کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خبرهای کهگیلویه و بویراحمد:

درمان قطعی ۲۹ بیمار کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد / فوت 5 نفر به دلیل کرونا / چیزی به اسم قرنطینه چرام نداریم، ورودی‌ها سختگیرانه می‌شود/ کوچ عشایر ‌ممنوع شد

6 فروردين 1399 ساعت 2:49

شیوع ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال افزایش است و هر روز هم مسئولان اقدامات جدیدتری برای مقابله با این ویروس دست می‌زنند.


شیوع ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال افزایش است و هر روز هم مسئولان اقدامات جدیدتری برای مقابله با این ویروس دست می‌زنند.

درمان قطعی ۲۹ بیمار کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد

پرویز یزدان‌پناه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت ۹۶ بیمار مبتلا به کرونا در استان گفت: ۲۹ نفر از بیماران به صورت قطعی درمان و از بیمارستان مرخص شدند و دوره نقاهت را سپری می‌کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۲۰ نفر از بیماران در بیمارستان تحت درمان هستند و بیش از ۴۰ نفر دیگر با دریافت دارو در خانه به سر می‌برند، متاسفانه ۵ نفر فوت کردند که سن ۶۰ تا ۷۲ سال و  بیماری زمینه‌ای داشتند.
وی با بیان اینکه این ویروس برای همه خطرناک است اما برای افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای خطرناک‌تر است، گفت: کرونا در برخی افراد بدون علائم است و ممکن است به این شکل به فرد دیگری منتقل شود. اگر یک فرد کرونایی را در جامعه آزاد کنیم در روز‌ می‌تواند ۱۰ تا ۱۴ نفر و در ماه ۴۱۶ نفر را آلوده کند که سرعت انتقال ویروس بسیار بالا و خطرناک است.
این مسوول با بیان اشاره به راه‌های انتقال بیماری گفت: افرادی که ناقل بودند و بقیه را آلوده کردند بچه‌های استان بودند که از قم و تهران به استان آمده و ندانسته خانواده را آلوده کردند آنها هم  ویروس را انتقال داده‌اند.
 یزدان‌پناه بر رعایت توصیه‌های بهداشتی و دوری از تجمعات تاکید کرد و گفت: مردم دو هفته پیش رو را تحمل کنند و تردد و سفری به شهرها و روستا نداشته باشند چرا که پیش‌بینی می‌شود در این دو هفته آمار مبتلایان به کرونا در استان و کشور افزایش یابد.
 یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها تا ۱۵ فروردین سیر صعودی خواهیم داشت و اگر از این فاز عبور کنیم وارد فاز نزولی و ریشه‌کنی بیماری خواهیم شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوالی مبنی بر قرنطینه شهر چرام گفت: قرنطینه جنبه قانونی ندارد و چیزی به اسم قرنطینه نداریم تنها برای ورود و خروج به شهرها خصوصا شهرستان چرام سخت‌گیری‌هایی می‌شود.
وی ضمن قدردانی از مردم و همکاری آنها برای ماندن در خانه جهت قطع زنجیره ویروس گفت: مرزهای استان بسته شده لذا توصیه می‌کنیم مردم رفت و آمدها را محدود و ترددها را کمتر کنند.
این مسوول با اشاره به اینکه با کمبود تخت بیمارستانی مواجه نیستیم، افزود: تصمیم گرفتیم روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تست کرونا انجام دهیم که این کار برای دانشگاه مقدور است تا کولونی‌ها را شناسایی و اجازه تردد و رفت و آمدها را ندهیم.
وی از خرید تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد و گفت: تجهیزات خریداری شده و بعد از ششم فروردین این تجهیزات برای راه‌اندازی آزمایشگاه به استان منتقل می‌شوند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در بخش پایانی سخنان خود گفت: متاسفانه مسئله‌ای مطرح شده که الکل برای کرونا مفید است و  به همین دلیل می‌بینیم در برخی استان‌ها مرگ ناشی از الکل از کرونا بیشتر است که این تئوری اشتباه است، مصرف الکل از جنبه شرعی جای خود را دارد اما به لحاظ پزشکی قابل قبول نیست متاسفانه الکل‌های تقلبی باعث مرگ می‌شود و توصیه نمی‌شود.
برخی رسانه‌ها از مرگ یک نفر در شهرستان گچساران براثر مصرف الکل در شهرستان گچساران خبر دادند.

 مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۹۶ نفر رسید
محمد مهدی بانشی افزود: متاسفانه 10 مورد جدید مبتلا به کرونا ویروس نیز شناسایی و شمار مبتلایان به کرونا در استان تا به امروز 96 نفر گزارش شده است.
وی با بیان اینکه ویروس کرونا پیر و جوان نمی شناسد، ابراز داشت: ویروس به مرحله عالم گیری خود رسیده و لازم است مردم از هرگونه تردد درون شهری و برون شهری، سفر به روستاها و نیز به تبع ان مناطق عشایر نشین خودداری کرده و به سلامت خود و دیگران احترام بگذارند.
گفتنی است؛ بیماری ویروسی کووید 19 تاکنون 5 قربانی در کهگیلویه و بویراحمد گرفته است.

