تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۴۱۹۱۸۶
خبرهای کرونایی کهگیلویه و بویراحمد؛

شیوع ویروس کرونا سوغات مهمانان نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد / راه اندازی مرکز قرنطینه در گچساران / کرونا رُس آب را کشید / ۹۲ درصد مردم کهگیلویه و بویراحمد مقابل ویروس کرونا غربالگری شده اند

۱
۰
شیوع ویروس کرونا سوغات مهمانان نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد / راه اندازی مرکز قرنطینه در گچساران /  کرونا رُس آب را کشید / ۹۲ درصد مردم کهگیلویه و بویراحمد مقابل ویروس کرونا غربالگری شده اند
کبنا ؛ویروس کرونا در سطح جامعه در حال پیش روی است و به گفته وزارت بهداشت  ۲۷۰۱۷ نفر به این ویروس مبتلا شده اند که 2077 نفر آنها فوت کرده‌اند. یقیناً اطلاع در باره این ویروس کمک شایانی خواهد کرد به قطع زنجیره ابتلا به کرونا.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌گوید: شمار زیادی از مبتلایان به ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق مهمانان نوروزی به این بیماری مبتلا شده اند.
پرویز یزدان پناه اظهار داشت:  بیماری کرونا از طریق فرزندان یا اعضای خانواده که پیشتر در استان های قم و تهران زندگی می کردند و برای تعطیلات نوروزی به کهگیلویه و بویراحمد برگشتند به دیگر بستگان منتقل شده است.
وی با اشاره به اینکه بیماری ویروس کرونا ممکن است ۲ هفته دوره نهفتگی داشته باشند افزود: مهمانان نوروزی از بیماری خود خبر نداشته اند اما ناقل بیماری به وابستگان خود شدند.
وی بیان کرد: تاکنون ۹۶ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به بیماری کرونا مبتلا شده اند که پنج نفر آنان جان خود را از دست دادند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: جان باختگان ویروس کرونا در استان بیشتر بین ۶۰ تا ۷۲ سال سن داشته اند  و همه آنان بیماری زمینه ای هم داشته اند.
وی عنوان کرد:۲۹نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان پس از بهبودی ترخیص شدند و در حال حاضر دارو هم مصرف نمی کنند.
یزدانپناه گفت:تاکنون پاسخ آزمایش ۷۲۳نمونه مشکوک به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد دریافت شده که ۹۶مورد آن مثبت بوده است.
وی تصریح کرد: از افرادی که در استان کرونای آنان مثبت اعلام شده ۴۰نفر در بیمارستان بستری و در حال مراقبت و درمان هستند و بقیه به صورت ایزوله در خانه قرطینه و دارو مصرف می کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: تاکنون ۴۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بویراحمد،۱۹ مورد در کهگیلویه،۱۶ نفر چرام، هشت مورد در گچساران، سه نفر دنا و ۲ نفر در باشت  شناسایی شده است.
وی با یادآوری این نکته که روزهای پایانی اسفند تا پانزدهم فروردین ماه روند ویروس کرونا در استان افزایشی است نسبت به حضور افراد در برنامه های جمعی به ویژه دید و بازدیدهای نوروزی و انجام سفر در این شرایط سخت هشدار داد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: هم اکنون سفر به کهگیلویه و بویراحمد محدود شده و بیشتر شهروندان این استان قرنطینه را به صورت جدی در اولویت قرار داده اند.
یزدانپناه طرح بیمار یابی را از برنامه های پیشگیری علوم پزشکی یاسوج اعلام کرد و افزود: براساس این طرح روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد بیماریابی انجام می شود.
شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته ( آذر و دی ماه ۹۸ ) از کشور چین آغاز شد و در اوایل اسفندماه این ویروس به کشور ایران رسید.
 
