تاریخ انتشار
جمعه ۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۱۹۰۳۴
کبنا بررسی کرد

کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت

۳
۱
کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت
کبنا ؛هر سال پر از اتفاقات تلخ و شیرین است، شکست‌ها و موفقیت‌ها و اتفاقاتی که خوب یا بد در حافظه‌ها می‌مانند. برخی اتفاقات فراتر از حافظه‌ی کوتاه مدت متعلق به تاریخ هستند و به فراخور اهمیت مکانی و زمانی‌شان ثبت می‌شوند. سال 1398 نیز شبیه همه سال‌ها سال پر فراز و فرودی بود. 365 روز که اگر اخبار هر روز را مرور کنیم محل اتفاقات بسیاری بوده است. کهگیلویه و بویراحمد نیز متأثر از کشور و جهان حوادث مشترک و گاه خاص خود را داشته است که در این مطلب سعی بر آن است به برخی حوادث مهم استان در سال 1398 بپردازیم سالی که متفق القول همگان آنرا سال تلخی برای کشور و مردم می‌دانند.
 سال 1398 با حادثه سیل در اکثر نقاط کشور آغاز شد. مرگ چند تن از هموطنانمان در سیل دروازه قرآن شیراز در همان ابتدا سبب ماتم و اندوه بزرگی برای کشور شد. سیل در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان اما ابعاد بزرگ و پر دامنه‌ای در پی داشت و بویژه در خوزستان تا مدت‌ها مشکلات ناشی از سیل ادامه داشت. شدیدترین و خطرناک‌ترین شکل سیل در استان لرستان به وقوع پیوست. پیش بینی‌ها حکایت از یک اتفاق طبیعی وحشتناک می‌داد به گونه‌ای که یک روز قبل از آغاز بارندگی‌های شدید معاون اول رئیس جمهور برای مدیریت بحران به لرستان رفت. سیل به راه افتاد و خانه و کاشانه بسیاری از مردم را با خود برد، حجم خرابی‌ها غیر قابل تصور بود و بویژه در شهر معمولان تلی از گل و لای شهر و کوچه‌ها را در خود غرق کرد. اما با وجود عمق این بحران موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمدی لرستان مدیریت قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت. مدیریت خوب خادمی و تیم ستاد بحران لرستان مانع از بروز فاجعه انسانی شد. همان مدیریت خوب سبب شد تا موسی خادمی از سوی نهاد ریاست جمهوری نامزد دریافت نشان مدیریت شود که البته آن نشان بعدها در زیر سایه برخی اتفاقات در لرستان اهداء نشد ولی خادمی کماکان در لرستان حضور دارد. کهگیلویه و بویراحمد نیز از سیل در امان نبود، سیل در کهگیلویه و بویراحمد به شدت لرستان نبود اما باز هم خرابی‌هایی را با خود به همراه آورد. در سیل ابتدای سال در استان احمدی استاندار سابق استان و تیم مدیریت بحران استان به خوبی توانستند مدیریت بحران کنند و خسارات را به حداقل برسانند. البته هنوز هم برخی خرابی‌های ناشی از سیل نوروز 98 بویژه در بخش جاده‌ای‌ترمیم نشده است.
 از ابتدای سال 98 و یا بهتر است بگوییم از همان شروع مدیریت علی احمدی در کسوت استاندار استان صحبت از رفتن وی و حضورش در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دهلران و آبدانان بر سر زبان‌ها بود و مدام این خبر مطرح می‌شد و مطالبی در توجیه آن به بیرون درز می‌کرد تا اینکه در نهایت در خرداد 98 از استان رفت.  جانشین احمدی یک ایلامی دیگر به نام حسین کلانتری بود.