تمامی بازار چاروسا تا اطلاع ثانوی تعطیل است
سید سعید سعادت‌فر اظهار داشت: امسال عید متفاوتی نسبت به بقیه سالها داشتیم و امیدواریم هر چه سریع تر این بیماری منحوس از کشور خارج شود تا مردم بتوانند به راحتی زندگی خود را ادامه دهند.
رئیس دادگستری چاروسا با تقدیر از همکاری مردم در زمینه پیشگیری از این بیماری عنوان کرد: دستگاه قضایی برای کمک به اجرای مصوبات ستاد استانی کرونا آماده است و با کسانی که در این شرایط مصوبات این ستاد را جدی نمی‌گیرند و ملزومات مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند برخورد سختی خواهد داشت.
وی افزود: نظر به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر آمادگی همه دستگاه ها و ارگان‌های دولتی برای پیشگیری ویروس کرونا و همچنین مصوبات شورای هماهنگی سران سه قوه در خصوص بیماری کرونا و از آنجایی که حفظ سلامتی هموطنان از مصادیق بارز حقوق عامه می‌باشد و جهت صیانت از حقوق شهروندی و جلویگری از این بیماری و بیشتر شدن آسیب ها و خطرات برنامه های مختلفی در منطقه چاروسا در دستور کار قرار گرفت.
سعادت‌فر یادآور شد: گشت های مشترک، راه اندازی ایستگاه تب سنجی با همکاری شبکه بهداشت، نیروی انتظامی و بسیج در ورودی دهستان جاورده و نقاطی از روستاها که نیازمند تب سنجی باشند از جمله این اقدامات بود.
رئیس حوزه قضایی چاروسا از تعطیلی بازار شهر قلعه رئیسی خبر داد و گفت: شهر قلعه رئیسی به دلیل مرکز بودن با تمامی روستاها و بخش دیشموک و افراد مختلفی که به آن ورود می کنند و خطرات این بیماری را افزایش می دهند تصمیم گرفته شد با همکاری امور صنفی که لازم است از آنها تشکر کرد تمامی بازار این شهر تعطیل گردد.
وی ادامه داد: کلیه اصناف، بازاریان و فروشگاه ها و پاساژها تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و با توجه به اینکه ادامه فعالیت این اماکن می تواند اقدامی در جهت تهدید سلامت مردم باشد علاوه بر عنوان مجرمانه و تهدید بهداشتی به لحاظ تمرد در مقابل قانون و مامور دولت جرم محسوب می‌گردد و برخورد می‌شود .
این مسوول خاطرنشان کرد: با هر نهاد کمکار برخورد و هرگونه تخطی از این دستور منجر به پلمب و جرم مشهود تلقی می گردد لذا از همه بازاریان و مردم می خواهیم که در جهت حفظ سلامت همکاری کنند.

مواظب مبتلایان بدون علامت باشیم!

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، روند کرونا ویروس را تشریح کرد.
 حسین ماری اریاد گفت:  در بحث کووید ۱۹ دو رویکرد بیماریابی و درمان مهم است که بیماریابی یعنی شناسایی بیمار برای جلوگیری از انتشار آن و درمان برای از بین بردن رنج بیمار و به آغوش خانواده برگرداندن ایشان است.
وی ادامه داد: غربالگری در سطح کشور در دستور کار است تا با استفاده از اطلاعات ساده نسبت درگیری جامعه را فهمید تا با همکاری مردم و صرف کمترین هزینه، بیماری را سریعتر شکست داد.
دکتر اریاد با اشاره به همکاری قشر قابل توجهی از مردم اذعان داشت: در آمار تجمعی هفته های اول، ۵۰ تا ۶۰ درصد اضافه می شد که اکنون به ۷ تا ۸ درصد رسیده است که نشان می دهد نه از نظر تعداد بلکه شیب منحنی در حال کاهش است و برای رساندن این معیار به صفر کار بزرگتری از سوی همه را می طلبد.
وی ابراز داشت: باید مواظب مبتلایان بدون علامت باشیم که می توانند مبتلایان را تصاعدی افزایش دهند و زنجیره را بزرگتر کنند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: برای پیشگیری به شکل اکتیو و فعال باید علاوه بر قطع زنجیره بیماری به جلوگیری از برگشت بیماری توجه کرد.
اریاد در پایان تصریح کرد: به توصیه های بهداشتی همکاران  توجه داشته و دید و بازدید و سفر و مراسم شادی و فوت با بیشترین محدودیت و به صورت تلفنی انجام شود.

تهیه ۳۴۰۰ عدد اقلام مورد نیاز بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد توسط اتاق بازرگانی یاسوج
 اتاق بازرگانی یاسوج در ادامه کمک‌های خود به کادر پزشکی و حوزه سلامت استان  تعداد سه هزار و ۴۰۰ عدد دیگر از اقلام ‌مورد‌ نیاز بیمارستان‌های استان برای مقابله با کرونا را تامین کرد.
اقلام خریداری شده اتاق بازرگانی یاسوج در اختیار بیمارستان شهید جلیل یاسوج، بیمارستان رجایی گچساران، بیمارستان امام خمینی دهدشت، بیمارستان امام سجاد و شهید بهشتی یاسوج قرار گرفت
این اقلام عبارت‌اند از شیلد محافظ صورت، عینک یکبار مصرف، کلاه سفید یکبارمصرف، کلاه تمام فیلتر، لباس یکبارمصرف گان، لباس یکبارمصرف اورال، دستکش جراحی لاتکس و دستکش معاینه است.
همچنین کمک‌های اتاق بازرگانی یاسوج تا پایان شکست کرونا در استان ادامه دارد.

