کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار برای جلوگیری از گسترش دامنه آتش سوزی و نیز اطفاء حریق به‌کار گرفته و با اتخاذ اقدامات لازم و ضروری از ضرر و زیانهای بیشتر و تخریب محیط زیست جلوگیری شود.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز آتش سوزی‌های مشابه بایستی پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی های لازم اتخاذ گردد تا از تکرار چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.
 امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این گفت و گوهای تلفنی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت آتش سوزی در مناطق  جنگلی استان  کهگیلویه و بویراحمد، اقدامات انجام شده برای مهار آتش سوزی را تشریح کردند.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان که نگاه‌ها و عملیات‌های اطفا حریق معطوف به کوه‌های خائیز در کهگیلویه و دیل در گچساران بود، ظهر روز ( جمعه 9خرداد ماه ۹۹ ) ارتفاعات مشرف بر روستای کره نیز دچار حریق شد.
سید اسدالله هاشمی افزود: با تلاش محیط بانان شهرستان دنا و پاسگاه محیط بانی کره، پس از ۳ ساعت تلاش بدون وقفه این آتش مهار و کنترل شد.
وی ابراز داشت: محیط بانان با تلاش خستگی ناپذیر جلو گسترش آتش را گرفتند و موفق شدند آتش را پیش از رسیدن به سایر مناطق و رسیدن به نقطه بحران کنترل کنند و منطقه را تحت کنترل خود درآورند.
بالگردهای ارتش تا اطفای کامل آتش در کهگیلویه می‌مانند
سرپرست تیم اعزامی هوا نیروز ارتش به کهگیلویه گفت: بالگردهای هوا نیروز ارتش تا اطفای کامل آتش در منطقه حفاظت شده خاییز در شهرستان کهگیلویه ماندگار خواهند بود.
داریوش مرادی با اشاره به استقرار ۲ فروند بالگرد در شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: ۶ سورتی پرواز برای جابه جایی امدادگران به ارتفاعات کوه خاییز محل آتش سوزی در این شهرستان انجام شده است.
وی بیان کرد: در این پروازها بیش از ۳۰ نفر از امدادگران به محل حادثه در ارتفاعات سخت گذر کوه خاییز کهگیلویه انتقال داده شد.
مرادی تصریح کرد: از فردا صبح بالگردهای هوانیروز برای خاموشی آتش منطقه حفاظت شده کوه خائیز عملیات خود را از سر خواهند گرفت.
وی گفت: پروازهای هوانیروز ارتش بر فراز شهرهای دهدشت بهبهان و گچساران تا مهار کامل آتش ادامه دارد.
 
مرادی اضافه کرد: طی هفته گذشته در آتش سوزی خنگ بنار گچساران ۲۶ سورتی پرواز از سوی هوانیروز ارتش برای جابجای ۱۷۵ نفر انجام شد.
وی اضافه کرد: بالگردهای هوانیروز ارتش طی دو هفته گذشته تاکنون برای کمک به اطفای حریق در کهگیلویه و بویراحمد (گچساران) ۲۳ ساعت پرواز در قالب ۳۲ سورتی پرواز را ثبت کرده‌اند.
 مرادی تصریح کرد: بالگردهای هوانیروز ارتش طی این مدت تا این لحظه بالغ بر ۲۰۵ نفر را در کهگیلویه جابجا کرده است.
بالگرد آبپاش بر فراز جنگل‌های خائیز کهگیلویه
مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالگردهای آبپاش هوا فضای سپاه دقایقی پیش به منظور خاموش کردن آتش در جنگل‌های کوه خائیز کهگیلویه وارد این منطقه شد.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: هم اینک نیروهای مردمی و محیط بانان برای مهار آتش و دیگر مسئولان در هوای بسیار گرم و سوزان با تمام توان می‌کوشند.
وزش باد شدید، صعب العبور بودن، وسعت زیاد منطقه و پراکندگی زیاد علوفه‌های مرتعی، در کنار کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پشتیبانی در مهار نشدن و کنترل حریق نقش بسزایی دارند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز امروز گفت: بخشی از آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خاییز کهگیلویه مهار شده اما همچنان برای مهار کامل و جلوگیری از پیشروی آتش و با توجه به سخت گذر بودن، وجود صخره‌ها و گودال‌های عمیق به بالگردهای آب پاش نیاز است.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد با همکاری وزارت دفاع و سپاه سه بالگرد آب پاش برای اطفای حریق آتش منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه در منطقه مستقر خواهد شد.
 