معارفه حسین کلانتری به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد

کلانتری یک مدیر کاملاً وزارت کشوری بود و از دفتر مدیرکل امنیتی وزارت کشور به استانداری آمده بود. کلانتری در طول مدت حضور در استان چهره قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است. تمرکز کلانتری بیش از هر موضوع دیگری بر انتخابات مجلس بود و وی هم بخش اصلی تغییرات و تمرکزش را بر روی همین موضوع گذاشت. با وجود مخالفت و مقاومت شدید برخی نمایندگان و سیاسیون استان برای حفظ کاظم نظری معاون سیاسی و امنیتی استاندار سابق کلانتری بر تغییر وی پافشاری کرد و موفق شد یک نیروی پیشتر امنیتی یعنی احد جمالی که سابقه معاونت امنیتی و سیاسی در استانداری قم را نیز در کارنامه خود داشت را جایگزین نظری نماید. اندکی بعد از این تغییر کلانتری و جمالی به سراغ مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری که مورد انتقاد شدید یک گروه از اصلاح طلبان کهگیلویه قرار داشت یعنی علی پرواز رفتند و یک گزینه کمتر شناخته شده و در ادامه منفعل را جایگزین وی کردند. کلانتری در طول دوره مدیریت خود چندین تغییر دیگر در سطح معاونین و مدیران کل و هم چنین فرماندارن و بخشداران نیز انجام داده است که از جمله می‌توان به جایگزینی صمیمی دوست به جای گوهرگانی اشاره کرد. البته بعدها آن معاونت به دو بخش تقسیم شد و برای اولین بار یک زن به عنوان معاون استاندار در استان انتخاب شد و صمیمی دوست خود به معاونت اقتصادی رفت. آن اندازه که معاونت سیاسی بخاطر انتخابات سال پر کاری داشته است بقیه معاونت‌ها و از جمله معاونت توسعه منابع انسانی و اقتصادی استانداری بدون از اتفاق خاص و قابل ذکری سپری کرده است. معاونت عمرانی نیز مدت‌هاست از فرط عدم بودجه و اعتبار در یک روزمرگی به سر می‌برد و فیلی که روزی به عنوان جانشین احمدی از وی نام برده می‌شد عملاً امکانی برای انجام کار ندارد و دستگاه‌های زیر مجموعه این معاونت نیز طرح وبرنامه خاصی برای اجرا ندارند و تنها شرکت گاز استان کماکان بخاطر ساختار خاص بودجه‌ای خود در سطح استان فعال است. هر چند برخی پروژه‌های راهسازی نیز تعریف شده است ولی اینکه این پروژه‌ها کی و چه زمان به سرانجام برسند بر کسی روشن نیست. شاید اگر روزی پروژه ملی جاده پاتاوه - دهدشت افتتاح شد بتوان به سایر طرح‌های حتی کوچک‌تر امیدوار بود.
 آمدن و رفتن‌ها نیز همچنان در استان ادامه داشت هر چند با نزدیک شدن به پایان عمر دولت حسن روحانی این تغییرات کمتر شده است ولی باز هم کمتر ماهی در استان بود که شاهد عزل و نصب نباشیم. رضا دهبانی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در انتخابات مجلس از مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفا داد ولی تا مدت‌ها جانشین وی معرفی نشد و وزارت خانه و سایر تصمیم گیرندگان این حوزه نتواسنتند به یک جمع بندی نهایی برسند. در نهایت نیز با حمایت شخص تاجگردون محمد پیرسبزی به این سمت انتخاب شد ولی بعد از استعفای دهبانی پور تاکنون استان به جز چند برنامه روتین و تعریف شده همچون نمایشگاه کتاب و جشنواره فیلم فجر که هر دو نیز با استقبال ضعیف مردم مواجه شدند در یک رکود مطلق فرهنگی به سر می‌برد و نه تنها فرهنگ و ارشاد که سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه به جز روزمرگی هیچ تولید دیگر هنری و فرهنگی نداشته‌اند. یک تغییر مهم دیگر در استان مربوط به رفتن حسن نوروزی از سازمان مهم مدیریت و برنامه ریزی بود. وی به یک استان بزرگ‌تر یعنی فارس رفت و جانشین ساسان تاجگردون شد که او نیز بخاطر حکم معاونت وزارت تازه تأسیس میراث فرهنگی از آنجا رفته بود. ساسان تاجگردون با این حکم به جمع کهگیلویه و بویراحمدی‌هایی پیوست که در دولت روحانی به یک سمت ملی و کشوری ارتقا پیدا است. البته بعد از حضور وی در این وزارت خانه کمتر خبری از وی به بیرون درز کرد. علاوه بر تاجگردون غلام رضا پناه نیز موفق شد با حکم شریعتمداری معاون وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت خانه انتخاب شود. با توجه به نزدیک شدن به پایان عمر دولت دوازدهم احتمالاً این دو مسئولیت ملی پایان حضور کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در مناصب ملی در این دولت می‌باشد. در این دولت برای اولین بار فرصت‌های خوبی در اختیار نیروهای استان قرار گرفت و در حال حاضر علاوه بر این دو معاون وزیر دو معاون وزیر دیگر یعنی سید کامل تقوی نژاد و خداداد غریب پور نیز به عنوان معاون در وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجابرت حضور دارند. حضور خداداد غریب پور در سازمان مهم و بسیار بزرگ ایمیدرو را باید یکی از موفق‌ترین تجربه‌های مدیریتی نه برای نیروی انسانی استان تنها که در کل دولت روحانی و در سطح مدیران کشور دانست. وی که قبل از این مدیرزعامل گروه توسعه ملی وابسته به بانک ملی کشور بود در طی حضور در این جایگاه کارنامه قابل قبولی از خود نشان داده است و حمایت خوبی از نیروهای شایسته انسانی استان نیز داشته است.
 رحلت آیت الله آمیر احمد تقوی در 24 مرداد 98 را باید یکی دیگر از اتفاقات مهم سال 98 دانست. وی از قبل از انقلاب تاکنون به عنوان یک شخصیت مذهبی و محل مراجعه در کهگیلویه حضور داشت و بنیانگذار و رئیس حوزه علمیه با سابقه این شهر بود. مراسم تشییع مرحوم تقوی پر ازدحام ترین مراسم تاریخ شهر دهدشت بود و آیت الله جزایری نماینده سابق ولی فقیه در خوزستان بر پیکر وی نماز خواند.