تغذیه مناسب سپر دفاعی قوی برای مقابله با کرونا
 
تغذیه مناسب سپر دفاعی قوی برای مقابله با کرونا
 
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه می گوید: تغذیه مناسب روزانه و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهم و سپر دفاعی قوی در پیشگیری از بیماریهای تنفسی از جمله ویروس کرونا دارد.
به گفته محمد رضا قلعه گلاب  سوءتغذیه و نداشتن تغذیه صحیح همچون سایر عوامل زمینه‌ای مثل بیماری دیابت و بیماری‌های ریوی می‌تواند عامل ابتلا یا پیشگیری از ابتلای افراد به ویروس کرونا باشد.
این کارشناس تغذیه اظهار داشت: کمبود دریافت غذایی و ویتامین هایی همچون C و A با تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماریهای تنفسی بویژه بیماری کرونا را افزایش می دهد.
قلعه گلاب تصریح کرد: با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموترش و لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ایی از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.
وی تاکید کرد: به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا 2 عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند، و هویج  کدو ،سبزی های سبز تیره مثل اسفناج ، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند.
قلعه گلاب توصیه کرد:  بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه 3 واحد از گروه سبزی ها ( بجز سبزی های نشاسته ایی ) و حداقل 2 واحد میوه توصیه شود.
وی گفت: کودکان زیر 5سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات تغذیه ای مناسب را مرتب رعایت کنند.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این افراد لازم است که هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند، و از هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می شود و حتی المقدور از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود.
قلعه گلاب عنوان کرد: استفاده از منابع پروتئین درغذای روزانه همچون حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.
وی اضافه کرد: کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. از منابع غذایی این 2 ریز مغذی مثل حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.
وی اظهار داشت: خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده (مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کباب هایی که مغز پخت نشده اند) خودداری شود.
قلعه گلاب یادآور شد: از خوردن غذا و مایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خودداری شود.
این کارشناس تغذیه می گوید: در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.
منابع غذایی امگا۳ (مثل روغن سویا، روغن کانولا، ماهی و …) نیز باعث افزایش سطح ایمنی می شوند و خاصیت ضدالتهابی دارند.
معاون فنی مرکز بهداشت استان تصریح کرد: به یاد داشته باشید، رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.

راه‌اندازی مرکز قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا در گچساران
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: مرکز قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا در مرکز درمانی کلینیک والفجر این شهرستان راه اندازی شده است.
سهراب صیدی روز چهارشنبه ( 6 فروردین ماه 98) اظهار داشت: این مرکز با ظرفیت ۵۰ تخت مجهز به همه امکانات رفاهی برای قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا راه اندازی شده است.
انجمن تخصصی گوش، حلق و بینی انگلیس، از دست دادن اشتها و حس بویایی را از علائم جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی و اعلام کردند.
در بیانیه‌ای که از سوی این انجمن منتشر شده آمده است: شواهد ابتلا به کرونا در دیگر کشورها نشان می‌دهد که این ویروس از طریق چشم، بینی و حلق وارد بدن انسان می‌شود.
آنها اگر کسی علائم معمول ( تب بالا و سرفه مداوم) را از خود بروز نداده اما اشتها و حس بویایی را از دست دهد باید خود را قرنطینه کند تا مانع شیوع کرونا شود.
وی بیان کرد:۶ پرستار، یک پزشک و ۹ نیروی خدماتی شامل نگهبان و خدمه برای خدمات رسانی به افراد مشکوک به کرونا در این مرکز پیش بینی شده است.
مدیرشبکه بهداشت و درمان گچساران بیان کرد: این مرکز برای قرنطینه افرادی که علائم بیماری ویروس کرونا دارند و ماندن آنها در خانه و اجتماع امکان انتشار آن را افزایش می دهد راه اندازی شده است.
صیدی ابراز داشت: افراد مشکوک به کرونا در این مرکز هر روز از سوی پزشک ویزیت و به مدت چهارده روز قرنطینه می شوند.
وی گفت: در صورت تشخیص به سلامت این افراد پس از آزمایش  پس از ۲ هفته فرد به آغوش خانواده برمی گردد.
رئیس بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان نیز پیش از این گفته بود که تاکنون هشت بیماری دارای ویروس کرونای قطعی در گچساران شناسایی شده است که پنج نفر آنان ترخیص شده اند.