مرگ بیمار کرونایی در دوگنبدان تکذیب شد
رئیس بیمارستان شهید رجایی گچساران گفت: ایست قلبی ناشی از مصرف الکل عامل مرگ این بیمار بستری شده در بیمارستان بود.
سید طاهر حسینی با اشاره فوت یک نفر در بیمارستان شهید رجایی  اظهار کرد:  در سه روز گذشته بیماری  با حالت بیهوش به بیمارستان شهید رجایی دوگنبدان منتقل و در بخش ای. سی. یو بستری شد.
وی ادامه داد: این  بیمار مرد با حدود ۴۱ ساله  به حالت بیهوش به بیمارستان شهید رجایی منتقل  شد که عصر  روز گذشته  این بیمار بر اثر ایست قلبی فوت شد.
 رئیس بیمارستان شهید رجایی گچساران ادامه داد: این فرد بیمار  علائمی از  بیماری کرونا نداشت و به بخش کرونای بیمارستان هم منقل نشده بود.
حسینی با اشاره به اینکه ایست قلبی ناشی از مصرف الکل عامل مرگ این بیمار بود، عنوان کرد: متاسفانه برخی ها با فضا سازی در فضای مجازی مرگ این بیمار را به علت ابتلا به کرونا اعلام کرده اند که به شدت آن را تکذیب می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد:  تاکنون ۵ بیمار مبتلا به کرونا از این بیمارستان مرخص و قرنطینه خانگی هستند و ۳ نفر بستری هست که حال عمومی آنها هم خوب است.
 رئیس بیمارستان شهید رجایی گچساران  با اشاره به اینکه  تاکنون هیچ مورد فوتی کرونا در گچساران وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه بخش ویژه از بیمارستان شهید رجایی برای انجام روند درمان احتمالی مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده‌ که در این بخش، 51 تخت بیمارستانی قابل ارتقا وجود داشته و علاوه بر آن، 6 تخت آی‌سی‌یو برای بیماران احتمالی در نظر گرفته شده است.
به گفته پرویز یزدان پناه  استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون دارای ۸۶ بیمار مبتلا به کرونا در استان که از این تعداد ۴۶ نفر از مبتلایان به کرونا در یاسوج، ۱۷ نفر در دهدشت،  ۷ مورد در گچساران ، ۱۱ نفر در چرام،  ۲ مورد در دنا و دو نفر در باشت هستند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فوت ۵ نفر براثر ابتلا به کرونا گفت: ۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا به صورت قطعی درمان شدند، ۱۲ نفر در بیمارستان بستری هستند و سایر بیماران در خانه به صورت ایزوله کارهای درمانی خود را انجام می‌دهند.


انسداد تمامی مسیرهای منتهی به مناطق گردشگری گچساران

الماس قبادی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گچساران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع در  استان و شهرستان گچساران برای جلوگیری از شیوع این بیماری کووید_ 19 از انسداد تمامی مسیرهای منتهی به مناطق گردشگری این شهرستان خبر داد.
  وی با بیان اینکه شهرستان گچساران هر ساله در ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافراتن نوروزی از اقسا نقاط کشور است، گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای مقابله و جلوگیری از گسترش این بیماری  مسیرهای  منتهی به مناطق گردشگری و تفریحی این شهرستان از جمله روستاهای دیل،گناوه و سرابننیز مسدود شده است.
 رئیس اداره  میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گچساران با اشاره به اینکه تمامی مسیرهای منتهی به مناطق گردشگری و تفریحی و این شهرستان با همت نیروهای بسیجی و شرکت نفت و گاز گچساران  مسدود شده است، ابراز کرد: انسداد راه‌های منتهی به مناطق گردشگری این شهرستان  با هدف کاهش انتشار ویروس کرونا و هر چه سریعتر ریشه کن کردن این ویروس است.
 قبادی ادامه داد: در حال حاضر نظارت بر امکان  و واحدهای پذیرایی  از جمله تمامی هتل‌ها، مسافرخانه‌ها به صورت مداوم در حال نظارت و بازرسی  است  و هرگونه مشاهده  اسکان مسافران و افراد غیربومی با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
شهرستان گچساران  دارای ۲۰۰ اثر تاریخی، مناطق گردشگری طبیعی شاخص از جمله دشت های دیل و گناوه، سواحل سد کوثر، بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) پذیرای بیشترین گردشگران نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد است.