عکس: مراسم تشییع آمیر احمد تقوی (ره)

بعد از درگذشت آمیر احمد تقوی گمانه‌های زیادی از سرنوشت حوزه علمیه دهدشت و تولیت آستان امام زاده سید محمید به میان آمد که در نهایت مسئولیت این دو به فرزند روحانی‌اش یعنی حجت الاسلام سید مرتضی تقوی رسید. اتفاق دیگر در استان که مدت‌ها محل بحث و گفت و گو بود مربوط به خداحافظی حجت الاسلام و المسلمین ملک حسینی از نمایندگی ولی فقیه از استان بود. گفته می‌شود رفتن وی به خواست خود بوده است و برخی درخواست‌های رسانه‌ای و مردمی برای ماندن وی کارگر نیفتاد. حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی نیز همزمان از امامت جمعه یاسوج رفت و سید نصیر حسینی امام جمعه سابق دهدشت به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه جدید یاسوج با حضور آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری معرفی شد.
 
حجت الاسلام سید نصیر حسینی

یک جابجایی مهم دیگر نیز در سال 98 در استان اتفاق افتاد و آن رفتن مزارعی مدیرکل دادگستری استان و کرمی دادستان استان و آمدن دو نیروی کاملاً جوان یعنی نگین تاجی و ملک حسینی به جای این دو بود.

حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان



سید علی ملک حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد

مزارعی در طول زمان حضور خود در استان به طور جدی پیگیر پرونده مروبط به کارخانه قند یاسوج و هم چنین پتروشمی سقاوه بود و این پرونده‌ها هنوز هم محل بحث و پیگیری هستند. مزارعی هم چنین در طول مدیدریت خود یکبار به طور جدی مور سوءقصد قرار گرفت که از آن حادثه جان سالم به در برد. در دی ماه 98 در کهگیلویه و بویراحمد به مانند سایر کشور ماه عزای شهادت سردار قاسم سلیمانی بود. در گوشه گوشه استان با حضور گسترده مردم مراسم عزاداری برپا شد و در یاسوج جمعیت عظیمی به همین مناسبت در خیابان مصلی جمع و برای سردار شهید سوگواری کردند.
 اما بدون شک مهم‌ترین و پر حاشیه‌ترین اتفاق سال 1398 و یا به عبارتی چهار سال آینده استان مربوط به انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی بود. انتخاباتی که کاملاً فضای متفاوتی با سایر نقاط کشور داشت و با وجود کاهش 14 درصدی مشارکت به نسبت انتخابات قبلی مجلس در استان باز هم استان با مشارکت 70 درصدی در رتبه اول کشور قرار گرفت. آغاز فعالیت و تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدها به چهار سال قبل بر می‌گشت ولی در این سال این فعالیت‌ها جدی شد و هر چه به اسفند ماه نزدیک‌تر می‌شدیم فعالیت‌ها و حواشی به اوج خود می‌رسید. ثبت نام نامزدها با حرارات و حساسیت بسیار از سوی مردم و رسانه‌ها دنبال شد اما حساسیت‌ها در زمان اعلام نتیجه صلاحیت‌ها نامزدها به اوج رسید. اکثر نامزدهای اصلی انتخابات در سه حوزه انتخابیه استان تأیید صلاحیت شدند ولی گزینه‌های اصلاح طلب در کهگیلویه و یک مورد در بویراحمد رد صلاحیت شدند. مهم‌ترین اتفاق اما مربوط به تعلیق غلام رضا تاجگردون بود وی نه رد صلاحیت شده بود و نه تأیید صلاحیت. چند روز بعد اما صلاحیت تاجگردون تأیید شد. تاجگردون به صحنه انتخابات حساس گچساران و باشت برگشت. اعلام لیست صلاحیت شدگان عملاً آغاز تقابل انتخاباتی بود. در کهگیلویه حضور دو چهره قدرتمند و ذی نفوذ یک میدان مطلقاً دو قطبی را بوجود آورده بود و وقتی که در آخرین ساعات مانده به آغاز تبلیغات رسمی انتخابات صلاحیت رضا دهبانی پور تأیید شد شرایط اصلاح طلبان به گونه‌ای نبود که وی قادر به ادامه فعالیت باشد ومجبور به کناره گیری رسمی از انتخابات شد.

تبلیغات عدل هاشمی پور در انتخابات یازدهم مجلس
در آن حوزه انتخابیه یک اتفاق غیر قابل پیش بینی از بابت فاصله آراء رخ داد و «سید محمد موحد» با حداکثر اختلاف موفق شد برای پنجمین بار در کهیگلویه وششمین بار در تاریخ فعالیت انتخاباتی خود به مجلس راه پیدا کند.
 
تبلیغات سید محمد موحد منتخب مردم کهگیلویه بزرگ
 
در گچساران نیز با وجود حساسیت شدید و جنگ کلامی و خشن میان تاجگردون و سید قدرت حسینی در نهایت این غلام رضا تاجگردون بود که به مجلس راه پیدا کرد. افتتاح ستاد غلامرضا تاجگردون در سطح ملی و بین المللی با واکنش‌های زیادی روبرو که او ناجار شد، پاسخ دهد.
جشن لاکچری آقای نماینده خبرساز شدافتتاح ستاد انتخاباتی تاجگردون

اما بویراحمد شلوغ‌ترین حوزه انتخابیه استان بود. زارع نماینده دو دوره این حوزه چهارم شد و مهدی روشنفکر با یک رأی بسیار بالا به عنوان نماینده بویراحمد و دنا انتخاب شد. طرفداران رروشنفکر در طول انتخابات و متینگ های انتخاباتی و جشن پیروزی شلوغ‌ترین مراسمات مربوط به یک اتفاق انتخاباتی را به ثبت رساندند و باعث شدند که مورد توجه شبکه‌های ملی قرار بگیرند.