تلاش برای مهار آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران ادامه دارد
دبیر ستاد بحران گچساران گفت: تلاش برای مهار آتش در مرز بین مناطق دیل و گناوه از توابع این شهرستان ادامه دارد.
حمید نارکی اظهار داشت: این آتش سوزی که ساعت ۲ بامداد روز جمعه نهم خرداد شروع شده همچنان ادامه دارد.
وی بیان کرد: گروه‌های مختلفی مردمی و اداری برای مهار آتش با استفاده از بالگردهای ارتش در چند سورتی پرواز به منطقه محل آتش سوزی اعزام شده‌اند.
وی بیان کرد: نیروهای مردمی جوامع محلی، بسیجیان و دستگاه‌های اجرایی از بامداد روز گذشته تاکنون در تلاش برای مهار آتش هستند.
دبیر ستاد بحران گچساران تصریح کرد: سخت گذر بودن منطقه و وزش باد باعث کندی مهار آتش در جنگل‌ها و مراتع این شهرستان شده است.
وی تاکید کرد: علت این آتش سوزی در حال بررسی است.
   
 دمای هوای سه شهر کهگیلویه و بویراحمد از ۴۳ درجه سانتیگراد گذشت
دمای هوای سه شهر کهگیلویه و بویراحمد از ۴۳ درجه سانتیگراد گذشت
 کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دمای هوا در شهرهای لیکک، دوگنبدان و دهدشت در شبانه روز گذشته از ۴۳ درجه سانتی‌گراد گذشت.
ولی بهره مند اظهار داشت: روند افزایشی دمای هوا از یک هفته پیش در کهگیلویه و بویراحمد شروع شده و در بیشتر ایستگاه‌ها حداکثر دما سه تا هفت درجه سانتیگراد افزایش یافته است.
وی عنوان کرد: حداکثر دمای هوای شبانه روز گذشته در ایستگاه‌های هواشناسی چهار منطقه گرمسیری استان شامل دهدشت ۴۳.۸، لیکک و دوگنبدان در جنوب این استان ۴۳.۷ درجه، امامزاده جعفر ۴۳.۶ گزارش شده است.
وی تصریح کرد: در این مدت حداقل دمای شهرهای گرمسیری استان شامل دوگنبدان ۲۳.۷، دهدشت ۲۲.۶، امامزاده جعفر ۲۱.۴ و لیکک ۳۱.۵ ثبت شده است.
بهره مند عنوان کرد: کمترین و بیشترین دمای هوای شهر یاسوج مرکز این استان در شبانه روز گذشته ۱۴ و ۳۲.۲ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیشترین و کمترین درجه دمای هوای شهر سی سخت خنک‌ترین منطقه این استان ۱۷ و ۳۰. درجه سانتی‌گراد ثبت شده است.
وی گفت: وضعیت هوای این استان در ۲۴ ساعت آینده، افزایش ابر و همراه با وزش باد پیش بینی شده است.
 
آتش سوزی بخشی از منطقه حفاظت شده کوه خاییز کهگیلویه مهار شد
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خاییز کهگیلویه مهار شده اما همچنان برای مهار کامل و جلوگیری از پیشروی آتش و با توجه به سخت گذر بودن، وجود صخره‌ها و گودال‌های عمیق به بالگردهای آب پاش نیاز است.
احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دستور حسین کلانتری استاندار به عنوان فرمانده عملیات اطفای حریق در منطقه حفاظت شده کوه خاییز مستقر شده است.
جمالی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود آتش سوزی تا عصر امروز (شنبه 9 خرداد ماه 99) و با استقرار بالگردهای آب پاش و همچنین کمک نیروهای مردمی به طور کامل مهار شود.
وی یادآور شد: از روز گذشته و با حضور استاندار در منطقه و همچنین برگزاری جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران و رایزنی با مقامات و مسئولان دولتی، ارتش و سپاه تلاش‌ها و مدیریت بحران برای اطفای حریق به نحو مطلوب و با تمام توان نیروی انسانی و لجستیکی در حال انجام است.
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با همکاری وزارت دفاع و سپاه سه بالگرد آب پاش برای اطفای حریق آتش منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه اعزام شده‌اند که قرار است تا ساعاتی دیگر در منطقه مستقر شوند.
وی ادامه داد: هم اینک نیز نیروهای مردمی و محیط بانان برای مهار آتش در میان صخره‌ها و گودال‌های عمیق با هلی برن بالگردهای اعزامی از سوی سپاه و ارتش به دل زبانه‌های آتش می‌زنند.
جمالی همچنین از تلاش مجموعه دولت و سایر ارکان نظام که ظرف ۱۰ روز گذشته تاکنون برای کمک و مهار آتش سوزی جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه و همراهی با مسئولان استانی بویژه معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری، وزارت دفاع، سپاه، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی و همچنین هلال احمرو اورژانس نیز تقدیر کرد.
 