ممنوعیت ورود افراد غیر بومی به لنده
 فرماندار لنده در نشست اضطراری شورای سلامت این شهرستان که به منظور مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا برگزار شد ضمن تاکید بر رعایت راه‌های پیشگیری گفت: بر اساس تصمیم شورای سلامت ورود اشخاص غیر بومی به این شهرستان ممنوع است ضمن اینکه مراکز گردشگر پذیر و تفریحی این شهرستان نیز تعطیل می‌شوند و خروج شهروندان لنده‌ای به تمامی مناطق گردشگری ممنوع است.
وی گفت: ورود هرگونه وسیله نقلیه به مرکز شهر لنده تا اطلاع ثانوی نیز ممنوع است.
فرماندار لنده از مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان خواست مکانی با امکانات لازم برای بستری مبتلایان احتمالی آماده شود.
موسوی اضافه کرد: امکان ورود این ویروس به شهرستان با ورود شهروندان لنده‌ای ساکن در استانهای دیگر  بیشتر می‌شود.
درپایان این نشست فرماندار و تعدادی از اعضای شورای سلامت لنده از روند تعطیلی فروشگاه های غیرضروری بازار این شهر بازدید کردند.

ورود مسافر و گردشگر نوروزی به دیشموک ممنوع
 ورود هرگونه مسافر غیربومی و گردشگر نوروزی به بخش دیشموک ممنوع اعلام شد.
سید جواد پرهیزگار قاضی بخش دیشموک گفت:به جهت مقابله با بیماری کرونا ورود هرگونه گردشگر و مسافر نوروزی و افراد غیربومی به بخش دیشموک ممنوع اعلام شد.
وی افزود:به همین منظور محور دیشموک به خوزستان مسدود و محور دیشموک به دهدشت با ایجاد پایگاه غربالگری در دو راهی امامزاده میرسالار(ع) از ورود مسافر نوروزی با همکاری نیروی انتظامی،حوزه مقاومت بسیج،فرمانداری کهگیلویه ،بخشداری دیشموک ،مرکز بهداشت و درمان  ممنوع اعلام گردید.
قاضی بخش دیشموک ادامه داد: از ورود خودروهای با پلاک غیربومی به بخش دیشموک جلوگیری خواهد شد.
صفا حبیبی فر بخشدار دیشموک گفت: با دستور مقام محترم قضایی محور دیشموک به خوزستان مسدود و محور دیشموک به دهدشت با ممنوعیت گردشگران نوروزی مواجه خواهد شد.
وی افزود: از دستور مقام قضایی در خصوص مسدودی جاده خوزستان و ممنوعیت ورود گردشگر از محور دهدشت به دیشموک تقدیر و تشکر می شود.
بخشدار دیشموک ادامه داد:هیچ گونه مکان سیاحتی و زیارتی در این ایام پذیرای گردشگران نوروزی نخواهد بود و ورود هرگونه گردشگر یا مسافر غیربومی ممنوع است که با دستور مقام محترم قضایی جلوی ورود آنان به بخش دیشموک گرفته خواهد شد.
گفتنی است اعضای شورای شهردیشموک، شهرداری، کمیته امداد، امورصنفی، نمایندگی میراث فرهنگی، بازاریان و بسیجیان در این ایستگاه غربالگری  و ممنوعیت ورود مشارکت دارند.

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به 5 نفر رسید
 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تا این لحظه پنج نفر بر اثر بیماری کرونا در کهگیلویه و بویراحمد فوت کرده‌اند و یا بعد از مرگ جواب نمونه آزمایش آن‌ها مثبت اعلام شده است.
پرویز یزدان‌پناه افزود: تا کنون 86 بیمار مبتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است که از این تعداد 5 بیمار علی‌رغم تلاش شبانه روزی کادر درمانی متاسفانه فوت شدند!

مجازات حبس در انتظار اخلالگران سلامت مردم در کهگیلویه و بویراحمد
براتعلی صالحی گفت: آخرین اقدامات و اطلاع‌رسانی آگاهی بخشی، در خصوص مقابله با ویروس کرونا و تشریح برنامه‌های انجام شده و توصیه های لازم به بازاریان و مردم انجام شده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد افزود: اخلالگران سلامت و محتکران که با جان مردم بازی می‌کنند با قوه بیشتری با آنان برخورد می‌شود و مجازات حبس در انتظار آنها است.
صالحی از مردم ،صنوف،بازاریان، که به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی بازار در راستای حفظ سلامت مردم،جهت مقابله و قطع زنجیره ای ویروس کرونا کردند، تقدیر به عمل کرد.

روند شیوع کرونا ویروس در کهگیلویه و بویراحمد تشریح شد
حسین ماری اریاد معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در بحث کووید 19 دو رویکرد بیماریابی و درمان مهم بوده که بیماریابی یعنی شناسایی بیمار برای جلوگیری از انتشار آن و درمان برای از بین بردن رنج بیمار و به آغوش خانواده برگرداندن ایشان است.
وی ادامه داد: غربالگری در سطح کشور در دستور کار است تا با استفاده از اطلاعات ساده نسبت درگیری جامعه را فهمید تا با همکاری مردم و صرف کمترین هزینه، بیماری را سریعتر شکست داد.
اریاد با اشاره به همکاری قشر قابل توجهی از مردم، تصریح کرد: در آمار تجمعی هفته‌های اول، 50 تا 60 درصد اضافه می شد که اکنون به 7 تا 8 درصد رسیده که نشان می‌دهد نه از نظر تعداد بلکه شیب منحنی در حال کاهش بوده و برای رساندن این معیار به صفر کار بزرگتری از سوی همه را می‌طلبد.
وی خاطرنشان کرد: باید مواظب مبتلایان بدون علامت باشیم که می‌توانند مبتلایان را تصاعدی افزایش دهند و زنجیره را بزرگتر کنند و برای پیشگیری به شکل اکتیو و فعال باید علاوه بر قطع زنجیره بیماری به جلوگیری از برگشت بیماری توجه کرد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآور شد: به توصیه‌های بهداشتی همکاران  توجه داشته و دید و بازدید و سفر و مراسم شادی و فوت با بیشترین محدودیت و به صورت تلفنی انجام شود.