فعالیت انتخاباتی مهدی روشنفکر در انتخابات مجلس

انتخاب این سه گزینه اگر چه در حال حاضر در زیر سایه بیماری کرونا قرار گرفته است اما آنها در خردادماه باید دوره نمایندگی خود را در یک شرایط سخت اقتصادی و سیاسی در کشور آغاز کنند و حجم عظمیمی از مطالبه و خواست عمومی را پاسخگو باشند. چند چهره کهگیلویه و بویراحمدی نیز در تهران نامنویسی کردند که در رأس آنها ستار هدایتخواه قرار داشت که امیدوار بود در لیست اصلی اصولگرایان قرار گیرد ولی وی از ابتدا تنها موفق شد در برخی لیست‌ها قرار بگیرد و در نهایت نیز از انتخابات کناره گیری کرد. مجتبی ثابتی جوان کهگیلویه وبویراحمدی و یکی از فعالان سیاسی در کشور تا روزهای آخر نامش در اکثر لیست‌های اصولگرا قرار داشت و همه شواهد حاکی از حضور وی در مجلس آینده بود اما برخی اتفاقات شب‌های آخر باعث شد وی از لیست اصلی کنار گذاشته شود و نتواند وارد مجلس شود. محمد علی وکیلی که با لیست آمید آمده بود و عملکرد نسبتاً قبال قبولی نیز داشت قربانی رأی لیستی در تهران شد و با یک رأی بسیار کم از راهیابی به مجلس بازماند. بدون شک فراگیرترین و به تعبیری خطرناک‌ترین اتفاق سال به شیوع بیماری کرونا در سطح جهان، کشور و جهان مربوط می‌شود. ویروسی که روزانه در حال قربانی گرفتن است و در روزهای پایانی سال سبب هراس و تلخی زیادی در بین مردم شده است و باعث گردیده امسال عید هیچ شباهتی با گذشته نداشته باشد. آن گونه که کارشناسان و افراد آگاه می گویند این بیماری می‌تواند تبعات سنگین و طولانی مدتی برای کشور و استان داشته باشد و تنها راه مقابله با آن پیگشیری و توجه به توصیه‌های کارشناسان است. ماندن در خانه و پرهیز از سفرهای غیر ضرور و برخی مراسمات می‌تواند کمک خوبی به کنترل این بیماری نماید و پیام و به عبارتی خواهش استاندار در آخرین روز سال 98 نیز گواه بر عمق بحران و نیاز به عزم همگانی برای حل آن است.
 هیئت تحریریه پایگاه خبری کبنا نیوز ضمن آرزوی موفقیت و سربلندی برای همه ایرانیان عزیز و هم استانی‌ها سالی نیکو و سراسر موفقیت را برای همگان از خداوند منان خواستار است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مدیر محترم مبنا
لازم است به عنوان یکی از شهروندان این استان که هرروز به سایت شما مراجعه می کنم و اخبار و تحلیل های شما و دیگر سایت های استان را همچنین ضمن تشکر نکته ای را عرض کنم متاسفانه برای جذب خبر و افزایش مشترکین اغلب سایت های محلی از جمله سایت شما به انتشار اخبار منفی در استان اهمیت فراوان می دهید.این امر چهره ای نا زیبا از مردم استان نشان میدهد بطوریکه برخی موارد باعث استعفاء مردم استان شده است. چهره سازی،علو در توان برخی افراد،دامن زدن به اختلافات منطقه ای وسیاسی و دیگر موارد نقاط ضعف سایت های استان است. حرفه ای نبودن تنظیم خبر ها و دیگر موارد لذا اگر میخواهید کاری ماندگار انجام دهید در کارتان بازنگری کنید تا مانند برخی رسانه ها از چشم مردم نیز بین نیفتید
Iran, Islamic Republic of
احسنت !خیلی خوب نوشتی!
عبدالرضایی
Iran, Islamic Republic of
ضعیف
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1