آتش خائیز تا 80 درصد فروکش کرده است
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: آتش‌سوزی کوه خائیز 80 درصد فروکش کرده و پیش‌بینی می‌شود تا ساعاتی دیگر به کلی مهار شود.
حسین کلانتری اظهار داشت: با ورود بالگردهای آبپاش آتش‌سوزی کوه خائیز تا ساعاتی دیگر مهار خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج فروند بالگرد مجهز به بسکت اطفای حریق عصر امروز وارد عملیات خواهد شد.
کلانتری با اشاره به اینکه یک فروند از این بالگردها هم اکنون در حال آبگیری از سد کوثر است، ادامه داد: سایر بالگردها از استان‌های همجوار عازم منطقه شده‌اند.
کلانتری گفت: بالگردهای هوانیروز، شرکت نفت، هلال‌احمر و سپاه نیز از روز گذشته نیروهای انسانی داوطلب را به محل حادثه منتقل کردند.
وی اضافه کرد: افزون بر 500 نیروی انسانی امروز بر فراز کوه در حال خاموش کردن آتش هستند.
استاندرا کهگیلویه و بویراحمد افزود: این تعداد نیرو طی 100 سورتی پرواز توسط بالگردها به کوه اعزام شدند.
وی تصریح کرد: نیروهای مردمی، بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، تیپ 48 فتح، منابع طبیعی، هلال‌احمر و ...در عملیات اطفای حریق حضور فعال دارند.
کلانتری با بیان اینکه تقریباً 80 درصد پهنه‌ها آتش مهار فروکش کرده است، گفت: نگرانی ما از این است آتش از سمت بهبهان دوباره شعله‌ور شود.
  
سپاه زودتر از همه به داد خاییز رسید
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالگرد میل آبپاش سپاه به منطقه خاییز رسید.
سید اسدالله هاشمی گفت: بالاخره میل آبپاش به منطقه خاییز رسید و اکنون این بالگرد آبپاش متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اطفای حریق منطقه خائیز وارد عمل شد.
وی با بیان اینکه گستره آتش‌سوزی بسیار زیاد است افزود: انتظار داریم سایر دستگاه‌ها نیز هر چه زودتر آبپاش‌های دیگری را به منطقه اعزام کنند.
اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در حال حاضر که به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاونین و مسوولان استانی در منطقه خائیز حضور داریم به دلیل وزش باد آتش همچنان شعله‌ور است.
وی گفت: در حال حاضر دو فروند بالگرد ارتش جمهوری اسلامی نیروها و امکانات و تجهیزات را به منطقه اعزام می‌کنند اما باید از سمت استان خوزستان و شهرستان بهبهان بیشتر اقدام شود در حالی که از سمت استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون چندین و چند سورتی پرواز صورت گرفته اما از سمت استان خوزستان تاکنون تنها یک سورتی پرواز داشته‌اند.
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قول حضور بالگرد آبپاش را به استان داده‌اند و از دیروز تاکنون منتظریم هر چند که در جاهای دیگر کشور هم آتش سوزی هست اما اگر آبپاش برسد تا حدود زیادی امیدوار به اطفای سریع‌تر حریق خواهیم بود.
این مسوول ادامه داد: خوشبخاته مسوولان محیط زیست کشور هم در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و امروز شاهد حضور کیومرث کلانتری معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست به منطقه هستیم.
 