 هیچ اسکانی در هتل‌های کهگیلویه و بویراحمد انجام نشده است

محمد حسین‌زاده معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع  دستی کهگیلویه و بویراحمد امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون، هرگونه پذیرش مسافران و گردشگران در خانه‌مسافرها و اماکن گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ممنوع بوده است.
وی با بیان اینکه اکیپ‌های نظارتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه بویراحمد به صورت روزانه و مستمر از مکان‌های گردشگری استان بازدید می‌کنند، افزود: مردم می‌توانند هرگونه تخلف در تاسیسات گردشگری را به این اداره‌کل گزارش دهند.
معاون ‌اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در طرح نظارتی این اداره‌کل از اکثر خانه‌مسافرها بازدید‌ و شماره تماسی نیز برای گزارشات مردمی پیش‌بینی شده است.
حسین‌زاده بیان کرد: روزانه حدود 20 تماس با شماره تلفن پیش‌بینی‌شده توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد برقرار می‌شود که حدود 50 درصد از این تماس‌ها، آدرس را در اختیار این اداره‌کل قرار می‌دهند.
وی ابراز کرد: با وجود اینکه در ایام نوروز سال گذشته شاهد حضور گردشگران زیادی در استان بودیم، اما از ابتدای امسال تاکنون با دستور ستاد مقابله با کرونا، اجازه ورود هیچ مسافری به مکان‌های گردشگری استان داده نشده است.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از مردم استان خواست در شرایط کنونی در خانه بمانند و گفت: پس از شکست کرونا، با برگزاری جشنواره‌های مختلف زمینه شادی و نشاط را برای مردم استان فراهم می‌کنیم.

 ۸ کارگاه بزرگ صنایع‌دستی در کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی می‌شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از افرایش تولیدات صنایع دستی این استان در راستای تحقق شعار سال ۹۹ خبر داد و گفت: در این راستا، هشت کارگاه بزرگ صنایع دستی در استان راه‌اندازی می‌شود.
مجید صفائی عصر امروز در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی هشت کارگاه بزرگ صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف استان خبر داد و اظهار داشت: این اقدام در راستای تحقق شعار سال 1399 (جهش تولید) انجام می‌شود.
وی با تاکید بر تلاش این اداره‌کل برای تحقق شعار «جهش تولید»، افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی دارد و از سرمایه‌گذاران این حوزه حمایت ویژه می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اعطای تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان صنایع دستی، ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی و برگزاری کلاس‌های آموزشی صنایع دستی در روستاهای استان از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل در سال 99 است.
صفائی با اشاره به اهمیت صادرات صنایع دستی، بیان کرد: شناسایی صادرکنندگان توانمند  در حوزه صنایع دستی و ارتباط دادن آنها با تولیدکنندگان این حوزه از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل در سال 99 است.
وی به نقش صنایع دستی در ایجاد درآمد برای مردم استان اشاره داشت و ابراز کرد: فراهم کردن زمینه برگزاری نمایشگاه‌های ملی و استانی برای فروش بیشتر تولیدات صنایع دستی استان از دیگر برنامه‌های در دستور کار این اداره‌کل است.

