کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از امید علی سبحانی؛

بازگشت روح نظارت به شورای شهر یاسوج

30 ارديبهشت 1399 ساعت 3:01

پرسش، طرح ابهامات و رفع آنها از وظیفه ذاتی اعضای شوراها می‌باشد که قانونگذار بر عهده‌ی، اعضای شوراها گذاشته است. یعنی نظارت که شالوده و اساس کار شورایی است.


مدت طولانی بود که جلسات شوراهای اسلامی شهرها تنها با نوشتن صورت جلسه‌های بی روح و بی مغز به اتمام می‌رسید و کسی هم ککش نمی‌گزید که پشت درب‌های بسته برخی شهرداران چه اتفاقاتی به نفع عده‌ای خاص می افتد و هیچ خبری از نظارت نبود. در هفته‌های اخیر شاهد هستیم که شورای اسلامی شهر یاسوج به اصل خویش بازگشت کرده و روح نظارت و رعایت اصل قانون به کالبد بی رمق شورا برگشته و این شورا را به یکی از پویاترین شوراهای شهرهای کشور مبدل کرده است. هر چند عده‌ای می‌خواهند با برچسب منفعت طلبی و اختلافات این شورا را منزوی کنند. اما در واقع پرسش، طرح ابهامات و رفع آنها از وظیفه ذاتی اعضای شوراها می‌باشد که قانونگذار بر عهده‌ی، اعضای شوراها گذاشته، یعنی نظارت که شالوده و اساس کار شورایی است.
به طور مثال در جلسات اخیر شورای اسلامی شهر یاسوج، مباحثی پیرامون قراردادهای نجومی، بکارگیری های فله‌ای و نورچشمی، تخلفات اداری، تخلف در معاملات و مناقصات شهرداری و... از سوی 4 عضو شورا [دهراب‌پور، اکبری تبار، نگین تاجی و مسعود خوبانی] مطرح شد که لازم است نهادهای مربوطه به ویژه سازمان بازرسی به منظور اصلاح امور و جلوگیری از هر گونه تخلف یا خدای نکرده فساد احتمالی ورود کرده و این موضوعات را پیگیری نمایند. مسعود خوبانی رئیس شورای شهر یاسوج از نهادهای نظارتی به دلیل عدم پیگیری گلایه کرد. همچنین در این جلسات گفته می‌شود که شهرداری یاسوج در ارائه خدمات تبعیض می‌کند، خودی و غیرخودی می‌کند و جلوی درب منازل صاحبان قدرت و نفوذ را آسفالت، و از طرفی مردم باید شب‌ها و روزها بدوند تا چاله چوله‌های احداث شده در کوچه‌های محله‌شان را بازسازی و لکه گیری کنند. این وضعیت این روزهای شهرداری یاسوج است که بعضی اعضای شورای شهر فریاد مطالبه گری، پرسشگری و نظارت را بلند کرده‌اند. محمد رحیم دهراب پور می‌گوید: شهردار یاسوج گوشش بدهکار طرح مسائل و مشکلات شهر نیست. در واقع آقای شهردار هر چه این سه نفر [آشنا، اکبری و احمدی کیش] می گویند، عمل می‌کند. این واقعیت دارد. تا این رویه به همین شکل باشد، مشکلات شهر و شهرداری باقی می‌ماند.
مسعود خوبانی رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج می‌گوید: وظیفه شورا نظارت بر عملکرد شهردار است و امروز به دلیل عدم نظارت مناسب و دقیق شاهد مشکلات زیادی د ر حوزه‌های مختلف شهرداری هستیم.
اکبری تبار عضو شورای شهر یاسوج نیز بیان می‌کند: همه ماها به عنوان عضو شورا حق داریم که از شهردار پرسش داشته باشیم و شهردار هم موظف به پاسخگویی هست، اما متأسفانه گاهی نظارت به فراموشی سپرده می‌شود و زیر پای منفعت طلبی له می‌شود.
به گزارش کبنا، بحث زیادی در خصوص معاملات و مناقصات شهرداری یاسوج مطرح می‌شود و گاهی هم شهروندان گلایه‌هایی می‌کنند که در آخرین جلسه شورا (یکشنبه 28 اردیبهشت ماه 99) مسعود خوبانی رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج با مطرح کردن نامه‌ای از طرف فرمانداری بویراحمد از ابطال مصوبه تعیین نماینده‌های شورا در کمیسیون‌های مختلف خبر می‌دهد و می‌گوید: باید برای تعیین نماینده‌های شورا در برخی کمیسیون‌ها دوباره رأی گیری کنیم.
بنا بر این گزارش، با رأی اعضای شورای شهر یاسوج، مسعود خوبانی به عنوان نماینده شورا در کمیسیون معاملات و مناقصات انتخاب و علی اکبری تبار و مسعود خوبانی به عنوان نمایندگان شورا در کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ و فرشاد نگین تاجی در کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ به عنوان نماینده شورا انتخاب می‌شوند.
دهراب‌پور، اکبری تبار، نگین تاجی و مسعود خوبانی 4 عضو شورای اسلامی شهر یاسوج هستند که مخالف عملکرد شهردار هستند و اکبری، آشنا و احمدی کیش شهردار یاسوج نیز از موافقین عملکرد «مقدم» شهردار یاسوج هستند.


کد مطلب: 421035

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/421035/بازگشت-روح-نظارت-شورای-شهر-یاسوج

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1