 
کهگیلویه و بویراحمد در محاصره آتش/مسوولانی که همه ساله غافلگیر می‌شوند
 
امید سجادیان فعال زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آتش‌سوزی‌ها  می گوید: با توجه به پوشش جنگلی همه ساله آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان را شاهد هستیم اما نکته جالب اینجاست که همه ساله مسوولان و مدیران ما در این آتش‌سوزی‌ها غافلگیر می‌شوند.
وی ادامه داد: در استان 6 ماه فصل بارندگی و 4 ماه فصل خشک داریم که مسوولان ما می‌توانند در فصول ترسالی برای ایام خشک که احتمال آتش‌سوزی‌ها وجود دارد برنامه‌ریزی کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند و نتیجه‌اش می‌شود آنچه امروز در خائیز می‌بینیم.
این فعال زیست محیطی در ادامه افزود: در آتش‌سوزی خائیز نیروهای واحد و افراد آموزش دیده وجود ندارد، متاسفانه اختلاف مانع رسیدگی به وضع موجود و مهار آتش شده است، کاش مسوولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند و در آمادگی باشند که در صورت وقوع آتش، در همان ساعات اولیه مهار شود.
سجادیان در ادامه با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است، گفت: زمین‌خواری، اختلاف میان جوامع محلی که منجر به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع می‌شود، ذغال‌گیری و یا سودجویی شکارچیان و بی‌احتیاطی افراد در روشن کردن آتش و انداختن ته مانده سیگار همه از علل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان است.
وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با حفاظت خوبی که در منطقه خائیز صورت گرفته بود شاهد افزایش گونه‌های جانوری و حتی گیاهی در این مناطق بودیم، گفت: با این آتش‌سوزی بخشی از جانوران از بین رفتند و آن تعدادی هم که زنده می‌مانند به دلیل نبود علوفه و مواد غذایی از منطقه خارج می‌شوند و وارد منطقه ناامن می‌شوند که متاسفانه توسط شکارچیان شکار می‌شوند.
 زبانه آتش بر فراز خائیز از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است این آتش‌سوزی با وزش باد شدت گرفته و صحنه‌های نگران کننده‌ای از نابودی جنگل‌های بی‌زبان را ترسیم کرده است.
در این بین زنده زنده سوختن حیوانات و گونه‌های نادر جانوری در خائیز دل هر بیینده و شنونده‌ای را به درد می‌آورد.
 جنگل‌های زاگرس این روزها مورد هجوم بی‌رحمانه‌ای است که آتش سرخ در دامان درختان انداخته است و حالا 40 ساعتی می‌شود شاهد مرگ دردناک درختان و مرتع کوه خائیز هستیم.
منطقه‌ای که علاوه بر پوشش گیاهی و تنوع جنگلی زیستگاه حیات وحش از قبیل کل، بز و گونه‌های مختلف پرندگان است به سرعت خاکستر می‌شود و رنگ کوه را سیاه می‌کند.
 هفته گذشته آتش بیش از 200 هکتار از مراتع گچساران را نابود کرد و دو شبانه روز است که منطقه حفاظت شده خائیز دهدشت در حال سوختن است و ظهر روز گذشته هم ارتفاعات مشرف به روستاهای کره در منطقه سردسیری دنا طعمه حریق شد که با حضور محیط‌بانان در همان ساعات اولیه آتش مهار شد اما هنوز خطر آتش‌سوزی در این استان وجود دارد.
در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا با بارش‌های خوب، علوفه‌های زیادی در مراتع و جنگل‌ها شاهد هستیم که با گرم شدن هوا و خشک شدن این علوفه خطر آتش‌سوزی وجود دارد که می‌طلبد قبل از اینکه فاجعه گچساران و دهدشت در این مناطق رخ دهد کاری صورت گیرد.
بر اساس ارزیابی های اولیه گفته می شود تاکنون افزون بر ۲۵۰ هکتار از جنگل های و مراتع منطقه خائیز طعمه حریق شده است.
همچنین از ظرف سه روز گذشته تاکنون نیز صحنه هایی از تصاویر و کلیپ های دلخراشی از کشته و یا فرار برخی گونه های جانوری دراین منطقه حفاظت شده و در میان زبانه های آتش در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست شده است.
منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.
این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.
بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یک هزار ۵۰۰ راس کل و بز دارد که وجود دریاچه سد مارون و چشمه ها، همچنین وجود چند غار طبیعی، گونه هایی چون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهی خوار به اهمیت این منطقه افزوده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جای بسی تاسف است، که این همه پرنده ودرند نیست ونابود شدند.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1