 ۲۰ واحد صنفی متخلف در یاسوج پلمب شدند
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بویراحمداز پلمب ۲۱ واحد صنفی  متخلف  در یک اقدام ضربتی خبر داد و گفت: در زمینه رعایت قوانین با کسی تعارف نداریم.
محمد یزدان‌پناه اظهار داشت: در گشت مشترک بازرسان مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف یاسوج، 21 واحد  متخلف طفی در یک اقدام ضربتی پلمپ شدند.
وی با تاکید بر اینکه بازرسی‌های مستمر و تعطیلی‌های انجام شده در راستای حفظ سلامت مردم و کنترل رنجیره انتقال ویروس کرونا صورت گرفت، عنوان کرد: با توجه به ورود مسافران از استان‌های آلوده به شهرستان بویراحمد، اگر مردم در خانه نمانند و موارد بهداشتی را رعایت نکنند باید منتظر پیک بیماری در شهرستان باشیم.
یزدان‌پناه افزود: کارشناسان  و بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد به همراه گشت مشترک روزانه و در دو شیفت از واحدهای صنفی که مایحتاج ضروری مردم را فراهم می‌کنند، رصد می‌شوند.
وی تصریح کرد: گندزدایی ادارات و مراکز بهداشتی درمانی و اماکن عمومی با همکاری شرکت آب و فاضلاب و  همچنین غربالگری در مراکز خدمات جامع سلامت توسط مراقبین سلامت، پزشکان، بهورازان و کارشناسان بهداشت روزانه انجام می‌گیرد.
کوچ عشایر ‌ممنوع شد
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوچ عشایر این استان از مناطق گرمسیری به سردسیر تا پایان زمان شیوع کرونا ممنوع است.
بهمن آزادی اظهار داشت: کوچ عشایر این استان از مناطق گرمسیری به مناطق سردسیری در شرایط عادی از 20 اردیبهشت ماه هر سال آغاز می‌شود که بنا به دلایل مختلف همه ساله شاهد کوچ زودهنگام هستیم.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه تا پایان شیوع بیماری کرونا کوچ عشایر ممنوع است، عنوان کرد: در غیر این صورت از هرگونه ارائه خدمات به عشایر در هنگام کوچ خودداری می‌شود.
آزادی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا ویروس در مناطق عشایری شناسایی نشده است، ابراز کرد: امیدوارم جامعه عشایری مثل همیشه پیشگام بوده و برای شکست کرونا «در خانه بمانند».
وی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های میدانی که از مناطق مختلف داشته‌ام چراگاه عشایر در مناطق قشلاقی وضعیت مطلوبی دارند و در واقع برای  تعلیف دام عشایر مشکلی وجود ندارد.
آزادی خواستار ارائه آموزش‌های لازم به جامعه عشایری در زمینه مهار و مقابله با شیوع کرونا ویروس توسط متولیان بهداشت و درمان شد و افزود: بدون شک کوچ زودهنگام و قبل از شکست کرونا، خطرات زیادی را برای جامعه مولد و کم توقع عشایری به دنبال دارد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از خانوارهای عشایری خواست: رفت و آمدهای خود را کنترل کرده و از سفرهای غیرضرور اجتناب کنند، زیرا این بیماری با کسی شوخی ندارد و فقیر و غنی، مسئول و بیکار، دامدار و کارمند نمی‌شناسد.

 آمد و شد در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد به شدت کنترل می‌شود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:  آمد و شد در محورهای ورودی این استان با استقرار گروه‌‌های ویژه به شدت کنترل می‌‌شود.
حسین خادمی در بازدید سرزده از ایستگاه‌های غربالگری کرونا در محورهای ورودی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: تمامی محورهای ورودی باید به صورت ویژه کنترل شود و انشالله بعد از غلبه بر کرونا میزبان گردشگران هستیم.
وی خواستار تشدید روند کنترل ورود و خروج مسافران در این جاده‌های استان شد و افزود: کنترل ورودی‌های استان از جهات مختلف حائز اهمیت بوده و در این زمینه هیچ گونه کم کاری پذیرفتنی نیست.
کلانتری با تاکید بر اینکه محور یاسوج_اصفهان از مسیر پل کتا مهم ترین ورودی استان است، ابراز کرد: باتوجه به دستورالعمل ابلاغی، اجرای کامل این دستورالعمل برای کنترل ورودی پل کتا و اطمینان یافتن از جلوگیری از ورود افرادی که احتمال ابتلا به این ویروس را دارند، حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: همانگونه که بارها از طریق رسانه ملی و استانی، سایت‌ها، پایگاه‌های خبری و فضای مجازی اعلام شده است به دلیل تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها، واحدهای بوم گردی، تفرجگاه‌ها و پارک ها امکان اسکان هیچ مسافری در استان وجود ندارد.
کلانتری با تاکید بر اینکه مسافران باید در بدو ورود توجیه شوند تا مسیر مناسبی را برای تردد انتخاب کنند، ادامه داد: مردم این استان به مهمان نوازی شهرت دارند، اما اکنون حفظ سلامتی میزبان و مهمان مهم ترین اولویت بوده و بعد از شکست کرونا ویروس و در ایام تابستان میزبان مهمانان خواهیم بود.
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سلامت مردم شوخی بردار نیست و در صورت بی توجهی به دستور العمل‌ها و کوتاهی هیچ عذری از کسی پذیرفتنی نیست.
کلانتری از استقرار تیم‌های پایش سلامت و ایستگاه‌های غربالگری در تمام محورهای ورودی استان خبر داد و گفت: تیم‌های غربالگری به صورت24 ساعته در این محورها مشغول به فعالیت هستند و تمام محورها به صورت مرتب رصد و کنترل می‌شود.

 شهرستان «چرام» قرنطینه شد
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چرام از قرنطینه کامل این شهرستان خبر داد و گفت: این تصمیم توسط شورای سلامت گرفته شده است.
علی جعفری‌فر اظهار داشت: با تصمیم شورای سلامت، شهرستان چرام قرنطینه کامل شده و دیگر ارتباط با دیگر شهرستان‌ها از جمله باشت و گچساران ندارد.
وی از مسدود کردن پل نازمکان، خیمند، جاده ارتباطی شیخ حسین و روستای بردیان خبر داد و افزود: در منطقه القچین با همکاری ناحیه مقاومت بسیج و هلال احمر ایستگاه غربالگری برپا شده و تنها ساکنان چرام حق ورود دارند.
 جعفری‌فر با اشاره به اینکه 11 بیمار کرونایی در شهرستان چرام شناسایی شده که تاکنون یک مورد مرگ ثبت شده است، ادامه داد: اولین بیمار کرونایی در این شهرستان مسافری از قم بود که در روزهای اول بدون اینکه هنوز علائمی داشته باشد شناسایی و قرنطینه شد و به دیگر اعضای خانواده وی سرایت نکرد.
مدیر شبکه بهداشت درمان شهرستان چرام با اشاره به اینکه بیمار کرونایی فوت شده عمل قلب انجام داده بود، بیان کرد: 5 مورد از بیماران کرونایی قبل از نمایان شدن علائم شناسایی و قرنطینه شدند که همین امر سبب عدم ابتلای دیگر اعضای خانواده آنان شد.
جعفری‌فر خاطرنشان کرد: 4 محور ارتباطی شهرستان چرام شامل جاده باغچه سادات به چرام، باشت به چرام، گچساران به چرام و دهدشت به چرام مسدود و از ورود خودروهای پلاک‌ غیر بومی جلوگیری می‌شود.

