کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل و بررسی انتقادهای فرماندار گچساران از هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت نفت گچساران؛

خوان‌پایه هیچ وقت «حاج رحیمی» نمی‌شود

20 فروردين 1399 ساعت 3:05

رحیمی فرماندار اول کهگیلویه و بویراحمد و چهارم کشور شد و تاجگردون در تعریف از او هم کم نگذاشت و گفت: «حاج رحیمی پای کار بود، اگر تند و تیزی داشت برای کار بود، اما برای مسائل سیاسی تند و تیزی نداشت. از صمیم قلب به «حاج رحیمی» افتخار می‌کنم و خسته نباشید به ایشان می گویم.» مراسم تودیع «حاج رحیمی» از فرمانداری گچساران تا مدت‌ها مورد حسرت سایر فرمانداران و کنشگران سیاسی دیگر جاها بود.


خوان پایه به هیچ وجه مثل عبدالرحیم رحیمی (حاج رحیمی) نیست و نخواهد بود. او فرماندار مقتدری بود، هرچند برخی‌ها اینگونه اعتقاد دارند که او اقتدارش را از تاجگردون عاریه گرفته بود. هر چه که بود، رحیمی استاندار دوم کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رفت، استانداری که گویا رئیس جمهورش تاجگردون بود، تا جایی که گفت ما هر کاری داشته باشیم، با آقای تاجگردون هماهنگ می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم. او خیلی به تاجگردون نزدیک بود و تقریباً یک سال مانده به انتخابات یازدهم مجلس، رحیمی به بروجرد رفت تا فرماندار ویژه سید موسی خادمی باشد. رفتن رحیمی حرف و حدیث‌های زیادی در پی داشت که تاکنون در باره آن شفاف سازی نه از سوی رحیمی و نه از طرف تاجگردون صورت نگرفته است.
حاج رحیمی وقتی نژادصفوی مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد بدون اذن او چرخی در گچساران زد، عصبانی شد و گفت: به رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اعلام می‌کنم که هرچه سریعتر به دفتر کار خود برگردد و از همراهی مدیرکل راه و شهرسازی خودداری کند. مدیرکل راه و شهرسازی استان به هیچ عنوان حق نداشت بدون هماهنگی با بنده به گچساران سفر کند، او برگردد، ما خودمان از پس کارهایمان بر می آئیم.
این واکنش «حاج رحیمی» به سفر عبدالمجید نژادصفوی مدیرکل کارکشته و با تجربه تا روزها بر سر زبان‌ها بود، شاید خیلی از فرمانداران استان غصه همچنین کاری را می‌خوردند و در رویاهایشان آرزو می‌کردند که روزی شبیه عبدالرحیم رحیمی فرماندار تاجگردون و گچساران شوند.
هیچ مدیر اداری بدون اذن رحیمی کاری انجام نمی‌داد، نبض گچساران در دستان او بود، عبدالرحیم رحیمی گاهی هم با چماق تاجگردون مدیران ارشد استانی را تهدید می‌کرد. یکی از مدیران تعریف می‌کرد، وقتی به رحیمی جواب مثبتی داده نمی‌شد، خیلی سریع بیان می‌کرد که به تاجگردون می گویم، حرفی که البته نگارنده نشنید و تأیید هم نمی‌کند، به فرض صحت آن، مشخص بود که رحیمی برای افزایش اقتدارش حسابی پشت سنگر تاجگردون گرد و خاک به پا می‌کرد.
رحیمی در ماجرای کنار گذاشتن پورالحسینی رئیس اسطوره‌ای وقت آموزش و پرورش گچساران می‌گفت: «بنده فرمانداری ساخته‌ام با اقتدار که هر کسی پا به فرمانداری بگذارد بفهمد، فرماندار یعنی چه؟، تا ثانیه‌ای که فرماندار گچساران باشم پرستیژ فرمانداری یعنی همین، فرماندار باید مقتدر باشد، مدیرکل راه و شهرسازی به شهرستان می‌آید وظیفه دارد به فرماندار اعلام کند در غیر اینصورت گفتم باید برگردد؛ خودمان بلد هستیم کارمان را انجام دهیم و با کسی تعارف هم نداریم.»
رحیمی فرماندار اول کهگیلویه و بویراحمد و چهارم کشور شد و تاجگردون در تعریف از او هم کم نگذاشت و گفت: «حاج رحیمی پای کار بود، اگر تند و تیزی داشت برای کار بود، اما برای مسائل سیاسی تند و تیزی نداشت. از صمیم قلب به «حاج رحیمی» افتخار می‌کنم و خسته نباشید به ایشان می گویم.»
مراسم تودیع «حاج رحیمی» از فرمانداری گچساران تا مدت‌ها مورد حسرت سایر فرمانداران و کنشگران سیاسی دیگر جاها بود.
علی خوانه پایه، به نظر نمی‌آید، بتواند همچون رحیمی مقتدر باشد. وی که بیش از یک سال و اندی فرمانداری گچساران را عهده دار است و انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی، مهمترین آزمون مدیریتی او بود که قطعاً مردم قضاوت‌های متفاوتی درباره مدیریت خوان پایه در انتخابات مجلس دارند. کاندیداهای مجلس مرتب نسبت به چینش افراد بر سر صندوقها، گلایه و رسانه‌ها هم منتشر می‌کردند تا حسین کلانتری استاندار و جمالی معاونش ورود پیدا کردند.
خوان پایه، اخیراً صیدالی مدیر با سابقه وزارت نفت را زیر سئوال می‌برد و از بابت بی توجهی‌اش به جلسات مبارزه با ویروس کرونا انتقاد می‌کند و درباره غذا و عدم همکاری‌اش می‌گوید. به هیچ وجه نمی‌توان این رفتار خوان پایه را یک رفتار حساب شده مدیریتی دانست.
او عصبانی بود و حرف‌هایی را زد که بعضی آن را از ضعف او می‌دانند. بنا بر اطلاعاتی که در دست است، فرماندار گچساران احتمال دارد، هر چه تب و تاب کرونا فروکش کند، او به روز خداحافظی‌اش از ساختمان فرمانداری نزدیک‌تر می‌شود. گفته می‌شود وی در آستانه بازنشستگی قرار دارد و این را هم می گویند که مأموریت خوان پایه در فرمانداری گچساران به پایان رسیده است. امین محمدی مدیرعامل سابق نفت، همیشه از «حاج رحیمی» حساب می‌برد، حتی بیشتر از تاجگردون او را احترام می‌گذاشت.
شاید برخوردهای هوشنگ صیدالی و علی خوان پایه را بتوان به پشت پرده‌های سیاسی ربط داد.
نهایتاً خوان پایه به هیچ وجه «حاج رحیمی» نمی‌شود. هر چند هنوز هم ریز دلایل رفتن رحیمی به بروجرد مشخص نیست، ولی نکته‌ای که در اینجا قابل تأمل است؛ هنگام رفتن رحیمی از فرمانداری،اصلاح طلبان و اصولگراهای شاخص در جلسه تودیع رحیمی حضور داشتند، اما به نظر می‌رسد به دلیل نارضایتی اصولگراها از عملکرد خوان‌پایه، در مراسم خداحافظی‌اش حضور پیدا نکنند.


کد مطلب: 419638

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/419638/خوان-پایه-هیچ-وقت-حاج-رحیمی-نمی-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1