کرونا رُس آب را کشید
 گسترش کرونا در کشور، افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب را به همراه داشته است.
افزایش نگران کننده مصرف آب ناشی از گسترش بیماری کرونا، ضرورت اعمال مدیریت صحیح مصرف را دو چندان کرده است.
توصیه به شست و شوی مداوم دست ها با آب و صابون در اثر شیوع کرونا در کشور، مصرف آب در کشور را ۴۰ درصد افزایش داده است و این در حالی است که مصرف آب بیش از نیاز واقعی، می تواند به بحران بی آبی در ماه های گرم سال بیانجامد.
روند مصرف بیش از حد آب از اسفند ماه گذشته آغاز شد و به حدی رسید که همان موقع «قاسم تقی زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزیر نیرو از افزایش  ۳۰ درصدی مصرف آب در تهران در مراسم افتتاح آخرین بخش از طرح های بزرگ آب و برق در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در ستاد وزارت نیرو خبر داد و بر رعایت مصرف از سوی همگان تاکید کرد.
اما روند مصرف بی رویه مصرف آب همچنان در کشور تداوم یافت؛ به گونه ای که «رضا اردکانیان» وزیر نیرو نیز درباره ضرورت مدیریت مصرف از سوی مردم تاکیدات مکرر داشت.
افزایش مصرف آب با شیوع کرونا در کشور درحالی رخ داده است که با وجود بارش های خوبی که از ابتدای امسال رخ داده، بر اساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران میزان بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۱۲۷ میلیمتر رسیده که همچنان نبست به سال آبی پارسال رشد منفی داشته است.
این رشد منفی سبب شده، «محمد فاضلی» سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو، با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به مصرف بیش از حد آب هشدار دهد.
وی نوشت: شکست دادن کرونا نیاز به آب دارد، پس در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم تا بتوان بر این بیماری غلبه کرد.
فاضلی ادامه داد: بهتر است هنگام شستن دست‌ها ابتدا دست ها را کمی خیس کرده و سپس شیر آب را بسته و بعد به مدت ۲۰ ثانیه دست ها را به صابون آغشته کرد.
مشاور وزیر نیرو یادآور شده است: رعایت همین نکته ساده یعنی بستن شیر آب در فاصله استفاده از صابون می تواند ۶ لیتر آب را برای دیگران صرفه‌جویی کند.
همچنین «قاسم تقی زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزیر نیرو چندی پیش در گفت و گو با ایرنا از افزایش ۴۰درصدی مصرف آب در کشور خبر داده و بر ضرورت مدیریت مصرف از سوی مردم تاکید کرد.

۹۲ درصد ساکنان کهگیلویه و بویراحمد مقابل ویروس کرونا غربالگری شده اند
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اززمان شیوع بیماری ویروسی کرونا ، ۹۲ درصد از مردم استان غربالگری شده اند و تنها ۸ درصد از جمعیت استان باقی مانده است.
محمد مهدی بانشی روز چهارشنبه ( 6 فروردین ماه 99) اظهار داشت: هم اینک از جمعیت حدود ۷۱۳ هزار نفری  حدود ۵۰ هزار نفر غربالگری نشده اند.
وی افزود: تمامی کانون های پر خطری که احتمال وجود ویروس کرونا وجود دارد، در سریعترین زمان ممکن توسط پرسنل این دانشگاه، کار غربالگری آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:از مردم استان تقاضا داریم که با مراقبان سلامت همکاری کنند و چنانچه با سامانه ۴۰۳۰ با مردم تماس گرفته شد، بلافاصله جواب دهند.
بانشی ابراز داشت: شهرنشینان ،روستاها را بعنوان یک نقطه امن برای تفریح های روزانه خود انتخاب نکنند،زیرا امسال بهترین هدیه برای برای افراد مسن دور بودن از آنها برای حفظ سلامتی آنان است.
وی تاکید کرد: هم استانی ها می توانند به منظور شناسایی افراد مشکوک مبتلا به بیماری کرونا و جدا نمودن افراد بیمار از افراد سالم و جلوگیری از انتشار بیماری و قطع زنجیره انتقال با مراجعه به سایت salamat.gov.ir نسبت به خوداظهاری اقدام کنند و ضمن تامین سلامتی خود، یاریگر نیروهای بهداشت و درمان استان باشند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به مردم استان توصیه کرد که از سفر های غیر ضرور و دید و بازدید بپرهیزند و رعایت نکات اولیه بهداشتی را تا اطلاع ثانوی مورد توجه قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمند
Iran, Islamic Republic of
آقای قلعه گلاب کارشناس ارشد آب و فاضل آب از دانشگاه آزاد اهواز می باشد نه کارشناس تغذیه !!!!!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1