کارگاه تولید لباس ایزوله در گچساران راه اندازی شد
 بانوان شاغل در شبکه بهداشت و درمان صنعت نفت شهرستان گچساران برای پیشگیری از ویروس کرونا به تولید و دوخت لباس مخصوص حفاظت در مقابل کرونا و ماسک ۶لایه با هدف استفاده کادر درمانی مراکز درمانی خود اقدام کردند.
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات برای مقابله با ویروس کرونا کمبود تجهیزات و وسایل بهداشتی است که برای حل این مساله کارگاه تولید لباس مخصوص حفاظت در مقابل کرونا و ماسک در بیمارستان بعثت صنعت نفت راه‌اندازی شده است.
محمد محمدی افزود: روزانه ۲۰۰ عدد ماسک و ۱۵ عدد لباس یکپارچه ایزوله ضد نفوذ چند بار مصرف آنتی باکتریال مناسب (نانویی) مخصوص کادر مقابله با کرونا در این کارگاه تولید ، پس از اتوکلاو  Autoclave  ( استریل کردن ) میان کادر درمانی مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران توزیع می شود.
وی اظهار داشت: از نخستین ساعت های اخطار شیوع کرونا در کشور ، مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران نیز همچون سایر مراکز درمانی اقداماتی با هدف کنترل و جلوگیری از سرایت این ویروس انجام داده اند.
وی افزود: کارگاه تولیدی لباس یکپارچه ایزوله ضد نفوذ چند بار مصرف آنتی باکتریال مناسب (نانویی) و ماسک ۶ لایه در بیمارستان بعثت صنعت نفت به همت بانوان شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران و تعدادی بانوی داوطلب به صورت خودجوش و رایگان راه اندازی شده است.
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تلاش بانوان در شرایط کنونی را جهاد برای نجات جان انسان‌ها و معامله با خداوند دانست و گفت :این کارگاه در ۲ شیفت مشغول به فعالیت است.
 در حال حاضر ۱۳ هزار نفر زیر پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند.
پیش از این دانشجویان دانشگاه آزاد گچساران نیز با اقدام برای تولید ژل شست و شوی دست در تامین اقلام بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا سهیم شده بودند.

خیران نیز با مشارکت چند پزشک کارگاه تولید ماسک در شهر دوگنبدان راه اندازی کرده اند
این خیران با خرید پارچه مخصوص ماسک و با همکاری ۱۰ خیاط در حال تولید ماسک هستند.
ماسک های تولیدی پس از بسته بندی در بیمارستان های بی بی حکیمه(س) و بعثت شرکت نفت استریل و سپس بین مردم توزیع می شود.
محمدی پویا خیر گچسارانی با بیان اینکه در این روزها برخی سودجویان اقلام بهداشتی را احتکار کرده و یا با قیمت چند برابر می فروشند گفت:خرید ماسک برای افراد و خانواده های کم بضاعت کار بسیار سختی است.
این خیر گچسارانی اضافه کرد: همه هزینه خرید پارچه مخصوص ماسک و هزینه تولید توسط خیران تامین شده است و خیاطان هم به صورت رایگان کار دوخت را انجام می دهند.
براساس آخرین آمار تاکنون هشت نفر در شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران  در جنوب کهگیلویه و بویراحمد به بیماری ویروس کرونا مبتلا شده اند.
۵۰۰۰ ماسک از سوی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد
سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میراث فرهنگی استان پنج هزار ماسک به نیازمند،فعالان ایستگاه های غربالگری و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) اهدا کرد.
مجید صفایی اظهار داشت: از این تعداد ماسک ۹۰۰ عدد بین مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی کهگیلویه و بویراحمد اهدا شده است.
وی عنوان کرد:این تعداد ماسک در شرایط بهداشتی در یک کارگاه از سوی هنرمندان استان تولید و به صورت رایگان توزیع شده است.
وی بیان کرد: مواد اولیه مورد نیازمند برای تولید پنج هزار ماسک و حق الزحمه هنرمندان از سوی میراث فرهنگی استان تامین شده است.
سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شکست ویروس کرونا نیازمند مشارکت همه ایرانیان است گفت: در این شرایط سخت همه باید برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا سهیم باشند.
صفایی بیان کرد: در حال حاضر هیچ نوع پذیرایی از مسافران در مناطق گردشگری استان انجام نمی شود و راه های منتهی به مناطق گردشگری دارای زیرساخت مسدود شده است.
وی بیان کرد: پس از مهار کامل ویروس کرونا مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد آماده پذیرایی از گردشگران خواهد شد.
بر اساس یافته های  آزمایشگاهی شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در این استان ۸۶نفر گزار شده که پنج نفر آنان جان خود را از دست داده اند.

تردد خودرو در جاده های کهگیلویه و بویراحمد ۴۳درصد کاهش یافت
 رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: تردد خودرو در جاده های استان از روز ۲۵ اسفند تا پایان روز سوم فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۳درصد کاهش یافته که میزان تردد با توجه به وضعیت کشور و احتمال انتشار ویروس کرونا زیاد است.
سرهنگ بهنام ویسی پور افزود: میانگین میزان تردد خودروی ثبت شده در جاده های کهگهلویه و بویراحمد  در این مدت ۱۱۲ دستگاه در هر ساعت است.
وی بیان کرد: روز گذشته حجم تردد در برخی جاده های استان مانند چرام چشمگیر بود و در روزهای نخست تعطیلات نیز تردد در محور ارتباطی یاسوج به بابامیدان بیشتر از حد انتظار بود که از شهروندان انتظار می رود سلامت خود را ارزشمند تر از سفرهای کوتاه مدت نوروزی بدانند.
ویسی پور تاکید کرد: با توجه به انجام تست های غربالگری به ویژه در ورودی شهرها امکان معطل شدن مسافران وجود دارد که رانندگان و سرنشینان با صبر و حوصله از وقوع حوادث رانندگی پیشگیری کنند.
وی ابراز داشت:هم اکنون  سفر به مناطق مختلف استان با خودروهای  پلاک های غیربومی ممنوع است.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد از مسدود شدن همه جاده های فرعی استان خبر داد و افزود: با هدف انجام شدن غربالگری  برای همه مسافران هم اکنون تردد تنها در جاده های اصلی دارای ایستگاه های غربالگری انجام می شود.
ویسی پور عنوان کرد: با هدف پیشگیری از انتشار ویروس کرونا همه پایانه های مسافربری استان تعطیل است و خودروهای سواری،مینی بوس و اتوبوس حق حمل مسافر را ندارند.
وی بیان کرد: طرح ویژه نوروزی پلیس در جاده های ارتباطی استان از روز بیست و پنج اسفند آغاز شده و تا روز شانزدهم فروردین پلیس با تمام تجهیزات ادامه دارد.

گروه های پرخطر نیازمند مراقبت بیشتری هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه گروه های پرخطر مانند سالمندان، زنان باردار و افراد دارای بیماران زمینه ای در برابر ویروس کرونا خطرپذیرتر هستندگفت: این افراد نیازمند مراقبت بیشتری هستند.
محمد مهدی بانشی از افراد پرخطر خواست نسبت به قرنطینه خانگی جدیت بیشتری داشته باشند و از اطرافیان آنان خواست حداقل ارتباط را با آنان داشته باشند.
وی بیان کرد: بیشتر افرادی که در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند دارای سن بالا بوده اند.
۸۰ درصد افراد جان باخته بر اثر کرونا در کشور سن بالای ۶۰ سال داشته یا حداقل یکی از بیماری‌های زمینه‌ای را داشته‌اند.
میانگین سنی ابتلا به ویروس کرونا در ایران حدود ۵۹ سال و میانگین سنی افراد فوت شده ۶۴ سال بوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی یاسوج تصریح کرد: انجام دید و بازدید حتی فرزندان با والدین در این شرایط سخت به مصلحت نیست و ممکن است مرگ سوغات این مهمانی ها باشد.
بانشی اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی موبایل و تلفن بهترین روش برای جویای احوال وابستگان در این روزهاست.
وی با اشاره به اینکه ۹۰درصد از مردم کهگیلویه و بویراحمد از سوی مراقبان سلامت یا سامانه اینترنتی غریالگری شده اند تاکید کرد: شهروندان پاسخگوی سامانه تلفنی ۴۰۳۰ باشند.
بانشی با یادآوری این نکته که برخی پایگاه های سلامت تلفن جدید خانواده ها را ندارند افزود: مردم با مراجعه به سامانه اینترنتی در طرح غربالگری سامانه سلامت شرکت کنند.
وی عنوان کرد: مراقبان سلامت با برقراری ارتباط تلفنی از طریق سامانه ۴۰۳۰ از وضعیت سلامتی مردم درباره ویروس کرونا اطمینان حاصل می کنند و افراد مشکوک را قبل از رسیدن به مرحله علائم حاد شناسایی می کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از سشوار برای از بین بردن ویروس کرونا  بر روی لباس گفت: این اقدام از نظر علمی اثبات نشده است.
بانشی اظهار داشت: تاکنون ۹۶ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به بیماری ویروس کرونا مبتلا شده اند که پنج نفر آنان جان خود را از دست داده اند.


کد مطلب: 419169

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/419169/درمان-قطعی-۲۹-بیمار-کرونایی-کهگیلویه-بویراحمد-فوت-5-نفر-دلیل-کرونا-چیزی-اسم-قرنطینه-چرام-نداریم-ورودی-ها-سختگیرانه-می-شود-کوچ-عشایر-ممنوع

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1